• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är (bör) Rolex känna sig hotade av Omega?

Xalle

Audemars
2-Faktor
Tror inte Swatch-gruppen kan påverka Rolex försäljningssiffror så passa mycket att de kan anses som ett hot.

tumblr_npoml8doRT1t2su76o1_500.jpg
Hur tänker du? Swatch group omsätter enligt ovan 5590?
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Som ägare av såväl Rolex som Omega och Breitling - mina högst ovetenskapliga tankar. Omega är på en resa. Var den slutar och om de utmanar Rolex om deras position, inte så troligt men vem vet. Dock tycker jag det är skillnad på Omega idag jämfört med hur de såg ut för ett antal år sedan. Då var det absolut ett annat segment - bondklockan med både kvarts- och ETA-verk, AT som man kunde få för typ 15 också med kvartsverk etc. Idag finns ju ett mycket mer begränsat utbud under 30000. Vilka egentligen btw? En Bond kostar väl över 30 idag? En Globemaster får man lägga runt 50 för om man jagar lite. Kanske kan man komma ner till 25 för en Bond med samma jagande. Det har ju blivit dyrare att köpa Omega helt klart. Därav undrar jag om det fortfarande är så givet val för Svenssons och mellanchefer som det antyds här? Lägger man 50-60 lakan för en Globemaster som nämnd mellanchef? Kanske någon, men jag tror att Omegas förflyttning gör att det inte är så givet som mellanchefsmärke längre.

Jag är inte priskänslig, men tycker om Omega vid sidan av Rolex. Jag gillar teknik, och Co-Ax 15000-grejen fungerar på mig, sorry to say. De är välgjorda, och för mig är Omegavarumärket positivt laddat precis som Rolex. Jag har en benägenhet att tröttna rätt fort på mina Rolex, men jag gillar att ha dem i lådan. Helskruvat men så är det.

Åter igen - förmodligen behöver Rolex inte känna sig hotade av Omega, men jag upplever iaf att de är på en resa. Blir dyrt som mellanmjölk, kanske är Longiness denna klocka nu för tiden?
 

M021

Rolex
2-Faktor
Den typer av kunder finns säkert men tror du att de är en del i Rolex framgång som @M021 hävdar?

Till viss del, men Tudor är kanske mer en intern lösning för att säkra turnover från lägre segmentet samtidigt som man maximerar rolex pga av bra varumärkesbyggnad.

Så tudor har hjälp rolex, men det är snarare avsaknaden av Rolex i den lägre klassen som byggt rolex vsrumärkesframgång enligt mig. Samtidigt håller jag med @Airbus att omega är positivt laddat, men deras tunga släpp dras fortfarande ner av identitetskrisen som jag kallar den. Tudor och Rolex däremot ser många som två bra släpp. Tudor är bra i sin klass och rolex bra i sin. Omega däremot blir alltid en kompromiss enligt mig. Men om några år kanske både breitling och omega lyckats vända trenden och optimera hur man marknadsför sina inhouse verk och varumärken.
 

Icaras

Rolex
Märklig fråga. Tror inte att Rolex är hotat av Omega, men däremot skulle jag tro att de båda tillverkarna tillsammans dominerar ett stort prisspann. En intressantare fråga i mitt tycke är om Breitling är hotat av Omega och Rolex. Strax under tidigare nämnda tillverkare ligger bland annat Tudor.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Märklig fråga. Tror inte att Rolex är hotat av Omega, men däremot skulle jag tro att de båda tillverkarna tillsammans dominerar ett stort prisspann. En intressantare fråga i mitt tycke är om Breitling är hotat av Omega och Rolex. Strax under tidigare nämnda tillverkare ligger bland annat Tudor.
När det gäller Breitling så är det i så fall inget nytt påfund. De har levt och verkat i skuggan av andra tillverkare i många år...
 

