• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är (bör) Rolex känna sig hotade av Omega?

Det är min uppfattning oxå. Jag försöker febrilt få en kompis som är chef (dock inte VD) att köpa en fin klocka som kan passa till dels hans klädval och dels den position han trots allt har men det går inget vidare. Just nu lobbar jag för en AquaTerra. Rolex verkar helt uteslutet och det beror nog mest på pengarna.
På mitt jobb får man inte bära armbandsur. Då blir det svårt att övertyga yngre kollegor att det på fritiden kan vara kul att slippa hala upp mobilen ur fickan jämnt. De tycker att måste man ta fram mobil eller fickur på jobbet går det väl på fritid också.

Men för att vara topic angående trådfrågan tror inte jag att Omega hotar Rolex idag som statussymbol. Däremot anser jag inte att någon tillverkare, inte ens Rolex, sitter säker för gott. Det största hotet kan vara när den yngre generationen växer upp och vi äldre dör bort. Har man inte vant sig vid att läsa av tiden på handleden blir kanske inte en klocka så självklar statussymbol i framtiden. Men detta händer ju självklart inte över en dag. Den som lever får se.

Jag tror att Rolex och Omega har lite olika kundkretsar. Många föredrar Omega för att den är fin, men sticker inte så mycket i ögonen (som flera redan nämnt) om man vill ge en folklig och jordnära utstrålning. Av äldre kollegor som bär klocka på fritiden tycker jag att de flesta verkar föredra rätt vanliga märken. Av lite dyrare har jag sett förhållandevis många Omega och IWC.

Men det är bara min reflektion.
 
Självklart är Omega ett hot i det att varumärket till stora delar och i ökande omfattning siktar in sig på samma prisklass som Rolex och följdaktligen riktar in sig mot samma köpare. Detta får konsekvenser också i form av en kedjereaktion inom Swatch-gruppen; Longines flyttas nu successivt upp för att fylla det vacuum Omega nu lämnar efter sig i det segment som Biennes stolthet i några årtionden dominerat; vi ser det redan i Longines nya prissättning och nya produktinriktning. Det delikata kolumnhjulsverket L633 med Valgranges/ETA 7750-bakgrund som exklusivt utvecklats för Longines och som nu används i stor skala hade inte varit möjligt för 15 år sedan. På samma sätt har Tissot ett ökande fokus på det som tidigare var Longines instegsmodeller.

Och Rolex följer förstås i detalj vad Omega gör - något annat vore dåraktigt. Omega är kronjuvelen i Swatch-gruppens imponerande tiara; inget annat av gruppens varumärken kommer i närheten sett till brand recognition och värdemässig försäljning. Och eftersom The Swatch Group är klockvärldens största, starkaste och mest betydande aktör är dess mest värdefulla varumärke nog något som tas på största möjliga allvar hos alla med konkurrerande produkter.

Gruppen har de senaste 20 åren på ett förträffligt sätt lyckats återupprätta Omegas anseende som under de mörka årtiondena (slutet av 70-talet, hela 80-talet och de första åren på 90-talet) monterades ner. Det är som man brukar säga; det tar lång tid att bygga upp ett anseende men det går ack så snabbt att rasera det. Följderna av detta ser vi nu; Omega år 2016 är något helt annat än Omega år 1996. Tekniskt sett är Omega åter obestridlig världsetta; år 1999 satsade man allt på ett kort med co-axial gången som visserligen har klara fördelar men mest ändå applicerades för att skapa något för Omega helt unikt. Det är en briljant innovation. Åtta år senare lanserades den första manufakturkalibern sedan 60-talet som byggts med kvalitet, precision och slitstyrka som honnörsord och inte med de ekonomiska överväganden som i första hand kom att prägla urverken därefter. Succén har varit fullständig i det att urverket utklassar allt vad motstånd heter - det är det bästa serieproducerade mekaniska urverket i världen. Ytterligare sex år senare följer Omega upp det med världens första urverk kapabelt att stå emot starka magnetfält (ett växande problem i vår moderna värld) - som man nu med några få undantag dessutom implementerar i produktionen rakt av. Man nöjer sig inte med att vara dubbelt så bra som konkurrenterna i det avseendet, man är minst 15 gånger så bra som det bästa konkurrensen har att erbjuda på ett område av växande betydelse. Det är häpnadsväckande. Med kiselspiraler, co-axial gång, Liquidmetal, Naiadlock och massor med andra tekniska innovationer har Omega återtagit stafettpinnen som man lämnade efter sig på 60-talet.

