• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ny video angående att speedmaster pro med 1861-kaliber är discontinued uppe. När jag plockade ut min för två veckor sedan sa Bergströms att jag plockade den näst sista vilket jag i större utsträckning vågar tro är sant.

SPEKULATION (LÄS MED STOR NYPA SALT)
-
Ska bli spännande att följa prisutvecklingen på 005 ifall detta stämmer. Jag tror att vi kan vänta en någorlunda rejäl ökning på 005 på andrahandsmarknaden då:
1) det finns ytterst få klockor som konkurrerar med klockan där den står i dag (tror många är överens om att den är väldigt generöst prissatt, eller?)
2) Nya speedmaster med 3861, tror jag, kommer säljas för närmare 100´ än 50´ med alla nya uppdateringar, plus att Omega vill röra sig upmarket. Det tror jag kommer leda till att fler som vill ha en speedy kommer vända sig till den mer "prisvärda" 005, vilket allt annat lika kommer öka efterfrågan på klockan.

Jag kanske är helt ute o cyklar men jag får riktiga Sub 16610 vibbar. :)

Hade varit kul att få en liten diskussion kring ämnet och återigen vill jag poängtera att detta enbart är vilda gissningar. Men bidra gärna med din take på ämnet så att jag kan vidga mina vyer. :)
Ja, jeg tror uten tvil den kommer öke. Iaf i starten og först og fremst for at det kommer bli dyrere og svårare å få tak en Speedmaster fra AD og da kommer også folk våre villige å betale mer for å få tak i en begagnad enn de er i dag. Modellen får også en hel del hype nå når mange prater om det.
At prisen kommer öke veldig mye tror jeg dock ikke. Vil tippe på at den kanskje havner på 45-50 et sted avhengig av hva den nye kommer koste.

Personligen tror jag inte på nått större prisrace för 005. För att: 1. Det har tillverkats ofantliga mängder av den. 2. Inga tidigare (moderna) Speedy Pro referenser har rusat i pris när de gått ur produktion. 3. Omega är inte Rolex.
Det er en litt annen marknad rundt klokker nå enn det var sist de tok en Speedy ut av produksjon så går ikke helt å sammenligne. Til og med Seiko SKX gikk opp en hel del når den forsvant så man vet aldri.

Tror du har fel och känns lite som du försöker hajpa :)

Det har tillverkats alldeles för många speedys (005 etc). Och omega är liksom inte rolex. Plus så mkt kommer inte priset på 3861 att stiga baserat på de uppgifter vi har nu.

Känns väl snarare som att nya Speedyn hamnar någonstans mellan 60-65k enligt de rykten som finns. Knappast att den skulle närma sig 100k.

Jag tror att beggatpriserna på 005 kan gå upp något men inte mycket. Som fler skriver är det ju en dussinklocka.

Nja, enligt uppgift kommer priset för den nya speedyn landa på 5800 CHF vilket är 55 tkr.

Jaha! Vad listar hesalitversionen på?
5000 CHF lister .005 i dag, som er ca 47k SEK om prislisten jeg fant er korrekt. Den nye kommer nok havne på 60+ iaf om det stemmer at den kommer koste 5800 CHF

Visst är man lite barnslig ibland när man arrangerar sina klockfoton? :rolleyes:
IMG_20201206_125222-01.jpeg

Ja, jeg tror uten tvil den kommer öke. Iaf i starten og först og fremst for at det kommer bli dyrere og svårare å få tak en Speedmaster fra AD og da kommer også folk våre villige å betale mer for å få tak i en begagnad enn de er i dag. Modellen får også en hel del hype nå når mange prater om det.
At prisen kommer öke veldig mye tror jeg dock ikke. Vil tippe på at den kanskje havner på 45-50 et sted avhengig av hva den nye kommer koste.

Det er en litt annen marknad rundt klokker nå enn det var sist de tok en Speedy ut av produksjon så går ikke helt å sammenligne. Til og med Seiko SKX gikk opp en hel del når den forsvant så man vet aldri.

5000 CHF lister .005 i dag, som er ca 47k SEK om prislisten jeg fant er korrekt. Den nye kommer nok havne på 60+ iaf om det stemmer at den kommer koste 5800 CHF
Det vore en sak om den utgående modellen skulle anses snyggare, bättre, coolare på något vis men hittills har alla kommentarer om den nya Speedyn varit rätt så positiva. Ingen anledning att köpa den gamla utgående reffen alltså. Det har dock blivit vanligare att man försöker hajpa upp nått som egentligen saknar grund bara för att det utgår ur sortimentet (och att man sjäkv nyligen köpt ett ex i spekulation?)

