• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Longines-tråden

Hej förlåt om jag är helt fel ute med mitt inlägg, vet ni någon som kan reluma visarna till ”rätt färg” och hitta en original krona till en Longines sei tacche?:)
Tacksam för svar och säg gärna till om jag är fel ute

Har lumeat om hos International Watch Services med gott resultat, men Farfars ska vara duktiga också så vitt jag förstått. :)
Har goda erfarenheter av Farfars när det gäller att sätta på lysmassa med rätt nyans!
 
Mitt senaste projekt som hade problem med gången, ändjuvel saknades och ingen olja fanns närvarande.
IMG_20211229_181445_496.jpg
 
Kort fråga om service av en Longines Admiral automatic, hur mycket kan det gå på att göra en allmän service om den går dåligt? En annan fråga är när de 5 stjärnorna sitter på vänstra sidan av dialen på en klocka med day och date, säger det nåt om ålder eller modell av urverk?
 
Senast ändrad:
Kort fråga om service av en Longines Admiral automatic, hur mycket kan det gå på att göra en allmän service om den går dåligt? En annan fråga är när de 5 stjärnorna sitter på vänstra sidan av dialen på en klocka med day och date, säger det nåt om ålder eller modell av urverk?


Jag lämnade in min ovannämnda gamla Longines hos Tidlösa Ur utanför Uppsala. Betalade 5500 kr och var mycket nöjd med resultatet.
 

Bilagor

  • 3B5F58AC-D705-470C-8F58-086F21BFEA8B.jpeg
    3B5F58AC-D705-470C-8F58-086F21BFEA8B.jpeg
    471.9 KB · Visningar: 26
Ingen renovering av urtavlan, vad jag kan se.
Inte bara att du drar upp ett inlägg från 2016, du har även fel i ditt uttalande.

Tavlan är klart ommålad.

Ett bra första ställe att titta på är om tavelpinnarna (osäker på svenska namnet) som man ser på urverksbilden är silver som dessa är. De är vanligtvis koppar/mässingsfärgade ursprungligen.

Det tillsammans med det slarviga trycket på tavlan gör det ganska enkelt att avgöra att tavlan inte kom såhär från Longines.
DCAB1C59-DDFD-4CB2-948A-B7017F482640.jpeg
16D048B5-12EA-43D3-A86B-B9BEF7F4895A.jpeg
 
Inte bara att du drar upp ett inlägg från 2016, du har även fel i ditt uttalande.

Tavlan är klart ommålad.

Ett bra första ställe att titta på är om tavelpinnarna (osäker på svenska namnet) som man ser på urverksbilden är silver som dessa är. De är vanligtvis koppar/mässingsfärgade ursprungligen.

Det tillsammans med det slarviga trycket på tavlan gör det ganska enkelt att avgöra att tavlan inte kom såhär från Longines.
DCAB1C59-DDFD-4CB2-948A-B7017F482640.jpeg
16D048B5-12EA-43D3-A86B-B9BEF7F4895A.jpeg
Tackar för respons, trots att jag tog upp ett gammalt inlägg. Anledningen till detta var förstås det förra debaklet och jag som ganska ny användare fick anledning att söka efter inlägg som handlade om gränsdragning renoverade/icke renoverade tavlor. Detta i förhoppning att få lära mig mer, eftersom jag uppenbart drog det kortaste strået när det gällde calendoplan. Jag är som sagt mycket tacksam för din ambition att söka sprida kunskap om vissa nycklar för att nå klarhet i kniviga fall. Men kriteriet att Longines yttersta del av tavelpelare skulle lysa av koppar för att inte vara renoverade, verkar inte stämma för 50-talarna (med logga på tavlan). För 40-talarna utan logga kan det dock vara en indikation på att tavlan skulle kunna vara renoverad, om även annat skulle tyda på det, d v s om det inte lyser kopparfärg. Jag kollade först 12 st garanterat orenoverade mögiga 40-tals-longinestavlor och 11 av dessa hade koppar-tavelpelare ända ut på spetsen. Så långt stämmer alltså din hypotes. Just den här är med applicerad logga från 50-talet och där hade jag 7 st tavlor, men bara två av dessa hade synlig koppar och övriga 5 är vita/silver. Detta medför att 50-tals-Longines (till skillnad från 40-tals) inte kan bedömas som renoverade alt ursprungliga utifrån tavelpelarnas färgsättning.
När det gäller "trycket" på ovanstående ser jag personligen det som alldeles utmärkt på fotot, utan de skarpa kontraster tryck visavi tavelfärg som annars är så vanligt vid renoveringar. Så, inte för att tjafsa i onödan o försöka få rätt "åtminstone den här gången" :cool: , utan för att lära mer, håller jag envist fast vid att denna omöjligt kan vara efterbearbetad! :)
 