Sedan tror jag det är ett misstag att värdera Omega utifrån det Rolex-perspektiv som är rådande i tråden. Rolex är Rolex. Omega är och vill vara Omega och göra saker och ting på sitt, numera obestridligen framgångsrika sätt. Det ständiga pratet om limited editions och det stora modellutbudet är ett exempel på detta - det är tveksamt om samma strategi gynnat Rolex, det håller jag med om, men Omega blir ju bevisligen starkare för varje dag - intresset för det smått enorma utbudet i de olika kollektionerna är ju också stort och säga vad man vill om den keramiska PO 8900 i dess färgglada varianter i rött och blått - något säger mig att de kommer att sälja som smör i solsken. Att Omega som varumärke urvattnas köper jag inte för fem öre heller - det räcker med att titta på utvecklingen de senaste åren för att se och riktiga känna styrkan och självförtroendet hos denna anrika manufaktur. Omega har en drös människor anställda som arbetar med hur Omega ska uppfattas av omvärlden och de tycks ju göra ett bra jobb.

Så att Rolex svettas är väl en självklarhet. De hade förstås föredragit att Omega stannat i en lägre prisklass, de uppskattar givetvis inte heller att Omegas produktportfölj numera inte bara kan mäta sig med deras egen utan på flera områden faktiskt överträffar den. Och de uppskattar verkligen inte det enkla faktum att tiderna förändras - för det gör dom. Omega har gjort en fantastisk resa de senaste 20 åren men den är ju långt ifrån slut - anseendet är till stora delar återupprättat och det kommer ju att fortsätta förändras. Vår bild av Omega idag är annorlunda än den vi hade på 90-talet. Och den kommer att vara annorlunda om ytterligare 20 år. Tiden talar till Omegas fördel; manufakturen tillverkar fantastiska klockor, fantastiska urverk, har en fantastisk teknisk innovationsförmåga och en helt otrolig, fascinerande historia som går tillbaka till 1840-talet. Om du vore chef för en konkurrent till den manufakturen vore det tjänstefel att inte ta det på största allvar, ty tiderna och med dom våra uppfattningar, förändras som bekant. Ingenting varar för evigt.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Tror det ligger lite i vad många snuddat vid, att (främst utanför KS) är Rolex en markör för att sticka ut och Omega är en markör för att något mer subtilt uttrycka framgång eller vad man ska säga. Är väl just därför den är kallad mellanchefsklocka den är lite lagom på något sätt även om Omega numera börjar bli dyrare och troligen kommer gå ifrån detta i viss mån vad det verksr.

Både har en given plats och människor är olika och föredrar båda men att Omega skulle peta ner Rolex från sin position tror jag inte kommer hända under de närmsta 15-20 åren i varje fall om någonsin.
 
Självklart är Omega ett hot i det att varumärket till stora delar och i ökande omfattning siktar in sig på samma prisklass som Rolex och följdaktligen riktar in sig mot samma köpare. Detta får konsekvenser också i form av en kedjereaktion inom Swatch-gruppen; Longines flyttas nu successivt upp för att fylla det vacuum Omega nu lämnar efter sig i det segment som Biennes stolthet i några årtionden dominerat; vi ser det redan i Longines nya prissättning och nya produktinriktning. Det delikata kolumnhjulsverket L633 med Valgranges/ETA 7750-bakgrund som exklusivt utvecklats för Longines och som nu används i stor skala hade inte varit möjligt för 15 år sedan. På samma sätt har Tissot ett ökande fokus på det som tidigare var Longines instegsmodeller.

