• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Longines-tråden

Kastar in denna. 7135 -1, 12.68z. 35.5mm. :)
ea23d601-2dfe-4264-9d97-69faaa77db97-jpeg.2028815

Jag respekterar att du anser att loggan är fel, men jag anser det inte. När det gäller schweizermärkning av Longines urtavlor från 1950-talet så är det betydligt vanligare att dessa saknar "swiss made" alt "swiss" än att de har den märkningen. De enda jag hittills hittat med swiss-märkning från perioden har samtliga 30mm-verket (bl a Flagship och Sport Chief), men ännu inte funnit någon swissmärkt 50-talare med 12.68-verk. Går du sen tillbaka till perioden 1940-50 så är min erfarenhet att de nästan aldrig är swissmärkta. Av 43 kollade 40-talstavlor Longines hade endast TVÅ diskret swissmärkning. Även ifall du skulle ha rätt i sak (att den visade Longines skulle vara renoverad), så hoppas jag att jag i alla fall kunnat bidra med kunskapen om att Longinestavlor från 40- och 50-talet inte behöver vara swissmärkta för att anses som ursprungliga, snarare tvärtom. Jag fick ju själv tacksamt ta emot ny lärdom av er när det gäller Movado-tavlor och hoppas med detta att jag inte bara ska uppfattas som "tjafsig". Genom meningsskiljaktigheter avslöjas förhoppningsvis missuppfattningar och luckor i kunskapen om armbandsur, som får chans att täppas till och det tjänar väl alla på KS på.

Har du fler exempel på tavlor som saknar swiss made? Här är en samtida (tror jag) 12.68Z med snäpplock och swiss-made märkning. Se även till sub-sekundtrycket som är riktigt taskigt på den diskuterade klockan; det är inte ens i närheten av centrerat, exempelvis. Tycker också det är en intressant diskussion, min anmärkning var bara på dina (tidigare) definitiva uttalanden, att göra en motiverad bedömning tycker jag bara är bra, precis som du gör nu, sen håller jag inte med dig, som sagt. :)

@tictactom precis som jag skrev är vanligtvis tavelpelaren mässings/kopparfärgade men det är inte en regel så det finns undantag.

Nu har inte jag gjort en studie själv som du har gjort men du får gärna visa dessa 5 av 7 50-tals Longines med orörda tavlor och silvrig tavelfot, för det är inte direkt den fördelningen jag upplevt.

Just färgen på tavelfoten var som jag skrev tidigare ett bra först steg att titta på och är alltså inte = ommålad tavla. På den tavlan som diskuteras här (eller för 6år sedan egentligen) är det utöver den silvriga tavelfoten även andra tecken på tavlan som tyder på att den är ommålad.

Longines texten är inte alls i den kvaliteten original tavlor har, titta bara på ojämnheten i typsnitt och avstånd. Samt index i subsekund tavlan som inte alls ser raka och jämna ut tex.
Skärmavbild 2022-04-26 kl. 13.57.16.png
Jo, jag skrev tidigare att sekundindexen kunde vara den svaga punkten som ev kunde fälla den, men absolut inte avsaknaden av swiss- märkning eller (här min egen högst subjektiva uppfattning) att loggan skulle vara fel. Det kan mycket väl vara så att ni har rätt, men det är själva kriterierna som är det intressanta, vad ska man titta på för att kunna avgöra? Intressant med tavelpelarna som du postade, för 40-talarnas del bör de helst lysa i koppar, annars är det varning och gäller att hålla upp ögonen för annat som ev inte passar in. Men, som du skrev ett bra första steg som dock inte är utslagsgivande. NOS-urtavlorna från 40-talet brukar ha svärtade pelare, men kopparn sitter nog strax under det skiktet. Jo det är en lurig bransch så all ny kunskap är välkommen :) .

Har du fler exempel på tavlor som saknar swiss made? Här är en samtida (tror jag) 12.68Z med snäpplock och swiss-made märkning. Se även till sub-sekundtrycket som är riktigt taskigt på den diskuterade klockan; det är inte ens i närheten av centrerat, exempelvis. Tycker också det är en intressant diskussion, min anmärkning var bara på dina (tidigare) definitiva uttalanden, att göra en motiverad bedömning tycker jag bara är bra, precis som du gör nu, sen håller jag inte med dig, som sagt. :)
Jo, jag har tidigare framhållit att just sekundindexen skulle kunna vara det som fällde min (ganska) bestämda uppfattning att denna omöjligt kunde vara renoverad. Samtidigt är det under den här perioden en väldigt stor bredd på hur välarbetade Longines urtavlor är. Den du visade upp är inte prototypen för hur de brukade se ut, det finns flera utomordentligt välarbetade som din (men nästan alltid utan swiss), men under samma period var nog flertalet i vårt tycke av betydligt enklare utföranden när det gäller indexeringen etc.
Du har en poäng där, jag känner inte till några andra prestigemärken som väntade så länge med att swissmärka urtavlorna som Longines gjorde. Den du visade borde vara ett undantag.

