• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

Fick hem Sofi Tukker Dancing On People i veckan och det är ett av dom mest efterlängtade paketen jag fått. Skivan släpptes på RSD 2020 drop 2 men jag hittade ingen i Sverige som tagit in den utan jag fick importera.
sofit.jpg

Just nu nedplockad då den tar lite plats om man inte har fullbreda skåp/hyllor.
Men här hemma sportas en klassisk och rätt ovanlig Unamco T1 som har moddats med fetare kablage, guldpläterade kontakter, on/off-knapp och fet strömsladd.
Unamcon försökte komma ifrån felvinkeln man på 70-talet pratade om (vinkeln hur pickupen ligger i början resp. i slutet av en LP) - och löste detta med apparatvärldens längsta tonarm. 11 tum ...

T1.jpg
DSCF2606.JPG
DSCF2599.JPG

Senast ändrad:
@Rolfen
Tycker du att din s.k hockeypuck gör någon skillnad, har kollat på något liknande men inte blivit klok på om det ger någon ljudfördel eller ej

@Rolfen
Tycker du att din s.k hockeypuck gör någon skillnad, har kollat på något liknande men inte blivit klok på om det ger någon ljudfördel eller ej
Tanken är att ju tyngre talrik ju stabilare gång, vidare om pucken är tillräckligt tung så kan den platta till skeva skivor. Att tänka på är att inte använda dom på fjädrande skivspelare typ Linn och att lagret kan ta stryk av tunga puckar. Finns dock puckar som inte väger så mycket utan dom klämmer fast skivan.

FREDAGSVINYYYYYYYLEN!

Dags igen! Idag blir det en nyinkommen skiva dagen till ära; Sweets 3:e platta Desolation Boulevard från 1974. En av få skivor som jag har i fler än ett exemplar… (nå´n mer finns nog mer av misstag iofs.). För drygt 1,5 år sedan när jag började köpa vinyler igen så sprang jag på ett galet risigt exemplar av denna platta på en loppis i Oxelösund som jag köpte på vinst och förlust, lyssnade på och fattade; j-lar vilken skiva! (förutom det 6 min långa trumsolot i ”...Golden Arm”… Vem f-n vill lyssna på ett trumsolo?!?)
Vilket band! Ibland är det synd att man inte är lite äldre så man kunde varit med när det begav sig! Visst har jag hört deras hits och låtarna alla har hört, men aldrig satt mig in i deras skivor/låtar.

Som jag fattat det så var Sweet ett ”skivbolagsband” till att börja med, med låtskrivare/producenter som styrde och ställde men som under denna platta började hitta sin egen väg med bl.a. den egenskrivna låten ”Fox on the Run”, som jag antar att alla känner igen!

Vi lyssnar på 1:a spåret ”The Six Teens” skrivet av -70-talets Stock, Aitken & Waterman-förebilderna (googla om ni inte vet vilka dessa herrar var/är); dvs. Mike Chapman & Nickey Chinn.
Skön -70-talsrock med fin-fina Sweet-stämmor (stämmorna kommer kanske efter de tillåtna 60 sekunderna, tyvärr…)

Har ett par Sweet skivor till i samlingen och fler får det bli! Galet bra, ju!
Ni som kan er Sweet, vilka ”behöver” jag?

Skål och god helg i dessa dystra Corona-tider...

(Nyhet! Spotify-spellista med dagens Fredagsvinyl inkl. alla de föregående: https://open.spotify.com/playlist/2D30c3etNIZeYgNgoAaKfB?si=3b4Sk9-ERled2xtiJFpzHA)
B6CC5097-622E-4F44-ACE7-17C742EE2D61.jpeg

F3CE28AE-A272-4D05-A108-4A0C00289937.jpeg

FREDAGSVINYYYYYYYLEN!

Dags igen! Idag blir det en nyinkommen skiva dagen till ära; Sweets 3:e platta Desolation Boulevard från 1974. En av få skivor som jag har i fler än ett exemplar… (nå´n mer finns nog mer av misstag iofs.). För drygt 1,5 år sedan när jag började köpa vinyler igen så sprang jag på ett galet risigt exemplar av denna platta på en loppis i Oxelösund som jag köpte på vinst och förlust, lyssnade på och fattade; j-lar vilken skiva! (förutom det 6 min långa trumsolot i ”...Golden Arm”… Vem f-n vill lyssna på ett trumsolo?!?)
Vilket band! Ibland är det synd att man inte är lite äldre så man kunde varit med när det begav sig! Visst har jag hört deras hits och låtarna alla har hört, men aldrig satt mig in i deras skivor/låtar.

Som jag fattat det så var Sweet ett ”skivbolagsband” till att börja med, med låtskrivare/producenter som styrde och ställde men som under denna platta började hitta sin egen väg med bl.a. den egenskrivna låten ”Fox on the Run”, som jag antar att alla känner igen!

