• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Snygg. Men som @Beastie skriver, synd på storleken.

1611270564202.png



1611270668270.png
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Nejjjj. Det passar inte :(

Nja, jag står och väger fortfarande. Svårt att säga på bild med dessa. Tycker färgerna blev bra.
Borde varit skruvad krona och skruvade puschers på en ”sport”
modell.
Är orolig för lug till lug längden. 42mm chronomaster är för stor, bärs för stort med sina långa luggar. 38 mm varianten är bra, men denna på 41mm? Hoppas den sitter bra men skulle chansa på att den blir för lång lug till lug.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Snygg. Men som @Beastie skriver, synd på storleken.

1611270564202.png



1611270668270.png
Det va den originaliteten.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Se det från den ljusa sidan, en Daytona look-alike med mer avancerat urverk som det inte är 20-års kö på och som går att få till under list :)
Lite synd att Zenith inte ansträngde sig mer designmässigt dock
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Okej tack!! Lite högre än vad jag förväntat mig faktiskt, men grym klocka med grymma specs😀
Ja verkligen! Har dock oerhört svårt med de facetterade ytorna, tvingar den till ett mer sportigt utseende än vad jag hade velat ha.. Jag tycker delvis därför att orginalet på 38mm fortfarande slår den, så jag är glad! :) Får avvakta tills den går att kika på hos AD för att bestämma mig!
 
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja verkligen! Har dock oerhört svårt med de facetterade ytorna, tvingar den till ett mer sportigt utseende än vad jag hade velat ha.. Jag tycker dock att orginalet på 38mm fortfarande slår den, så jag är glad! :) Får avvakta tills den går att kika på hos AD för att bestämma mig!
Får nog faktiskt vara beredd att hålla med dig där, och speciellt med tanke på att den är bra mycket billigare! Men skulle vara spännande att testa den här nya på handleden innan man säger för mycket😁
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Efter att ha läst på om nya modellerna på Hodinkee så är jag allt rätt sugen på att prova den med svart urtavla. Uppdateringarna av urverket är rätt spännande ändå. Hade hoppats på en version under 40mm dock
42A24B13-D74E-4AF1-AC16-C2ADD1BE49DF.jpeg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har nu sovit på nyheten och funderat lite. Släppet var ungefär…vad jag hade förväntat mig/hoppats på, blev dock som många andra besviken på storleken, hade hoppats på 38mm. Det var ju ingen galen förväntning när Zenith i förväg hintat om att de skulle gå mot 1969 modellen.

Man måste ju bemöta de som direkt skriker ”kopia” och likande så here goes min reflektion…

Indexen är olika. Visarna är olika. Infästningen av visarna är samma men så sitter de på alla chronomasters så…kanske Daytonan tagit efter Zenith? Subdialsen har olika placering. Subdialsen har olika färg och olika markeringar. Upplägget med subdialsen är ju tydlig zenith DNA. Sekundvisaren är olika med en stor stjärna och lång röd topp på zenithen så som det brukar vara. Olika bezel markeringar (tachymeter jmf med 1/10 dels sekund). Zenithen har datum vid 0430. Boetten är olika, olika storlek och olika i form. Zenithen är mer ”kantig ”och mer fasningar. Kronan är olika. Kronskydd skiljer dem åt. Kronograf knapparna är olika. Zenith menar att de dragit inspiration från De Luca modellerna för boetten, men jag tycker mer det är en rak kopia på den vanliga chronomaster boetten, bara en annan storlek.
Upplägget med vita och svarta tavlor är inget nytt, finns på flera tidigare El Primero varianter. Svart keramisk bezel är inte heller första gången för zenith, men det är första gången det blev snyggt…
Skillnaden på insidan behöver vi ju inte ens nämna där Zenith springer i cirklar runt konkurenterna.

Låset är dock en liten förvåning. Tidigare har chronomaster (de moderna) haft dolt lås. Att det blir ett sånt här lås nu som faktiskt är ganska likt Rolex lösning förvånade mig. Men är ju eg inget konstigt, det är en beprövad lösning som används av många märken (flip-lock eller vad det kallas). Kan ju vara ett steg mot mer sportighet då de här typen av lås är säkrare än den gamla varianten med dolt lås med bara tryckknapp för att öppna länken.

Så visst, en krongraf med svart bezel och vit tavla. Givetvis är det en rolex ripp off…

Det som är riktigt kass med det här släppet är att jag redan beställt en Grand Seiko och nu måste jag köpa en dyr klocka till i år :bawling:
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Efter att ha läst på om nya modellerna på Hodinkee så är jag allt rätt sugen på att prova den med svart urtavla. Uppdateringarna av urverket är rätt spännande ändå. Hade hoppats på en version under 40mm dock
42A24B13-D74E-4AF1-AC16-C2ADD1BE49DF.jpeg
Svarta är skitsnygg, men det ser fortfarande ut som en Daytona. Claspen avslöjar lite som att de inte ens försökt.
 
Topp