Finns många märkliga exempel på detta, Timex Q re-issuen, Tudor Black Bay med ETA verk t.ex.

Det vore en sak om den utgående modellen skulle anses snyggare, bättre, coolare på något vis men hittills har alla kommentarer om den nya Speedyn varit rätt så positiva. Ingen anledning att köpa den gamla utgående reffen alltså. Det har dock blivit vanligare att man försöker hajpa upp nått som egentligen saknar grund bara för att det utgår ur sortimentet (och att man sjäkv nyligen köpt ett ex i spekulation?)

Finns många märkliga exempel på detta, Timex Q re-issuen, Tudor Black Bay med ETA verk t.ex.

Håller med dig helt, hade varit en helt annan femma om den nya versionen hade varit sämre än dagens version.

Men då det finns så mycket pengar klockbranschen så är det förståeligt att återförsäljare försöker bygga en bubbla för den gamla modellen.

Håller med dig helt, hade varit en helt annan femma om den nya versionen hade varit sämre än dagens version.

Men då det finns så mycket pengar klockbranschen så är det förståeligt att återförsäljare försöker bygga en bubbla för den gamla modellen.
Och med god hjälp från spekulanter som slagit sig in på klockmarknaden utan att ha det minsta intresse för klockor.

SKXen gick upp men har ju nu börjat gå ner igen, självfallet så kommer speedyn kosta någon peng mer men ingen sjuk höjning skulle jag gissa. T.ex. ingen Seamaster har skjutit i höjden när de har blivit uppdaterade utan en ganska stadig kurva och väntar inget annat från speedmastern heller :)

@Bjornj du är ju väldigt selektiv när du jämför priser... 005 listar idag 52 900 kr i Sverige. Om prishöjningen från läckta informationen stämmer så pratar vi om en höjning på 15-20%, dvs runt 10k mer för 3861. Ingen kommer hajpa upp en 005 pga det.

DE73A276-A573-4BB8-983F-97BCE8E76D56.jpeg

Det är ändå intressant att spekulera i hur den nya modellen påverkar priset på vintagemarknaden. Stepdial, visst - men det är inte samma ska utan tritium. DON-bezel däremot, visst är den identisk med premoon?

Känns som om Omega behöver nån typ av intervention på sin länk-avdelning. Känns ju generellt som en helgjuten uppdatering av Speedyn i alla avseenden utom länken där man fortsätter att vara bedrövliga. Är det en trend att man ska vare 80-90-tals retro i länkarna? Isf satsar jag hellre på en Chronomat.

Det är ändå intressant att spekulera i hur den nya modellen påverkar priset på vintagemarknaden. Stepdial, visst - men det är inte samma ska utan tritium. DON-bezel däremot, visst är den identisk med premoon?
Man kommer inte att missta vintage DO90 bezels från nya om det är det du menar. Däremot kanske de nya vintageattributen ökar intresset och medvetenheten för vintage Speedys

Tror att 321-nylanseringen redan har och kommer att påverka vintage-marknaden långt mycket mer än denna lanseringen.

Verkar finnas några sånna i den här tråden också 😂 att hajpa en 005 kan vara det mest skrattretande jag hört...
Trodde jag var väldigt tydlig när jag poängterade att det endast var spekulationer från min sida, med avsikten att skapa en rolig diskussion, o att jag uttryckligen ville vidga min vy...
Jag har inte någon djupare analys som stödjer min tes, därav tycker jag det är jätteintressant att höra vad du och andra här i tråden bidrar med till ämnet.

Med det sagt förstår jag inte varför du nästan upplevs "irriterad"??. Förstår om det kanske är för du är trött på folk som letar snabba pengar men det är verkligen inte vad detta handlar om. Tänk på tonen :)

Senast ändrad:
För att förtydliga var det inte min avsikt, inser nu i efterhand att det lätt kan uppfattats så :)
Det var inte riktat mot dig 🙂

Edit: Men det är ett vanligt fenomen med sådana spekulationer. Kolla bara på Placeras forum, alla vill gärna spekulera upp företagen som de investerat pengar i och analyserar precis allt och intalar sig själva att de gjort en bra affär.