Vi lyssnar på 1:a spåret ”The Six Teens” skrivet av -70-talets Stock, Aitken & Waterman-förebilderna (googla om ni inte vet vilka dessa herrar var/är); dvs. Mike Chapman & Nickey Chinn.
Skön -70-talsrock med fin-fina Sweet-stämmor (stämmorna kommer kanske efter de tillåtna 60 sekunderna, tyvärr…)

Har ett par Sweet skivor till i samlingen och fler får det bli! Galet bra, ju!
Ni som kan er Sweet, vilka ”behöver” jag?

Skål och god helg i dessa dystra Corona-tider...

(Nyhet! Spotify-spellista med dagens Fredagsvinyl inkl. alla de föregående: https://open.spotify.com/playlist/2D30c3etNIZeYgNgoAaKfB?si=3b4Sk9-ERled2xtiJFpzHA)
B6CC5097-622E-4F44-ACE7-17C742EE2D61.jpeg

F3CE28AE-A272-4D05-A108-4A0C00289937.jpeg
Vilka du "behöver" enligt mig är väl följande: Sweet Fanny Adams, Desolation Boulevard, Give Us A Wink, Strung Up (Live/Studio)
var väl en singelskivegrupp egentligen, och R I P kan man nog säga om denna grupp.

Jag har en Technics skivspelare från 80-talet. Dessutom 110 Volt från USA. Tyvärr har den legat i förråd alldeles för länge. Trots det vet jag att den kommer upp så jag fortsätter köpa vinyl. Det blir inte de nya focal som får leverera ljudet till vinyl. Det blir de gamla basreflexlådorna. När jag monterat upp allt, kommer bild.
Oj, det var ett tag sedan jag lovade bilder. Anläggningen kom upp för ett tag sedan. Jag har två. Den nedre, Technics, driver skivspelaren. Gammalt gammalt men det fungerar och låter bra. Skivan är filmmusiken till The Mission, med Jeremy Irons och Robert de Niro. En pärla bland filmer, musik, handling och budskap, som glömts bort av många. Tyvärr raspig skiva. Den har levt ett hårt liv.
4FE85EFA-16E4-476A-9150-ECB21ECBB579.jpeg
CFA6C32A-471B-4D4C-B4FB-21BA6680CDE1.jpeg

Kanske dum fråga men är helt novis. Är det någon skillnad på vanlig svart vinyl och silver vinyl?
Vad exakt menar du med silvervinyl? Om du menar färgade vinylskivor så är det enligt experter sämre ljudkvalitet på dessa. Vet ej själv om så är fallet, då jag oftast bara köper ett exemplar (antingen svart eller färgad) och kan då inte jämföra själv :)

Om du menar skivor som ser ut som stora cd-skivor, då är det laserdisc och inte vinyl :)

Från igår:

FREDAGSVINYYYYYYYLEN!

Japp, så var det tyvärr dags igen. Återigen har en gammal rock-hjälte lämnat oss och idag handlar det om Ken Hensley, en av grundarna, huvudsaklig låtskrivare och organist i Uriah Heep.
R.I.P mr. Hensley! En man som bidragit med orgeln i rock/hårdrock på samma sätt som Jon Lord i Deep Purple.

Heep är ännu ett band som jag inte fattade back in the days, utan upptäckt på senare år. Återigen; för ung och dum för att fatta vad som var/är bra! Det började med att Lasse Skog (som jag inte hittar på FB) tog med sig dagens Fredagsvinyl-låt ner till replokalen när vi spelade ihop med Bjarne, Jonas och Björn i det fantastiska bandet ”Stuck in the Basement” och sa att ”Denna ska vi spela!”. Vi hade ju ingen orgel med i bandet, men det löste sig ändå med lite kreativt arrangemang.

Snackar alltså om den fantastiska låten ”Stealin´” från Heeps 6:e platta Sweet Freedom från 1973. Jag uppmanar alla att lyssna på hela i Spotify-länken nedan. På HÖG volym! När trummorna och gitarren kommer in efter introt så bara smäller det till! Så j-la grym låt!

Fantastisk låt som sagt och fantastiskt band som jag köpt på mig en del av i mitt vinylsamlande. Saknas ett par av de tidiga plattorna fortfarande, men de står på ”villhöver-listan”. En del låtar/plattor är på gränsen till för flummigt och utflippat och proggigt för min smak, men visst fan svänger det!

Skål i ett glas schysst rö´-tjut medans pastadegen vilar sig inför kvällens middag.