DrDre

Patek
Fattar inte riktigt varför folk tror att Rolexstiftelsen är någon slags altruistisk konstruktion som slussar all vinst tillbaks till företaget. Anledningen till att Rolex SA ägs av en stiftelse är för att det

1. Är skattemässigt fördelaktigt. Jfr IKEA och Ingka stichting/ Ingka Holding Co.
2. Är ett historiskt vanligt sätt för Schweiziska borgare att kunna säkra familjearv på samma sätt som adeln gör med Fideikomiss. De flesta privatbanker i Schweiz har samma konstruktion.
3. Att stiftelsen delar ut en del (så lite att de inte ens vill bekräfta någon summa) till välgörenhet hindrar inte det faktum att Wilsdorf-familjen sitter och tar ut sin "vinst" på samma sätt som Wallenbergarna gör med KAW med uppblåsta arvoden och styrelsepost avsatt för Jr.

Vet du ngt mer om belopp, ägarförhållanden etc?

För några år sedan var det en diskussion på timezone med elaka rykten om att rolex låg risigt till pga sub prime krisen. Bla var James Dowling inblandad. Jag blev intresserad och ville gå till botten med vad vi egentligen vet/visste. Det visade sig sig att det var i stort sett omöjligt att få fram ngt som ens var i närheten av fakta. Många hade synpunkter och delade info de hade hört men i stort sett allt byggde på rykten å vad man läst från nätet, hörsägen etc,
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag tänker att inget av Swatch varumärken kommer att stjäla kunder från Rolex i den mängd att de kan anses vara ett hot. Rolex har, som du ser i grafen, en särställning.

Jag säger inte att du har fel eller rätt. Men Swatch Group som helhet är ett hot och tro något annat är befängt.

Ja denna tråd är om Omega vs Rolex och där är det för dagen bara en vinnare. Men som sagt måste man granska eller vara medveten om alla marknadskrafter för att kunna se helheten i en framtida strategi för ett varumärke.

Och som nämnt tidigare inget varar för evigt och jag vill även påstå att Tudor har fått en renässans som kanibaliserar med Rolex, men som samtidigt konkurrerar med Swatch Group.

Tudor stjälper inte Rolex tvärtom men Swatch Group har 18 klockor i sitt stall som alla krigar om potentiella klock köpare och en av dessa är Omega.
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Men jag förstår inte hur Tudor har någon betydelse för Rolex varumärkesstatus?

Rolex säljer enligt tidigare uppgifter någonstans mellan 800.000 - 1.000.000 klockor per år för säg 50.000:- och uppåt.
Var kommer Tudors betydelse in i bilden?

Ferrari har inte sin status för att Fiat säljer billigare bilar som inte konkurrerar med Ferrari.

Men poängen är att du (kanske) inte hade tyckt att Ferrarin var lika salt om dom också tillverkade SUV:ar av tveksam kvalitet för 99 000.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vet du ngt mer om belopp, ägarförhållanden etc?

För några år sedan var det en diskussion på timezone med elaka rykten om att rolex låg risigt till pga sub prime krisen. Bla var James Dowling inblandad. Jag blev intresserad och ville gå till botten med vad vi egentligen vet/visste. Det visade sig sig att det var i stort sett omöjligt att få fram ngt som ens var i närheten av fakta. Många hade synpunkter och delade info de hade hört men i stort sett allt byggde på rykten å vad man läst från nätet, hörsägen etc,



Ryktena gick om placeringar hos Madoff och inte lite pengar heller..
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att omegas peak var på 1970- talet när dom vågade göra vågade egensinnade klockor typ flightmaster , ploprof osv. Att försöka närma sig andra marknadsledare typ rolex i pris o målgrupp tycker jag är lite tråkigt. O dessutom göra reissue av ploprof o bullhead massor med varianter av speedmaster faller inte mig i smaken.

Jag saknar nytänkande , även av rolex , men jag hade kunnat tänka mig att köpa en modern rolex , typ hulk , dock ingen modern omega...
 

DrDre

Patek
Ryktena gick om placeringar hos Madoff och inte lite pengar heller..

