• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

WIS OCD

Har mest tvångstankar när det kommer till band och länkar. För långa banddelar, felplacerade hål, dåligt centrerade viklås, länkar som inte går att justera perfekt etc. :nailbiting:

Och vridringar kan stå hur som helst, men kronografsekunden ska stå perfekt.

När tillfälle ges så kan jag sitta i timmar och byta klockor, putsa dem, kolla in dem, det är sann livskvalitet det :)

/Andy7750

• Like
Reactions: ssl
Inser när man följer denna tråd vad som är normaltillståndet för en KS'are;) Så därför kan jag konstatera att jag ÄR tokig!:confused:
Tvättar bilen två gånger om året...Använder putsduken till att putsa glasögonen (någon enstaka gång till klockorna)..
och hoppsan, se där vridringen har ruckats i läge under besöket på tippen...
IMG_9933.jpeg

Tur att man är full av självironi :cool:

Vridringen måste vara centrerad över kl 12.

Klockan får inte ha en minsta liten fläck. Tvättas en gång till några ggr i vecka beroende på vristtid.

Spännet måste vara centrerat på armen.

När klockan läggs på sin viloplats är det krona uppåt på sidan som gäller, rak länk så att klockan bildar en cirkel med öppet spänne. Får absolut inte vila på länken. Viloplatsen måste vara kliniskt ren från damm.

Vid borttagning och montering av länk, tejpa för bandhornen ordentligt.

Inga plötsliga handskakningar eller gud förbjude, dängande i bord eller dörrkarmar.

Denna tråden är ju perfekt om man ska köpa klocka av någon. Man vet ju exempelvis att Zed sköter sig exemplariskt. :D

Haha ja, OCD-faktorn är sky high. Har alltid exempelvis undrat varför folk som köpt mina bilar av mig behållit dem i åratal. Det är alltid för att jag säljer när de är i toppskick och så får någon annan njuta av alla pengar, svett och tårar man lagt ner. Någon form av störning har man.

Denna tråden är ju perfekt om man ska köpa klocka av någon. Man vet ju exempelvis att Zed sköter sig exemplariskt. :D

Men det kan väl ändå inte vara på riktigt. Finns sådana som Zed ? Själv skrapade jag ryggstödet på en av våra windsor-stolar med min Defy i dag och frugan bliv sur över skrapmärket på stolen. "Men klockan då?" sa jag lätt förtvivlad, och började borsta bort färgskrapet från kronan.....:banghead:

Underbar tråd. Läser och ler stort.
En del igenkänning ( kronan uppåt samt plan ytan vid vila) och sen är det skönt att veta att en flock är längre
ner i klockträsket än en själv. Men så är man väl på god väg själv.
Fridens

Men det kan väl ändå inte vara på riktigt. Finns sådana som Zed ? Själv skrapade jag ryggstödet på en av våra windsor-stolar med min Defy i dag och frugan bliv sur över skrapmärket på stolen. "Men klockan då?" sa jag lätt förtvivlad, och började borsta bort färgskrapet från kronan.....:banghead:

Jag kan intyga att Zed finns, och att han är jättejobbig. ;)

Känns oerhört befriande att fler än jag putsar på den flera ggr per dag. Även dom i lådan får en daglig puts. Damm o fett ska omedelbart bort, boetten ska vara skinande ren. En hel dag är förstörd om klockan går fel eller visar fel datum. Annars är allt bra..;)

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

Sneda vridringa, repor och lite skit på glaset kan jag ta. Däremot måste klockan fungera klanderfritt. Har inte hunnit gång/trycktesta min explorer än, men bara vetskapen om att den kanske inte är tät eller är i behov av service ger mig lite ångest. Nu i veckan bär det av till urmakaren så det kan få den omsorg den förtjänar :)

Någon gång ibland tvättar jag väl av klockan. Är det en stork fläck rakt på glaset så försöker jag smeta ut den med tshirten så att deb inte syns... Så mycket. Löset är väl typ centrerat. Lite dings och oljefläckar är väl okej. Den körs ju ändå ganska hårt på jobbet. Stål mot stål är ju aldrig kul, särskilt bär man vet att båten är hårdare än klockan, men ibland är det ju bråttom. Kanske inte borde köra Rolex på jobbet...

Tillbaka
Topp