• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Någon mer än jag som inte hittar något bra läge på länken? Antingen så rör den sig lite för mycket men kortar jag en länk så trycker det nästan mot handleden. Tips? Går det att hitta halvlänkar till ett vettigt pris någonstans?
Upplever lite samma sak faktiskt. Men är också att jag ibland vill ha den lite lösare och ibland lite tightare. Brukar göra så att jag har den rätt löst för att sedan dra upp klockan lite på armen när jag vill ha den tight. Men jag kör mest något strap på speedyn då jag inte helt trivs på länken.

Dags för Omega att komma med samma lösning som Rolex glide lock snart kan man tycka!

Jag har sett halva länkbitar på Ofrei: http://www.ofrei.com/page662.html
 
Någon mer än jag som inte hittar något bra läge på länken? Antingen så rör den sig lite för mycket men kortar jag en länk så trycker det nästan mot handleden. Tips? Går det att hitta halvlänkar till ett vettigt pris någonstans?
Skaffade en vintage länk istället.
Otroligt skön på alla sätt och vis.
1463670349986-1929289307.jpg

1479 länk.

Har för mig annars att jag sett halvlänkar till moderna Speedys.
 
Någon mer än jag som inte hittar något bra läge på länken? Antingen så rör den sig lite för mycket men kortar jag en länk så trycker det nästan mot handleden. Tips? Går det att hitta halvlänkar till ett vettigt pris någonstans?
finns ju microjustering i låset. Antingen stoppa i en länk till och minska microjusteringen eller ta bort en länk och öka. Svårt att se att det skulle vara svårare att få en speedmaster att passa än någon annan klocka.
 
finns ju microjustering i låset. Antingen stoppa i en länk till och minska microjusteringen eller ta bort en länk och öka. Svårt att se att det skulle vara svårare att få en speedmaster att passa än någon annan klocka.
Skönt att det här är nyheter för mig. Ska googla på microjusteringen. Man gör återigen skäl till nybörjarstämpeln :D
 
finns ju microjustering i låset. Antingen stoppa i en länk till och minska microjusteringen eller ta bort en länk och öka. Svårt att se att det skulle vara svårare att få en speedmaster att passa än någon annan klocka.
Med microjustering menar du de två lägena i spännet eller? Hade behövt ett åtminstone ett Tredje.
 
Någon mer än jag som inte hittar något bra läge på länken? Antingen så rör den sig lite för mycket men kortar jag en länk så trycker det nästan mot handleden. Tips? Går det att hitta halvlänkar till ett vettigt pris någonstans?
Finns ju ett steg för finjustering på själva spännet också, något mindre än en halv länkbit dock. :)
Edit: Såg nu att du testat det.
 
Min speedy verkar ha stannat. Kronografen fungerar inte och sekundvisarn har slutat ticka trots fullt uppdragen. Var bara till stan en sväng och skulle testa korta länken lite men nu får jag den inte att börja gå? Vad kan ha hänt. Klockan är ny...
 
Min speedy verkar ha stannat. Kronografen fungerar inte och sekundvisarn har slutat ticka trots fullt uppdragen. Var bara till stan en sväng och skulle testa korta länken lite men nu får jag den inte att börja gå? Vad kan ha hänt. Klockan är ny...
Händer det något om du tappar till den på sidan rätt hårt med fingret? Skönt att du har garanti hur som.
 
Skönt att det här är nyheter för mig. Ska googla på microjusteringen. Man gör återigen skäl till nybörjarstämpeln :D
Gå in med klockan till en urmakare annars så hjälper de dig med att justera storleken. Kan tillägga att jag gillar att ha klockan rätt löst så behöver sällan finjustera allt för mycket.
Med microjustering menar du de två lägena i spännet eller? Hade behövt ett åtminstone ett Tredje.
Vet inte vilken länk du syftar på, men på min Speedy (1479-länk) har jag likt bilden FilipF postade sex stycken lägen för mikrojustering på spännet.
 
Är det någon som har koll på vilka reffar som kom med lollipop-sekundvisare?

Det har kommit att ingå i kravspecifikationen på min ideal-speedy :)

22998-11.jpg
Du får nog vara beredd på att dega en del isf. CK2998 (ca 1959-1962) är refen du letar efter men det är oklart hur många klockor som utrustades med lollipopvisaren. En vanlig CK2998 i bättre skick ligger väl på i runda slängar 200k i dagsläget, oklart om lollipop kostar premium, det kan säkert någon annan svara på. :)
 
Kära Speedmaster ägare, uppfattar jag er rätt ifall jag påstår att man inte tröttnar på sin speedy?

Provade en 42 mm i helgen dock limiterad historia. Vilken klocka även om det var safir! Blev sjukt kär, tavlan var magiskt.... Kan bero på att materialet var emalj.
image.jpeg
 
Kära Speedmaster ägare, uppfattar jag er rätt ifall jag påstår att man inte tröttnar på sin speedy?

Provade en 42 mm i helgen dock limiterad historia. Vilken klocka även om det var safir! Blev sjukt kär, tavlan var magiskt.... Kan bero på att materialet var emalj.
image.jpeg
Inget man tröttnar på i första taget =)
 
Kära Speedmaster ägare, uppfattar jag er rätt ifall jag påstår att man inte tröttnar på sin speedy?

Provade en 42 mm i helgen dock limiterad historia. Vilken klocka även om det var safir! Blev sjukt kär, tavlan var magiskt.... Kan bero på att materialet var emalj.
image.jpeg
Du har uppfattat det hela alldeles korrekt:) Jag skulle till och med våga påstå att det är en kärlek som bara blir starkare och djupare ju mer man använder den:D
 
Du har uppfattat det hela alldeles korrekt:) Jag skulle till och med våga påstå att det är en kärlek som bara blir starkare och djupare ju mer man använder den:D

Nu kommer jag bli hatad. Men men... Det är som en sommarflirt som kommer och går (när du inte badar). Ni skapar en djup relation och bygger upp något ni verkligen tror på. Ni gifter er och det blir en riktig keeper. Men när ni väl får barn och det kommer in annat i familjen öppnas ögonen för barnets kompisars föräldrar och tyvärr byts hon ut mot något som är nyare och modernare, kanske en bättre form och troligtvis tightare (nu tänker jag givetvis på länken).

Men jävlar vilken sommarflirt det var. Det minnet kommer alltid ligga dig varmt om hjärtat ;)
 
Tillbaka
Topp