Och Rolex följer förstås i detalj vad Omega gör - något annat vore dåraktigt. Omega är kronjuvelen i Swatch-gruppens imponerande tiara; inget annat av gruppens varumärken kommer i närheten sett till brand recognition och värdemässig försäljning. Och eftersom The Swatch Group är klockvärldens största, starkaste och mest betydande aktör är dess mest värdefulla varumärke nog något som tas på största möjliga allvar hos alla med konkurrerande produkter.

Gruppen har de senaste 20 åren på ett förträffligt sätt lyckats återupprätta Omegas anseende som under de mörka årtiondena (slutet av 70-talet, hela 80-talet och de första åren på 90-talet) monterades ner. Det är som man brukar säga; det tar lång tid att bygga upp ett anseende men det går ack så snabbt att rasera det. Följderna av detta ser vi nu; Omega år 2016 är något helt annat än Omega år 1996. Tekniskt sett är Omega åter obestridlig världsetta; år 1999 satsade man allt på ett kort med co-axial gången som visserligen har klara fördelar men mest ändå applicerades för att skapa något för Omega helt unikt. Det är en briljant innovation. Åtta år senare lanserades den första manufakturkalibern sedan 60-talet som byggts med kvalitet, precision och slitstyrka som honnörsord och inte med de ekonomiska överväganden som i första hand kom att prägla urverken därefter. Succén har varit fullständig i det att urverket utklassar allt vad motstånd heter - det är det bästa serieproducerade mekaniska urverket i världen. Ytterligare sex år senare följer Omega upp det med världens första urverk kapabelt att stå emot starka magnetfält (ett växande problem i vår moderna värld) - som man nu med några få undantag dessutom implementerar i produktionen rakt av. Man nöjer sig inte med att vara dubbelt så bra som konkurrenterna i det avseendet, man är minst 15 gånger så bra som det bästa konkurrensen har att erbjuda på ett område av växande betydelse. Det är häpnadsväckande. Med kiselspiraler, co-axial gång, Liquidmetal, Naiadlock och massor med andra tekniska innovationer har Omega återtagit stafettpinnen som man lämnade efter sig på 60-talet.

Sedan tror jag det är ett misstag att värdera Omega utifrån det Rolex-perspektiv som är rådande i tråden. Rolex är Rolex. Omega är och vill vara Omega och göra saker och ting på sitt, numera obestridligen framgångsrika sätt. Det ständiga pratet om limited editions och det stora modellutbudet är ett exempel på detta - det är tveksamt om samma strategi gynnat Rolex, det håller jag med om, men Omega blir ju bevisligen starkare för varje dag - intresset för det smått enorma utbudet i de olika kollektionerna är ju också stort och säga vad man vill om den keramiska PO 8900 i dess färgglada varianter i rött och blått - något säger mig att de kommer att sälja som smör i solsken. Att Omega som varumärke urvattnas köper jag inte för fem öre heller - det räcker med att titta på utvecklingen de senaste åren för att se och riktiga känna styrkan och självförtroendet hos denna anrika manufaktur. Omega har en drös människor anställda som arbetar med hur Omega ska uppfattas av omvärlden och de tycks ju göra ett bra jobb.

Så att Rolex svettas är väl en självklarhet. De hade förstås föredragit att Omega stannat i en lägre prisklass, de uppskattar givetvis inte heller att Omegas produktportfölj numera inte bara kan mäta sig med deras egen utan på flera områden faktiskt överträffar den. Och de uppskattar verkligen inte det enkla faktum att tiderna förändras - för det gör dom. Omega har gjort en fantastisk resa de senaste 20 åren men den är ju långt ifrån slut - anseendet är till stora delar återupprättat och det kommer ju att fortsätta förändras. Vår bild av Omega idag är annorlunda än den vi hade på 90-talet. Och den kommer att vara annorlunda om ytterligare 20 år. Tiden talar till Omegas fördel; manufakturen tillverkar fantastiska klockor, fantastiska urverk, har en fantastisk teknisk innovationsförmåga och en helt otrolig, fascinerande historia som går tillbaka till 1840-talet. Om du vore chef för en konkurrent till den manufakturen vore det tjänstefel att inte ta det på största allvar, ty tiderna och med dom våra uppfattningar, förändras som bekant. Ingenting varar för evigt.

