• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Watches and Wonders 2023 the tråd >>>>>

Båda lär finnas. Explorer 36 och 41.
Tror dock fortfarande 39 kommer vara den bästa. 41 blir nog lite stor.
Hmm. Vi blir snart varse.
Men om de bara gör en större 36:a utan att se till att proportionerna blir rätt (tavla, tjocklek på boett, länk) så blir det ju bara en stor tallrik på handleden.. de kanske gör en 39:a men säger att den är 41 för att lugna alla ömtåliga egon.

Tror att det var en miss att göra Explorern i 36 mm. Undantaget nördarna så känns det som att de flesta vill ha en större klocka än 36 mm och är det storleken man vill ha så är det en Datejust och inte en Explorer. Känns rimligt att den blir större igen.
Visst, men 41 äkta millimeter är lite mycket. DJ41 är ju egentligen 39.5mm. Det är väl troligt att de använder samma boett om de gör en större Explorer.

Visst, men 41 äkta millimeter är lite mycket. DJ41 är ju egentligen 39.5mm. Det är väl troligt att de använder samma boett om de gör en större Explorer.
Hur stor är OP 41 egentligen? Jag tror att de tar den boetten. För det är väl inte samma som DJ?

Hmm. Vi blir snart varse.
Men om de bara gör en större 36:a utan att se till att proportionerna blir rätt (tavla, tjocklek på boett, länk) så blir det ju bara en stor tallrik på handleden.. de kanske gör en 39:a men säger att den är 41 för att lugna alla ömtåliga egon.
Nä alltså jag tror nuvarande 36 stannar kvar och att det läggs till en ”41”. Dvs typ en 39.7-40mm. Gamla 39an var väl typ 38.5

Nä alltså jag tror nuvarande 36 stannar kvar och att det läggs till en ”41”. Dvs typ en 39.7-40mm. Gamla 39an var väl typ 38.5
Jo, jag tror också att 36:an blir kvar. Åtminstone tills vidare.
Men jag är tveksam tlll att de tar fram en helt ny boett.. mer troligt är väl att de använder samma som OP/DJ41 men lite annan finish.
Ja, den gamla 39:an delade väl boett med gamla OP39?

Hur stor är OP 41 egentligen? Jag tror att de tar den boetten. För det är väl inte samma som DJ?
Vet inte, men har utgått ifrån att de har samma boett från grunden och sedan applicerar man slipning/finish beroende på modell.
känns ju osannolikt att de skulle ha nästan identiska men ändå helt olika boetter till klockor i samma storlek.

Jo, jag tror också att 36:an blir kvar. Åtminstone tills vidare.
Men jag är tveksam tlll att de tar fram en helt ny boett.. mer troligt är väl att de använder samma som OP/DJ41 men lite annan finish.
Ja, den gamla 39:an delade väl boett med gamla OP39?
Osäker men tror den hade en egen boett. Jag tror inte heller de ”snålar in” på en Explorer. Kommer den i ”41” tror jag på ny boett.

En fundering om titan, blir det samma priskategori som stål?
Har haft en breitling aerospace…irriterande lätt och obefintlig på armen.

EXP 2 i rosé med keramisk glasring, stark gissning.
svårt att se om detta är en keramisk ring, men det ser ut som en exp II iaf. TT åtminstone.
EDIT: nä, det är ju en GMT trots allt.
14D77A12-647C-4AB6-A14A-B834F8044FBD.png

Senast ändrad:
Läcka. BB 36 a crown the world 🌎

Bilagor

• C55108E3-4B16-4D1B-B2BB-AAFC8750CB49.jpeg
    C55108E3-4B16-4D1B-B2BB-AAFC8750CB49.jpeg
    70.5 KB · Visningar: 2
EXP 2 i rosé med keramisk glasring, stark gissning.

svårt att se om detta är en keramisk ring, men det ser ut som en exp II iaf. TT åtminstone.
14D77A12-647C-4AB6-A14A-B834F8044FBD.png

Det kan inte vara denna då? Kanske inte är en GMT isf utan en Exp2. 😃

Posta i tråden 'Watches and Wonders 2023 the tråd >>>>>' https://klocksnack.se/threads/watches-and-wonders-2023-the-tråd.174295/post-4531691
Intressant! Jag tror på GMT och inte Explorer 2. Varför? Historiskt har Explorer II haft II på övre delen av urtavlan medan GMT-MASTER har haft II på nedre delen av urtavlan. Denna klocka har II på nedre delen av urtavlan.

Screenshot_20230323-161837.png

I Tudor tråden finns det en post gällande ett inlägg på facebook som bland annat hävdar att Tudor ska släppa en Black Bay 54 på 37mm. Det blir intressant att se om det stämmer då dykare på 37 mm ofta dissas av många. Själv skulle jag tycka att det var riktigt coolt.
De har i alle fall registrert varemerket 'Black Bay 54’, pluss 'Pelagos Ultra'.

Tror att det var en miss att göra Explorern i 36 mm. Undantaget nördarna så känns det som att de flesta vill ha en större klocka än 36 mm och är det storleken man vill ha så är det en Datejust och inte en Explorer. Känns rimligt att den blir större igen.
Håller verkligen inte med. Explorer I i 36mm är den ultimata GADA klockan. Bärs enkel och utan att synas för mycket. Blir den större tappar den proportioner imo

Själv hoppas jag på en lite mindre VC Overseas, just nu är dom 41 eller 42 beroende på modell och en 38 eller 39 skulle passa mig (och de allra flesta) betydligt bättre. Hoppas! Trendar mot mindre klockor generellt efter att ha varit populärt med riktigt stora en bra stund nu. Så inte omöjligt!

