• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Screenshot_20210122-102151_Instagram.jpg
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Det är en svart keramisk bezel med tachymeter på en Chronomaster. Hela Zeniths legacy är ju El Primero.. Visst påminner den om Daytona, men att kalla den en kopia...
Tycker den är mycket lyckad, 1mm för stor.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Riktigt bra!
Jag som varit sugen på varianter av El Primero många gånger har nu blivit så pass sugen att denna verkligen behöver utvärderas IRL.

Personligen bryr jag mig inte så jättemycket om Rolex-homage-spännet även om man kunde försökt göra nåt lite mer eget.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Frågan är om inte det här släppet är mer likt dåtidens Daytona än dagens Rolex Daytona? El Primero-verket som Zenith gjorde till Daytona under många år är Daytonas ursprungsidentitet och verket och boetten är historiskt starkt symbiotiskt. Nu är varken den här modellen eller Daytona något jag vill ha, då jag är mer pro de mindre Zenith-kronograferna, men den skapar en viss ambivalens. Jag hade hellre sett ett mer traditionellt lås och skruvade kronograf-knappar. Storleksmässigt hade jag önskat mig ett par millimeter mindre. Zenith som märke imponerar med de senaste släppen. Något händer. De ligger i pole position så det ska bli intressant att följa dem framöver.
 
Senast ändrad:

Dj0

Omega
Fullpoängare på många sätt, instämmer om spännet även om det inte rör mig ryggen.. man får ju inte glömma att Zenith var FÖRST med automatisk kronograf och denna vidareutveckling är verkligen spännande.. klämma/känna/pruta/köpa(?) :) vem blir först!?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
CA084583-FF71-4C61-A034-AD0FDF90450F.jpeg

Lite komiskt att indexet kl 4 är felvänt på Monochromes exemplar.


Är det inte bara skuggan som spelar ett spratt? Den yttre delen av index är vit kl 4, 5, 6 och 7 och svart på resterande. Tror mer på reflexer som spökar, inte konstigt då det är en gousth som återuppstått från det döda.
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Är det inte bara skuggan som spelar ett spratt? Den yttre delen av index är vit kl 4, 5, 6 och 7 och svart på resterande. Tror mer på reflexer som spökar, inte konstigt då det är en gousth som återuppstått från det döda.

Kolla bilderna i länken. På alla bilder förutom den första bilden så är indexet felvänt.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
CA084583-FF71-4C61-A034-AD0FDF90450F.jpeg

Lite komiskt att indexet kl 4 är felvänt på Monochromes exemplar.



Kan det inte vara så att det helt enkelt inte är en riktig klocka? Att det är en sk ”dummy” som de fått kolla på?

Har för mig att det kan förekomma att dummys skickas ut för fotografering mm till journalister och löst folk.

bara en gissnings, knasigt oavsett...
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Eller så är det avsiktligt (stöld, nda-brott innan releasedag osv osv).. men att det är felvänt är otvivelaktigt..
Skeptisk till att man på en mediepassaround skulle stöldmarkera tavlan genom felaktigt monterade index.

QCn verkar inte vara topp hos Zenith (se även bilden tidigare i tråden på ändlänkens passform mot bandhorn). Likaså kreativiteten. Synd, fram till igår kväll hade Zenith växt på mig de senaste åren.
 

Dj0

Omega
Skeptisk till att man på en mediepassaround skulle stöldmarkera tavlan genom felaktigt monterade index.

QCn verkar inte vara topp hos Zenith (se även bilden tidigare i tråden på ändlänkens passform mot bandhorn). Likaså kreativiteten. Synd, fram till igår kväll hade Zenith växt på mig de senaste åren.
Jag avvaktar tills jag sett det i verkligheten.. jag har de senaste åren (innan covid) sett ett antal bilar i mångmiljonklassen på Genèvemässan som ser anskrämliga ut där, men när väl bilarna kommer till kund så är det en helt annan sak.. med det sagt har jag också sett tvärtom-fall, framförallt från en viss stegrande häst..


Njae, exemplaret som Hodinkee har ser ju korrekt ut.
Dom kan ju haft en tight deadline, men jag är inte hör för att försvara dom utan bara att påpeka att man inte skall vara för snabb med att döma ut nåt innan man sett irl (vis av erfarenhet) ;)
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Jag avvaktar tills jag sett det i verkligheten.. jag har de senaste åren (innan covid) sett ett antal bilar i mångmiljonklassen på Genèvemässan som ser anskrämliga ut där, men när väl bilarna kommer till kund så är det en helt annan sak.. med det sagt har jag också sett tvärtom-fall, framförallt från en viss stegrande häst..



Dom kan ju haft en tight deadline, men jag är inte hör för att försvara dom utan bara att påpeka att man inte skall vara för snabb med att döma ut nåt innan man sett irl (vis av erfarenhet) ;)

Det är väl ändå lite skillnad på att finjustera alla komponenter och karosseridelar inför produktion jämmfört med att sätta ett index på rätt håll. Det är som om man skulle montera en dörr bakochfram på en bil.
 

Dj0

Omega
Det är väl ändå lite skillnad på att finjustera alla komponenter och karosseridelar inför produktion jämmfört med att sätta ett index på rätt håll. Det är som om man skulle montera en dörr bakochfram på en bil.
Tro mig, ibland är det värre.. jag hade hellre fått en bil med uppochnervänd ratt eller växelspaksknopp än kass panelpassning eller spruckna sömmar osv.. att byta urtavla på en klocka för 100k tar inte många minuter, men att behöva lacka om en bil eller byta läder på instrumentpanel på en bil för 3 millar som först måste skickas med lastbil till ett annat land?
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Tycker att Zenith går från klarhet till klarhet!
snart kommer en modell som gör att man inte kan hålla i plånboken!
 
Topp