• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

AndreasP

Omega

Bilagor

  • F44E0BB8-33CB-449D-8F1C-09661635EB9B.jpeg
    F44E0BB8-33CB-449D-8F1C-09661635EB9B.jpeg
    507.8 KB · Visningar: 83

AndreasP

Omega
Mig veterligen är det de enda i sthlm? Berätta gärna vad som hände då jag själv är oerhört sugen på en zenith..
Det har inte hänt något. Köpte min Defy av en annan KS-medlem. Mailade Franks och Nymans i förra veckan och har inte fått något svar alls... Varför jag undrade om någon haft erfarenhet av att ha med dem att göra tidigare.

Mailade också Zenith direkt (mailade igår) – de svarade direkt (10 idag) så vi får se hur det utvecklas...

Andreas
 

Dj0

Omega
Det har inte hänt något. Köpte min Defy av en annan KS-medlem. Mailade Franks och Nymans i förra veckan och har inte fått något svar alls... Varför jag undrade om någon haft erfarenhet av att ha med dem att göra tidigare.

Mailade också Zenith direkt (mailade igår) – de svarade direkt (10 idag) så vi får se hur det utvecklas...

Andreas
Man får väl hoppas på att det finns en bra förklaring, men det låter onekligen inget vidare..
 

pac78

Omega
2-Faktor
Hade varit trevligt att prova en Chrono Sport innan man köper en, de kostar ju trots allt en slant.
Sugen är man ju i alla fall.
 
  • Like
Reactions: Dj0

pac78

Omega
2-Faktor
Personligen tror jag inte att listpriset kommer dippa. Sen beror det väl på hur mycket den säljer.
Blir de liggande hos handlarna så kan man alltid göra en bra deal.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Var inne hos Franks ur idag. Inga sport inne. Listpriset var på 10000€ enligt dem så ca 108.000:- med länk.

de skulle få in dem den här veckan men inga klockor ännu, tydligen har de varit hett eftertraktade.

Vad som stämmer får vi se.
 
Jag har sneglat på Zenith ett tag men aldrig hållit i en. Kan någon svara på hur bred remmen och låset är vid låset? Rolex till exempel smalnar av från 20mm vid boetten till 16mm vid låset och det tycker jag är lagom. Omega har en del länkar som är 20mm runt om och Tudor har några som smalnar av från 22mm vid boetten och blir 18mm vid låset. Båda föregående ser för grovt ut på mig tycker jag och därför är bredden på länken är viktig för hur klockan bärs.

Är det någon som kan lägga upp en bild på en Rolex (modell spelar ingen roll så länge länken är 20mm vid boetten) bredvid en Defy classic med baksidan upp. Gärna en Defy med länk men även på gummi är intressant.

Tack! 😊
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag har sneglat på Zenith ett tag men aldrig hållit i en. Kan någon svara på hur bred remmen och låset är vid låset? Rolex till exempel smalnar av från 20mm vid boetten till 16mm vid låset och det tycker jag är lagom. Omega har en del länkar som är 20mm runt om och Tudor har några som smalnar av från 22mm vid boetten och blir 18mm vid låset. Båda föregående ser för grovt ut på mig tycker jag och därför är bredden på länken är viktig för hur klockan bärs.

Är det någon som kan lägga upp en bild på en Rolex (modell spelar ingen roll så länge länken är 20mm vid boetten) bredvid en Defy classic med baksidan upp. Gärna en Defy med länk men även på gummi är intressant.

Tack! 😊

Det beror ju på vilken zenith du menar. De har länkar i 19 ,21 och 22 mm tror jag.
Jag har haft 21 mm länk och den smalnade av till 19mm har jag för mig.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Var inne hos Franks ur idag. Inga sport inne. Listpriset var på 10000€ enligt dem så ca 108.000:- med länk.

de skulle få in dem den här veckan men inga klockor ännu, tydligen har de varit hett eftertraktade.

Vad som stämmer får vi se.
Ser fram emot att klämma på den själv vid tillfälle.

Däremot är listpriset lite väl högt för egen del och det ska bli intressant att se vad verkligt pris blir.
På C24 kan man nog få en indikation.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Ser fram emot att klämma på den själv vid tillfälle.