Googlade lite och rykten antyder att man förlorade runt 600 miljoner pund och andra hävdar 900 miljoner USD
(ungefär samma). Men som sagt, det var rykten (iofs publicerade i ngn Schweitzisk tidn). Rolex förnekar allt. Men om det är sant så kan förmodligen en oväntad plötslig förlust av 7-8 Mdr kronor av likvida medel få de flesta företag i världen att gå på knäna.

Jg var dock mest ute efter fakta, dvs ngn som verkligen VET hur deras corp governance, utdeln policy, välgörenhetspolicy etc ser ut men det visade sig (för en outsider som jag) vara omöjligt att få fram.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Googlade lite och rykten antyder att man förlorade runt 600 miljoner pund och andra hävdar 900 miljoner USD
(ungefär samma). Men som sagt, det var rykten (iofs publicerade i ngn Schweitzisk tidn). Rolex förnekar allt. Men om det är sant så kan förmodligen en oväntad plötslig förlust av 7-8 Mdr kronor av likvida medel få de flesta företag i världen att gå på knäna.

Jg var dock mest ute efter fakta, dvs ngn som verkligen VET hur deras corp governance, utdeln policy, välgörenhetspolicy etc ser ut men det visade sig (för en outsider som jag) vara omöjligt att få fram.
Jag tror inte särskilt många har den insynen att man skulle kunna komma med uppgifter med någon särskild tyngd och substans.
Rykten och hörsägen däremot finns det ju en del av...
 
Jag tycker att omegas peak var på 1970- talet när dom vågade göra vågade egensinnade klockor typ flightmaster , ploprof osv. Att försöka närma sig andra marknadsledare typ rolex i pris o målgrupp tycker jag är lite tråkigt. O dessutom göra reissue av ploprof o bullhead massor med varianter av speedmaster faller inte mig i smaken.

Jag saknar nytänkande , även av rolex , men jag hade kunnat tänka mig att köpa en modern rolex , typ hulk , dock ingen modern omega...
Jag tänker tvärtom, finns betydligt fler nya Omega jag vill köpa än Rolex. Rolex har grymma vintage men nytt är sällan så snyggt tycker jag och då särskilt sub med maxicase som jag verkligen inte gillar. Omega har ju AT, PO, Darkside, Snoopy mm.
 

Daniel J

Omega
Olika generationer har olika värderingar.

Jag antar att Rolex målgrupp till stor del är välutbildade akademiker i åldrarna 30-65 år.

Om 20 år är det alltså dagens 10 åringar som då börjar köpa exklusiva klockor.
Samtidigt går dagens målgrupp till stor del i pension och ofta slutar nykonsumera.

Dagens 10 åringar kanske inte alls attraheras av Rolex utan väljer något helt annat. Då blir följden en kraftig försäljningsnedgång som kan vara svår att hantera.

Bara den som klarar att anpassa sig till nästa generation kommer att finnas kvar efter generationsskiftena.

När jag var 18 var det självklart att ta körkort och köpa bil, helst en liten rolig GTI.
Idag är det många som inte tar körkort och dom som gör det drömmer om en liten snål elhybrid istället.
När såg någon en liten bil med stor motor och lite utrustning till ett lågt pris senast?
Pegeout 205 GTI är ju ett minne blott.
 

