• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Zenith-tråden

63A0402D-9A43-4E74-9B9A-9CE824B43891.jpeg
A9A96164-D45B-42BC-8138-F29F5EB1C2A4.jpeg
Och där förlorade jag all respekt för Zenith som jag alltid tyckt varit ett kul märke. För ett listpris om ca 95 000 kr hade jag krävt en egen design åtminstone. Först Hublot-homagerna när JC Biver kom in och nu rena kopior. Vad hände med att våga utmana lite och göra nåt eget? En ikonisk design börjar alltid vid ett ritbord. Nu gäller det att tillfredstela någon tillfällig instagram hype bara. Bitter nu.

Och där förlorade jag all respekt för Zenith som jag alltid tyckt varit ett kul märke. För ett listpris om ca 95 000 kr hade jag krävt en egen design åtminstone. Först Hublot-homagerna när JC Biver kom in och nu rena kopior. Vad hände med att våga utmana lite och göra nåt eget? En ikonisk design börjar alltid vid ett ritbord. Nu gäller det att tillfredstela någon tillfällig instagram hype bara. Bitter nu.
Känns som en skaplig överdrift?

Oerhört spännande med nåt som rör upp känslor :) har lyckats konstatera redan att 1. Zenith har enorma kvalitetsproblem och 2. Rolex var först med alla designelement som dom använder.
🤪
Hej, varifrån kommer slutsatsen om enorma kvalitetsproblem? Sedan var väl Rolex knappast först med keramisk bezel och överlappande subdials i tre olika nyanser är väl verkligen signatur Zenith?

Haha, har dåliga känselspröt tydligen.

Tillbaka till klockan: Hur lång tid innan man kan köpa den här hos AD eller gråhandlare? Får man räkna med att betala list eller ska den gå under?
Bra fråga.
Är sugen på att klämma på en så snart den dyker upp.

Nu har jag inte köpt någon Zenith men jag gissar att rabatt är möjligt om man kikar på chrono24 ,förutsatt att detta inte blir en smash hit som alla måste ha.

Givet varumärket, som visserligen är fint och anrikt på alla sätt, så är kanske Zenith inte det mest populära och välkända?

Ska bli intressant att följa, helt klart.

• Like
Reactions: Dj0
Haha, har dåliga känselspröt tydligen.

Tillbaka till klockan: Hur lång tid innan man kan köpa den här hos AD eller gråhandlare? Får man räkna med att betala list eller ska den gå under?
Vem vet? Personligen är jag inte beredd att betala list, men jag är nog sämst i världen på att förutspå vilka klockor som blir hajpade och inte.. Tror dock inte särskilt många ”civilister” har ögonen på Zenith så kölistor och andra dumheter lär nog utebli..

Känns som en skaplig överdrift?

Oerhört spännande med nåt som rör upp känslor :) har lyckats konstatera redan att 1. Zenith har enorma kvalitetsproblem och 2. Rolex var först med alla designelement som dom använder.
🤪
Ni som inte ser problemet på samma sätt som andra, dvs att Zenith lämnat sitt unika formspråk och plankat en hypad klocka - vad ser ni när ni ser den här klockan? Hur kan det vara okej att överge sin egna historia och hoppa på någon annans?

Visst - Zenith har under ett antal år levererat verk till Daytonan. Men jag köper inte att den historiska kopplingen nu tillåter dem att 21 år senare planka en 5 år gammal referens som de aldrig haft något med att göra. På den tiden Rolex och Zenith hade ett samarbete bytte Rolex dessutom ut hälften av delarna i verket, vred ner frekvensen (vilket är en Zeniths USPar) och valde som bekant att lämna samarbetet. Är det verkligen ens en fjäder i hatten till att börja med?

Jag tycker att Zenith har trampat rejält i klaveret och är uppriktigt orolig inför deras framtida släpp.

Ni som inte ser problemet på samma sätt som andra, dvs att Zenith lämnat sitt unika formspråk och plankat en hypad klocka - vad ser ni när ni ser den här klockan? Hur kan det vara okej att överge sin egna historia och hoppa på någon annans?

