• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny modell från Steinhart

Har för mig att MARINA MILITARE är varumärkesskyddat.

Edit: Av Panerai alltså.

Panerai fär inte ha det på sina klockor heller längre (dom hade rätten förut) av vad jag förstår, dom fick väl dra tillbaka en modell som var hem reissue av deras gamla Marina Militare pga av det för några år sedan, verkar vara en djungel och svårt att få klarhet i det hela iallafall via www...

Locaman har numera en klocka som ska vara godkänd al Italienska marinen att ha marina militare på tavlan...

http://www.locman.it/2010/mondolocman_eng.asp?capitolo=militari&sez=13

The cooperation between the Italian Armed Forces and the Locman Group began in 2005 with the launch of the Teseo Tesei subaquatic watch, dedicated to the Elbanese heroes of World War II.
In 2006, this cooperation led to the signature of an agreement between the watch company and the Italian Armed Forces, granting the former exclusive rights to use the name and symbol of the famous troops.
2007 brought close cooperation with the Italian Air Force in the creation of exclusive timepieces bearing the Air Force emblem on the dial. The watches are designed and produced according to the specifications required for extreme aeronautical and aerobatics use.
From 2008 onwards, the Locman Group is engaged alongside all the Italian army corps in creating some unique dedicated editions. The first corps to which Locman pays tribute is the Brigata Paracadutisti Folgore – the famous Italian army parachute unit – with a limited-edition watch bearing the legendary Folgore badge, the yellow lightning bolt against a sky-blue background.




zegarek-meski-locman-marina-militare-automatic-512mmauto_2.jpg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Kronan ser ut som någon rejält svamppåverkad nisse har försökt härma Avenger-kronor men misslyckats kapitalt. Fruktansvärt.
 

Salle

Omega
är inte tudor submariner en ren kopia av rolex. rolex kopierar sina egna klockor och det är ok medan det är inte ok för andra tillverkare att göra klockor där patent har gått ut

tudor.jpg
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
är inte tudor submariner en ren kopia av rolex. rolex kopierar sina egna klockor och det är ok medan det är inte ok för andra tillverkare att göra klockor där patent har gått ut

tudor.jpg
Tudor submariner är en rolex. Rolex köpte upp tudor och därför har de rättigheterna till att tillverka en submariner och kopiera designen!
 

Salle

Omega
spelar väl ingen roll att rolex köpte upp tudor. det jag vill säga är att rolex gör själva kopior av sub och det är ok. tänk om swatch kopierade omega eller longines utsände och sålde under swatch namnet?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
spelar väl ingen roll att rolex köpte upp tudor. det jag vill säga är att rolex gör själva kopior av sub och det är ok. tänk om swatch kopierade omega eller longines utsände och sålde under swatch namnet?

Rolex har inte köpt upp Tudor, läs vad vi skrivit ovan. De startade Tudor som ett billigare alternativ till Rolex. Det har hela tiden varit i Rolex ägande.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
spelar väl ingen roll att rolex köpte upp tudor. det jag vill säga är att rolex gör själva kopior av sub och det är ok. tänk om swatch kopierade omega eller longines utsände och sålde under swatch namnet?

Vilket de inte gjorde. Så om man ska vara saklig så spelar det roll. Men jag är nyfiken, så kan du utveckla hur rolex gör en kopia av sin egen klocka?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Vilket är en omöjlighet i detta fall då det är samma företag.

Varför är det omöjligt? Om du ritar en teckning, sedan ritar du en likadan, då har du kopierat ditt eget verk. Dvs avbilda eller efterlikna. Det är väl inte ett krav att det ska vara olika ägare?

Edit: Absolut inte i någon negativ bemärkelse.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Varför är det omöjligt? Om du ritar en teckning, sedan ritar du en likadan, då har du kopierat ditt eget verk. Dvs avbilda eller efterlikna. Det är väl inte ett krav att det ska vara olika ägare?

De har i stort tillverkats med samma design hela tiden med vissa avvikelser. Kan lika gärna vara Rolex som kopierar.. Men så här enkelt är det, Rolex hade en submariner serie som fanns i två varianter, en dyr som de kallade Rolex och en billig de kallade Tudor. Att tjata om att Tudor kopierade Rolex är därför hål i huvudet då det är Rolex som byggde bägge klockorna.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
De har i stort tillverkats med samma design hela tiden med vissa avvikelser. Kan lika gärna vara Rolex som kopierar.. Men så här enkelt är det, Rolex hade en submariner serie som fanns i två varianter, en dyr som de kallade Rolex och en billig de kallade Tudor. Att tjata om att Tudor kopierade Rolex är därför hål i huvudet då det är Rolex som byggde bägge klockorna.

Det förstår jag, men en biltillverkare kan kopiera sin egen tidigare design till en nyare bil. Det kan ändå vara Ford som byggde bägge bilarna. Kom de samtidigt så är det en annan sak, men jag är inte så påläst om det tyvärr. Då är det väl hål i huvudet på mig då eftersom jag inte uppfattar det som negativt.
 
Topp