• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Watchwear.se

Då var det dags för Black Week. Istället för tidigare rabattkod använder ni "BLACK2022" för 25 % rabatt. Denna rabattkod gäller till Söndag 27/11.

Skärmavbild 2022-11-19 kl. 12.42.41.jpg

Finns det någon bra jämförelse bild på olika gummin bredvid varandra? 😊 På hemsidan ser färgerna lite olika ut (se bild).
0C4AB8F6-F43A-4C09-8572-E81EA671AEC9.jpeg A387E9F4-AF09-4CFB-8C46-A3FA4E1D584F.jpeg E7F27739-C037-463B-A80D-99DA27F6B893.jpeg

Du tänker på för att se skillnaden på färgen på olika gummin som är i "samma" färg? Nej det finns det tyvärr inte men det borde jag ju kunna lösa. Får bara fundera på upplägget, alltså vart jag ska lägga de bilderna. :)

Du tänker på för att se skillnaden på färgen på olika gummin som är i "samma" färg? Nej det finns det tyvärr inte men det borde jag ju kunna lösa. Får bara fundera på upplägget, alltså vart jag ska lägga de bilderna. :)

Ja precis! Ursäkta att jag var lite otydlig 😊
Skulle du säga att det är stor skillnad?

Till exempel ser tropic och waffle ut att vara lite blekare i färgen än vent och diver? 😊

Ja precis! Ursäkta att jag var lite otydlig 😊
Skulle du säga att det är stor skillnad?

Till exempel ser tropic och waffle ut att vara lite blekare i färgen än vent och diver? 😊

Det stämmer. Lite mer pastellfärger på Tropic, Tropic Sport och Waffle Premium jämfört med Vent och Diver. Men bra idé att ha några jämförelsebilder så det framgår ännu tydligare. :)

Tänkte kollar i tråden. Har köpt tre stycken gummi diver sedan de släpptes, tänkte se om det är fler än jag som har problem med att de är alltid en sida på bandet som är lite uppfläkt/ful vid luggen? Bilden nedan får illustrera vad jag menar, detta nog värst hittills av de tre jag köpt:
AD105D7F-F7D0-42B5-9807-2AC1858E1823.jpeg

Ingen kritik gentemot watchwear, men tänker då de andra banden ofta håller hög kvalité om detta är något som är som det är eller värt se över för framtiden. Eller om jag mest haft otur på mina tre och är ensam i detta 🤓

Senast ändrad:
Tänkte kollar i tråden. Har köpt tre stycken gummi diver sedan de släpptes, tänkte se om det är fler än jag som har problem med att de är alltid en sida på bandet som är lite uppfläkt/ful vid luggen? Bilden nedan får illustrera vad jag menar, detta nog värst hittills av de tre jag köpt:
AD105D7F-F7D0-42B5-9807-2AC1858E1823.jpeg

Ingen kritik gentemot watchwear, men tänker då de andra banden ofta håller hög kvalité om detta är något som är som det är eller värt se över för framtiden. Eller om jag mest haft otur på mina tre och är ensam i detta 🤓

Jag har returnerat några gummi till leverantören just för att de gått upp sådär. Så skicka du ett pm eller mail så ska jag titta på det. Verkar vara så att vissa färger är mer drabbade än andra. Jag kan acceptera att det är lite "gjutskägg" från tillverkningen men det är ju inte meningen att det ska gå upp sådär.

Men jag är på en av leverantörerna att jag hade velat ha liknande modell men av FKM-gummi. Får hoppas att de kan lösa det. :)

Jag har returnerat några gummi till leverantören just för att de gått upp sådär. Så skicka du ett pm eller mail så ska jag titta på det. Verkar vara så att vissa färger är mer drabbade än andra. Jag kan acceptera att det är lite "gjutskägg" från tillverkningen men det är ju inte meningen att det ska gå upp sådär.

