Det har väl redan hintats om det men ser man bara Rolex Daytona i denna så är man på en annan nivå i sin nördighet än vissa andra.. Min fru som tex är 1 på skalan tycker i princip alla klockor är samma sak (det är ingen skillnad på en skx007 och en moonwatch i hennes värld

) sen har du 10 på skalan som tycker att det är natt och dag mellan panerai 914 och 915 och måste ha minst båda och gärna några till Luminorer för att kunna variera sig.
Utöver detta har vi människor som delvis bara vill känna ”sitt” märkes/klockas historia och frivilligt eller ofrivilligt helt blundar för vad som ledde fram till ”sin” klocka.
Sen tar ju olika tillverkare olika stora steg i evolutionen av modeller. Ta Porsche 911 tex.. När modell 996 kom så skreks det ju högljutt, dels om att motorerna blev vattenkylda (vilket gjorde att vissa faktiskt slutade köpa 911 från och med den modellen) och sen skreks så högt om de nya framljusen att Porsche sedermera själva var tvungna att backa på designen och återgick från 997 till runda(-re) framlyktor igen. 911 är dessutom ett väldigt bra exempel då vissa bestämt hävdar att det är en vidareutvecklad VW-bubbla medans andra tycker att det är den mest ikoniskt designade bilen nånsin..
Jag poängtera att jag tycker att mångfalden vi har i detta fantastiskt trevliga forum är en av de saker som gör det roligt. Skulle någon i framtiden kommentera denna Zenith som en Rolexkopia om den satt på min arm så skulle jag bara gå vidare i livet leendes över dennes totala okunskap/ointresse om klockor medans den andra människan förmodligen går vidare fnissandes och tänkandes "suck vilket pucko som inte köpte en riktig Daytona". Vem som har rätt eller fel är ju rätt subjektivt då vi alla har olika världsbilder
Med allt det sagt, kan vi inte släppa diskussionen om Rolex vs Zenith tills vidare och fokusera på övriga detaljer i klockan? (kanske läge att starta en tråd som heter Rolex vs. alla andra

) Vad tycker vi tex om den svarta vs vita urtavlan? Själv är jag pga ett överflöd av svarta urtavlor lagd åt den vita, men jag tycker egentligen att den svarta är fantastisk vacker. Tycker också att dom lyckats helt otroligt bra med lume-inläggen i indexen, men skulle gärna sett två färger på lumen och andra färger. Sen förutom spännet så stör jag mig faktiskt på det där förbannade datumet