Jimpa

Panerai
Älskar dessa lite filosofiska trådar där man får höra mycket klokt utav kunniga, efter sida två gick jag och satte på kaffe. Tog mig en perfekt kopp och mös vidare i min läsning. Jag gillar många Omega modeller främst speedmaster äldre modell men även den nya från Baselsläppet i år med månfas och fotspår i månen. Vilken skönhet! Men för mig landar det endå i slutändan hos rolex p.g.a det starka varumärke dom byggt upp och med det ett svårslaget andrahandsvärde. Finns ju mycket annat fint men Rolex är ju ett säkert kort som har kunder från "drogförsäljaren i utanförskapsområdet" till "akademikerna" , Stort spann. jag önskar dom kom tillbaka i Bond-filmerna igen dock!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Älskar dessa lite filosofiska trådar där man får höra mycket klokt utav kunniga, efter sida två gick jag och satte på kaffe. Tog mig en perfekt kopp och mös vidare i min läsning. Jag gillar många Omega modeller främst speedmaster äldre modell men även den nya från Baselsläppet i år med månfas och fotspår i månen. Vilken skönhet! Men för mig landar det endå i slutändan hos rolex p.g.a det starka varumärke dom byggt upp och med det ett svårslaget andrahandsvärde. Finns ju mycket annat fint men Rolex är ju ett säkert kort som har kunder från "drogförsäljaren i utanförskapsområdet" till "akademikerna" , Stort spann. jag önskar dom kom tillbaka i Bond-filmerna igen dock!
Tanken med tråden var just att det inte finns något facit utan folk kan fundera fritt med spännande hypoteser. Och jag håller fullständigt med dig när det gäller Bondfilmerna: kan inte Rolex ta över stafettpinnen i nästa film... Vilken grej i så fall.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Älskar dessa lite filosofiska trådar där man får höra mycket klokt utav kunniga, efter sida två gick jag och satte på kaffe. Tog mig en perfekt kopp och mös vidare i min läsning. Jag gillar många Omega modeller främst speedmaster äldre modell men även den nya från Baselsläppet i år med månfas och fotspår i månen. Vilken skönhet! Men för mig landar det endå i slutändan hos rolex p.g.a det starka varumärke dom byggt upp och med det ett svårslaget andrahandsvärde. Finns ju mycket annat fint men Rolex är ju ett säkert kort som har kunder från "drogförsäljaren i utanförskapsområdet" till "akademikerna" , Stort spann. jag önskar dom kom tillbaka i Bond-filmerna igen dock!

Tanken med tråden var just att det inte finns något facit utan folk kan fundera fritt med spännande hypoteser. Och jag håller fullständigt med dig när det gäller Bondfilmerna: kan inte Rolex ta över stafettpinnen i nästa film... Vilken grej i så fall.

Skulle vara ballt om Rolex tog över pinnen igen. Det bästa vore om dom gjorde det med en nuvarande modell som Milgauss. Så skulle det nog också bli eftersom jag inte ser Rolex göra en LE som Omega.. :cigar: Skulle dom göra det har vi svaret på tråden, Omega kan hota Rolex :D
 

Daniel J

Omega
Skulle vara ballt om Rolex tog över pinnen igen. Det bästa vore om dom gjorde det med en nuvarande modell som Milgauss. Så skulle det nog också bli eftersom jag inte ser Rolex göra en LE som Omega.. :cigar: Skulle dom göra det har vi svaret på tråden, Omega kan hota Rolex :D

Jag tror inte Rolex tar över något som Omega haft.
Det vore att sänka sitt varumärke till samma nivå som Omega eller ännu värre att få det att framstå som att omega var jämnbördig med Rolex.
 

Daniel J

Omega
Omegas problem är att de försöker för hårt helt enkelt

Framför allt, var är den feta gulguld Omega PO på solid guldlänk?

Man kan ju hålla på och pimpa klockan med fina boxar, specialversioner för meningslösa händelser.
Vem bryr sig om en 3 år gammal OS-klocka?
En klocka skapad för en spelfilm?

Nä, riktiga påkostade klockor med hög finish, generös garanti och bra produktplacering.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror inte Rolex tar över något som Omega haft.
Det vore att sänka sitt varumärke till samma nivå som Omega eller ännu värre att få det att framstå som att omega var jämnbördig med Rolex.
Där har du helt klart en poäng. Tror inte heller att Rolex är intresserad att bli Bondklockan igen. Men lite kul hade det ändå varit. Tänk om Daniel Craig kommer sladdande i en Aston Martin med en Explorer etta(36mm) på armen. Explorern är vad jag har förstått den "riktiga" Bond-Rolexen och omnämns I hennes majestäts hemliga tjänst (boken). Dessutom hade Ian Fleming en Explorer :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Topp