Vänligen
Forumets...

Vänligen
Forumets största fanboy.
Vore en bättre by-line. :)
 
Jag beundrar din fanatism @Undersköterskan men det faktum att du uteslutande ser fördelar, konstant hyllar Omega till skyarna med superlativ och använder begrepp som "obestridlig världsetta" gör att det blir svårt att ta dig på allvar.
Tar absolut inte undersköterskan i försvar men att man inte skall bli tagen seriöst bara för att man har en onormal förkärlek till Omegas urverk. Och för att man använder superlativ i sin prosa gör mig förundrande. Känner nästan samma vibbar som när du predikar om Seiko dvs bara trevligt!
Har du några siffror som backar upp Omegas otroliga framgångar den senaste tiden (gärna i relation till Rolex) eller är det bara en "känsla" du har?
image.jpeg
 
Jag beundrar din fanatism @Undersköterskan men det faktum att du uteslutande ser fördelar, konstant hyllar Omega till skyarna med superlativ och använder begrepp som "obestridlig världsetta" gör att det blir svårt att ta dig på allvar.
Kan förvisso hålla med men å andra sida har jag svårt för att ta alla som ständigt höjer Rolex till skyarna och aldrig kan ta en objektiv debatt på allvar heller. Undersköterskan är en frisk fläkt trots allt, precis som vissa Seiko entusiaster:rolleyes:, till skillnad från den gråa massan av Rolex fanboys:D
 
Självklart är Omega ett hot i det att varumärket till stora delar och i ökande omfattning siktar in sig på samma prisklass som Rolex och följdaktligen riktar in sig mot samma köpare. Detta får konsekvenser också i form av en kedjereaktion inom Swatch-gruppen; Longines flyttas nu successivt upp för att fylla det vacuum Omega nu lämnar efter sig i det segment som Biennes stolthet i några årtionden dominerat; vi ser det redan i Longines nya prissättning och nya produktinriktning. Det delikata kolumnhjulsverket L633 med Valgranges/ETA 7750-bakgrund som exklusivt utvecklats för Longines och som nu används i stor skala hade inte varit möjligt för 15 år sedan. På samma sätt har Tissot ett ökande fokus på det som tidigare var Longines instegsmodeller.

Och Rolex följer förstås i detalj vad Omega gör - något annat vore dåraktigt. Omega är kronjuvelen i Swatch-gruppens imponerande tiara; inget annat av gruppens varumärken kommer i närheten sett till brand recognition och värdemässig försäljning. Och eftersom The Swatch Group är klockvärldens största, starkaste och mest betydande aktör är dess mest värdefulla varumärke nog något som tas på största möjliga allvar hos alla med konkurrerande produkter.

Gruppen har de senaste 20 åren på ett förträffligt sätt lyckats återupprätta Omegas anseende som under de mörka årtiondena (slutet av 70-talet, hela 80-talet och de första åren på 90-talet) monterades ner. Det är som man brukar säga; det tar lång tid att bygga upp ett anseende men det går ack så snabbt att rasera det. Följderna av detta ser vi nu; Omega år 2016 är något helt annat än Omega år 1996. Tekniskt sett är Omega åter obestridlig världsetta; år 1999 satsade man allt på ett kort med co-axial gången som visserligen har klara fördelar men mest ändå applicerades för att skapa något för Omega helt unikt. Det är en briljant innovation. Åtta år senare lanserades den första manufakturkalibern sedan 60-talet som byggts med kvalitet, precision och slitstyrka som honnörsord och inte med de ekonomiska överväganden som i första hand kom att prägla urverken därefter. Succén har varit fullständig i det att urverket utklassar allt vad motstånd heter - det är det bästa serieproducerade mekaniska urverket i världen. Ytterligare sex år senare följer Omega upp det med världens första urverk kapabelt att stå emot starka magnetfält (ett växande problem i vår moderna värld) - som man nu med några få undantag dessutom implementerar i produktionen rakt av. Man nöjer sig inte med att vara dubbelt så bra som konkurrenterna i det avseendet, man är minst 15 gånger så bra som det bästa konkurrensen har att erbjuda på ett område av växande betydelse. Det är häpnadsväckande. Med kiselspiraler, co-axial gång, Liquidmetal, Naiadlock och massor med andra tekniska innovationer har Omega återtagit stafettpinnen som man lämnade efter sig på 60-talet.

