• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

Ernesto

Patek
2-Faktor
Provade denna El Primero häromdagen. Skrev upp den på att-köpa-listan... Länken är väldigt blank men jag skulle ändå ha burit den på läder.

IMG_1523.JPG


CHRONOMASTER EL PRIMERO - 38.00
38 MM03.2150.400/53.C700
 
Något som påverkade min åsikt om märket negativt var vetsnapen om att zenith enbart gör urverken själva och beställer case etc från andra, dvs att urverken är det enda som är "in-house" med dem. Jag tycker det är tråkigare på något sätt.

Jag skulle dock fortfarande vilja lägga fingrarna på en El Primero :woot:
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Jag var och provade el primero 38mm hos Franks ur för nån vecka sen. Otroligt fin klocka. Vet ni hur ofta man behöver serva denna och hur mycket det skulle kunna kosta?

IMG_20170726_153611.jpg

Listar väl 64-65k. Jag köpte min på Franks ur och prutade några kronor på listpriset.
Är fantastiskt nöjd med den.

Service vet jag inte. Första efter 5-10 år och sedan vart 5:e om man ska vara noga?
(Finns andra här som vet mer om service)
 

Moonphase

Omega
2-Faktor
Listar väl 64-65k. Jag köpte min på Franks ur och prutade några kronor på listpriset.
Är fantastiskt nöjd med den.

Service vet jag inte. Första efter 5-10 år och sedan vart 5:e om man ska vara noga?
(Finns andra här som vet mer om service)

Har du bild på din som du kan dela med dig?
Jag är kluven mellan de 3 urtavlorna på 38mm modellen. Tycker den blåa är snygg men den silvriga är klassisk och så har de en grå :s
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Listar väl 64-65k. Jag köpte min på Franks ur och prutade några kronor på listpriset.
Är fantastiskt nöjd med den.

Service vet jag inte. Första efter 5-10 år och sedan vart 5:e om man ska vara noga?
(Finns andra här som vet mer om service)
Christian på WatchGuy.co.uk anser att El Primero har ett milt designfel där den ökade frekvensen nöter ner mer än vad som är brukligt. Han rekommenderar ett något tätare serviceintervall på just El Primero.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Hallå!

Är det någon som äger eller har klämt på någon variant av Zenith Pilot 20 (Aeronef? Extra?)?
Från 25-30K från europeiska säljare på Chrono24, känns som sjukt mycket klocka för de pengarna?

Jag gillar den men har inte kollat närmare.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Zenith Cronometro Tipo CP 2
Re-edition släppt någon gång i slutet på förra året.
Då, manuell kronograf till italienska militären, 60-tal. Nu automat med El Primero.
Finns många intressanta artiklar om den, tycker den är väldigt fin.
OBS! varken min klocka eller mina bilder.

IMG_1486.jpg
IMG_1487.PNG
IMG_1488.jpg
IMG_1489.JPG
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
trevliga bilder! Ja det var precis innan dom fick gå och riva ner väggen till de gömda El primero ritningarna och göra "riktiga" klockor igen! :p
Har faktiskt sett motsvarande klocka (boett) med mekaniskt verk! Så en kan ju undra om de verkligen ”bara” skulle göra Quartzur vid den här tiden. Men tänk om zeniths alla maskiner verkligen gått till skroten, hur hade klocksamtiden sett ut då?!

Hursomhelst har jag inte sett speciellt många Espada från den här tiden när jag sökt på nätet. Lite udda är den nog.
 

Fadershan

Patek
Har faktiskt sett motsvarande klocka (boett) med mekaniskt verk! Så en kan ju undra om de verkligen ”bara” skulle göra Quartzur vid den här tiden. Men tänk om zeniths alla maskiner verkligen gått till skroten, hur hade klocksamtiden sett ut då?!

Hursomhelst har jag inte sett speciellt många Espada från den här tiden när jag sökt på nätet. Lite udda är den nog.
Mm kolade faktiskt lite på modellen tidigare efter att du postat din förut :) Coola!
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Kass bild men jag provade den här igår. Svincool men bars lite för stort, iaf på mig. Bars lätt trots storleken dock.

B4D6E202-00B9-4B95-B708-9200DED3A359.jpeg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kass bild men jag provade den här igår. Svincool men bars lite för stort, iaf på mig. Bars lätt trots storleken dock.

B4D6E202-00B9-4B95-B708-9200DED3A359.jpeg
Känns inte riktigt som att man tänkte till med subdialen vid kl. 6 dock. Ser ju helt wonky ut när den inte är rund. Föredrar nog icke skeletturtavlor när det gäller Zenith.
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Hej alla:)

Går sen ett tag i seriösa tankar att skaffa en Rainbow Flyback, Ref 02.480.405/24. Blir mer och mer tilltalande varje gång jag ser den.

Men den är ju lite svår att få känna på i butik...
Någon som använt en, har en? Erfarenheter?

Mvh
 
Topp