Spotify-spellista med dagens Fredagsvinyl inkl. alla de föregående: https://open.spotify.com/playlist/2D30c3etNIZeYgNgoAaKfB?si=okkhCVn3T_-hVP_ami6dXQ
Lyssna på den!
FCBE910E-82B4-4472-858F-698EC8FACFE3.jpeg
F8289E9A-AD76-4B2C-80A0-20AD58C1E713.jpeg
E977AA3A-4B30-4193-AFEC-259E2E860F29.jpeg

Från igår:

FREDAGSVINYYYYYYYLEN!

Japp, så var det tyvärr dags igen. Återigen har en gammal rock-hjälte lämnat oss och idag handlar det om Ken Hensley, en av grundarna, huvudsaklig låtskrivare och organist i Uriah Heep.
R.I.P mr. Hensley! En man som bidragit med orgeln i rock/hårdrock på samma sätt som Jon Lord i Deep Purple.

Heep är ännu ett band som jag inte fattade back in the days, utan upptäckt på senare år. Återigen; för ung och dum för att fatta vad som var/är bra! Det började med att Lasse Skog (som jag inte hittar på FB) tog med sig dagens Fredagsvinyl-låt ner till replokalen när vi spelade ihop med Bjarne, Jonas och Björn i det fantastiska bandet ”Stuck in the Basement” och sa att ”Denna ska vi spela!”. Vi hade ju ingen orgel med i bandet, men det löste sig ändå med lite kreativt arrangemang.

Snackar alltså om den fantastiska låten ”Stealin´” från Heeps 6:e platta Sweet Freedom från 1973. Jag uppmanar alla att lyssna på hela i Spotify-länken nedan. På HÖG volym! När trummorna och gitarren kommer in efter introt så bara smäller det till! Så j-la grym låt!

Fantastisk låt som sagt och fantastiskt band som jag köpt på mig en del av i mitt vinylsamlande. Saknas ett par av de tidiga plattorna fortfarande, men de står på ”villhöver-listan”. En del låtar/plattor är på gränsen till för flummigt och utflippat och proggigt för min smak, men visst fan svänger det!

Skål i ett glas schysst rö´-tjut medans pastadegen vilar sig inför kvällens middag.

Spotify-spellista med dagens Fredagsvinyl inkl. alla de föregående: https://open.spotify.com/playlist/2D30c3etNIZeYgNgoAaKfB?si=okkhCVn3T_-hVP_ami6dXQ
Lyssna på den!

RIP Ken Hensley! :(

Du saknar det bästa albumet med originaluppsättningen av UH, dvs Salisbury. Sommaren 1971 hade jag av en ren slump möjligheten att höra dom live i Rimini, Italien. Man spelade bland annat alla spåren från Salisbury, titelspåret dock utan orkester. I pausen stannade Mick Box kvar och pratade med publiken via sin gitarr och en talkbox. Sen avslutade man med att spela några spår från den kommande skivan Look at Yourself som släpptes senare på hösten 1971. Jag hade redan deras två första skivor och skaffade givetvis den nya direkt när den släpptes. Har du inte hört Salisbury tidigare så finns det ingen anledning att vänta längre ... :happyhappy:

Uriah Heep - Salisbury.jpg

RIP Ken Hensley! :(

Du saknar det bästa albumet med originaluppsättningen av UH, dvs Salisbury. Sommaren 1971 hade jag av en ren slump möjligheten att höra dom live i Rimini, Italien. Man spelade bland annat alla spåren från Salisbury, titelspåret dock utan orkester. I pausen stannade Mick Box kvar och pratade med publiken via sin gitarr och en talkbox. Sen avslutade man med att spela några spår från den kommande skivan Look at Yourself som släpptes senare på hösten 1971. Jag hade redan deras två första skivor och skaffade givetvis den nya direkt när den släpptes. Har du inte hört Salisbury tidigare så finns det ingen anledning att vänta längre ... :happyhappy:

Uriah Heep - Salisbury.jpg
Kul story!
Salisbury står på inköpslistan!

Från igår:

FREDAGSVINYYYYYYYLEN!

Lyssna på den!
Och det är ju bara ett par månader sedan Lee Kerslake gick bort. R.I.P

Underbart, men så unga de var. Jag hade också såna där pastellfärgade T-shirtar. Kallade man inte den stilen för holkärmar? Det får nog bli lite piratstil i vår. En färgglad GUL skulle matcha.
Jag hade liknande t-shirt fast med ännu kortare, alternativt utan ärmar. Har för mig att vi kallade det bodyshirt. Man var ganska cool på den tiden :D

The Pinks måste väl ha varit ett av Sveriges första "boyband" , en Bert Karlsson "skapelse" som mycket annat under den tiden.
Dom var mellan 8-14 år då (1984) så födda mellan -70 och -76 dvs 44-50år gamla nu.

Tillbaka
Topp