Sedan tror jag det är ett misstag att värdera Omega utifrån det Rolex-perspektiv som är rådande i tråden. Rolex är Rolex. Omega är och vill vara Omega och göra saker och ting på sitt, numera obestridligen framgångsrika sätt. Det ständiga pratet om limited editions och det stora modellutbudet är ett exempel på detta - det är tveksamt om samma strategi gynnat Rolex, det håller jag med om, men Omega blir ju bevisligen starkare för varje dag - intresset för det smått enorma utbudet i de olika kollektionerna är ju också stort och säga vad man vill om den keramiska PO 8900 i dess färgglada varianter i rött och blått - något säger mig att de kommer att sälja som smör i solsken. Att Omega som varumärke urvattnas köper jag inte för fem öre heller - det räcker med att titta på utvecklingen de senaste åren för att se och riktiga känna styrkan och självförtroendet hos denna anrika manufaktur. Omega har en drös människor anställda som arbetar med hur Omega ska uppfattas av omvärlden och de tycks ju göra ett bra jobb.

Så att Rolex svettas är väl en självklarhet. De hade förstås föredragit att Omega stannat i en lägre prisklass, de uppskattar givetvis inte heller att Omegas produktportfölj numera inte bara kan mäta sig med deras egen utan på flera områden faktiskt överträffar den. Och de uppskattar verkligen inte det enkla faktum att tiderna förändras - för det gör dom. Omega har gjort en fantastisk resa de senaste 20 åren men den är ju långt ifrån slut - anseendet är till stora delar återupprättat och det kommer ju att fortsätta förändras. Vår bild av Omega idag är annorlunda än den vi hade på 90-talet. Och den kommer att vara annorlunda om ytterligare 20 år. Tiden talar till Omegas fördel; manufakturen tillverkar fantastiska klockor, fantastiska urverk, har en fantastisk teknisk innovationsförmåga och en helt otrolig, fascinerande historia som går tillbaka till 1840-talet. Om du vore chef för en konkurrent till den manufakturen vore det tjänstefel att inte ta det på största allvar, ty tiderna och med dom våra uppfattningar, förändras som bekant. Ingenting varar för evigt.

Vänligen
Forumets undersköterska
Vilken Longines är det?
 
Tar absolut inte undersköterskan i försvar men att man inte skall bli tagen seriöst bara för att man har en onormal förkärlek till Omegas urverk. Och för att man använder superlativ i sin prosa gör mig förundrande. Känner nästan samma vibbar som när du predikar om Seiko dvs bara trevligt!
Jämför du min förkärlek till SEIKO med Undersköterskans blinda fanatism?
I min samling är det fler ickeseikos än SEIKOs. Aldrig någonsin har jag inbillat mig eller skrivit att SEIKO gör allt bäst. Ge mig en fet örfil om jag hamnar i det tillståndet.
 
Jämför du min förkärlek till SEIKO med Undersköterskans blinda fanatism?
I min samling är det fler ickeseikos än SEIKOs. Aldrig någonsin har jag inbillat mig eller skrivit att SEIKO gör allt bäst. Ge mig en fet örfil om jag hamnar i det tillståndet.
Hehe :) när du säger det så har du rätt! Men att skriva Seiko i versaler är ett måste eller hur?
 
Vilken Longines är det?

