• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den MEST prisvärda klockan på köp & sälj just nu?

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Utan att ha ägt en Rado så tycker jag att den här har ett trevligt pris i förhållande till vad man får...

https://klocksnack.se/threads/rado-d-200-diver-2016-pris-7-000.65453/

De kortade gummit är väl en nackdel, även om många klarar sig på 17,5cm. Gillar formen på boetten som känns lite retroinspirerad med den något ovala formen och smala bezelringen. Tycker att det står sig bra med Omegan på jämförelsebilden i säljtråden.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Går lite lätt inflation i vilka klockor som nämns i denna tråd upplever jag.

Det är väl i och för sig inte så konstigt att olika klockor kommer på tal i och med att det är en subjektiv frågeställning. Sen så kan jag tycka att det inte spelar så väldigt stor roll om det går inflation just i den här tråden till skillnad från "minst prisvärda" där det ofta känns att folk bara vill skjuta ner andras annonser.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är väl i och för sig inte så konstigt att olika klockor kommer på tal i och med att det är en subjektiv frågeställning. Sen så kan jag tycka att det inte spelar så väldigt stor roll om det går inflation just i den här tråden till skillnad från "minst prisvärda" där det ofta känns att folk bara vill skjuta ner andras annonser.
Visst är det så att det är subjektivt och det var inte riktat mot någon enstaka klocka. Det var ju total inflation i minst prisvärda tidigare men efter mycket tjafs tror jag väl att den tråden har lugnat ned sig, nu känns det som att var och varannan klocka nämns här istället, som en observation över tiden. Av samma anledning som att varje klocka som inte är ett fynd inte platsar i MINST prisvärda passar heller inte varje klocka som inte är dyr här i MEST prisvärda :) men sen är det ju en go stämning i denna tråd så vill absolut inte skapa dålig stämning, det var bara en tanke som slog mig efter att ha följt denna tråd rätt länge.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Visst är det så att det är subjektivt och det var inte riktat mot någon enstaka klocka. Det var ju total inflation i minst prisvärda tidigare men efter mycket tjafs tror jag väl att den tråden har lugnat ned sig, nu känns det som att var och varannan klocka nämns här istället, som en observation över tiden. Av samma anledning som att varje klocka som inte är ett fynd inte platsar i MINST prisvärda passar heller inte varje klocka som inte är dyr här i MEST prisvärda :) men sen är det ju en go stämning i denna tråd så vill absolut inte skapa dålig stämning, det var bara en tanke som slog mig efter att ha följt denna tråd rätt länge.
Tror snarare på januarisyndrom med vecka innan lön. Marknaden är lite seg då folk har lite mindre pengar att röra sig med efter jul, och då objekten inte blir sålda sänker säljarna priserna. Om någon vecka är det nog lugnare i den här tråden igen.
 

DrKlocka

Audemars
Den som utförde re-lumen kanske inte vara äldre än 3 år. Kolla triangeln klockan 12, ser för jävligt ut.
Ja det ser ju inte bra ut..

Det tycker jag gör att den känns direkt icke-prisvärd..
Kan också hålla med, jag är själv lite småsugen på en no-date sub men där föll den för mig tyvärr. Men det är ju inte alltför ofta de säljs för under 40' och ja, kan man stå ut med det ovannämnda kan den ju upplevas prisvärd.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja det ser ju inte bra ut..


Kan också hålla med, jag är själv lite småsugen på en no-date sub men där föll den för mig tyvärr. Men det är ju inte alltför ofta de säljs för under 40' och ja, kan man stå ut med det ovannämnda kan den ju upplevas prisvärd.

Så du har alltså nedgraderat den från att vara den mest prisvärda klockan på forumet till icke prisvärd på 45 minuter? Snabbt fall :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om man bara är ute efter en välfungerande klocka är väl inte re-lume så farligt? Alla är ju inte vintagefetischister utan kanske ska använda den istället.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur i hela helvete vet du det, om jag får fråga?
Det är något fel i mina inställningar tror jag för jag får ingen avisering när du citerar mig, men nu råkade jag se din kommentar. Det hade räckt med att du frågar varför jag skriver så. Dessa fyra klockor är samtliga mer än 10 år gamla. Troligen ännu äldre eftersom det inte går att spåra Rolex tillverkningsdatum (sägs det). Rolex rekommenderar en service var 5:e år. Ingen av annonserna kan visa upp ett kvitto på service och då kan man utgå från att ingen service är gjord. Även om de visar tecken på att må bra bör de gås igenom och få nya oljor, rätt olja på rätt ställe, för att säkerställa att de kommer att gå bra även i framtiden. Kostnaden för en service är sannolikt mellan 6-10K. Varför verkar det så självklart att köparen ska stå för det när de borde servats för 5 år sedan? Berätta hur du resonerar. Menar du att Rolex rekommendation enbart är business och ingenting som en brukare ska lyssna till?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är något fel i mina inställningar tror jag för jag får ingen avisering när du citerar mig, men nu råkade jag se din kommentar. Det hade räckt med att du frågar varför jag skriver så. Dessa fyra klockor är samtliga mer än 10 år gamla. Troligen ännu äldre eftersom det inte går att spåra Rolex tillverkningsdatum (sägs det). Rolex rekommenderar en service var 5:e år. Ingen av annonserna kan visa upp ett kvitto på service och då kan man utgå från att ingen service är gjord. Även om de visar tecken på att må bra bör de gås igenom och få nya oljor, rätt olja på rätt ställe, för att säkerställa att de kommer att gå bra även i framtiden. Kostnaden för en service är sannolikt mellan 6-10K. Varför verkar det så självklart att köparen ska stå för det när de borde servats för 5 år sedan? Berätta hur du resonerar. Menar du att Rolex rekommendation enbart är business och ingenting som en brukare ska lyssna till?
Finns inget självklart med att en Rolex behöver service efter 5 år.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är något fel i mina inställningar tror jag för jag får ingen avisering när du citerar mig, men nu råkade jag se din kommentar. Det hade räckt med att du frågar varför jag skriver så. Dessa fyra klockor är samtliga mer än 10 år gamla. Troligen ännu äldre eftersom det inte går att spåra Rolex tillverkningsdatum (sägs det). Rolex rekommenderar en service var 5:e år. Ingen av annonserna kan visa upp ett kvitto på service och då kan man utgå från att ingen service är gjord. Även om de visar tecken på att må bra bör de gås igenom och få nya oljor, rätt olja på rätt ställe, för att säkerställa att de kommer att gå bra även i framtiden. Kostnaden för en service är sannolikt mellan 6-10K. Varför verkar det så självklart att köparen ska stå för det när de borde servats för 5 år sedan? Berätta hur du resonerar. Menar du att Rolex rekommendation enbart är business och ingenting som en brukare ska lyssna till?
Grejen är att du spekulerar utan något kött på benen.

