• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

KlockKonsulten

Breitling
Välkommen till forumet @KlockKonsulten och den mysiga vintage-avdelningen. Jättefint ur med bra urverk, slitstarkt och gjort för att hålla många år. En klocka som kommer kunna förgylla flera generationer.
Stort tack, det var härligt att höra! Ja, vintagekänslan är ju helt klar oslagbar. Nu när den har skickats ner i tre generationer så är det ju obligatoriskt att vårda klockan för att passa vidare den då man har möjligheten.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Seventies look.
A148D893-129C-419C-A7BC-3486E3AB727E.jpeg
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Hallå alla,

Har en fin Certina DS Q på väg hem till mig i skrivande stund. Min första Certina och jag ser otroligt mycket fram emot att få hem den, särskilt då det verkar vara ett exemplar i bra skick (lovar att uppdatera med bilder så fort den landar). Dock fick jag veta innan köpet att låset inte är helt hundra då den lilla metallbiten som ska klicka i ett hål (och därmed låsa låset) saknas.

Jag har inte klockan i min ägo än, men som jag förstår det är det nedanstående metallbit som saknas.

4C7DA7B0-B694-40B9-A765-BB5025C31489.jpeg


Slänger med en bild på aktuellt lås här också.

489E3FB2-372F-41F5-AED4-4B39C601400B.jpeg

Så till frågan - är det någon här som har erfarenhet av samma fel (inte nödvändigtvis med samma klocka) och hur fick ni det löst? Tror ni att man kan gå till valfri urmakare eller finns det någon ni rekommenderar över andra för sådana ärenden? Befinner mig i Stockholmsområdet.

Ber om ursäkt för eventuell otydlighet i beskrivningen. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Hallå alla,

Har en fin Certina DS Q på väg hem till mig i skrivande stund. Min första Certina och jag ser otroligt mycket fram emot att få hem den, särskilt då det verkar vara ett exemplar i bra skick (lovar att uppdatera med bilder så fort den landar). Dock fick jag veta innan köpet att låset inte är helt hundra då den lilla metallbiten som ska klicka i ett hål (och därmed låsa låset) saknas.

Jag har inte klockan i min ägo än, men som jag förstår det är det nedanstående metallbit som saknas.

4C7DA7B0-B694-40B9-A765-BB5025C31489.jpeg


Slänger med en bild på aktuellt lås här också.

489E3FB2-372F-41F5-AED4-4B39C601400B.jpeg

Så till frågan - är det någon här som har erfarenhet av samma fel (inte nödvändigtvis med samma klocka) och hur fick ni det löst? Tror ni att man kan gå till valfri urmakare eller finns det någon ni rekommenderar över andra för sådana ärenden? Befinner mig i Stockholmsområdet.

Ber om ursäkt för eventuell otydlighet i beskrivningen. :)
Den är sönder så du får byta antingen plattan med den lilla haken eller hela låset. Normalt går inte dessa sönder men med våld kan man göra sönder det mesta.

Skicka mig ett PM med din adress så skall jag leta fram delen till dig. Tror inte urmakare sitter på dessa NSA delar för det var ett tag sedan dessa klockor såldes. Är fjädern i låset fungerande för dessa går sönder om klockan misshandlas eller är i fuktiga miljöer?
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men jag chansar. Har en kollega som har fått en ärva en klocka som han vill serva. Han säger att den går ca 2minuter fel per timme.

Var kan han serva klockan? Kollegan befinner sig i södra Skåne.
69AE7C3F-1DBD-41F3-A8A4-20698229CE8E.jpeg
Någon som kan hjälpa mig med detta? Postade inlägget i fel tråd dock fick jag ett par stycken svar. Tänkte jag postar även här.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja så är det, Nato och perlon skadar alltid boetten i längden. Oavsett hur man teoretiserar och menar att det är inte bandet utan smuts bakom och det gäller att hålla rent osv. m.m. vilket antagligen inte stämmer. Man kan förstås ha Nato ändå. Det har jag. Men en klocka man är jätterädd om som man vill ska hålla sig riktigt fin bör man inte ha nato på någon längre tid i taget.

Nato kommer skada baklocket precis som Perlon som var föregångaren.
 

ericrobert

Breitling
Certina är ofta lite underskattat när det kommer till vintageur. De har tillverkat riktigt välbyggda ur. Tänker främst på DS, double security, som innebar att de var dubbelt skyddade. Både mot vatten och stötar. Om ni öppnar en DS ser ni att hela verket är gummiupphängt mha en gul gummiring. Fyll på med era Certinor så folk kan se hur fina ur de tillverkat!

Här är de jag har idag. En batteridriven PH 100M på 36 mm och den bitigare DS-2 Super PH 500M.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Hej alla...
Här har ni min Town and Country som jag fick till min konfirmasjon i 1965. Svårt hitta en mera elegant vintage klocka, oavsett märke ...i mitt tycke:) Ses bara så alltför sällan. Flera där ute?
 

