• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintageavdelningens ”Vad har jag köpt-tråd”

oftast

Panerai
2-Faktor
Många Mido-köp nu, lite insnöad :bag:
Glad över originalarmbandet dock!
 

Bilagor

  • Screenshot_20190922_222738_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20190922_222738_com.qxl.Client.jpg
    26.9 KB · Visningar: 3
  • Screenshot_20190922_222731_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20190922_222731_com.qxl.Client.jpg
    29.1 KB · Visningar: 3

Electroskandia

Breitling
Hej alla entusiaster! Var på besök hos en kamrat och latjade med lite klockor och då dök denna upp och är det någon som har kunskap att dela med sig så skulle det vara tacksamt. Trevlig afton på er alla.
20190922_205734.jpg
20190922_205642.jpg
20190922_205627.jpg
20190922_205734.jpg
20190922_205642.jpg
20190922_205627.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej alla entusiaster! Var på besök hos en kamrat och latjade med lite klockor och då dök denna upp och är det någon som har kunskap att dela med sig så skulle det vara tacksamt. Trevlig afton på er alla.
20190922_205734.jpg
20190922_205642.jpg
20190922_205627.jpg
20190922_205734.jpg
20190922_205642.jpg
20190922_205627.jpg
Gammalt damur från tämligen okänd tillverkare. I rostfritt stål. Jag gissar på tidigt fyrtiotal. Med dåtidens populära ”Cordonne” band (jämför cord/snöre). Tyvärr litet monetärt värde idag, då modet förespråkar annan stil.
097C2A91-6F5D-4AA4-8FA4-CC39BBCEDAB9.jpeg

20-30-tals klockor från prestigefulla JLC med Cordonne band.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gammalt damur från tämligen okänd tillverkare. I rostfritt stål. Jag gissar på tidigt fyrtiotal. Med dåtidens populära ”Cordonne” band (jämför cord/snöre). Tyvärr litet monetärt värde idag, då modet förespråkar annan stil.
097C2A91-6F5D-4AA4-8FA4-CC39BBCEDAB9.jpeg

20-30-tals klockor från prestigefulla JLC med Cordonne band.
Tack för svaret och man blir lika glad när man ser att folk kan massor och delar med sig. Tack och ja det fint.
Cordette tror jag banden heter.
 

JohanHLM

Rolex
Hör kanske inte fullt ut hemma i denna tråd då jag vet att det är en IWC ref 805 med cal 89 jag köpt.
Har dock inte lyckats bildgoogla mig fram till en med identisk tavla så frågan är om detta är en lite ovanligare modell eller om tavlan egentligen ska sitta i en annan boett?

Brukar alltid vara väl påläst innan jag köper vintage men har ingen tidigare erfarenhet av IWC. Gillade tavlan och kunde inte motstå att buda trots att jag inte gjort min hemläxa denna gång.
A7986AFD-D267-4CD8-81C4-20A86CEE20A2.jpeg

https://www.pantbanken.se/auktioner...00&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=0
Hämtade ut IWC:n idag.
Har letat länge på nätet efter en med likvärdig tavla samt en cal 89 med enbart tim- och minutvisare utan resultat.
Tycker tavlan ser ut att hålla bra kvalitet så den bör komma från IWC och jag tycker den passar ganska bra som Teo-hands men frågan är om det är ett hopplock?

Ref. 805 verkar inte vara så vanlig. Antar att det var en mindre, enklare och lite billigare variant med cal 89?

Hade tänkt och slänga på min 18mm guldlänk men till min förvåning var luggbredden bara 17mm vilket jag inte hade räknat med.