Det var inte riktat mot dig 🙂

Edit: Men det är ett vanligt fenomen med sådana spekulationer. Kolla bara på Placeras forum, alla vill gärna spekulera upp företagen som de investerat pengar i och analyserar precis allt och intalar sig själva att de gjort en bra affär.
Förstår verkligen vad du menar! Kanske borde tänkt efter en gång extra då det lätt uppfattas fel. Dessutom är det egentligen ganska ointressant :) har köpt speedyn för att jag gillar klockan
C4AC2826-7997-4C2C-BA2A-9969095B635F.jpeg

Trodde jag var väldigt tydlig när jag poängterade att det endast var spekulationer från min sida, med avsikten att skapa en rolig diskussion, o att jag uttryckligen ville vidga min vy...
Jag har inte någon djupare analys som stödjer min tes, därav tycker jag det är jätteintressant att höra vad du och andra här i tråden bidrar med till ämnet.

Med det sagt förstår jag inte varför du nästan upplevs "irriterad"??. Förstår om det kanske är för du är trött på folk som letar snabba pengar men det är verkligen inte vad detta handlar om. Tänk på tonen :)
Det var absolut tydligt att det var spekulationer i ditt inlägg men det förändrar ju inte att de tunna argumenten du förde fram kändes lite väl hajp 005. Tyckte jag svarade konstruktivt i mitt första inlägg på varför jag tror du har fel. Sen kanske det blir enklare för mig att anta att du gärna vill hajpa givet din historik, tex din Batman du plockade ut för att göra en snabb peng :)

Med det sagt så var det inte meningen att ha en dålig ton :) Tråkigt att du uppfattade det så.

Det är ju alltid roligare att göra en bra affär än en dålig affär, men med tanke på att jag inte har tänkt sälja min Speedmaster (köpt i samband med ett för mig viktigt datum) gör det egentligen varken till eller från. Det vore dock trist på ett sätt om det skulle hypas så att jag blir obekväm med att faktiskt använda klockan...

Edit: Tror knappast det kommer hända med Speedmastern dock

Tycker inte relanseringen av cal321 och nya Ed White har påverkat vintagepriserna varken uppåt eller neråt.
Inte? Jag slötittar mest hela tiden efter annonser med -012or i tron att jag en dag ska få modet att slå till och tycker det har plötsligt varit väldigt mycket norr om 100'-strecket i år. Jag ska dock villigt erkänna att jag inte har särskilt strukturerad vetenskaplig koll, var mest en känsla jag hade att det hoppat upp ett snäpp.

Det var absolut tydligt att det var spekulationer i ditt inlägg men det förändrar ju inte att de tunna argumenten du förde fram kändes lite väl hajp 005. Tyckte jag svarade konstruktivt i mitt första inlägg på varför jag tror du har fel. Sen kanske det blir enklare för mig att anta att du gärna vill hajpa givet din historik, tex din Batman du plockade ut för att göra en snabb peng :)

Med det sagt så var det inte meningen att ha en dålig ton :) Tråkigt att du uppfattade det så.
116710BLNR som jag sålde var min väns och jag tog inte EN krona. Det var innan det blev förbjudet att sälja andra klockor än ens egna. Min kompis som sålde hade stått i kö hos bergströms men efter ett års väntande tappade han hoppet och köpte en batman här på forumet. Sen klart som tusan ringde de från bergströms några månader senare och sa han nu kunde plocka en batman. Alla kommer från olika ekonomiska förutsättningar men är jävligt tveksam på att du tackat nej till ett sådant tillfälle när du vet om att du kan göra 30' snabba. Varför jag sålde den åt honom beror helt enkelt på att jag hade bättre referenser och var sedan tidigare bekväm med att köpa/sälja via internet. Jag hade köpt den av honom själv om jag kunde med vid den tiden hade jag själv precis köpt min 214270 och som 18åring var det inte rimligt att hosta upp pengar till en klocka till. :)

Screenshot_20201206-153337_Brave.jpg
Renoveringsobjekt, kanske kan passa någon... Frågade om bättre beskrivning och fick detta svaret: "Klockan med auktionsnummer A58343 går ej och är i behov av renovering då vår klockvärderare anser att det är delar inuti klockans urverk som behöver lagas alternativt bytas ut. En renovering är mer omfattande än en service på klockor då en service endast rengör urverket. Därtill är glaset repigt och skruvarna är defekta"

Screenshot_20201206-153337_Brave.jpg
Renoveringsobjekt, kanske kan passa någon... Frågade om bättre beskrivning och fick detta svaret: "Klockan med auktionsnummer A58343 går ej och är i behov av renovering då vår klockvärderare anser att det är delar inuti klockans urverk som behöver lagas alternativt bytas ut. En renovering är mer omfattande än en service på klockor då en service endast rengör urverket. Därtill är glaset repigt och skruvarna är defekta"

Menar dom att skruvarna i urverket är defekta?

Tillbaka
Topp