• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Watchwear.se

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Nu närmar sig beställning av lite färgglada canvasband. Tänkte kolla med er hur ni ställer er till om det ska vara quick release på banden eller inte? Personligen är jag inte helt såld på QR-stift om jag ska var helt ärlig.

Ang färger blir det nog orange, rosa och blå.

ODP_3253.jpg

ODP_2120.jpg



Har inte riktigt bestämt mig ang den blå nyansen.

ODP_3254.jpeg


Funderar istället på en något mer ljusblå kulör som den inringade eller är färgen ovan lite "roligare" ändå?

Den ljusare blå jag istället är inne på är den inringade nedan:

temp4cj.jpg
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
QR-stift kan variera så mycket i kvalitet, men det största bekymret är klockor som vill ha större stiftändar, typ dykarklockor, för då glappar det i hålen och det känns aldrig bra.

Angående färgerna så är de kalasbra. Den blå är somrig och kul! :)
 

Enlundgren

Cartier
Jag är ganska petig med att det ska vara rätt bandstift så QR har rykt i dom flesta fall. Det går bra att få bort dom från gummi banden men är kanske besvärligare på canvas?
 
Senast ändrad:

Tomi87

Cartier
Jag har inget emot QR-Stift. Är ju smidigt ändå, men det är definitivt inte det första jag kollar efter när jag spanar efter nya band.
Personligen gillar jag den mörkare blåa bättre. Såg riktigt trevligt ut. Och sedan kommer jag definitivt att köpa det tuggummi-rosa bandet!!!
 

dodds

Omega
2-Faktor
Nu närmar sig beställning av lite färgglada canvasband. Tänkte kolla med er hur ni ställer er till om det ska vara quick release på banden eller inte? Personligen är jag inte helt såld på QR-stift om jag ska var helt ärlig.
Finns möjlighet och de är bra gjorda (t ex som det dina tropic-band har) skulle jag säga QR varje dag i veckan. Byter band på feeling på morgnarna innan jobbet så är perfekt när det går i en handvändning 👍
 

Psykel

Patek
Hur lirar QR-stiften med moderna dykare? Fick hem en Citizen Promaster i veckan som jag skulle vilja ha ett vitt gummi till, men är orolig att dom inte funkar till den pga små QR-stift kontra dom kraftiga stiften klockan tar.
Har sett en del tropic i tråden på moderna dykare. Sitter banden okej?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Finns möjlighet och de är bra gjorda (t ex som det dina tropic-band har) skulle jag säga QR varje dag i veckan. Byter band på feeling på morgnarna innan jobbet så är perfekt när det går i en handvändning 👍

Ja gummi är en sak eftersom det är elastiskt så är det inga problem men ett canvas / sailcloth som är gjort av nylonfibrer där tänker jag mig att det runt hålet kan fransa sig så det blir nog ändå utan QR-stift.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Hur lirar QR-stiften med moderna dykare? Fick hem en Citizen Promaster i veckan som jag skulle vilja ha ett vitt gummi till, men är orolig att dom inte funkar till den pga små QR-stift kontra dom kraftiga stiften klockan tar.
Har sett en del tropic i tråden på moderna dykare. Sitter banden okej?

Lättast är nästan att skicka ett PM till någon som kör liknande gummi på sin klocka men jag vet flera som petat ur QR-stiften och valt ett tjockare bandstift istället.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Nu har vi en ny modell av Gummi Curved som precis har landat. Den kommer i hela 11 olika färger och strukturen ska se ut som att gummit är vävt.
mix.jpeg

mix2.jpeg



Nu finns det även passande spänne i guld, roséguld och svart.

2D445008-72D1-4BE3-ABC5-07248C9D3656.jpeg



Rengöring/putsduk från Hagerty är även något nytt hos oss.

IMG_4459.jpeg

Det gröna var ju sjukt snyggt! Är det FKM-gummi?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som vet om Curved Rubber 19mm passat på en Omega Aqua Terra 38mm?
Undrar lite samma sak. Hur stor boett är bandet anpassat för @Feskarn ?

Tänkte testa det på en 41mm klocka där infästningen för bandet följer boettens rundning.


Grymt med svarta dykarspännen fär övrigt. Beställning kommer snart :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Undrar lite samma sak. Hur stor boett är bandet anpassat för @Feskarn ?

Tänkte testa det på en 41mm klocka där infästningen för bandet följer boettens rundning.


Grymt med svarta dykarspännen fär övrigt. Beställning kommer snart :)

Det är tyvärr ingen info jag har utan det ska vara "universellt" men höjden på gummit vid infästningen mot boetten ser ut att vara samma som på 20mm. 19mm gummi är snart slut i lager så jag får sätta mig och kolla runt bland lite olika leverantörer för de "vanliga" leverantörerna tillverkar nämligen inte den storleken.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Det är tyvärr ingen info jag har utan det ska vara "universellt" men höjden på gummit vid infästningen mot boetten ser ut att vara samma som på 20mm. 19mm gummi är snart slut i lager så jag får sätta mig och kolla runt bland lite olika leverantörer för de "vanliga" leverantörerna tillverkar nämligen inte den storleken.
Hmm, okej. Kan du se om rundningen, eller den curvade delen så att säga, verkar vara snävare än 20mm? Dina 20mm är ju perfekt rundade för 41-42 men om 19mm är för mindre boett blir det kanske knas.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Hmm, okej. Kan du se om rundningen, eller den curvade delen så att säga, verkar vara snävare än 20mm? Dina 20mm är ju perfekt rundade för 41-42 men om 19mm är för mindre boett blir det kanske knas.

Rundningen ser ut att vara samma på 19mm och 20mm.
 

ilpastore

Breitling
Inte? Vad var problemet?
Hålen för bandstiftet satt för långt in på bandhornen. Gjorde inget ingrepp på bandet för att se om det gick att få till dock, upplevde även bandhornen som lite för korta så tvekade på om det skulle bli snyggt om jag minns rätt. Returnerade bandet istället (vilket gick smidigt).
 

Bulg

Omega
2-Faktor
Hålen för bandstiftet satt för långt in på bandhornen. Gjorde inget ingrepp på bandet för att se om det gick att få till dock, upplevde även bandhornen som lite för korta så tvekade på om det skulle bli snyggt om jag minns rätt. Returnerade bandet istället (vilket gick smidigt).
Då förstår jag, vad synd. Har du lyckats hittat någon som passar?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Gör så. Beställde 3 st såna gummin igår. Du får gärna slänga med 3 extra tungor om du hittar någon som passar. Annars får jag dra fram dremeln och slipa upp hålen 😅

Ja ett alternativ är annars att ta upp hålen lite men det kan jag testa på ett innan jag postar idag. Jag har nämligen huggpipor för att ta hål i läder som även borde funka på gummi.

Stämmer av med er innan jag skickar idag. :)
 
Topp