Har aldrig nyttjat ångerrätten hos auktionshus tidigare men funderar så smått på det då 17mm känns hopplöst att hitta schyssta band i :(
A51F9B71-F67F-46AA-A103-FC83702B1FEE.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hämtade ut IWC:n idag.
Har letat länge på nätet efter en med likvärdig tavla samt en cal 89 med enbart tim- och minutvisare utan resultat.
Tycker tavlan ser ut att hålla bra kvalitet så den bör komma från IWC och jag tycker den passar ganska bra som Teo-hands men frågan är om det är ett hopplock?

Ref. 805 verkar inte vara så vanlig. Antar att det var en mindre, enklare och lite billigare variant med cal 89?

Hade tänkt och slänga på min 18mm guldlänk men till min förvåning var luggbredden bara 17mm vilket jag inte hade räknat med.

Har aldrig nyttjat ångerrätten hos auktionshus tidigare men funderar så smått på det då 17mm känns hopplöst att hitta schyssta band i :(
A51F9B71-F67F-46AA-A103-FC83702B1FEE.jpeg
17 mm känns inte som något stort problem. Man behöver nog inte ens leta gamla NOS-band på ebay för att hitta något passande. Jag har ett Hirsch 17 mm ödla som jag tror hade passat utmärkt på den där. Inte till salu men jag tror de har snarlika modeller i sortimentet fortfarande för en överkomlig slant.
Klockan i sig vill jag inte säga något bestämt om på grund av min okunskap. Men jag måste fråga vad det är för pinne jag ser i mitten av minutvisaren? Borde det se ut så om den bara hade två visare från början?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hämtade ut IWC:n idag.
Har letat länge på nätet efter en med likvärdig tavla samt en cal 89 med enbart tim- och minutvisare utan resultat.
Tycker tavlan ser ut att hålla bra kvalitet så den bör komma från IWC och jag tycker den passar ganska bra som Teo-hands men frågan är om det är ett hopplock?

Ref. 805 verkar inte vara så vanlig. Antar att det var en mindre, enklare och lite billigare variant med cal 89?

Hade tänkt och slänga på min 18mm guldlänk men till min förvåning var luggbredden bara 17mm vilket jag inte hade räknat med.

Har aldrig nyttjat ångerrätten hos auktionshus tidigare men funderar så smått på det då 17mm känns hopplöst att hitta schyssta band i :(
A51F9B71-F67F-46AA-A103-FC83702B1FEE.jpeg
Band kan man alltid lösa (iaf läder) men om du tror den är ett ihopplock och vill ångra köper är det bara att göra. Tycker inte man ska utnyttja det bara för att man "ångrade sig" men om något väsentligt är fel och det inte nämnts tycker jag det är skillnad....
 

JohanHLM

Rolex
17 mm känns inte som något stort problem. Man behöver nog inte ens leta gamla NOS-band på ebay för att hitta något passande. Jag har ett Hirsch 17 mm ödla som jag tror hade passat utmärkt på den där. Inte till salu men jag tror de har snarlika modeller i sortimentet fortfarande för en överkomlig slant.
Klockan i sig vill jag inte säga något bestämt om på grund av min okunskap. Men jag måste fråga vad det är för pinne jag ser i mitten av minutvisaren? Borde det se ut så om den bara hade två visare från början?
Precis som du säger borde inte centrumdelen se ut så om det inte var tänkt att sitta en sekundvisare.
Med tanke på att jag har en 18mm guldlänk hemma som jag även tänkt vara med blir det att försöka nyttja ångerrätten i detta fall.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
17 mm känns inte som något stort problem. Man behöver nog inte ens leta gamla NOS-band på ebay för att hitta något passande. Jag har ett Hirsch 17 mm ödla som jag tror hade passat utmärkt på den där. Inte till salu men jag tror de har snarlika modeller i sortimentet fortfarande för en överkomlig slant.
Klockan i sig vill jag inte säga något bestämt om på grund av min okunskap. Men jag måste fråga vad det är för pinne jag ser i mitten av minutvisaren? Borde det se ut så om den bara hade två visare från början?