Visst - Zenith har under ett antal år levererat verk till Daytonan. Men jag köper inte att den historiska kopplingen nu tillåter dem att 21 år senare planka en 5 år gammal referens som de aldrig haft något med att göra. På den tiden Rolex och Zenith hade ett samarbete bytte Rolex dessutom ut hälften av delarna i verket, vred ner frekvensen (vilket är en Zeniths USPar) och valde som bekant att lämna samarbetet. Är det verkligen ens en fjäder i hatten till att börja med?

Jag tycker att Zenith har trampat rejält i klaveret och är uppriktigt orolig inför deras framtida släpp.
Jag vänder på frågan.. vilka delar/designelement förutom spännet (som jag håller med om att man borde gjort annorlunda) anser du att man plankat?

Tänker du på spännet?

Grym, men kommer tyvärr inte kunna ha den på grund av storleken. Dock lite jobbigt att kolla på 1/10th-handen, även fast jag håller med om att det är mer praktiskt.

Bra rundown här:

Jag vänder på frågan.. vilka delar/designelement förutom spännet (som jag håller med om att man borde gjort annorlunda) anser du att man plankat?
Tavla, ring, länk och lås - de delar som ändå står för 95% av klockans yttre - följer i stort Rolex formspråk och inte Zeniths. Det samlade intrycket av helheten är också mer Rolex än Zenith.

Det är tydligt en Rolex med minimala Zenith-inslag såsom överlappande subdials.

Grym, men kommer tyvärr inte kunna ha den på grund av storleken. Dock lite jobbigt att kolla på 1/10th-handen, även fast jag håller med om att det är mer praktiskt.

Bra rundown här:

Vad tänker du om storleken? För stor eller för liten?

Såg att L2L var ca 46.2mm vilket är några tiondels mm mindre än Speedy pro och Daytonan vilket verkar rätt lagom och borde passa på de flesta.

Hittade detta om storlek:
”The stainless steel case of the new Chronomaster Sport measures 41mm-wide, 13.6mm-thick, and has a lug-to-lug height of just around 46.2mm, according to my calipers. For the sake of comparison, the Rolex Daytona is 40mm-wide, 12.5mm-thick with a 46.6mm lug-to-lug height, and the new Omega Speedmaster Professional is 42mm-wide, 13.2mm-thick with a 47mm lug-to-lug height."

Tavla, ring, länk och lås - de delar som ändå står för 95% av klockans yttre - följer i stort Rolex formspråk och inte Zeniths. Det samlade intrycket av helheten är också mer Rolex än Zenith.

Det är tydligt en Rolex med minimala Zenith-inslag såsom överlappande subdials.
Tavlan tycker jag inte alls är en ripoff, mycket snyggare index osv, ringen är ju inte direkt rolex’ uppfinning, länken är ju helt annan med fasade kanter osv, låset däremot är lite för likt, men även det där är ju rolex knappast ensamma på marknaden om..
med samma resonemang kan vi ju ifrågasätta rolex användande av tachymeterskala på ringen etc etc?

Tavlan tycker jag inte alls är en ripoff, mycket snyggare index osv, ringen är ju inte direkt rolex’ uppfinning, länken är ju helt annan med fasade kanter osv, låset däremot är lite för likt, men även det där är ju rolex knappast ensamma på marknaden om..
med samma resonemang kan vi ju ifrågasätta rolex användande av tachymeterskala på ringen etc etc?
Är klockan i sin helhet mer likt tidigare Zeniths eller nuvarande Rolex?

Vad tänker du om storleken? För stor eller för liten?

Såg att L2L var ca 46.2mm vilket är några tiondels mm mindre än Speedy pro och Daytonan vilket verkar rätt lagom och borde passa på de flesta.

Hittade detta om storlek:
”The stainless steel case of the new Chronomaster Sport measures 41mm-wide, 13.6mm-thick, and has a lug-to-lug height of just around 46.2mm, according to my calipers. For the sake of comparison, the Rolex Daytona is 40mm-wide, 12.5mm-thick with a 46.6mm lug-to-lug height, and the new Omega Speedmaster Professional is 42mm-wide, 13.2mm-thick with a 47mm lug-to-lug height."

