• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

Visst är det så, kör den med en Denon DL-110 pickup.
Lurar ibland på att bygga en riktigt tjock massiv plint till den, men den är ju rätt charmig i original också.

C43F4F72-6097-44E8-A7BD-55F992D9CFA9.jpeg
Vad är det för möbel? Ute efter något liknande.

Såg ni denna nyheten?
B&O lanserar Classics-program för Beogram 4000
B&O putsar upp den ikoniska skivspelaren.
https://www.ljudochbild.se/nyheter/hi-fi-2/bo-lanserar-classics-program-for-beogram-4000/
Beogram4000_1972_1_300-1140x846.jpg
Kul att de värnar om de gamla produkterna som uppenbarligen fortfarande är populära antagligen mest pga designen.
Jag har modellen innan, Beogram 3000 som jag tror har samma funktioner fast annan design bara.

Skulle vara kul att veta vad de tar för en?
Gissar dyrt mtp arbetet som ska läggas ner.

Såg ni denna nyheten?
B&O lanserar Classics-program för Beogram 4000
B&O putsar upp den ikoniska skivspelaren.
https://www.ljudochbild.se/nyheter/hi-fi-2/bo-lanserar-classics-program-for-beogram-4000/
Beogram4000_1972_1_300-1140x846.jpg

Såg det där och funderade på hur man hade tänkt sig. Dvs om man var tvungen att ha en Beogram 4000 som man lämnade in till B&O eller om det var frågan om en nytillverkning med inspiration av BG4000 med modern teknik. Av artikeln att döma verkar B&O ha köpt in Beogram 4000 och modifierat som de sedan säljer. Blir intressant att följa vad de gör och vilka andra modeller som kan bli aktuella.

Aldrig hört talas om, tack för tipset, kanske något för @laketwig att recensera.

En spin-off från dom mera kända Mountain, som jag har tipsat om:

https://klocksnack.se/threads/laketwigs-klock-och-skivtips-samlingstråd-med-träffs-spotifylista-i-inlägg-169.67791/page-4#post-2461934

Har haft ett par LP'n med dom (sålda nu) men tycker inte att dom håller samma klass som Mountain.

Edit: Då Mountain var USA's svar på engelska Cream är det kanske inte så konstigt att Leslie West och Corkie Lang från Mountain ville spela med Jack Bruce från Cream ... ;)

Senast ändrad:
Vad gör en sån? Minskar störningar?

Allt är väl subjektivt, alt. snake oil. Men vill ha en ny "matta" oavsett och gillar utseendet.

A cork slip mat is one of the most affordable, yet effective upgrades you can make to your turntable setup. Cork has many benefits including reduced static, better isolation from motor/belt sound, and (best of all) a tighter, more focused playback sound. In my experience, the bass frequency performance, in particular, is reinforced by the addition of a good quality cork mat.

Allt är väl subjektivt, alt. snake oil. Men vill ha en ny "matta" oavsett och gillar utseendet.

A cork slip mat is one of the most affordable, yet effective upgrades you can make to your turntable setup. Cork has many benefits including reduced static, better isolation from motor/belt sound, and (best of all) a tighter, more focused playback sound. In my experience, the bass frequency performance, in particular, is reinforced by the addition of a good quality cork mat.

köpte en Collaro Matta till min Lp12:a Klart bättre än Linns egna.

FREDAGSVINYYYYYYYLEN!
(En grej jag kör med en kort video på min privata Facebook varje fredag. Fast jag får inte med videon här på nåt smidigt sätt...)

Häpp! Dags igen! Denna gången ett soundtrack från en fantastisk (nåja, filtrerat genom nostalgifiltret i alla fall) film från 1992 - Singles. Egentligen en ganska fjantig romantisk komedi, men eftersom den på ett bra sätt bekräftade den sk. Seattle-scenen som var den härskande musikrörelsen i början på -90-talet, så har den en plats i mitt hjärta. Många cameos av dåtidens nya musikstjärnor och flera av medlemmarna i Pearl Jam i små roller gjorde den ju inte sämre! När den kom hade jag precis upptäckt Pearl Jam, Alice in Chains och Soundgarden och ”grunge” var stort. Detta soundtrack innehåller låtar från alla dessa band och ett gäng till relaterade till ”scenen” och Seattle. (t.ex. Mudhoney, Mother Love Bone och Screming Trees m.fl.) Minns att CD’n av detta album gick ofta hemma hos mig back in the days.

Sprang på denna utgåvan från 2017 förra veckan när jag passerade Enköping och den fin-fina butiken Enköpings Skivbörs. Kul att ha i samlingen och många sköna låtar och dessutom med en bonus-CD med massa extramaterial, såsom den fantastisa(?!?) ”Touch Me, I´m Dick” med fejk-bandet Citizen Dick som finns med i filmens handling och livespår med Alice in Chains och Chris Cornell m.fl.!

Se filmen för tusan! Om inte annat som ett tidsdokument från tidigt -90-tal och för att se unga exemplar av Pearl Jam-gubbarna m.fl.

Första spåret; ”Would” av Alice in Chains är dessutom en grym låt från deras andra album Dirt, som jag tyvärr saknar i vinyl-formatet. Fast den står på ”villhöver”-listan…

Skål i en skvätt pretto-öl och god helg på er alla!

Spotify-spellista med dagens Fredagsvinyl inkl. alla de föregående: https://open.spotify.com/playlist/2D30c3etNIZeYgNgoAaKfB?si=mJuwB0VVRpeJFvjjCOTpJA

41C3098D-E918-4C1D-87A9-2D562B76A133.jpeg
C6324B4B-A9FC-4CA8-81F1-74041BC60464.jpeg
4388D323-229F-4B6C-9CCD-2DB30ACC9819.jpeg

Som "bland" skivan kan man nog inte hitta bättre än detta?

4239-various-guardians-of-the-galaxy-deluxe-LP-0.jpg

1 Blue Swede-Hooked on a Feeling
2 Raspberries- Go All the Way
3 Norman Greenbaum - Spirit in the Sky
4 David Bowie- Moonage Daydream
5 Elvin Bishop - Fooled Around and Fell in Love
6 Jackson 5 - I Want You Back
7 10CC- I'm Not in Love
8 Redbone - Come and Get Your Love
9 Runaways - Cherry Bomb
10 Rupert Holmes- Escape (The Piña Colada Song)
11 Five Stairsteps - O-O-H Child
12 Marvin Gaye & Tammi Terrel - Ain't No Mountain High Enough

ZZ Top är en grupp som trots väldigt många år i branschen släppt väldigt få livealbum. Som tur är så finns det gott om bootleg, detta är min favorit inspelad i Tyskland 1980. Hi-Fi mässigt är det inget mästerverk men man får en underbar historisk tillbakablick och höra kända låtar på ett nytt och unikt sätt. Personligen älskar jag La Grange på detta släpp.
zztop.jpg

Tillbaka
Topp