• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

Men vem skall stjäla klockan? På en flygplats där all säkerhetspersonal i världen är samlad?
Jag flög precis nyligen från en av världens största flygplatser och frågade om jag skulle ta av klockan? Behövdes dock inte.

Men vem skall stjäla klockan? På en flygplats där all säkerhetspersonal i världen är samlad?
Jag flög precis nyligen från en av världens största flygplatser och frågade om jag skulle ta av klockan? Behövdes dock inte.
Andra resenärer? Händer dagligen att saker stjäls i säkerhetskontroller. Folk är stressade och måste lämna ifrån sig sina grejer öppet i lådor. Trots kameror och personal är det ypperligt läge för tjuvar ju

Hellre packas den ner från början, blir inte klok på de olika reglerna, besöker 3-4 flygplatser regelbundet. Olika regler gäller för samtliga i princip.

Flög till och från London under veckoslutet och klockan åkte aldrig av. Den orsakade inte ens pipande varken på Arlanda eller Gatwick. Konstigt nog? Eller är bågarna så smarta nu mer så de filtrerar bort obvious föremål?

Obehagligt! Fr om nu tänker jag vara extra försiktig men är glad över att inte ha behövt lägga klockan i plastlådan. Passet brukar jag hysteriskt nogsamt hålla i mer än klockan, inser jag nu.
Lite att tänka på! Tack!

Andra resenärer? Händer dagligen att saker stjäls i säkerhetskontroller. Folk är stressade och måste lämna ifrån sig sina grejer öppet i lådor. Trots kameror och personal är det ypperligt läge för tjuvar ju

Flög till och från London under veckoslutet och klockan åkte aldrig av. Den orsakade inte ens pipande varken på Arlanda eller Gatwick. Konstigt nog? Eller är bågarna så smarta nu mer så de filtrerar bort obvious föremål?
Fick lära mig att man kan ställa in styrkan, Kina brukar till exempel köra på max, piper för det lilla minsta :)

Från och med nu så kommer i vart fall jag INTE ta av mig klockan utan ett visst buller och bång. Det verkar ju för övrigt vara mer fokus på datorerna och telefonerna just nu när det gäller säkerhet. :) Man lär sig saker här på forumet.

image.jpg
Ibland känner man sig riktigt dum! Folk glor som man vore bakom flötet när man fotar i säkerhetskontrollen även om detta är strängt förbjudet.

Brukar endast ta av på uppmaning, ytterst sällan jag varit med om att klockan inte får passera på handleden. Om den ska av läggs den i innerficka i jacka eller väska. I Köpenhamn(där jag inte tog av klockan) fick min Panerai efter passage, sådan uppmärksamhet där kontrollanten på avstånd hade identifierat den till modellnummer.

Rest runt en del och har alltid fått plocka av mig klockan i kontroll sen de där hände med dom två tornen. Sen är jag halv asiat med mörkt hår så vid flera tillfällen har jag fått stiga åt sidan och fått en ordentlig "check" av med skor och hela den biten, till skillnad från min blonda fru som alltid fått glida förbi och stå och vänta på mig.

Slump? Stickprov? Vad vet jag :bag:

Rest runt en del och har alltid fått plocka av mig klockan i kontroll sen de där hände med dom två tornen. Sen är jag halv asiat med mörkt hår så vid flera tillfällen har jag fått stiga åt sidan och fått en ordentlig "check" av med skor och hela den biten, till skillnad från min blonda fru som alltid fått glida förbi och stå och vänta på mig.

Slump? Stickprov? Vad vet jag :bag:
Jag tror dom bara vill tafsa på din klocka;)

På sant KS-manér, skulle du vägrat, krävt att få tala med bossen och berättat att det behöver du inte alls!
Jag har (o)vana att glida genom säkerhetskontrollen när planet redan börjat boarda, så brukar försöka ta mig igenom så snabbt som möjligt. Skulle jag i framtiden anlända så jag har tid över ska jag ha det i åtanke.