Ber om ursäkt, blandade ihop siffrorna. Kalibern jag avser är Longines förnämliga kronografkaliber L688 (och inte L633 som jag skrev) som introducerades år 2009 och som nu återfinns i det stora flertalet av deras kronografer. Det bygger ursprungligen på Valgranges A08.231 som i sin tur utgår från ETA 7750 - placeringen av gånghjulet skvallrar om bakgrunden men annars är det svårt att se med ny rotor, ny brygga, ny indexreglering, kolumnhjul o.s.v. Detta urverk är en viktig del i Longines rörelse up scale och hade inte varit möjligt om inte Omega i sin tur lämnat plats för Longines.

image.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
 
Väldigt många i tråden pratar om Omegas co-axial urverk som om det vore något specielt.

Kan ni förklara vad det är så bra med co-axial urverkerk?
(Jag menar då Omegas implementation, inte George Daniels ursprungs design, som är väldigt intressant)

Har det en högre gånprecission än andra mekaniska klockor?
Har det längre service intervall än andra mekaniska klockor?

Hm, ingen?

Om många har tror att co-axial verket är så fantastiskt, men ingen vet varför så verkar det ju onekligen som om Omegas marknadsföringsavdelning är betydligt vassare än deras konstruktionsavdelning...
 
Senast ändrad:
Ber om ursäkt, blandade ihop siffrorna. Kalibern jag avser är Longines förnämliga kronografkaliber L688 (och inte L633 som jag skrev) som introducerades år 2009 och som nu återfinns i det stora flertalet av deras kronografer. Det bygger ursprungligen på Valgranges A08.231 som i sin tur utgår från ETA 7750 - placeringen av gånghjulet skvallrar om bakgrunden men annars är det svårt att se med ny rotor, ny brygga, ny indexreglering, kolumnhjul o.s.v. Detta urverk är en viktig del i Longines rörelse up scale och hade inte varit möjligt om inte Omega i sin tur lämnat plats för Longines.

image.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
menade mest vilka klockor det verket sitter i :)
 
Med all respekt för @Undersköterskan s enorma kunnande; det hade känts mer trovärdigt om lyriken till Omega som klockmärke hade varit ngt mer nyanserad. Det blir som en reklamsnutt på tvn, det låter så bra och man inbillar sig att det är ngt lurt...
 
Med några få undantag är designavdelningen på Omega (enl mig) helt off.
De släpper stora, klumpiga och feldimensionerad bestar, sen försöker kompensera sitt tillkortakommande i utseende med mer eller mindre allmännyttiga innovationer.

Omega kommer, förmodligen, aldrig nå dit Rolex är idag.. aldrig, någonsin.
 
Kanske heller lite bensin på elden nu men stämmer det att Omega säljer parfym? Isåfall säljer de ju parfym & klockor och då måste det ju vara parfymklockor :D
 
Kanske heller lite bensin på elden nu men stämmer det att Omega säljer parfym? Isåfall säljer de ju parfym & klockor och då måste det ju vara parfymklockor :D
Det tror jag inte. Låt oss nu inte sjunka för långt ner i dyn ;) Det här var ju ingen tråd som gick ut på att dissa Omega.
Visst kan vi konstatera att Omega är ett fantastiskt klockmärke som gör en hel del fina klockor som tex Speedmaster,
Aqua Terra osv. Frågan var om Rolex känner sig hotade och oavsett om så är fallet är det säkert som @Undersköterskan säger att Rolex kollar varje steg Omega tar. Något annat vore idioti.
 
Hm, ingen?

Om många har tror att co-axial verket är så fantastiskt, men ingen vet varför så verkar det ju onekligen som om Omegas marknadsföringsavdelning är betydligt vassare än deras konstruktionsavdelning...
Vad jag har förstått så blir det mindre friktion i co-axial "escapement" än den klassiska varianten. Detta leder till att det går att bibehålla samma precision med lägre frekvens i en co-ax jämfört med en klassisk "escapement". Lägre frekvens leder till lägre slitage och därmed längre serviceintervall. Givetvis givet att alla andra parametrar är identiska i jämförelsen...
http://www.ablogtowatch.com/watchma...-timepieces-caliber-1120-2500-8500-movements/

Men eftersom du verkar sitta inne med tunga fakta så får du gärna upplysa oss andra som blivit förblindande av klocktillverkarnas marknadsavdelningar. Jag gillar att lära mig nya saker.
 
Tillbaka
Topp