• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Mycket snack idag, får bjuda på en bild också
IMG_20201206_183739-01.jpeg

Inte? Jag slötittar mest hela tiden efter annonser med -012or i tron att jag en dag ska få modet att slå till och tycker det har plötsligt varit väldigt mycket norr om 100'-strecket i år. Jag ska dock villigt erkänna att jag inte har särskilt strukturerad vetenskaplig koll, var mest en känsla jag hade att det hoppat upp ett snäpp.
Var tvungen att kolla efter för jag har inte riktigt samma känsla som du. På de senaste tre Kaplans klockkvalité har 105.012 gått för: 95, 68, 67, 70, 64, 88, 96, 90 inkl. avgifter. Möjligen att det var lite högre snittpriser senaste kvalitén men hittar ingen som sålts norr om 100kkr. Själv sålde jag en på KS för 78 i somras.

Senast ändrad:
Var tvungen att kolla efter för jag har inte riktigt samma känsla som du. På de senaste tre Kaplans klockkvalité har 105.012 gått för: 95, 68, 67, 70, 64, 88, 96, 90 inkl. avgifter. Möjligen att det var lite högre snittpriser senaste kvalitén men hittar ingen som sålts norr om 100kkr. Själv sålde jag en på KS för 78 i somras.
Synd att Speedmaster101 inte publicerar en plot med prisutveckling över tid, han har bara sina aktuella estimat.

Det vore en sak om den utgående modellen skulle anses snyggare, bättre, coolare på något vis men hittills har alla kommentarer om den nya Speedyn varit rätt så positiva. Ingen anledning att köpa den gamla utgående reffen alltså. Det har dock blivit vanligare att man försöker hajpa upp nått som egentligen saknar grund bara för att det utgår ur sortimentet (och att man sjäkv nyligen köpt ett ex i spekulation?)

Finns många märkliga exempel på detta, Timex Q re-issuen, Tudor Black Bay med ETA verk t.ex.
Om du faktisk leser det jeg skriver innan du kommenterer så skriver jeg at jeg Ikke tror den kommer bli hypad på noen måter, men at jeg tror prisene kommer gå opp da det blir dyrere å kjøpe en ny Speedmaster og nyprisene er uten tvil med på å styre beggagnad prisene. Om den nye er finere eller ikke er vel en smaksak og det finns mange åsikter i tråden.

Og ja, det stemmer at jeg har kjøpt en Speedmaster nyligen. Det er vel min tredje eller fjerde 005 gjennom årene og de ble kjøpt før jeg hadde noen aning om at modellen skulle byttes ut og den er kjøpt ny fra AD så langt i fra en klokke jeg regner med å tjene penger på uansett om den skulle gå opp eller ikke.

@Bjornj du är ju väldigt selektiv när du jämför priser... 005 listar idag 52 900 kr i Sverige. Om prishöjningen från läckta informationen stämmer så pratar vi om en höjning på 15-20%, dvs runt 10k mer för 3861. Ingen kommer hajpa upp en 005 pga det.

DE73A276-A573-4BB8-983F-97BCE8E76D56.jpeg
Avsolutt ikke. Jeg skrev at prisen burde havne på 60+ SEK om den kommer koste 5800 CHF. Økningen i CHF er 16% og samme ökning fra den svenske prisen skulle bli 61300kr.

Om du faktisk leser det jeg skriver innan du kommenterer så skriver jeg at jeg Ikke tror den kommer bli hypad på noen måter, men at jeg tror prisene kommer gå opp da det blir dyrere å kjøpe en ny Speedmaster og nyprisene er uten tvil med på å styre beggagnad prisene. Om den nye er finere eller ikke er vel en smaksak og det finns mange åsikter i tråden.

Og ja, det stemmer at jeg har kjøpt en Speedmaster nyligen. Det er vel min tredje eller fjerde 005 gjennom årene og de ble kjøpt før jeg hadde noen aning om at modellen skulle byttes ut og den er kjøpt ny fra AD så langt i fra en klokke jeg regner med å tjene penger på uansett om den skulle gå opp eller ikke.
Nu var inte det jag skrev kring de som försöker hajpa upp priset på en modell som de nyss köpt riktad till dig utan mer i allmänhet en reflektion av fenomenet. Hade inte ens koll på att du ägde en 005.

