• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yonsson i Baselworld 2019

BenD

Cartier
2-Faktor
@yonsson har du möjlighet så ställ frågan till TAG.
Autavia har väl alltid förknippats med rally, racing, F1 och CHRONOGRAPH.
Varför väljer man att kalla ett 3 visars ur för Autavia?

Autavia var från början både för piloter och racingförare. Automotive + Aviation. Bland annat pga att Jo Siffert dealade Autavias till sina vänner och rivaler i F1-depån så blev den bara mycket mer känd som en racingklocka.

Nya Autavia Isograph går tillbaka till rötterna och försöker göra en ren pilottolkning på klockan. Läs allt om den här:

https://www.calibre11.com/first-look-tag-heuer-2019-autavia-isograph/
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
@yonsson har du möjlighet så ställ frågan till TAG.
Autavia har väl alltid förknippats med rally, racing, F1 och CHRONOGRAPH.
Varför väljer man att kalla ett 3 visars ur för Autavia?
Nu vill jag inte svara för varken Yonsson eller TAG, men jag skulle kunna tänka mig att denna ska vara mer flyginspirerad. Jämför tex denna med IWCs olika flygare. Den nya Autavia-loggan pekar väl lite o den riktningen iallafall, att man nu försöker lyfta in mer av flyghistorien också?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ultravass! Låter som den borde vara pricey för att tillhöra Prospex-linjen, eller blir man positivt överraskad?
Dessa modeller kommer lista €5100-€6100 beroende på utförande. GMTn listar €5600.
Spring drive på icke-gs? Är detta något nytt eller är det jag som vimsar?
I Prospexlinjen har det funnits länge, men inte på så många modeller.
MM600, SBDB008/009, samt Landmaster.
Jo, men då har det väl handlat om en gradvis ökning och inte 100% vid släpp av nya modellen.
Olika pristaktiker för olika tillverkare. SEIKO brukar höja priserna på nya modeller men därefter låta priset ligga kvar på samma nivå i många år.
Dessa har ny länk, nytt lås, ny boett, schysst tavla osv. Trots det är det ju såklart väldigt svårt att förstå hyr priset kan dubblas jämfört med föregående modeller.
@yonsson har du möjlighet så ställ frågan till TAG.
Autavia har väl alltid förknippats med rally, racing, F1 och CHRONOGRAPH.
Varför väljer man att kalla ett 3 visars ur för Autavia?
Det var det första jag sa till mina reskamrater. Ska fråga TAG hur de tänker när vi träffar dem.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Autavia var från början både för piloter och racingförare. Automotive + Aviation. Bland annat pga att Jo Siffert dealade Autavias till sina vänner och rivaler i F1-depån så blev den bara mycket mer känd som en racingklocka.

Nya Autavia Isograph går tillbaka till rötterna och försöker göra en ren pilottolkning på klockan. Läs allt om den här:

https://www.calibre11.com/first-look-tag-heuer-2019-autavia-isograph/
Jo jag vet men att kalla den Autavia känns sådär.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Olika pristaktiker för olika tillverkare. SEIKO brukar höja priserna på nya modeller men därefter låta priset ligga kvar på samma nivå i många år.
Dessa har ny länk, nytt lås, ny boett, schysst tavla osv. Trots det är det ju såklart väldigt svårt att förstå hyr priset kan dubblas jämfört med föregående modeller.
Man skulle kunna argumentera för att man ändå får mycket för pengarna i och med bl.a. spring drive men till skillnad från GS verkar den sakna samma nivå av finish osv. och Prospexserien (till viss mån även Landmaster även om det är relativt) är väl allmänt känt som affordable(ish). Att då lansera en ny modell med 150% påslag till synes utan några större förändringar än typ ny länk blir ganska märkligt och det känns mer som att man försöker sälja in det som en sub med spring drive.

Till och med SLA017 ligger/låg en bra bit under MSRP för denna modell och det är väl också en av deras värstingar till dykare. Jämfört med tidigare Prospexmodeller i Landmasterserien utan spring drive är prisskillnaden närmare 300%.

Konstigare saker har väl hänt men det känns spontant som att den kommer att floppa med tanke på prisnivån man valt att lägga sig på. Möjligtvis att det går bra inom JDM men den globala marknaden känns ganska mättad på etablerade varumärken som erbjuder high end-dykare.

Mycket känslor och tror i detta inlägg men det är så det är med spekulationer och tiden får utvisa om jag får rätt eller om man får ta på sig skämspåsen om något år... :bag:
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jo, men då har det väl handlat om en gradvis ökning och inte 100% vid släpp av nya modellen. Jag var nyfiken på spring drive för något år sen och kikade på både SBDB015 med den skojiga kronan och någon annan dykarmodell med lumad bezel som jag tyvärr inte minns ref på just nu men jag har för mig att den sistnämnda hade slutat tillverkas.

SBDB015 verkar I alla fall fortfarande säljas för drygt 20k men jag har dålig koll på serien och det kan vara så att det är en enklare modell men ändå, 150% i prisskillnad? Sån jäkla prisskillnad känns svår att motivera tycker jag i alla fall men @yonsson kanske kan upplysa oss om skillnaderna. När jag googlade på Landmaster såg jag att de tydligen redan ha en eller flera Prospex-modeller i serien men jag har som sagt väldigt dålig koll och har inte sett dessa tidigare.
Du kan googla ”Conspicuous Production” . Tror det var SJX som hade en artikel om hur det används som säljargument i ”inhouse” diskussionen, men det är tillämpbart i flera sammanhang förstås ;) Inget är logiskt innan man lyckats sälja sina ologiska argument...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man skulle kunna argumentera för att man ändå får mycket för pengarna i och med bl.a. spring drive men till skillnad från GS verkar den sakna samma nivå av finish osv. och Prospexserien (till viss mån även Landmaster även om det är relativt) är väl allmänt känt som affordable(ish). Att då lansera en ny modell med 150% påslag till synes utan några större förändringar än typ ny länk blir ganska märkligt och det känns mer som att man försöker sälja in det som en sub med spring drive.

Till och med SLA017 ligger/låg en bra bit under MSRP för denna modell och det är väl också en av deras värstingar till dykare. Jämfört med tidigare Prospexmodeller i Landmasterserien utan spring drive är prisskillnaden närmare 300%.

Konstigare saker har väl hänt men det känns spontant som att den kommer att floppa med tanke på prisnivån man valt att lägga sig på. Möjligtvis att det går bra inom JDM men den globala marknaden känns ganska mättad på etablerade varumärken som erbjuder high end-dykare.

Mycket känslor och tror i detta inlägg men det är så det är med spekulationer och tiden får utvisa om jag får rätt eller om man får ta på sig skämspåsen om något år... :bag:
Jag håller med dig fullt ut men jag kommer ändå köpa en. :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
F18A35E4-290A-4D94-B454-7A165AF73E9B.jpeg

Skönt att vakna upp till strålande sol!
Kl 10:00 blir det presskonferens för SEIKO/GS. Kommer försöka livestreama det på Instagram.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Tyckte yonsson skrev att han ej skulle ta upp eller diskutera Rolex :D så ka ske skriv i basel 2019 tråden ist..
 
Topp