• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Visa din Panerai!

Första pannan jag har, eller ens provar.
Tror att jag börjar förstå vad allt ståhej handlar om.

Bara att börja handla band och brygga espresso då antar jag 🤷‍♂️

5FEC2C2B-6A4C-4B9D-A6FC-0E62083FF975.jpeg
Riktigt fin! Är det en 005a?

Jag har också tänkt på detta, på min gamla 24c fick jag byta visarna för att lumen trillade av, vilket verkar ha varit ett känt fel hos tidiga submersible. Jag har alltid tagit för givet att det var samma med många Pre-A-modeller, men jag inser nu att jag hade fel.

Användes det olika lume till visare och tavla? Jag vet att de kan åldras olika, men det verkar nästan konsekvent hända för pre-A panerai, så jag blir nyfiken om det finns någon mer anledning än slumpen. Jag tänker att det säkert finns en avhandling om detta på lämplig plats på nätet som jag inte lyckas hitta, men som kanske någon annan vänlig själ kan peka till…

Jag har också tänkt på detta, på min gamla 24c fick jag byta visarna för att lumen trillade av, vilket verkar ha varit ett känt fel hos tidiga submersible. Jag har alltid tagit för givet att det var samma med många Pre-A-modeller, men jag inser nu att jag hade fel.

Användes det olika lume till visare och tavla? Jag vet att de kan åldras olika, men det verkar nästan konsekvent hända för pre-A panerai, så jag blir nyfiken om det finns någon mer anledning än slumpen. Jag tänker att det säkert finns en avhandling om detta på lämplig plats på nätet som jag inte lyckas hitta, men som kanske någon annan vänlig själ kan peka till…
Om jag har förstått det hela rätt, vilket jag sällan gör, så handlar det inte om typen av tritium utan om lacken som sedan applicerades på tritiumet.

Du ser detta fenomen med i princip alla bettarinis med tritium. Här har du några andra exempel:

PAM36B
e7c3f0920fc71e369d45b1be125cf0dc_960x.jpg

5218-201/A
361_1.jpg

..och mest extremt på non-matching versioner av Pre-V klockor, här en 5218-201/A
0_s3b7031.jpg

Tillbaka
Topp