Tackar för respons, trots att jag tog upp ett gammalt inlägg. Anledningen till detta var förstås det förra debaklet och jag som ganska ny användare fick anledning att söka efter inlägg som handlade om gränsdragning renoverade/icke renoverade tavlor. Detta i förhoppning att få lära mig mer, eftersom jag uppenbart drog det kortaste strået när det gällde calendoplan. Jag är som sagt mycket tacksam för din ambition att söka sprida kunskap om vissa nycklar för att nå klarhet i kniviga fall. Men kriteriet att Longines yttersta del av tavelpelare skulle lysa av koppar för att inte vara renoverade, verkar inte stämma för 50-talarna (med logga på tavlan). För 40-talarna utan logga kan det dock vara en indikation på att tavlan skulle kunna vara renoverad, om även annat skulle tyda på det, d v s om det inte lyser kopparfärg. Jag kollade först 12 st garanterat orenoverade mögiga 40-tals-longinestavlor och 11 av dessa hade koppar-tavelpelare ända ut på spetsen. Så långt stämmer alltså din hypotes. Just den här är med applicerad logga från 50-talet och där hade jag 7 st tavlor, men bara två av dessa hade synlig koppar och övriga 5 är vita/silver. Detta medför att 50-tals-Longines (till skillnad från 40-tals) inte kan bedömas som renoverade alt ursprungliga utifrån tavelpelarnas färgsättning.
När det gäller "trycket" på ovanstående ser jag personligen det som alldeles utmärkt på fotot, utan de skarpa kontraster tryck visavi tavelfärg som annars är så vanligt vid renoveringar. Så, inte för att tjafsa i onödan o försöka få rätt "åtminstone den här gången"
, utan för att lära mer, håller jag envist fast vid att denna omöjligt kan vara efterbearbetad!