Däremot är listpriset lite väl högt för egen del och det ska bli intressant att se vad verkligt pris blir.
På C24 kan man nog få en indikation.
Egentligen är ju inte listpriset galet jämfört med andra märken. Nu i början kanske de är heta, men när de finns på hyllan borde man väl kunna pruta 15-20% hos AD.

ligger ju på dryga 80K med länk på C24.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Egentligen är ju inte listpriset galet jämfört med andra märken. Nu i början kanske de är heta, men när de finns på hyllan borde man väl kunna pruta 15-20% hos AD.

ligger ju på dryga 80K med länk på C24.
Ja håller med, listpriset är kanske inte helt galet jämfört med konkurrenter.
Däremot är priserna på många klockor idag relativt höga och man kan diskutera hur prisvärda många klockor idag de facto är :)

Jag tycker dock att Zenith lagt sig på en nivå som är delvis förståelig.

För egen del skulle jag tycka att runt 80-90k list hade vart mer rätt.

En relevant jämförelse tycker jag är att 41.5mm Omega Speedmaster 57 (automat coax) listar 87K med länk och då är ju Omega ett starkare varumärke.
Dessa går dessutom att få tag på för ca 60k nya och oanvända så med det i åtanke känner jag att priset för Zenithen är i överkant.

Zenthen är dock klart snyggare än det mesta i min bok och för egen del en av de bättre släppen på väldigt länge.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Ja håller med, listpriset är kanske inte helt galet jämfört med konkurrenter.
Däremot är priserna på många klockor idag relativt höga och man kan diskutera hur prisvärda många klockor idag de facto är :)

Jag tycker dock att Zenith lagt sig på en nivå som är delvis förståelig.

För egen del skulle jag tycka att runt 80-90k list hade vart mer rätt.

En relevant jämförelse tycker jag är att 41.5mm Omega Speedmaster 57 (automat coax) listar 87K med länk och då är ju Omega ett starkare varumärke.
Dessa går dessutom att få tag på för ca 60k nya och oanvända så med det i åtanke känner jag att priset för Zenithen är i överkant.

Zenthen är dock klart snyggare än det mesta i min bok och för egen del en av de bättre släppen på väldigt länge.
Håller verkligen inte med.

Omega är större, men definitivt inte ett exklusivare märke. Sedan har Zenithen ett urverk med komplikationer som Omega inte kommer i närheten av.
Så sett till Speedmaster och Rolex Daytona (som inte ens går att köpa till listpris) tycker jag Zenithens listpris helt klart är mest klocka för pengarna. Även om omegan råkar vara billigare.ä, det ska den ju vara.

Omega/Rolex känns ju mer för att få uppskattning av icke klockintresserade, absolut inget fel i det dock.
Nu jämför jag inte Zenith med Vacheron, men bägge dessa märken känns mer att man köper en klocka för att man gillar den, inte för att man bryr sig så mycket om vad andra gillar/tycker. För gemene man kommer inte ha en aning.

Därför jag gillar Zenith, mycket klocka för pengarna och man slipper frågor om pris.

Edit: Hur prisvärda klockor är överlag är ju dock en fråga vi verkligen kan diskutera. 100k för en submariner? 60k för en Seamaster? 85k för en Chronomaster?
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Håller verkligen inte med.

Omega är större, men definitivt inte ett exklusivare märke. Sedan har Zenithen ett urverk med komplikationer som Omega inte kommer i närheten av.
Så sett till Speedmaster och Rolex Daytona (som inte ens går att köpa till listpris) tycker jag Zenithens listpris helt klart är mest klocka för pengarna. Även om omegan råkar vara billigare.ä, det ska den ju vara.

Omega/Rolex känns ju mer för att få uppskattning av icke klockintresserade, absolut inget fel i det dock.
Nu jämför jag inte Zenith med Vacheron, men bägge dessa märken känns mer att man köper en klocka för att man gillar den, inte för att man bryr sig så mycket om vad andra gillar/tycker. För gemene man kommer inte ha en aning.

Därför jag gillar Zenith, mycket klocka för pengarna och man slipper frågor om pris.

Edit: Hur prisvärda klockor är överlag är ju dock en fråga vi verkligen kan diskutera. 100k för en submariner? 60k för en Seamaster? 85k för en Chronomaster?
Fast det faktum att de säljs under listpris visar att Zenith satt fel pris. De kan sätta vilken fantasisumma det vill men då kommer marknaden inte vilja ha produkten. Därav marknadspris.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Fast det faktum att de säljs under listpris visar att Zenith satt fel pris. De kan sätta vilken fantasisumma det vill men då kommer marknaden inte vilja ha produkten. Därav marknadspris.
Absolut!
Håller helt med dig.

Däremot så minskar väl möjligheterna något för ADs för att justera priserna på klockan mot ett marknadsvärde om tillverkarens sätter ett för högt pris relativt det av marknaden upplevda värdet.