Intressant! Tänkte att den var för stor. Daytona tycker jag är perfekt storlek, men Speedy pro med 005 länken är på tok för stor, mycket på grund utav länken dock. Mycket hänger nog på hur länken faller på min handled.

Edit: Ska bli kul att se 18K varianten med vit tavla.

Är klockan i sin helhet mer likt tidigare Zeniths eller nuvarande Rolex?
Subjektiv bedömningssport beroende på vem man är.. uppenbarligen håller vi inte med varandra ;) boetten är ju helt ”ny” och skriker varken rolex eller tidigare zenith enligt mig.(edit: jag får nog fan säga att boetten är en tydlig evolution av el primero chrono vid närmare granskning,det som förvirrade mig är fasningarna på länken) Ringen utflyttad blir ju automatiskt så om man vill använda en ”extern” keramisk ring och det är ju som sagt enligt mig knappast rolex ensamma om.. och personligen är jag glad över att man gjort detta val.
undrar om diskussionen varit liknande när daytona (pre) kom om internet funnits då.. ”stulen ide med tachymeterskala, kronograf, tryckknappar på sidan, subdialplacering, etc etc etc”

Senast ändrad:
Enda likhet keramisk ring? Låter som ett naivt önsketänkande. En bild säger mer en tusen ord så om bilden inte får dig att se plankningen vet jag inte hur många tusen ord jag skulle behöva för att försöka motivera det uppenbara. Jag ger upp...
Jag är benägen att hålla med.
För inbitna klocknördar som detaljstuderar boettform, index, subtilas etc så är det olika design.

Att de är lika varandra i sin helhet går verkligen inte att förneka.
Frågan är väl var man drar gränsen plankning kontra lika designval på en övergripande nivå.

Spännet och delar av länken är nog det jag anser mest nära en regelrätt "plankning" enligt mig.

Tankarna går utsökt till dessa två:

ferrari-roma-versus-aston-martin-vantage-goodwood-15112019.jpg

Enda likhet keramisk ring? Låter som ett naivt önsketänkande. En bild säger mer en tusen ord så om bilden inte får dig att se plankningen vet jag inte hur många tusen ord jag skulle behöva för att försöka motivera det uppenbara. Jag ger upp...
Ge inte upp. Kämpa! Visst finns det likheter, vilket jag ser som helt naturligt då Zenith är en del i en av världens mest ikoniska klockor, men det finns fler olikheter. Plankning är ett starkt uttryck som, enligt min bedömning, känns lite missvisande. Se hur väl Zenith lyckats med avfasningarna i boetten, som är klart mycket mer arbetade och med en design som är mer spännande än Daytonas rundare form. Kul att det här väcker så mycket känslor. Priset Zenith begär är samma pris som en ny Daytona borde ligga på om världen vore frisk.

Fassen den är grymt snygg liknar Daytonan vilket är en drömklocka, perfekt ersättare!

ska avvakta tills gråhandlarna får in dem se var priset ”ska” vara. Tippar på netto hos AD blir 80-82K

Vit eller svart 🤔

Man skall inte mata trollen men..
Om man tittar på denna klockan och bara ser en rolex så brister det någonstans.
Jag tycker på riktigt synd om sk klockentusiaster som är så trångsynta att man bara ser rolex var man än tittar. Allt är kopior och homager, bara sitt eget favorit märke som är unikt och nyskapande. Kan man inte se olikheterna och storheten eller för den delen brister i olika märken och deras designval mm mm så måste världen bli väldigt trist och grå. Man tröttnar lite på dessa återkommande negativa diskussioner oavsett om de är här eller i någon annan tråd. Allt med blå tavla är en AP kopia, allt med dykring är en sub kopia, många komplikationer är PP kopior osv, och nu är alla kronografer med svart ring Daytona kopior. Fine, gott, det är uppfattat. Vi går vidare.

Tillbaka
Topp