Hur som helst så tror jag vi har ungefär samma uppfattning. Priset kommer gå upp något men inte speciellt mycket. Jag tror det finns de som gärna vill ha den nya modellen och då säljer sin 005 och så finns det de som köper en begagnad 005 för att de fortfarande kommer vara något billigare än den nya modellen. Utbud och efterfrågan kommer nog vara ungefär i balans är min gissning. Men man vet aldrig, man har blivit förvånad förr.

Hej speedyvänner. Äger en 005 och den har en lite för stor tidsavvikelse i min bok. +20SPD
Fått för mig att det normala ligger under 10sek? Är köpt 2019 så garantin täcker det. Min sekundvisare är ”nollad” så att säga. Påverkar det tidsavvikelse ?
Pratade med AD där den är köpt och dom skickar den gärna till Omega men vill helst ha den i ägo över jul och nyår 🤔
Tack på förhand

Jag är på väg att sälja min Speedmaster Alaska. Har en intresserad köpare från chrono24 som vill betala ca 90k. Blir ca 83 kvar efter provision. Känns det rimligt. Snittpriset för alaska ligger på 110-115 för beggande full-set. Det säger ju iofs inte vad slutpris ligger på.

Jag är på väg att sälja min Speedmaster Alaska. Har en intresserad köpare från chrono24 som vill betala ca 90k. Blir ca 83 kvar efter provision. Känns det rimligt. Snittpriset för alaska ligger på 110-115 för beggande full-set. Det säger ju iofs inte vad slutpris ligger på.

menar du ref 311.32.42.30.04.001?

90k låter väldigt billigt...

Hej speedyvänner. Äger en 005 och den har en lite för stor tidsavvikelse i min bok. +20SPD
Fått för mig att det normala ligger under 10sek? Är köpt 2019 så garantin täcker det. Min sekundvisare är ”nollad” så att säga. Påverkar det tidsavvikelse ?
Pratade med AD där den är köpt och dom skickar den gärna till Omega men vill helst ha den i ägo över jul och nyår 🤔
Tack på förhand
Låter som att den kan ha blivit magnetiserad. Ska inte vara några problem för AD att lösa på plats.

Har haft min inne för både avmagnetisering och ruckning och vid båda tillfällena har de sagt att de skickar den till Omega om problemet ligger utanför deras kontroll. Be dem ringa dig efter att de själva kontrollerat klockan och om de eventuellt skulle behöva skicka iväg den så har du möjlighet att välja att skicka iväg den vid ett senare tillfälle istället :)

Låter som att den kan ha blivit magnetiserad. Ska inte vara några problem för AD att lösa på plats.

Har haft min inne för både avmagnetisering och ruckning och vid båda tillfällena har de sagt att de skickar den till Omega om problemet ligger utanför deras kontroll. Be dem ringa dig efter att de själva kontrollerat klockan och om de eventuellt skulle behöva skicka iväg den så har du möjlighet att välja att skicka iväg den vid ett senare tillfälle istället :)
Tack för ditt svar! Då gör jag så 👍😊

07BD9202-7094-4109-8311-EED5AD132A39.jpeg

denna 2998 behöver länk! Innan dess blir det något läder...blir inte det lättaste att hitta en 7912 med no6, men skam den som ger sig.
Här har du ändlänkarna i alla fall! (som är apsvåra att hitta...) ;)

Ps - sjukt fin 2998!

Senast ändrad:
Tycker de kunde gått tillbaka till 1171 länken om de vill åt ett mer vintageutseende.
De gillar extra pengar ;)

Det är ändå intressant att spekulera i hur den nya modellen påverkar priset på vintagemarknaden. Stepdial, visst - men det är inte samma ska utan tritium. DON-bezel däremot, visst är den identisk med premoon?
Även om den är mer lik så skiljer de sig på ganska många detaljer.

Tillbaka
Topp