• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Seiko samlingstråd

Exxet

Rolex
En blådåre från -70.
Blue.jpg
 

Spy vs Spy

Breitling
Många grymt finna vintage Seiko's här.
Det är fascinerande hur duktiga ni är på att fotografera era klockor. Misstänker att det blir en vana för en riktig klock samlare.

Regards
M
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Gött med en anledning att fota det man har undanstoppat i klockboxen:)
Känner att jag borde använda denna lite mer, ligger på tok för länge mellan varven.

En tidig 6306-7001 från Okt 1976, på ett XGL-831.
DSC00161.jpg
DSC00164 (1).jpg

/David
Snyggt! En JDM man inte ser så ofta.. Ser ut att vara i fint skick:)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
#10. En 7016-8000 från 1972. Rätt så häftigt pjäs, eller vad sägs om automatisk kolummhjulskronograf med kombinerad minut- och timtotaliserare (upp till 12h)? Ca 37mm.
IMG_20160407_073249.jpg
11931177_481184552053275_1314979102_n.jpg
Snygg! Saknar en lagom stor klocka med blå urtavla. Denna ref har jag inte sett tidigare. Är det ngn JDM variant eller går den att hitta för oss vanliga dödliga?
 

Exxet

Rolex
Intressant! Min har 6139-6012 och har svensk dagskiva. Men det har jag trott inte var kopplat till ref, utan något man kunde byta hos AD.
Men hur var det uppdelat med ref.nr. och marknader?
Det här utdraget är från ett annat forum och gäller Seiko "Pogue" , det är ganska snårigt.
There are six possible references for the 600X series. These are: 6139-6000, 6139-6001, 6139-6002, 6139-6005, 6139-6007, and th 6139-6009. The differences on the last digit of the model numbers only signify its intended region of release. The 6139-6000 seem to correspond to those intended for the Japanese market. The 6139-6005 and 6139-6009 are those intended for North America.


All in all, with the six possible references, 15 possible dial variations for both JDM and non-JDM versions, 3 colors of inner rings, 2 cases, 3 case backs, 2 types of movements, and 4 possible bracelets, there is a huge array of possible combinations. However, bear in mind that only the JDM versions have the “Speed-Timer” dial, 21J movements, and the fourth type of bracelet, or what is commonly known as the “JDM bracelet”.


For the 6139-600X series, there could well over be 70 variations for the non-JDM versions and 18 for the JDM versions. Unfortunately, this figure cannot be ascertained as it is yet unclear which incarnations were available for each region the series was released.
 

Bosse

Friends of KS
Totalt missade denna tråd, men här är ett första bidrag min "nyanlända" KS 5245-6000.

P4220847.jpg

Låt oss börja med det solklara, den behöver ett nytt glass.
Tavlan har lite småskavanker men utan lupp känns den OK, linne effekten är svår att se och än svårare att få på bild. Den levererades på en (diplomatisk sagt) sunkig Seiko länk av obekant ursprung, jag fick pilla den i småbitar då springbarerna var fast gäggade, den ena fick jag loss (med mer våld än jag tycker om) men den andra fick jag ta bort med en avbitare. Allt var geggigt så klockan har används. I brist på nya 18mm springbar ligger den på köksbordet och ticker på, det går att hålla den gående vid att vagga den då och då ochpå måndag skickas den till urmakare, så får vi se vad domen blir.

Jag var snöat in på att få ta i en KS52 som är ganska ovanliga, KS56 finns där rätt gott om. Annonsen på Yahoo Japan var helt fakta befriat och bilderna sådär men slutpriset var bra så tillvidare är jag nöjd, så får vi se vad jag säger när urmakaren har sagt sitt.

//Bosse
 

inc

Omega
för att bygga upp spänningen...inväntar en seiko imorgon eller på onsdag, en ägare som köpte den i sverige ny runt 1980, säljaren har och är dykare, klockan har vart bortglömd i en låda under 25 år, 100% original, så KS vad för vintage seiko väntar jag på? om det låter för bra för att vara sant...självklart så håll tummarna
 

inc

Omega
för att bygga upp spänningen...inväntar en seiko imorgon eller på onsdag, en ägare som köpte den i sverige ny runt 1980, säljaren har och är dykare, klockan har vart bortglömd i en låda under 25 år, 100% original, så KS vad för vintage seiko väntar jag på? om det låter för bra för att vara sant...självklart så håll tummarna

suwa :)
 
Topp