Du kan inte utgå från något. :)

Kommentarer likt dina spär på myten om att det ÄR på ett visst sätt.
Jag tycker det är skitbra om folk servar sina klockor, och tycker att fler borde göra det, men folk är såklart för snåla alt äger saker de inte har råd att äga.
Problemet är dock att nybörjare läser kommentarer likt din, och får för sig att ingen servicehistorik = servicebehov, vilket är direkt felaktigt.
Ja det ser ju inte bra ut..


Kan också hålla med, jag är själv lite småsugen på en no-date sub men där föll den för mig tyvärr. Men det är ju inte alltför ofta de säljs för under 40' och ja, kan man stå ut med det ovannämnda kan den ju upplevas prisvärd.
Tycker det har gått några stycken för typ 40-42 som varit fina. 40 för en tråkpolerad med relume skulle jag nästan sätta i motsatta tråden.
Jag menar, om man får skarp boett och felfri tavla för någon eller några lappar över 40.. :)
Om man bara är ute efter en välfungerande klocka är väl inte re-lume så farligt? Alla är ju inte vintagefetischister utan kanske ska använda den istället.
Ser inte varför man skulle betala 40 för den bara. Det är ju dumsnålt, som alltid när man köper halvdan kvalitet och kompromissar med detaljer.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Grejen är att du spekulerar utan något kött på benen.

Du kan inte utgå från något. :)

Kommentarer likt dina spär på myten om att det ÄR på ett visst sätt.
Jag tycker det är skitbra om folk servar sina klockor, och tycker att fler borde göra det, men folk är såklart för snåla alt äger saker de inte har råd att äga.
Problemet är dock att nybörjare läser kommentarer likt din, och får för sig att ingen servicehistorik = servicebehov, vilket är direkt felaktigt.

Tycker det har gått några stycken för typ 40-42 som varit fina. 40 för en tråkpolerad med relume skulle jag nästan sätta i motsatta tråden.
Jag menar, om man får skarp boett och felfri tavla för någon eller några lappar över 40.. :)

Ser inte varför man skulle betala 40 för den bara. Det är ju dumsnålt, som alltid när man köper halvdan kvalitet och kompromissar med detaljer.
Det är ju bra för nybörjaren att veta om att klockans slutpris bör ligga ca 10K under det begärda, för vi vill väl alla att nybörjare på KS ska köpa bra grejer så de får en positiv bild av klockor och av KS. Ingen av oss vill att den som på gränsen klarar att lägg upp så mycket pengar för något som beskrivs vara så bra, ska upp med ytterligare 10K i närtid. Det är inte vår uppgift, att hjälpa de som förköpt sig, att klara sig ur att betala för det slitage och servicebehov de själva varit orsak till. Då känner jag större lojalitet till nybörjaren som inte behöver åsikter och tyckanden utan fakta.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är ju bra för nybörjaren att veta om att klockans slutpris bör ligga ca 10K under det begärda, för vi vill väl alla att nybörjare på KS ska köpa bra grejer så de får en positiv bild av klockor och av KS. Ingen av oss vill att den som på gränsen klarar att lägg upp så mycket pengar för något som beskrivs vara så bra, ska upp med ytterligare 10K i närtid.
Ja, man ska ju inte betala för en service som inte är gjord eller finns dokumenterad.

Men det förutsätter ju att klockan är dyr liksom. Om man har en 16613 till marknadspris, så kan man inte utgå från att det behövs service osv. Den är väl prissatt efter de fakta man har, och är man nervös för servicekostnad så är det enkelt att kolla upp via urmakare huruvida det behövs eller inte..
 
Topp