Håller verkligen inte med. Explorer I i 36mm är den ultimata GADA klockan. Bärs enkel och utan att synas för mycket. Blir den större tappar den proportioner imo
Som @Fixxxer skrev så var det inte så mycket min åsikt som en reflektion över marknaden. Även om trenden går mot mindre klockor så tycker många idag att 36 mm på sin höjd är unisex. Själv köpte jag en GS på 37 mm precis och tycker den sitter toppen och är väldigt bekväm. Skulle jag för övrigt själv köpa en Rolex på 36 mm skulle det garanterat bli en Datejust och inte en Explorer.

Som @Fixxxer skrev så var det inte så mycket min åsikt som en reflektion över marknaden. Även om trenden går mot mindre klockor så tycker många idag att 36 mm på sin höjd är unisex. Själv köpte jag en GS på 37 mm precis och tycker den sitter toppen och är väldigt bekväm. Skulle jag för övrigt själv köpa en Rolex på 36 mm skulle det garanterat bli en Datejust och inte en Explorer.
Jag har ju både DJ36 och Explorer och den senare bärs ju mindre så det är klart att många drar öronen åt sig då DJ36 redan är på gränsen för många rent storleksmässigt.
Däremot är ju Explorer och DJ ganska olika klockor så jag skulle inte säga att den ena är ett direkt alternativ till den andra om man nu inte råkar gilla båda.
Samtidigt är det ju Rolex så det finns gott om köpare som bara söker "En Rolex" snarare än en speciell modell och då är ju storleken förmodligen en större faktor än vilken modell det är..

Hoppas på en YM i titan. Samtidigt så börjar det hända … känner att bristen* på klockor ändå förtar lite av intresset när det kommer till Rolex släpp - på ett sätt blir det hypotetiska klockor som jag har svårt att hetsa upp mig över. Synd.

* Nu finns det ju enligt @FlipSwede ”inte alls någon brist på klockor till marknadspris och varför ska just JAG få gratis pengar”, men det är en annan diskussion för en annan tråd.

Hoppas på en YM i titan. Samtidigt så börjar det hända … känner att bristen* på klockor ändå förtar lite av intresset när det kommer till Rolex släpp - på ett sätt blir det hypotetiska klockor som jag har svårt att hetsa upp mig över. Synd.

* Nu finns det ju enligt @FlipSwede ”inte alls någon brist på klockor till marknadspris och varför ska just JAG få gratis pengar”, men det är en annan diskussion för en annan tråd.
Tycker du att det är brist på klockor @mace?
Vad är det som du så hett eftertraktar som du inte kan ha på din handled inom 48-72timmar om vi talar om det som fortfarande är i produktion?

Tycker du att det är brist på klockor @mace?
Vad är det som du så hett eftertraktar som du inte kan ha på din handled inom 48-72timmar om vi talar om det som fortfarande är i produktion?

Fel tråd som sagt men svarar ändå: ja, det är brist på klockor … i den vanliga kanalen. Brist på begagnade klockor är det dock inte. Det är väl en krock mellan det emotionella och det rationella - det går att plocka upp vilken klocka som helst så länge du har summan, det är den rationella sanningen. Den emotionella delen skulle väl vara att spara mot ett mål, kunna gå till en handlare och faktiskt köpa sin Rolex där du själv är första ägare. Det är inte viktigt för alla, men för vissa - kanske till och med många. Och i längden tror jag det är viktigt för varumärket.

Tror faktiskt inte Rolex är helt nöjda med situationen. Egentligen borde de höja priset för nog för att slippa gråhandlar-helvetet men samtidigt vill de väl inte riskera att hamna i en sits där de måste prissänka. Rolex är i kategorin affordable luxary - tror det håller drömmen och varumärke vid liv.

Och på den obligatoriska frågan om jag skulle gå till AD om priset där var högre än hos gråhandlare? Ja, det skulle jag. Och Ja, det har jag gjort.

Fel tråd som sagt men svarar ändå: ja, det är brist på klockor … i den vanliga kanalen. Brist på begagnade klockor är det dock inte. Det är väl en krock mellan det emotionella och det rationella - det går att plocka upp vilken klocka som helst så länge du har summan, det är den rationella sanningen. Den emotionella delen skulle väl vara att spara mot ett mål, kunna gå till en handlare och faktiskt köpa sin Rolex där du själv är första ägare. Det är inte viktigt för alla, men för vissa - kanske till och med många. Och i längden tror jag det är viktigt för varumärket.

Tror faktiskt inte Rolex är helt nöjda med situationen. Egentligen borde de höja priset för nog för att slippa gråhandlar-helvetet men samtidigt vill de väl inte riskera att hamna i en sits där de måste prissänka. Rolex är i kategorin affordable luxary - tror det håller drömmen och varumärke vid liv.

Och på den obligatoriska frågan om jag skulle gå till AD om priset där var högre än hos gråhandlare? Ja, det skulle jag. Och Ja, det har jag gjort.
Så då kan vi vara överens om att priskontroller såsom Rolex "listpris" som enl marknaden är helt fel borde avskaffas,och istället låta köparna bestämma vad de vill betala,och handlarna sätta ett pris de tror de kan få ut.
För varenda en av de Rolex som säljs hos Gråis har ju kommit från en ÅF.

Garanterat skulle det då finnas varor I den "vanliga kanalen",och de som vill handla den vägen kunde göra det.

Men nu tror även jag att det har blivit lite väl OT för denna tråds syfte.

Varken Breitling eller Longines deltar ju i W&W, men Longines släppte idag en flyback kronograf. 42mm, 17mm hög, 5k eur. Mycket att gilla samtidigt som storleken suger.

En grymt vacker klocka men som sagt 17 mm lufttryck är mycket

Tillbaka
Topp