Kastar in denna. 7135 -1, 12.68z. 35.5mm.
Jag respekterar att du anser att loggan är fel, men jag anser det inte. När det gäller schweizermärkning av Longines urtavlor från 1950-talet så är det betydligt vanligare att dessa saknar "swiss made" alt "swiss" än att de har den märkningen. De enda jag hittills hittat med swiss-märkning från perioden har samtliga 30mm-verket (bl a Flagship och Sport Chief), men ännu inte funnit någon swissmärkt 50-talare med 12.68-verk. Går du sen tillbaka till perioden 1940-50 så är min erfarenhet att de nästan aldrig är swissmärkta. Av 43 kollade 40-talstavlor Longines hade endast TVÅ diskret swissmärkning. Även ifall du skulle ha rätt i sak (att den visade Longines skulle vara renoverad), så hoppas jag att jag i alla fall kunnat bidra med kunskapen om att Longinestavlor från 40- och 50-talet inte behöver vara swissmärkta för att anses som ursprungliga, snarare tvärtom. Jag fick ju själv tacksamt ta emot ny lärdom av er när det gäller Movado-tavlor och hoppas med detta att jag inte bara ska uppfattas som "tjafsig". Genom meningsskiljaktigheter avslöjas förhoppningsvis missuppfattningar och luckor i kunskapen om armbandsur, som får chans att täppas till och det tjänar väl alla på KS på.
Har du fler exempel på tavlor som saknar swiss made? Här är en samtida (tror jag) 12.68Z med snäpplock och swiss-made märkning. Se även till sub-sekundtrycket som är riktigt taskigt på den diskuterade klockan; det är inte ens i närheten av centrerat, exempelvis. Tycker också det är en intressant diskussion, min anmärkning var bara på dina (tidigare) definitiva uttalanden, att göra en motiverad bedömning tycker jag bara är bra, precis som du gör nu, sen håller jag inte med dig, som sagt.