Sen håller jag ju det såklart helt öppet att jag har fel ang marknadsvärdet. Kanske kommer den sälja den som smör för nära list :)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är enig i vad du säger @F1zbo. Klockan är sjukt intressant men listpriset känns i överkant. 80-90k känns mer som "lagom". Det blir intressant att se vilka pengar de kommer kosta "på riktigt" om ett halvår eller så.
Jag är väldigt sugen på att prova en på armen.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Var inne hos Franks ur idag. Inga sport inne. Listpriset var på 10000€ enligt dem så ca 108.000:- med länk.

de skulle få in dem den här veckan men inga klockor ännu, tydligen har de varit hett eftertraktade.

Vad som stämmer får vi se.
110 000 på Nymans med preliminär leverans i slutet av Mars. Kan tilläggas att jag beställde en sport och svart urtavla med länk för 8250 Euro för en månad sedan med preliminär leverans i slutet på mars eller i april.
 
Senast ändrad:

F1zbo

Cartier
2-Faktor
110 000 på Nymans med preliminär leverans i slutet av Mars. Kan tilläggas att jag beställde en sport och svart urtavla med länk för 8250 Euro för en månad sedan med preliminär leverans i slutet på mars eller i april.
Låter som ett riktigt trevligt pris du fått :)
Ska bli riktigt kul att höra hör du upplever den när du fått hem den.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Låter som ett riktigt trevligt pris du fått :)
Ska bli riktigt kul att höra hör du upplever den när du fått hem den.
Den går nog att få något billigare ändå. Jag var i kontakt med en handlare i London som "garanterade" att den skulle skickas från EU. Kändes lite risky (100 Euro billigare) eftersom jag var tvungen att kryssa i att jag accepterade "att det kunde tillkomma tull o skatt (moms)". Jag valde då ett något dyrare alternativ från Tyskland.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Fast det faktum att de säljs under listpris visar att Zenith satt fel pris. De kan sätta vilken fantasisumma det vill men då kommer marknaden inte vilja ha produkten. Därav marknadspris.
Omega säljs ju också under list. Skulle säga att det är fler märken som det finns prutmån på än tvärtom. Det är ju lite så det funkar. Men visst vore det trevligt om Sporten var billigare.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Den går nog att få något billigare ändå. Jag var i kontakt med en handlare i London som "garanterade" att den skulle skickas från EU. Kändes lite risky (100 Euro billigare) eftersom jag var tvungen att kryssa i att jag accepterade "att det kunde tillkomma tull o skatt (moms)". Jag valde då ett något dyrare alternativ från Tyskland.
Jag hade nog, som du, tagit det säkra före det osäkra :)
Är ju rätt dumt att juridiskt acceptera att ev. få betala moms och tull oavsett vad säljaren lovar.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Håller verkligen inte med.

Omega är större, men definitivt inte ett exklusivare märke. Sedan har Zenithen ett urverk med komplikationer som Omega inte kommer i närheten av.
Så sett till Speedmaster och Rolex Daytona (som inte ens går att köpa till listpris) tycker jag Zenithens listpris helt klart är mest klocka för pengarna. Även om omegan råkar vara billigare.ä, det ska den ju vara.

Omega/Rolex känns ju mer för att få uppskattning av icke klockintresserade, absolut inget fel i det dock.
Nu jämför jag inte Zenith med Vacheron, men bägge dessa märken känns mer att man köper en klocka för att man gillar den, inte för att man bryr sig så mycket om vad andra gillar/tycker. För gemene man kommer inte ha en aning.

Därför jag gillar Zenith, mycket klocka för pengarna och man slipper frågor om pris.

Edit: Hur prisvärda klockor är överlag är ju dock en fråga vi verkligen kan diskutera. 100k för en submariner? 60k för en Seamaster? 85k för en Chronomaster?
Jag skrev att Omega har ett starkare varumärke och det tror jag inte det råder några tvivel om.
Starkare varumärke gör att man på rådande marknad kan ta bättre betalt.
Därför är det lite intressant att jämföra priset på en automatisk inhouse-kronograf från Omega.

Jag håller med om att den som köper en t.ex Zenith, Vacheron eller kanske en JLC i många fall säkert gör ett mer medvetet val då de inte är de mest välkända varumärkena utanför klocknördsforum :)

Jag försökte helt enkelt ge min syn på hur jag tror en rimlig prissättning (ur ett marknadsperspektiv) av klockan skulle kunna se ut men det betyder inte att jag inte tycker att det är en grym klocka och bra mycket mer intressant än väldigt mycket där ute :)
 
Topp