• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

LEC16

Cartier
2-Faktor
Tar oftast av den, har haft den på. Panik de 2 sekunderna jag inte ser klockan på bandet, varje gång. Hehe
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Har alltid tagit av mig klockan. Trodde det var nödvändigt...
Inspirerad av denna tråd "vägrade" jag under nyårsresan.
Jag bar klocka genom säkerhetskontrollen i Köpenhamn, London, Miami och Philadelphia. Överallt utan problem
Jag försökte utmana ödet lite extra i USA med en Poljot Alpha Group sniper :) ...
IMAG1800.jpg
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Nej. Tar heller aldrig av klockan o kan ej heller komma ihåg när det skulle ha varit ett problem.
 

Starship

Cartier
Jag brukar alltid smyga ner klockan i en jackficka eller i väskan i god tid innan kontrollen. Men när man läser här verkar det bäst och enklast att behålla den på.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Brukar ta av den och lägga den i väskan om det är mycket folk, är det inte kö bakom så brukar den få ligga i plastlådan. Kan för övrigt tipsa om keramiska klockor, min Tudor black shield brukar jag inte ta av och den har aldrig gett utslag även om någon nitisk kontrollant gnällt över att jag måste ta av den. En helt annan sak men för övrigt så litar jag inte allt för mycket på hur effektiva röntgen av väskorna är. Har av misstag haft en kniv i handbagaget utan att veta om det själv och det var först i den tredje säkerhetskontrollen som de upptäckte det.
 

tgadler

Omega
Varken jag eller farsan har någonsin tagit av oss klockorna i kontrollen. Dock så har ju ingen av oss någon klocka med länk.
 

Depp-Erik

Cartier
+1 på föregående talare.

Kan för övrigt nämna att jag i somras faktiskt råkade få med mig en Schweizisk armékniv av normal storlek genom säkerhetskontrollen på Luton Airport, hade glömt att den låg i ryggsäcken. På samma resa fast på utvägen konfiskerades en tandkrämstub i Köpenhamn då denna hade 25ml för stor volym.
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Kommer att tänka på denna nyhet då det kommer till säkerhetskontroller överlag:
http://uk.businessinsider.com/tsa-f...uring-airport-security-tests-2015-6?r=US&IR=T

Tar som sagt inte av klockan, men nu när jag tänker efter... om jag ser att det kan bli problem (eller att det är jäkligt bråttom att hinna till gaten, och jag vill minimera risken för extra strul) så brukar jag ta o sätta klockan i väskan. Undviker däremot att lägga klockan i lådan eller i tex. skon, känner att risken för att den åker i golvet är för stor då.
 

Ozil1886

Omega
Brukar alltid smyga ner klockan i jackfickan/kavajen innan. Mest för att jag inte orkar gå fram och tillbaka om det skulle pipa.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag tog av mig klockan nu i helgen när jag var i London. Men glömde bältet så jag fick gå undan och blev kontrollerad. Kom då på att klockan låg öppet i plastbacken och det var alldeles för mycket folk som sprang och stressade runt om bandet!

Som tur var så hann flickvännen springa dit men jag var allt orolig ett tag... Från och med nu får den sitta kvar på armen! :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Aldrig tagit av den och kommer inte göra det heller. Ingen har heller bett mig ta av den så det känns onödigt :)
Jag har heller aldrig tagit av den tidigare, utan plötsligt på Arlanda sist sa de till mig och det var bara att gilla läget.....Nu hade jag ingen klocka på mig att vara så orolig över, så den åkte ner i lådan, men nästa gång så tar jag av mig i förväg för att inte bli drabbad av "låd-tjuv" om jag har något finare på mig
 
Jag har heller aldrig tagit av den tidigare, utan plötsligt på Arlanda sist sa de till mig och det var bara att gilla läget.....Nu hade jag ingen klocka på mig att vara så orolig över, så den åkte ner i lådan, men nästa gång så tar jag av mig i förväg för att inte bli drabbad av "låd-tjuv" om jag har något finare på mig
aha se där..ska till ARN imorgon så får vi se om det även kan drabba mig..hoppas inte!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hatar att ta av den och se den ligga och skvalpa i plastboxen. Har gått på ganska många rättegångar via jobb och jag tycker att de blivit riktigt kinkiga. För några år sedan hade de inte ens kontroller på detta vis. På flygplatser har jag aldrig ens försökt ha den på mig, utan alltid varit en medgörlig medborgare och stoppat den på bandet, kanske borde sluta med det nu när jag läser att så många klarar sig med den på armen.
 
Beroende hur mycket metall bågarna är inställda på att "gnälla" och vartifrån man flyger ifrån, finns en viss skillnad och i värsta fall får man agera överraskad :wideyed:
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    41.9 KB · Visningar: 91

jandan

Panerai
Tar alltid av mig klockan och packar ner den i handbagaget. Jag vill absolut inte ha den liggande öppet i en plastback....
Senast i Dubai pep det, och jag fick t.o.m. ta av mig skorna. Faaan, man kände sig ju som Stig-Helmer...:D
 

Icebreaker

Breitling
Åker alltid av och läggs tillsammans med andra värdesaker i speciellt fack i väskan. Tycker det är lika bra, glömmer ibland och då är det hur de gör 50/50 och då behöva lägga dyrgripen för sig i en back är inget jag gillar. Så det mest säkra före det mest osäkra. För övrigt är det jävligt störigt att behöva dra upp både dator och padda och lägga de för sig.
 
Tar aldrig av mig klocka, och särskilt inte utanför Sverige. En gång tvingades jag dock ta av mig en deepsea av en maskingevärsutrustad herre vid en säkerhetskontroll i Kroatien "take it off, NOW". Annars nej.
 
Topp