Psykel
Pandion
Kan du lägga upp en bild på baksidan?Ja det är guld , står 1929-1979 så tänker att det är min gammelmorfars till och med Ja jag har försökt och kollat runt men hittar ingen med siffror. Tusen tack för hjälpen hittills .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan du lägga upp en bild på baksidan?Ja det är guld , står 1929-1979 så tänker att det är min gammelmorfars till och med Ja jag har försökt och kollat runt men hittar ingen med siffror. Tusen tack för hjälpen hittills .
Tavlan är ovanlig men inte bara på guldklockor utan på alla Certinas klockor. Arabic - kursiva urtavlor har sällan varit så populära utan återfinns på de olika modellerna då och då. Kolla efter stämplar på armbandet för är den i guld så är den mer värd än själva klockan, inte för att du skall sälja men bra att veta.Ja det är guld , står 1929-1979 så tänker att det är min gammelmorfars till och med Ja jag har försökt och kollat runt men hittar ingen med siffror. Tusen tack för hjälpen hittills .
Ser nu att på bandhornen är det inristat 1828 och 1100 . Finns även en stämpel mellan bandhornen som jag misstänker är guldstämpeln ? Sen står det waterproof 851.3810.68Kan du lägga upp en bild på baksidan?
Armbandet är ej guld och ej original. Låg ett certina läder med bland sakerna så tänker att det är original. Nej kommer aldrig säljasTavlan är ovanlig men inte bara på guldklockor utan på alla Certinas klockor. Arabic - kursiva urtavlor har sällan varit så populära utan återfinns på de olika modellerna då och då. Kolla efter stämplar på armbandet för är den i guld så är den mer värd än själva klockan, inte för att du skall sälja men bra att veta.
50-årspresent, skulle jag tro? Är morfar född 1929? Skulle tippa på att det är samma modell som min farfars förtjänstklocka, tycker den (ur minnet) ser identisk ut så när som på tavlan. Gissar på att modellen var populär som jubileumsgåva på sena 70-talet.Ser nu att på bandhornen är det inristat 1828 och 1100 . Finns även en stämpel mellan bandhornen som jag misstänker är guldstämpeln ? Sen står det waterproof 851.3810.68
68 i slutet av referensnumret står för 18 karat guld.Ser nu att på bandhornen är det inristat 1828 och 1100 . Finns även en stämpel mellan bandhornen som jag misstänker är guldstämpeln ? Sen står det waterproof 851.3810.68
Jo men det gjorda han ju nu när du säger det !50-årspresent, skulle jag tro? Är morfar född 1929? Skulle tippa på att det är samma modell som min farfars förtjänstklocka, tycker den (ur minnet) ser identisk ut så när som på tavlan. Gissar på att modellen var populär som jubileumsgåva på sena 70-talet.
Tycker faktiskt det är rätt snyggt med arabic tavla, kanske för den är ovanligareTavlan är ovanlig men inte bara på guldklockor utan på alla Certinas klockor. Arabic - kursiva urtavlor har sällan varit så populära utan återfinns på de olika modellerna då och då. Kolla efter stämplar på armbandet för är den i guld så är den mer värd än själva klockan, inte för att du skall sälja men bra att veta.
Tror det sitter ETA-verk i dom där, så borde inte vara några konstigheter. Någon mer insatt får dock gärna styrka det, @Martin Lovasz?
Tror det sitter ETA-verk i dom där, så borde inte vara några konstigheter. Någon mer insatt får dock gärna styrka det, @Martin Lovasz?
Dessa klockor såldes från ca 1970 men denna är då en sen modell från ca 1974 och man byttes referensnummer och tog bort serienumren.@Martin Lovasz ! Jag har inte sett/tänkt den märkningen på boettlocket innan! Brukar ju vara två rader! Vad tror du?
Aha! Stort tack! Ok, jo försökte att plugga lite men blev inte riktigt klok på när och hur övergången var! Tack igen för svar!Dessa klockor såldes från ca 1970 men denna är då en sen modell från ca 1974 och man byttes referensnummer och tog bort serienumren.
Snyggt! Vad är det för länk som sitter på?Smågodiset är kompletterat med en svarttavlad kompis! Passade på att lufta hela gänget:
Enkel och mysig boett.
Sånt godis!
Tack! Vet ej, någon omärkt som följde med.Snyggt! Vad är det för länk som sitter på?
Snygg! Vad är det för bredd vid luggarna?Tack! Vet ej, någon omärkt som följde med.
Gillar den!
11mmSnygg! Vad är det för bredd vid luggarna?
Jag har märkt med Certinas vintage damur att de aldrig är speciellt konsistenta med bandhornsbredd... många företag brukar hålla sig till 12mm t ex, men Certina verkade köra 11, 12, 13, 14, ibland 12,5mm t om beroende på vad dom på fabriken kände för den dagen verkade det som, och sen så skriver ju aldrig någon vad det är för bredd i auktioner heller så lite bökigt att planera sin samling runt Certina ibland
Idag fick jag denna av min pappa. Han fick den tidigare i veckan av min farmor som haft den i en byrålåda i närmre 40 år sen min farfar gick bort. Riktigt trevlig klocka som blir ett perfekt tillskott i samlingen. Mjuk och fint uppdrag och går på sekunden
efter 10h men känns som att den borde ses över efter 40års vila ändå
Någon som har koll på vad den kom på för länk/band? Eller om detta är orginal? Jäkligt bekvämt iallafall
Tackar! Ja den är riktigt trevlig, gillar den svarta tavlan, har bara ljustavlade bland mina äldre ur annars. Tack, ska läsa på lite.Grattis! Jättefin med tjusig borstad baksida, referensen syns på översta sifferraden. Dessa kan ha kommit på både länk och läder, kanske mest troligast något svart skinn? Gjorde sig hur som helst bra på mesh. Slimma stålur med svart tavla brukar göra det. Här min gamla Bulova t ex: