• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

Idag startas f.m med Sveriges Jazzband och Seiko Helmet. Rejäl 70-tals feeling.
15579984330472838177340702723399.jpg
Har du den spelaren kvar? Rpm 1 carbon?
Nöjd?? Har varit och kikat på en vit och det är nära köp :)

RPM-1-Carbon-4.jpg

Har du den spelaren kvar? Rpm 1 carbon?
Nöjd?? Har varit och kikat på en vit och det är nära köp :)

RPM-1-Carbon-4.jpg

Den röda är kvar, jag köpte den ny fast med rabatt då den varit demoex.
Jag är nöjd iallafall, men då jag just inte har haft Lp-spelare innan så är det svårt att jmf.
Jag har ett plexiskydd till min (original, skitdyrt :arghh: ) men nån form av dammskydd är ju att rekommendera.

Det enda som är lite meckigt är gummisnodden (drivremmen) inte har ett fixerat spår. Det gör att det är småpilligt att lägga tillbaka den om den glidit/ramlat av, vilket händer ibland när man skiftar 33/45 varv.
Det ända felet min har haft var att strömadaptern gick sönder/sluta fungera, men jag fick en ny på garantin.

Den röda är kvar, jag köpte den ny fast med rabatt då den varit demoex.
Jag är nöjd iallafall, men då jag just inte har haft Lp-spelare innan så är det svårt att jmf.
Jag har ett plexiskydd till min (original, skitdyrt :arghh: ) men nån form av dammskydd är ju att rekommendera.

Det enda som är lite meckigt är gummisnodden (drivremmen) inte har ett fixerat spår. Det gör att det är småpilligt att lägga tillbaka den om den glidit/ramlat av, vilket händer ibland när man skiftar 33/45 varv.
Det ända felet min har haft var att strömadaptern gick sönder/sluta fungera, men jag fick en ny på garantin.

Skönt att höra! Jag är också ny när det gäller spelare. Designen är ju lite rolig och kan tänka mig att skydd behövs :pompus:
Har inte sett något skydd att köpa till, är det en box eller designad efter spelaren? :)

Hade en Rega P1 som första spelare. Upplevde den som bra och snygg men lite krångligt med remmen. Har sedan 2013 en Technics SL-1210 jag är sjukt nöjd med. Ingen rem och har aldrig krånglat.

Skyddet är bara en fyrkantig plexiglashuv, original som kostar närmare 1000kr om man köper det nytt och separat.
Jag prutade ner mitt i samband med att jag köpte spelaren.
Har sett paketpris med skyddet och då är pålägget ca: 500kr.

Snyggt inköp, en fråga är Terence skivan "tunn, lätt och sladdrig" i jmf med en vanlig lpskiva?
Min är som ett papper i jmf med en del andra vanliga lp's , märks tydligt vid hantering däremot inga problem när man spelar den.

Var tvungen att kolla. Jämförde med en skiva från Chess och den var ingen skillnad i tyngd eller flex. Så min version var helt "normal".

Snyggt inköp, en fråga är Terence skivan "tunn, lätt och sladdrig" i jmf med en vanlig lpskiva?
Min är som ett papper i jmf med en del andra vanliga lp's , märks tydligt vid hantering däremot inga problem när man spelar den.
Många typ 80-talspressar var väldigt tunna. Lite budgetkänsla på det.

Kör en klassiker som jag köpte igår för en 10:a. Hade den redan men ett ex till skadar aldrig.
Spelaren är en LP12 till modellen men det är inte mycket Linn kvar på den. Yttertallrik och bottenplatta för att vara exakt. Har byggt om den många gånger men det är ju det som är kul.
922B29C6-F743-495F-962B-F8518579B1F4.jpeg

Oj, det där är skivor jag inte ens hade tagit emot gratis.. :D

Är väl inget fel på Pierre, Alf och Dr Alban.
:):D
Bara att kalla sin skiva i väntan på Dolly (Parton) tyder på ganska stort ego/dålig verklighetsuppfattning/diva.

Många av mina skivor är köpta som en "tidsresa" för att uppleva hur artister/låtskrivare upplevde sin samtid.

Schytts, Flamingokvintetten och några till svenska dansband har blivit lite av en sport/beroende att samla hela serierna.

Hittade ett gäng sköna plattor på en lokal hyfsat nyöppnad loppis igår.
Tidig press av Stones ”After Math” i mono på Decca. Galet dåligt skick på skiva/omslag, men spelbar med rätt mycket knaster. Prutade till 50:- Det var den nog värd.
Och en gammal Budgie för 30:-! Och en UFO för 50:- Och en annan gammal Stones.
Coolt!
6A615ED3-F84D-40EB-BFFD-D83BB65AF31E.jpeg
C34782B4-9BBB-413D-98D2-786BBCB94561.jpeg
82756A3A-255E-425A-856E-7D104D2E4467.jpeg
44BC2488-8C59-4F00-AD86-1326309C583D.jpeg

Hittade ett gäng sköna plattor på en lokal hyfsat nyöppnad loppis igår.
Tidig press av Stones ”After Math” i mono på Decca. Galet dåligt skick på skiva/omslag, men spelbar med rätt mycket knaster. Prutade till 50:- Det var den nog värd.
Och en gammal Budgie för 30:-! Och en UFO för 50:- Och en annan gammal Stones.
Coolt!
6A615ED3-F84D-40EB-BFFD-D83BB65AF31E.jpeg
C34782B4-9BBB-413D-98D2-786BBCB94561.jpeg
82756A3A-255E-425A-856E-7D104D2E4467.jpeg
44BC2488-8C59-4F00-AD86-1326309C583D.jpeg
Har själv ett gäng redigt slitna Stones i mono. Har du monoswitch på förstärkaren? Det brukar reducera knastret rätt bra faktiskt. Annars kan man fulkoppla pickupen så den spelar mono :)

Visst är det så, kör den med en Denon DL-110 pickup.
Lurar ibland på att bygga en riktigt tjock massiv plint till den, men den är ju rätt charmig i original också.

C43F4F72-6097-44E8-A7BD-55F992D9CFA9.jpeg
Har en likadan själv så det var inte så svårt att gissa, har bytt armen mot en Linn Basik LVX med en AT 95, lågbudget men helt okej.
Är plinten i fint skick känns det trist att kassera den även om en tung massiv dito gör den bättre.

Beställt en ny spelare som jag ska koppla in till min Sonos connect för att streama vinyl i hela huset :)
Bland de bättre budgetspelaren verkar det som.

Pro-Ject Primary E

r4KRB38NHf3dmrBuprLi97-970-80.jpg

Glöm inte att det är RSD på lördag! Personligen tycker jag det mesta på RSD brukar vara skit eller rättare sagt gamla skivor i nya färger. Men det brukar även dyka upp en del skivor som är nya på riktigt så det är värt att hålla koll på. http://www.recordstoreday.se/

Har inte sett något om vad ni plockade upp på RSD så jag får väl börja. Som jag tidigare har yttrat så tycker jag RSD blivit sämre med åren, väldigt mycket gammal skåpmat i nya färger men det blev i alla fall tre köp.
Black Sabbath på dubbelbildsingel, helt klart skåpmat men jag är en sucker för Sabbath. (750 exemplar)
The Ska from Jamaica är ny på riktigt fast låtarna är från 1966. (1000 exemplar)
LOK Naken, blästrad och skitsur. Gammal skiva men första gången på vinyl. (500 exemplar)
Vad köpte ni?
rsd1.jpg

Tillbaka
Topp