Tackar för respons, trots att jag tog upp ett gammalt inlägg. Anledningen till detta var förstås det förra debaklet och jag som ganska ny användare fick anledning att söka efter inlägg som handlade om gränsdragning renoverade/icke renoverade tavlor. Detta i förhoppning att få lära mig mer, eftersom jag uppenbart drog det kortaste strået när det gällde calendoplan. Jag är som sagt mycket tacksam för din ambition att söka sprida kunskap om vissa nycklar för att nå klarhet i kniviga fall. Men kriteriet att Longines yttersta del av tavelpelare skulle lysa av koppar för att inte vara renoverade, verkar inte stämma för 50-talarna (med logga på tavlan). För 40-talarna utan logga kan det dock vara en indikation på att tavlan skulle kunna vara renoverad, om även annat skulle tyda på det, d v s om det inte lyser kopparfärg. Jag kollade först 12 st garanterat orenoverade mögiga 40-tals-longinestavlor och 11 av dessa hade koppar-tavelpelare ända ut på spetsen. Så långt stämmer alltså din hypotes. Just den här är med applicerad logga från 50-talet och där hade jag 7 st tavlor, men bara två av dessa hade synlig koppar och övriga 5 är vita/silver. Detta medför att 50-tals-Longines (till skillnad från 40-tals) inte kan bedömas som renoverade alt ursprungliga utifrån tavelpelarnas färgsättning.
När det gäller "trycket" på ovanstående ser jag personligen det som alldeles utmärkt på fotot, utan de skarpa kontraster tryck visavi tavelfärg som annars är så vanligt vid renoveringar. Så, inte för att tjafsa i onödan o försöka få rätt "åtminstone den här gången" :cool: , utan för att lära mer, håller jag envist fast vid att denna omöjligt kan vara efterbearbetad! :)
Taskigt tryck, fel typsnitt i loggan och inget swiss made/fab suisse.
 
Du har kommit med rätt vaga uttalanden om ommålningar vid ett flertal tillfällen, gärna utan motivering - och nu citerar du ett sex år gammalt inlägg för att återigen göra detta. :)
Njae, jag var tydligen av responsen att döma, ute i ogjort väder EN gång tidigare. Det var en spontan kommentar o visste inte hur viktigt det var och att jag kastade olja på elden. (trot om du vill, jag var ju faktiskt imponerad av hur bra den var gjord och anade inte att den kunde vara original kritvit, när jag först såg den). Klart jag vill lära mig mer om detta, eftersom forumet var så tydligt med att jag hade fel i det fallet. Därför sticker jag ut hakan igen...och är mycket tacksam för respons, för det är inget helt lätt ämne, men kul att lära mer om.
 
Njae, jag var tydligen av responsen att döma, ute i ogjort väder EN gång tidigare. Det var en spontan kommentar o visste inte hur viktigt det var och att jag kastade olja på elden. (trot om du vill, jag var ju faktiskt imponerad av hur bra den var gjord och anade inte att den kunde vara original kritvit, när jag först såg den). Klart jag vill lära mig mer om detta, eftersom forumet var så tydligt med att jag hade fel i det fallet. Därför sticker jag ut hakan igen...och är mycket tacksam för respons, för det är inget helt lätt ämne, men kul att lära mer om.
Kul att du vill lära dig, jag ville bara tydliggöra att påståenden som "inte ommålad", eller "den där är ommålad men väldigt bra", eller "ommålningen påverkar inte värdet nämnvärt" är rätt defintiva och inte alls ligger i linje med det du säger om att vilja lära dig, framförallt snett blir det när du inte helt har på fötterna (i vissa sammanhang) och, åtminstone i första skedet, inte skriver varför du gör bedömningen du gör. Istället är det då bättre att säga "Jag ser inte att den där är ommålad, hur ser ni det", eller "Den där ser för mig ut att vara ommålad [insert motivation here]". :)
 