Men jag är på en av leverantörerna att jag hade velat ha liknande modell men av FKM-gummi. Får hoppas att de kan lösa det. :)

Tänker att med fint sandpapper och vattenfast svart färg fylla i med borde det gå att ordna helt ok, ingen fara i taket för egen del mer om det bara var jag som haft lite otur (de två första var inte så mkt på). Oavsett väldigt nöjd med såväl service som de andra band jag äger/ägt, fkm-gummina är ju mjuka som sammet 👌🏻

Som rookie i klockvärlden, hur ska man tänka med bandstift när man vill köra nato? Har läst någonstans att man ska gå upp 1mm i bred på stift när man kör nato. Eller drack jag för många öl o drömde det, haha!
Har en klocka med 20mm bandbred, ska jag välja 21mm på stiften då när jag vill ha natoband?

Som rookie i klockvärlden, hur ska man tänka med bandstift när man vill köra nato? Har läst någonstans att man ska gå upp 1mm i bred på stift när man kör nato. Eller drack jag för många öl o drömde det, haha!
Har en klocka med 20mm bandbred, ska jag välja 21mm på stiften då när jag vill ha natoband?

Nej du köper bandstift i samma bredd som bandet. :)

Om det är en klocka som har borrade bandhorn så kör på stift utan kragar.
Då undviker du risken att bandet fastnar i dessa och "drar loss dom".

Om det är en klocka som har borrade bandhorn så kör på stift utan kragar.
Då undviker du risken att bandet fastnar i dessa och "drar loss dom".

@Feskarn Jag har mitt hembygge på 22mm med borrade luggar. Vilka bandstift ska jag ha då?

1. Till NATO (då vill jag ha så tjocka som möjligt).
2. Till gummi funkar de böjda bäst. Finns det såna utan kragar som man kan lita på till 22mm borrade luggar?

@Feskarn Jag har mitt hembygge på 22mm med borrade luggar. Vilka bandstift ska jag ha då?

1. Till NATO (då vill jag ha så tjocka som möjligt).
2. Till gummi funkar de böjda bäst. Finns det såna utan kragar som man kan lita på till 22mm borrade luggar?

1. 2.5mm bandstift är de tjockaste jag har men sen är ju frågan vilken dimension det är på hålen i luggarna. Vanligast tjockleken på själva "toppen" på bandstiftet är 0.8-0.85mm och de lite tjockare 1.1mm.

2. Böjda bandstift utan kragar är inget som finns i sortimentet just nu men självklart kan jag ta in det. :)

1. 2.5mm bandstift är de tjockaste jag har men sen är ju frågan vilken dimension det är på hålen i luggarna. Vanligast tjockleken på själva "toppen" på bandstiftet är 0.8-0.85mm och de lite tjockare 1.1mm.

2. Böjda bandstift utan kragar är inget som finns i sortimentet just nu men självklart kan jag ta in det. :)

1. Dimensionen på hålen borde vara samma som SKX007. Det är en sån modd.

2. Nästan så att det skulle vara värt det! Man vill ju bada säkert med sitt gummi.

3. När vi ändå är på ämnet är jag sugen på dessa band fast i stl 18. Kommer du få in såna tror du?

524D8BD4-8A3C-4B47-BCB8-91A0A3F70185.jpeg

Hr några GUMMI QUICK band som jag använder en hel del. Men storleksmässigt ligger jag mellan två hål. Vilket är det bästa sättet att göra ett nytt hål mellan två befintliga hål?

1. Dimensionen på hålen borde vara samma som SKX007. Det är en sån modd.

2. Nästan så att det skulle vara värt det! Man vill ju bada säkert med sitt gummi.

3. När vi ändå är på ämnet är jag sugen på dessa band fast i stl 18. Kommer du få in såna tror du?

524D8BD4-8A3C-4B47-BCB8-91A0A3F70185.jpeg

Tror tyvärr inte det. Tanken är att fasa ut den modellen. De enfärgade "vanliga" mockabanden är nämligen i mycket bättre kvalité.

Hr några GUMMI QUICK band som jag använder en hel del. Men storleksmässigt ligger jag mellan två hål. Vilket är det bästa sättet att göra ett nytt hål mellan två befintliga hål?

Här kommer 3 st alternativ:

1. Biffa till dig :)

2. Håltång. Problemet där är att på många är minsta storleken 2.5mm, vilket känns för stort.

Skärmavbild 2022-12-22 kl. 21.05.22.png

3. Huggpipa. Finns från 1mm i slöjdbutiker.

3268_01 (w515_h515_q70_u_p).jpg

Ps. Personligen hade jag gått på alternativ nr 3.

Tillbaka
Topp