• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vinyl-tråden

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Lite schyssta ”nya” vax som kom med Postmord idag. Köpta via en FB-grupp av en AIK:are i Sthlm:

234149EB-B68D-4081-B58F-AB0A0FAF9548.jpeg


Alive II ville jag sååååå gärna ha som 14-årig hårdrockare med fick aldrig chansen. Nu så, 35 år senare...
De andra har jag nog tidigare ägt, men de har kommit bort genom åren.

B-sidan på ”Creatures...” är f-n i mig magiskt bra!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ah, Technics kassett-dubbeldäckare - 80-talet i sitt esse. Tyvärr så har jag slängt i princip alla kassettband.
Ja, absolut 80-tal. Jag har ett gäng kassettband kvar som jag vill digitalisera. Jag funderar över vad man får för 600 kr på Kjell & Co vs att lämna in dem till proffslab. Jag vill ha så autentiskt ljud som det går men så lite bakgrundsbrus som möjligt utan att tappa diskant. Tror du man kan föra över direkt till datorn på något sätt. Jag har hört talas om att det ska finnas ljudkort med rca-anslutning.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har en fråga, ska köpa min första skivspelare. Finns en Technics SL-QD22 som är servad och justerad i ganska fint skick som jag funderar på. Samtidigt funderar jag på om det är värt att spendera nästan det dubbla och köpa en ny Rega Planar 2 istället? Vad skulle ni valt?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har en fråga, ska köpa min första skivspelare. Finns en Technics SL-QD22 som är servad och justerad i ganska fint skick som jag funderar på. Samtidigt funderar jag på om det är värt att spendera nästan det dubbla och köpa en ny Rega Planar 2 istället? Vad skulle ni valt?
Jag skulle ha lyssnat på båda.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja, absolut 80-tal. Jag har ett gäng kassettband kvar som jag vill digitalisera. Jag funderar över vad man får för 600 kr på Kjell & Co vs att lämna in dem till proffslab. Jag vill ha så autentiskt ljud som det går men så lite bakgrundsbrus som möjligt utan att tappa diskant. Tror du man kan föra över direkt till datorn på något sätt. Jag har hört talas om att det ska finnas ljudkort med rca-anslutning.
Det är ju den där diskanten som har en tendens att försvinna på gamla band. Jag digitaliserade några mix-tapes jag har gjort - kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde det. Troligen via ett ljudkort till datorn och inspelning med Audacity. Det kan kanske finns färdiga plugins/filter för just kassetter.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har inga av dem nära mig tyvärr. Technics:en skulle jag kunna lyssna på om jag kör 1h. Men inte regan tyvärr.
Jag vågar inte ge dig något råd. Begagnat och gammalt är nästan alltid mest prisvärt. Satsa på en bra nål. Åk och lyssna på Technics. Be dem byta mål till en dyrare. Blir du inte nöjd, beställ Regan med en bra nål.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är ju den där diskanten som har en tendens att försvinna på gamla band. Jag digitaliserade några mix-tapes jag har gjort - kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde det. Troligen via ett ljudkort till datorn och inspelning med Audacity. Det kan kanske finns färdiga plugins/filter för just kassetter.
Tack, tiden är min fiende. Banden börjar ge sig tror jag. Snabbspolningen går trögt. Kassettbandspelaren får kämpa för att vrida runt så jag tror de går av närsomhelst. Jag ska forska vidare i frågan för det gäller några viktiga VHS-band också.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis till en vinylspelare, men tell me, vad avgjorde?
Du menar mellan begagnade Technics:en jag pratade om och Planar 2? Helt enkelt att jag inte ville chansa på Technics:en och hellre köpte något nytt när det kommer till min första vinylspelare. Har en kompis som har en äldre Planar 2 som jag lyssnade på, som lät bra. Så sen beställde jag min nya Planar 2 :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du menar mellan begagnade Technics:en jag pratade om och Planar 2? Helt enkelt att jag inte ville chansa på Technics:en och hellre köpte något nytt när det kommer till min första vinylspelare. Har en kompis som har en äldre Planar 2 som jag lyssnade på, som lät bra. Så sen beställde jag min nya Planar 2 :)
Då förstår jag. Jag greppade nog inte att du tvekade mellan en begagnad och en ny. Nu är det bara att gå runt på antikvariat och leta originalinspelningar.
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Vinylsamlingen:
CAL01089.jpg

Ett litet urval från "senast inkommet-hyllan":
CAL01106.jpg

Tänkte att jag skulle försöka göra det till en vana att lägga in bilder på nyinköp - jag tycker i alla fall själv att det alltid är trevligt att få tips om sånt som man kanske annars hade missat :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vinylsamlingen:
CAL01089.jpg

Ett litet urval från "senast inkommet-hyllan":
CAL01106.jpg

Tänkte att jag skulle försöka göra det till en vana att lägga in bilder på nyinköp - jag tycker i alla fall själv att det alltid är trevligt att få tips om sånt som man kanske annars hade missat :)
Jäkla imponerande samling, den verkar variera rätt stort också! :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vinylsamlingen:
CAL01089.jpg

Ett litet urval från "senast inkommet-hyllan":
CAL01106.jpg

Tänkte att jag skulle försöka göra det till en vana att lägga in bilder på nyinköp - jag tycker i alla fall själv att det alltid är trevligt att få tips om sånt som man kanske annars hade missat :)
Nu undrar man ju hur klocksamlarrummet ser ut.
 
Topp