• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok-Tråden

Utvisaren

Patek
På tal om att spåra ur, tror du kanske missat mitt skåp. Mestadels Vostok-klockor i det hära även om lite annat får plats med.
20230918_163332.jpg


Senaste batchen in från Ukraina i förra veckan var några Elektronika, en Uran (!), en "Raketa", en Pobeda, och 2.5 st Zim. Inga nya Vostok denna gång dock.

Några av de "nya" får dock inte ligga i detta skåpet utan i ett annat i väntan på service...
Uran låter ju udda! Säkert att det inte är Ural? Tänker att kyrilliskt L lite ser ut som ett förvirrat N fast U och uppochner med en fjonk (dagens bästa mening...)? I synnerhet utan glasögon?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Uran låter ju udda! Säkert att det inte är Ural? Tänker att kyrilliskt L lite ser ut som ett förvirrat N fast U och uppochner med en fjonk (dagens bästa mening...)? I synnerhet utan glasögon?

Nej, Uran! Har ett par Ural med sedan tidigare 😁


Ser fortfarande bra på nära håll utan glasögon 🥸
 

Utvisaren

Patek
Nej, Uran! Har ett par Ural med sedan tidigare 😁


Ser fortfarande bra på nära håll utan glasögon 🥸
2602? Men då skall du väl ha en Saturn med så du har alla planeterna? Hur många de nu gjorde med planetnamn... kul och udda. Men... liten rackare. Får nog ha ett bund till den. 😁😁😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
2602? Men då skall du väl ha en Saturn med så du har alla planeterna? Hur många de nu gjorde med planetnamn... kul och udda. Men... liten rackare. Får nog ha ett bund till den. 😁😁😁

Tror det är ett Vostok 2603, eller om de bytt balansbrygga så är det en 2602 (2602 är samma som 2603 fast utan shock protection på balansen).

Har en Saturn sedan tidigare i fungerande skick! Vet e fasen om de ryssarna gjort någon mer planetklocka?
Har för mig att jag hade någon quartzryss, men de räknas ju knappt...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Uran vs Vostok 420. Ingen stor sak som sagt. Bund passar nog utmärkt om man skall bära denna lilla Uran.
20230920_110151.jpg


Uran tillverkades tydligen av Christipol-fabriken, som även tillverkade Almaz, Chaika, Druzhba, Kama, Kolos, Mir, Pobeda, Raduga, Rubin, Saturn, Sputnik, Volna, Vostok, och Yantar.

Uran slutades tillverkas 1964, samma år som många av märkena nämnda ovan försvann och då Christipolfabriken började att enbart tillverka klockor under namnet Vostok!
 

Beo

Patek
2-Faktor

Vostok

Audemars

Delgada

Patek
Ja det verkar ju onekligen som fredags-karaoken dragit igång, så då är det väl bara att följa.
Fortfarande kvar på jobbet men det funkar.
Kaffe istället för ipa.
Ej hunnit byta till amphibia men det är ju inte så noga, så det får bli mitt senaste klockköp istället.
20230929_134829.jpg

20230929_134845.jpg

Lite vulgär kanske så det får bli musik därefter.
 
Topp