Alltid haft åtminstone en Longines i samlingen pga morfars gamla 50-talare som startade mitt intresse (min bror fick dock ärva...). Bara haft moderna varianter (LLD, Big Eye, Spirit etc). Nu har jag äntligen en "äldre" som jag varit ute efter länge, frågan är när den är ifrån. Hour angle i 38 mm producerades lång in på 2000-talet men introducerades 1987. Denna har det äldre urverket L.989.2 vilket var Longines sista in-house urverk (baskaliber L.900.1
20220923_200927.jpg
tror jag från 1977).

Någon som har koll på hur man kan datera Longines från 1980-talet och framåt? Kan bara hitta för ännu äldre klockor.

20220923_200927.jpg

Denna tråden förtjänar att ligga på förstasidan. ;)

4268B186-106B-4EC1-B234-D5D8957A97C1.jpeg
886A6657-18B3-4CCA-84D0-6D4623E5F194.jpeg
FF3AC998-75B4-48A7-9633-6177FCDDB87E.jpeg
Egentligen inte superunderligt att man missar att tråden finns för det är ju ingen superaktivitet. Vet inte riktigt vad det beror på men det är ju lite mindre roliga modeller i rotation på svenska vintagemarknaden än tex av Omega och Tissot av någon anledning. Mina teorier är två, dels att Longines kanske inte hade riktigt lika stor marknadsandel i Sverige under sina glansdagar. Plus att när vi kommer fram till sent 50-tal och 60-tal som det trots allt är där de riktigt stora volymerna vintageklockor i rotation idag kommer ifrån så har Longines börjat falna lite grand, det är mycket ganska standard dressur medan sportstål och kronografer där man varit ledande innan tas över av andra märken. Så det finns inte riktigt samma flora av kul objekt i cirkulation här. Jämför tex med Certina som ju nästan är det motsatta, stark marknadsposition och en renässans på 60-talet.

Senast ändrad:
Egentligen inte superunderligt att man missar att tråden finns för det är ju ingen superaktivitet. Vet inte riktigt vad det beror på men det är ju lite mindre roliga modeller i rotation på svenska vintagemarknaden än tex av Omega och Tissot av någon anledning. Mina teorier är två, dels att Longines kanske inte hade riktigt lika stor marknadsandel i Sverige under sina glansdagar. Plus att när vi kommer fram till sent 50-tal och 60-tal som det trots allt är där riktigt stora volymerna vintageklockor i rotation idag kommer ifrån så har Longines börjat falna lite grand, det är mycket ganska standard dressur medan sportstål och kronografer där man varit ledande innan tas över av andra märken. Så det finns inte riktigt samma flora av kul objekt i cirkulation här. Jämför tex med Certina som ju nästan är det motsatta, stark marknadsposition och en renässans på 60-talet.

Tror att det är huvudet på spiken.

Egentligen inte superunderligt att man missar att tråden finns för det är ju ingen superaktivitet. Vet inte riktigt vad det beror på men det är ju lite mindre roliga modeller i rotation på svenska vintagemarknaden än tex av Omega och Tissot av någon anledning. Mina teorier är två, dels att Longines kanske inte hade riktigt lika stor marknadsandel i Sverige under sina glansdagar. Plus att när vi kommer fram till sent 50-tal och 60-tal som det trots allt är där de riktigt stora volymerna vintageklockor i rotation idag kommer ifrån så har Longines börjat falna lite grand, det är mycket ganska standard dressur medan sportstål och kronografer där man varit ledande innan tas över av andra märken. Så det finns inte riktigt samma flora av kul objekt i cirkulation här. Jämför tex med Certina som ju nästan är det motsatta, stark marknadsposition och en renässans på 60-talet.
Som @essGunnar säger finns det ju inte många riktigt bra Longines referenser som tillverkats efter 50-talet till skillnad från tex Omega, Certina, Movado osv.

Longines allra bästa klockor tillverkades på 40-talet och till viss del på 50-talet och slutet av 30-talet och av dessa har många nog letat sig utomlands pga de höga priserna till samlare eller handlare, och de tillverkades inte så många klockor på 40-talet till att börja med vilket lämnar ännu färre kvar här.