Flög i somras till Mallis, på Arlanda var det inga konstigheter alls med min Rolex 16618. På hemresan pep det till i kontrollen, och en dam bad mig ta av mig klockan och sträckte fram handen. Då sa jag på min "grymma" engelska Pliz bij cärful och när hon tog den så låtsades hon tappa den. Jättekul, verkligen.. :rolleyes:

Jag tar aldrig av mig klockan frivilligt. Enda gångerna är de 1/10 man råkar ut för slumpmässiga kontroller, då de på vissa flygplatser är lite kinkiga. Men för det mesta brukar säkerhetskontrollanten bara konstatera att det sitter en klocka på armen och sedan fortsätta med kroppsvisitationen.

Var i USA nyligen, och dom sket i min klocka trots den var full synlig när jag gick genom.
Men i Danmark förra helgen, pep bågen, och de bad mig ta av klockan. Jag vägrade bestämt, och då sa kontrollen att de kunde hålla den åt mig med stor omsorg.
Gick på med det, och det var visst klockan som gav utslag.. Mycket metall i en SeaDweller 4000 :)

Om jag ägt en dyrare kl så hade jag lagt den i ett reseetui innan säkerhetskontrollen och lagt alltihop i väskan. Sen när kontrollen är klar sätta på mig kl. Då slipper man eventuellt strul och nojighet.

Jag har sett att det redan nämnts av andra. Men då jag tidigare arbetat med säkerhetsutrustningen så kan jag bekräfta att det är den sammanlagda mängden metall som ger utslag. Det går alltså inte att säga att en klocka ger utslag i bågen eller ej. Jag vill nog dock påstå att endast en ordentligt överdimensionerad klocka ensamt skulle ge utslag i en standarbåge. Dock så kan den mycket väl vara en avgörande faktor när metallen i klockan räknas samman med dina nitar på jeansen, myntet du glömt i bakfickan, dragkedjor, titatanskruv i knät samt kanske lite rost i kalsongerna. Till det så kommer var metallen finns i förhållande till bågen. Det går självklart även att reglerna känsligheten på bågarna. De flesta bågar ger även "kvotutslag" med jämna intervaller, oavsett metall eller ej. Detta för att man aldrig ska kunna vara säker på att man kan komma igenom utan utslag. Detta sker vanligtvis med ett ett pip i en annan ton än det normala, och även detta kan ställas in hur ofta det ska ske.

Och för att svara på den ursprungliga frågan så brukar jag, om jag har jacka på mig, placera klockan i en stängd jackficka. Helt enkelt för att göra det smidigt. Har jag ingen jacka med fickor jag litar på så tycker jag att det brukar lösa sig om man frågar lite trevligt om man får behålla klockan på.

Tänkte dela med mig av en lite episod som inträffade i fredags på Arlanda terminal 5. Min klocka åkte som vanligt ner i en jackficka innan jag kom fram till kontrollen. Före mig i kontrollen blev det lite stökigt då en rullstol skulle igenom vilket resulterade i att det blev för många backar på bandet.

Personalen som stressade på onödigt mycket missade detta och min back välte över den bakom (eftersom det skedde bakom glas kunde jag inte göra något). Bandet stoppades och en vakt försökte lyfta tillbaka mina saker i min back. Kvar i den andra backen blev dock mina hemnycklar (upptäckte först när vi skulle resa hem igen att jag saknade nycklarna men misstänkte genast vad som hänt).

Åter på Arlanda fick jag hämta ut nycklarna på hittegodset till det facila priset av 80kr. Slutet gott allting gott. MEN lämna inga lösa klockor i backarna!

Förra veckan på Arlanda fick jag ta av klockan, titan, men bälte och skor var på inget problem. tillbaka från Spanien fick jag ta av mig skor och bälte men klocka var ok.......:confused: Man vet aldrig vad som gäller på de olika flygplatserna, så jag tror som någon annan skrev, är man rädd om klockan skall den av innan och läggas i handbagaget eller jacka så att den inte trillar i golvet när backarna fastnar.

Tillbaka
Topp