Bilagor

  • 20210901_083134.jpg
    20210901_083134.jpg
    234.5 KB · Visningar: 18
  • 20210901_083445.jpg
    20210901_083445.jpg
    222.1 KB · Visningar: 18
  • 20210901_083359.jpg
    20210901_083359.jpg
    225.4 KB · Visningar: 17

Christoban

Cartier
Hej tråden!

(Ni får skrika om jag vänder mig till fel tråd, borde lära mig att söka bättre eller annars är helt ute och cyklar). Jag har ärvt en certina från gissningsvis omkring 1960 som jag har förstått legat mer eller mindre orörd i en låda i ca 20 år.

Den tickar på ganska bra (utan några mera exakta mätningar) och jag gillar den skarpt i all sin enkelhet. Som ni ser är det guld på stål och på baklocket finns en radda siffor (5127 014 - 4536983) som jag som helt ny till både certina och vintage inte riktigt vet vad de innebär.

Vad jag undrar är helt enkelt om någon kan tänkas ha ett bra tips på vart jag kan vända mig för en service. Jag är egentligen inte intresserad av att förändra eller återställa det yttre, varken boett eller plexi, utan vill bara se till att verket får lite omvårdnad och (förhoppningsvis) kan ticka på ett bra tag till. Har ni några tips i Stockholmsområdet?

Tack på förhand!
E71179E3-AA1B-456D-A6A7-6833F2926A70.jpeg
 

Exxet

Rolex
Hej tråden!

(Ni får skrika om jag vänder mig till fel tråd, borde lära mig att söka bättre eller annars är helt ute och cyklar). Jag har ärvt en certina från gissningsvis omkring 1960 som jag har förstått legat mer eller mindre orörd i en låda i ca 20 år.

Den tickar på ganska bra (utan några mera exakta mätningar) och jag gillar den skarpt i all sin enkelhet. Som ni ser är det guld på stål och på baklocket finns en radda siffor (5127 014 - 4536983) som jag som helt ny till både certina och vintage inte riktigt vet vad de innebär.

Vad jag undrar är helt enkelt om någon kan tänkas ha ett bra tips på vart jag kan vända mig för en service. Jag är egentligen inte intresserad av att förändra eller återställa det yttre, varken boett eller plexi, utan vill bara se till att verket får lite omvårdnad och (förhoppningsvis) kan ticka på ett bra tag till. Har ni några tips i Stockholmsområdet?

Tack på förhand!
E71179E3-AA1B-456D-A6A7-6833F2926A70.jpeg
Fin Certina, 51 = Cal. 25-36/66, 27= S S med s k Gold cap, lite tjockare guldlager, 014 tror jag är boettmodellen, serienr: Ca 63-64.
Farfars klocka brukar väl dyka upp om man bor i Stockholm, om det inte är några djupa repor i glaset polera med PolyWatch t ex. Skulle gissa på att kronan inte är rätt till den modellen.
 
Senast ändrad:

ericrobert

Breitling
En vacker Certina:) Ja håller helt med ang det att behålla patinan. Har själv en klocka som bär spår efter 50 år på handleden.... F.ö stämmer det nog att kronan inte är helt original. Så då har även du ett litet projekt: att jaga rätt på den rätta!:)
I övrigt välkommen till vintage och riktiga urverk! Mycket nöje!
 
Senast ändrad:

Christoban

Cartier
Fin Certina, 51 = Cal. 25-36/66, 27= S S med s k Gold cap, lite tjockare guldlager, 014 tror jag är boettmodellen, serienr: Ca 63-64.
Farfars klocka brukar väl dyka upp om man bor i Stockholm, om det inte är några djupa repor i glaset polera med PolyWatch t ex. Skulle gissa på att kronan inte är rätt till den modellen.
Tack, det ska jag kolla upp! Mycket uppskattat.

En vacker Certina:) Ja håller helt med ang det att behålla patinan. Har själv en klocka som bär spår efter 50 år på handleden.... F.ö stämmer det nog att kronan inte är helt original. Så då har även du ett litet projekt: att jaga rätt på den rätta!:)
I övrigt välkommen till vintage och riktiga urverk! Mycket nöje!
Tack! Ja, vi får se hur det går med den biten - på något sätt kan jag tycka det har något att den får vara just i det skick som den var när den jag ärvde den från hade den, inklusive icke-originalet till krona.
 

Fernet Branca

Omega
2-Faktor
Gammal certidate från 60-70 tal. Har sina törnar då farfar bar den varje dag över 40 år. Har alltid tilltalats mycket av siffrorna på urtavlan, tycker dess form är så rund och gosig. Sällan jag tycker mig se den på andra, liknande certidates. Kupat glas höjer mysfaktorn ännu mer.
 

Bilagor

  • IMG_20210912_135148.jpg
    IMG_20210912_135148.jpg
    257.5 KB · Visningar: 13
  • IMG_20210912_134831.jpg
    IMG_20210912_134831.jpg
    357.2 KB · Visningar: 13
  • IMG_20210912_134159.jpg
    IMG_20210912_134159.jpg
    312 KB · Visningar: 13
Topp