Jag upplever att Longines åtråvärda referenser dessutom varit eftertraktade utomlands väldigt tidigt och sugits upp av handlare och att dessa tillverkats i betydligt mindre mängder än Omega.
Tänker tex på Longines 13ZN kronografer jämfört med Omegas 33.3 eller ch27 kronografer eller allra tydligast Omegas Suverän kontra Longines motsvarande modell som var Tre Tacche på 35mm. Går säkert några hundra Suverän på varje 35mm tracche, iallafall i Sverige där Suverän är relativt vanliga.

IMG_9223.jpg

Som @essGunnar säger finns det ju inte många riktigt bra Longines referenser som tillverkats efter 50-talet till skillnad från tex Omega, Certina, Movado osv.

Longines allra bästa klockor tillverkades på 40-talet och till viss del på 50-talet och slutet av 30-talet och av dessa har många nog letat sig utomlands pga de höga priserna till samlare eller handlare, och de tillverkades inte så många klockor på 40-talet till att börja med vilket lämnar ännu färre kvar här.

Jag upplever att Longines åtråvärda referenser dessutom varit eftertraktade utomlands väldigt tidigt och sugits upp av handlare och att dessa tillverkats i betydligt mindre mängder än Omega.
Tänker tex på Longines 13ZN kronografer jämfört med Omegas 33.3 eller ch27 kronografer eller allra tydligast Omegas Suverän kontra Longines motsvarande modell som var Tre Tacche på 35mm. Går säkert några hundra Suverän på varje 35mm tracche, iallafall i Sverige där Suverän är relativt vanliga.

IMG_9223.jpg
Vet inte om jag är helt med på resonemanget. Omega finns det gott om i Sverige då det var ett riktigt Omega-land, vilket ännu speglar utbudet på vintagemarknaden. Tror att det snarare är anledningen till att det finns fler Omegor att välja på, än att just Longines ska ha köpts upp från utlandet.

På 60-talet höll Longines god standard, med många trevliga pjäser inom Conquest och Flagship-serierna. Dock tar det en del sökande för att få dem i gott skick, men det speglar nog också att det varit och är relativt gott om Omega här.

Jämfört med exempelvis Omega tycker jag Longines var lite mer konservativa i designen, men det gällde ju även under tidigare årtionden. Hittar man däremot välbevarade exemplar får man mycket klocka för pengarna hos Longines.

Vet inte om jag är helt med på resonemanget. Omega finns det gott om i Sverige då det var ett riktigt Omega-land, vilket ännu speglar utbudet på vintagemarknaden. Tror att det snarare är anledningen till att det finns fler Omegor att välja på, än att just Longines ska ha köpts upp från utlandet.

På 60-talet höll Longines god standard, med många trevliga pjäser inom Conquest och Flagship-serierna. Dock tar det en del sökande för att få dem i gott skick, men det speglar nog också att det varit och är relativt gott om Omega här.

Jämfört med exempelvis Omega tycker jag Longines var lite mer konservativa i designen, men det gällde ju även under tidigare årtionden. Hittar man däremot välbevarade exemplar får man mycket klocka för pengarna hos Longines.

Håller med i resonemanget. Longines var en vanlig förtjänstklocka under framförallt 70-talet ej att förglömma, Flagship var vanligt. Känns som att de klarade Quartz-krisen bättre än många då de fortsatte producera bra mekaniska inhouse-verk.

Vintage longines är dyrt, tror det spelar in. Ligger inte långt ifrån IWC och JLC.

Det var det jag också menade men kanske var otydlig, att det alltid funnits väldigt gott om Omega i Sverige då det såldes många hit medans det inte alls sålts lika många Longines och av de få som sålts i Sverige har nog många letat sig utomlands just pga de höga priserna de betingar(nu pratar jag framförallt om populära 40-tals modeller).

Nu säger jag inte att 60-tals Conquest och Flagship håller låg kvalitet men hög kvalitet höll många tillverkares motsvarande modeller också på 60-talet och som de flesta nog också tycker är intressantare, dvs Longines klockor stack inte direkt ut. Till skillnad från Longines tidiga vattentäta sportklockor och kronografer från 30 och 40-talet som definitivt var snäppet högre än de flesta andra tillverkares på den tiden både kvalitets, design och inovationsmässigt rent funktionellt (tänker de komplicerade kronograferna tex).

Nu är ovan mina egna åsikter men det verkar också vara det som speglar vad många andra tycker (och kanske undermedvetet också varför jag tycker så) om man tittar på vilka Longines modeller från vilka år som är mest eftertraktade. 30 och 40-tals Longines är betydligt dyrare än motsvarande Omega och många gånger även IWC, JLC etc medans 60-tals och senare modellerna från Longines är betydligt billigare.

Bra såklart om man gillar 60-tal och senare då det går att få riktigt fina klockor till billigare priser.

Tillbaka
Topp