• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Eterna - Samlingstråd

Valdemar25

Cartier
Dagens nyförvärv, Eterna enligt gravyr från 1951 i superskick!
IMG_2643.JPG
 

Fadershan

Patek
kikade på den innan, ser riktigt trevlig ut - rätt ovanlig va? :)
Ja hyffsat! Inte riktigt som din DS. Kommer ofta med icke originalvisare har jag sett. Denna ser väl riktig ut tycker jag. Men det jag inte researchat är huruvida den kom i två olika boetter? Jag trodde den skulle vara i den med lite lustiga luggar.

Edit: förlåt detta är ju inte Enicar-tråden! ;)
Edit 2: Det är nog seapearl special jag tänker på och detta är 600.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Nu är vi ju i fel tråd men vi kan fråga @Ariste ?
Ber om ursäkt för OT-svar, de går att få tag i men det är lättare att få tag i en Certina DS från samma tidsperiod. Radiumklippet är intressant, jag borde kanske mäta upp man och se vad de ligger på för nivå.:) Modellen finns med olika tryck på tavlan, Healthways, Sherpas Automatic (rare), Seapearl 600 + någon till.
Tycker inte exemplaret ovan är något vidare, ser förbättrad ut och har en boett som får mig att tänka franken. Ser ut som den "nyare" boetten.
Finns en rapport från US Navy Experimental Diving Unit där Seapearl 600 i väntan på leveransen av beställda Bulovan utvärderas tillsammans med Bulova, Blancpain, Rolex och även Zodiac - läs mer här: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/777760.pdf

enicar 100 fathom.jpg
testade-klockor.PNG
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ber om ursäkt för OT-svar, de går att få tag i men det är lättare att få tag i en Certina DS från samma tidsperiod. Radiumklippet är intressant, jag borde kanske mäta upp man och se vad de ligger på för nivå.:) Modellen finns med olika tryck på tavlan, Healthways, Sherpas Automatic (rare), Seapearl 600 + någon till.
Tycker inte exemplaret ovan är något vidare, ser förbättrad ut och har en boett som får mig att tänka franken. Ser ut som den "nyare" boetten.
Finns en rapport från US Navy Experimental Diving Unit där Seapearl 600 i väntan på leveransen av beställda Bulovan utvärderas tillsammans med Bulova, Blancpain, Rolex och även Zodiac - läs mer här: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/777760.pdf

enicar 100 fathom.jpg
testade-klockor.PNG
Tack för att du svarade innan jag hann buda! :)
Vad är det som säger dig franken och fixad?
Verkar funnits med lite olika boetter?
https://thespringbar.com/blogs/guides/enicar-sherpa-collectors-guide-part-1-single-crown-models
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack för att du svarade innan jag hann buda! :)
Vad är det som säger dig franken och fixad?
Verkar funnits med lite olika boetter?
https://thespringbar.com/blogs/guides/enicar-sherpa-collectors-guide-part-1-single-crown-models
Såg att författaren lånat en bild från mig i den artikeln, trevligt.:)
Kan vara någon transitional-variant men överlägset vanligast är turtle-luggarna till den tavlan. Ofta har det meckats med visare, krona och index på den modellen - inte helt ovanligt med boettbyten. Be säljaren öppna baklocket och titta, vet inte när den boetten kom men de jag har från 56-58 har turtle-boetten, gissar att den där är från 59ish.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Såg att författaren lånat en bild från mig i den artikeln, trevligt.:)
Kan vara någon transitional-variant men överlägset vanligast är turtle-luggarna till den tavlan. Ofta har det meckats med visare, krona och index på den modellen - inte helt ovanligt med boettbyten. Be säljaren öppna baklocket och titta, vet inte när den boetten kom men de jag har från 56-58 har turtle-boetten, gissar att den där är från 59ish.
Ok tack!
5 min kvar så hinns nog inte ;)
Avstår såklart från denna och tackar för svar! Fan måste börja göra min läxa innan jag skjuter iväg bud...
 
Topp