Kul att du vill lära dig, jag ville bara tydliggöra att påståenden som "inte ommålad", eller "den där är ommålad men väldigt bra", eller "ommålningen påverkar inte värdet nämnvärt" är rätt defintiva och inte alls ligger i linje med det du säger om att vilja lära dig, framförallt snett blir det när du inte helt har på fötterna (i vissa sammanhang) och, åtminstone i första skedet, inte skriver varför du gör bedömningen du gör. Istället är det då bättre att säga "Jag ser inte att den där är ommålad, hur ser ni det", eller "Den där ser för mig ut att vara ommålad [insert motivation here]". :)
Begreppet "ommålad" har jag själv aldrig använt, för jag har förstått vilket arbete som ligger bakom en seriös tavelrenovering. Att jag råkade uttrycka mig klumpigt kategoriskt när det gäller calendoplan berodde på mina felaktiga utgångspunkter; dels att jag aldrig hade sett en kritvit calendoplan, dels att jag felaktigt utgick från att alla ansåg den renoverad, men var själv genuint imponerad av arbetet som (jag trodde) hade gjorts. Jag hade heller ingen aning om att det här var som att svära i kyrkan med renoverat, på auktioner spelar det mindre roll, om de är välgjorda, när det gäller det ekonomiska värdet. Det var därför jag inte så försiktigt tassade framåt, utan okänsligt ville bräka ut att det var en fenomenalt välrenoverad tavla. Vilket var fel. Beklagar, men samtidigt är det i de dusterna vi lär oss nåt? Jajo i de dåliga affärerna också förstås, där får man lära. Så därför står jag fast vid att den eländiga Longinestavlan utan swiss made har finfin logga och helt ok tryck (sek-index är tydligen inte heller något att hänga upp sig på, de kunde se ut lite hur som helst). Så vänligen, kom igen o övertala mig även om denna Longines, för om möjligt bli lite klokare i favoritämnena Omega, Longines, kronografer o svenska militärur! :)
 
Begreppet "ommålad" har jag själv aldrig använt, för jag har förstått vilket arbete som ligger bakom en seriös tavelrenovering. Att jag råkade uttrycka mig klumpigt kategoriskt när det gäller calendoplan berodde på mina felaktiga utgångspunkter; dels att jag aldrig hade sett en kritvit calendoplan, dels att jag felaktigt utgick från att alla ansåg den renoverad, men var själv genuint imponerad av arbetet som (jag trodde) hade gjorts. Jag hade heller ingen aning om att det här var som att svära i kyrkan med renoverat, på auktioner spelar det mindre roll, om de är välgjorda, när det gäller det ekonomiska värdet. Det var därför jag inte så försiktigt tassade framåt, utan okänsligt ville bräka ut att det var en fenomenalt välrenoverad tavla. Vilket var fel. Beklagar, men samtidigt är det i de dusterna vi lär oss nåt? Jajo i de dåliga affärerna också förstås, där får man lära. Så därför står jag fast vid att den eländiga Longinestavlan utan swiss made har finfin logga och helt ok tryck (sek-index är tydligen inte heller något att hänga upp sig på, de kunde se ut lite hur som helst). Så vänligen, kom igen o övertala mig även om denna Longines, för om möjligt bli lite klokare i favoritämnena Omega, Longines, kronografer o svenska militärur! :)
Återigen, loggan är fel och den saknar schweizmärkning.
 
@tictactom precis som jag skrev är vanligtvis tavelpelaren mässings/kopparfärgade men det är inte en regel så det finns undantag.

Nu har inte jag gjort en studie själv som du har gjort men du får gärna visa dessa 5 av 7 50-tals Longines med orörda tavlor och silvrig tavelfot, för det är inte direkt den fördelningen jag upplevt.

Just färgen på tavelfoten var som jag skrev tidigare ett bra först steg att titta på och är alltså inte = ommålad tavla. På den tavlan som diskuteras här (eller för 6år sedan egentligen) är det utöver den silvriga tavelfoten även andra tecken på tavlan som tyder på att den är ommålad.

Longines texten är inte alls i den kvaliteten original tavlor har, titta bara på ojämnheten i typsnitt och avstånd. Samt index i subsekund tavlan som inte alls ser raka och jämna ut tex.
Skärmavbild 2022-04-26 kl. 13.57.16.png
 
Återigen, loggan är fel och den saknar schweizmärkning.
Jag respekterar att du anser att loggan är fel, men jag anser det inte. När det gäller schweizermärkning av Longines urtavlor från 1950-talet så är det betydligt vanligare att dessa saknar "swiss made" alt "swiss" än att de har den märkningen. De enda jag hittills hittat med swiss-märkning från perioden har samtliga 30mm-verket (bl a Flagship och Sport Chief), men ännu inte funnit någon swissmärkt 50-talare med 12.68-verk. Går du sen tillbaka till perioden 1940-50 så är min erfarenhet att de nästan aldrig är swissmärkta. Av 43 kollade 40-talstavlor Longines hade endast TVÅ diskret swissmärkning. Även ifall du skulle ha rätt i sak (att den visade Longines skulle vara renoverad), så hoppas jag att jag i alla fall kunnat bidra med kunskapen om att Longinestavlor från 40- och 50-talet inte behöver vara swissmärkta för att anses som ursprungliga, snarare tvärtom. Jag fick ju själv tacksamt ta emot ny lärdom av er när det gäller Movado-tavlor och hoppas med detta att jag inte bara ska uppfattas som "tjafsig". Genom meningsskiljaktigheter avslöjas förhoppningsvis missuppfattningar och luckor i kunskapen om armbandsur, som får chans att täppas till och det tjänar väl alla på KS på.
 
Tillbaka
Topp