Precis som du säger borde inte centrumdelen se ut så om det inte var tänkt att sitta en sekundvisare.
Med tanke på att jag har en 18mm guldlänk hemma som jag även tänkt vara med blir det att försöka nyttja ångerrätten i detta fall.
En liten sekundtap som tittar fram där.
 

Stibing

Breitling
Fick till mig en del gamla klockor, mestadels damur? Är någon värd att spara?
 

Bilagor

  • IMG_9258.JPG
    IMG_9258.JPG
    137.3 KB · Visningar: 3
  • IMG_9259.JPG
    IMG_9259.JPG
    114 KB · Visningar: 3
  • IMG_9260.JPG
    IMG_9260.JPG
    125.7 KB · Visningar: 6
  • IMG_9261.JPG
    IMG_9261.JPG
    128.9 KB · Visningar: 7
  • IMG_9262.JPG
    IMG_9262.JPG
    129.9 KB · Visningar: 7

JohanHLM

Rolex
17 mm känns inte som något stort problem. Man behöver nog inte ens leta gamla NOS-band på ebay för att hitta något passande. Jag har ett Hirsch 17 mm ödla som jag tror hade passat utmärkt på den där. Inte till salu men jag tror de har snarlika modeller i sortimentet fortfarande för en överkomlig slant.
Klockan i sig vill jag inte säga något bestämt om på grund av min okunskap. Men jag måste fråga vad det är för pinne jag ser i mitten av minutvisaren? Borde det se ut så om den bara hade två visare från början?

Band kan man alltid lösa (iaf läder) men om du tror den är ett ihopplock och vill ångra köper är det bara att göra. Tycker inte man ska utnyttja det bara för att man "ångrade sig" men om något väsentligt är fel och det inte nämnts tycker jag det är skillnad....

Trist, var osäker på om det var en synvilla...
Måste bara ge en stor eloge till Pantbanken.se där jag köpte klockan via auktion. Inga frågor om varför eller att det skulle kollas upp ditten och datten utan bara ett kort, ”Tråkigt att du inte blev nöjd, skicka den i retur med REK”.
Skickade i tisdags och igår swishade de pengarna i retur!

Har haft liknande ärende vid ett annat tillfälle men då gick inte klockan som den skulle och inte heller då var det några som helst bekymmer, de betalade dessutom för returfrakten.
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Kunde ha varit i dagens fynd tråd..
Fin tavla och fint patinerad Lume. Helt ok boett.
Men står tyvärr helt still och saknar rotor.
Så tveksamt att det blir ett fynd i slutändan... Men lite kärlek är den allt värd.
Lanco Barracuda Super Compressor

IMG_20190626_212331.jpg
IMG_20190627_083034.jpg
IMG_20190627_185434.jpg

IMG_20190627_185540.jpg

Nu en fungerande Barracuda.
Dock manuell just nu. Då jag inte hittat någon rotor till den.
Men trevlig klocka i trevligt skick.

IMG_20191002_181958.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad är det för verk? Tror inte att jag har en rotor till den men jag kan absolut försöka ha det i bakhuvudet och hålla lite utkik...

Vore toppen med fler som håller utkik. :):)
Det sitter ett Langendorf 1146 verk i dessa.
Står "Lanco-Rotor" på rotorn.

Vet inte varför men fick för mig att det var den det stod ”Autorotor” på, men då kommer jag ihåg fel.
Yep bör väl vara en sådan här rotor, den sitter i min barracuda iallafall :)
IMG_1119.jpg
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Jag har en "Swiss Made" klocka med Massey Fergusons logotype på tavlan. Kanske har den tillhört en traktor/maskinsäljare eller kanske levererats med en ny traktor någon gång i tiden.
Tyvärr finns ingen märkning med tillverkare eller modell. Den är ca 33mm utan krona .
Är det någon som har någon aning om vad det kan vara för klocka?

Ferg_tavla.jpg

Ferg_Verk.jpg
 
Topp