• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Trevlig helg.
IMG_20210102_005642__01__01.jpg
 
-Håller med angående Sailcloth. Jag har inte haft mitt så länge. Jag tycker att det är både snyggt och bekvämt. Jag förstår inte varför jag inte skaffade ett tidigare...

Haha! Jag borde skaffa en Railmaster bara för bildens skull 🚂😄

Visst är det!-känns även robust och är vattentåligt. Mitt sailcloth från Royal Straps är efter en tids användande lite mer följsamt och inget nämnvärt slitage, bara spår som spännet skapat. När nya modellen dyker upp så kan man få den på ett liknande fast i Omega-lyx utförande👍

Hehe kanske lite "overkill" bara för ändamålet men helt klart skoj 😅
 
Visst är det!-känns även robust och är vattentåligt. Mitt sailcloth från Royal Straps är efter en tids användande lite mer följsamt och inget nämnvärt slitage, bara spår som spännet skapat. När nya modellen dyker upp så kan man få den på ett liknande fast i Omega-lyx utförande👍

Hehe kanske lite "overkill" bara för ändamålet men helt klart skoj 😅

-Mitt Sailcloth kommer från Zuludiver men antar att det är samma band? Mitt var mjukt och följsamt från början dock. Jag har varit mycket nöjd med det hittills. Hur pass hållbart det är kan jag inte uttala mig om ännu. Det är bara tredje gången jag använder det 🙂

Förväntningarna är skyhöga när det kommer till ett sailcloth- eller kanvas band från Omega 😀🙌🏼

Haha! Jag hade nog inte skaffat en sån dyr klocka bara för fotograferingens skull 😇😇

5938615A-7E06-46FE-A847-639277F5D823.jpeg
BEAF7F5B-EDAC-48E3-874B-BA2A771DB485.jpeg
 
-Mitt Sailcloth kommer från Zuludiver men antar att det är samma band? Mitt var mjukt och följsamt från början dock. Jag har varit mycket nöjd med det hittills. Hur pass hållbart det är kan jag inte uttala mig om ännu. Det är bara tredje gången jag använder det 🙂

Förväntningarna är skyhöga när det kommer till ett sailcloth- eller kanvas band från Omega 😀🙌🏼

Haha! Jag hade nog inte skaffat en sån dyr klocka bara för fotograferingens skull 😇😇

5938615A-7E06-46FE-A847-639277F5D823.jpeg
BEAF7F5B-EDAC-48E3-874B-BA2A771DB485.jpeg

Jepp, det är samma band!. Mitt var också mjukt i början men upplever det som en aning bättre nu när jag ägt det i ett halvår. Ska fixa bilder. Har inte använt min speedy så mycket senaste tiden utan var mer under sommaren och slitaget tycker jag har inte blivit som med ett läder. Får såklart bättra mig med speedy-användandet då det är en så underbar klocka;)
För det priset de lär begära ska det vara lyxigt premium:happyhappy:
 
-Mitt Sailcloth kommer från Zuludiver men antar att det är samma band? Mitt var mjukt och följsamt från början dock. Jag har varit mycket nöjd med det hittills. Hur pass hållbart det är kan jag inte uttala mig om ännu. Det är bara tredje gången jag använder det 🙂

Förväntningarna är skyhöga när det kommer till ett sailcloth- eller kanvas band från Omega 😀🙌🏼

Haha! Jag hade nog inte skaffat en sån dyr klocka bara för fotograferingens skull 😇😇

5938615A-7E06-46FE-A847-639277F5D823.jpeg
BEAF7F5B-EDAC-48E3-874B-BA2A771DB485.jpeg

Ett gäng bilder på mitt Zuludiver/Royal Straps. Det har format sig en hel del från hållaren till etuiet ;)

IMG_6494.JPG


IMG_6498.JPG

IMG_6495.JPG


1.JPG


2.JPG
 

Bilagor

  • IMG_6512.JPG
    IMG_6512.JPG
    419.9 KB · Visningar: 4
-Snyggt 😍

Juste, du skippar quick releasen och kör på sprintarna som följer med klockan 👍🏼

Smidigt med quick release men störande när sprintern kommer med i bilden när man anstränger sig för att ta en finare bild😣
Quick release är ju bara halvbra, för i nio fall av tio ska jag ändå byta till länk eller nato som saknar QR och måste ändå fram med verktyget.
Går man in för det och skaffar allt med QR kan det ju vara smidigt, framförallt på resande fot, men annars känns det lite mjäh
 
Quick release är ju bara halvbra, för i nio fall av tio ska jag ändå byta till länk eller nato som saknar QR och måste ändå fram med verktyget.
Går man in för det och skaffar allt med QR kan det ju vara smidigt, framförallt på resande fot, men annars känns det lite mjäh

-Jag håller med om att quick release inte är det mest optimala alternativet. Jag tycker att det är lite störande när sprinten syns. Men finns det något mer än det som du tänker på?

Jag tycker att Speedmaster gör sig bäst på länk. Men samtidigt tycker jag att det är roligt att variera sig med olika band. Jag har samlat på mig många outfits till Speedy som jag byter ofta. Vissa har QR vissa inte. Det känns ok att det är lite blandat så att man inte alltid behöver plocka fram verktyg. Det är inte särskilt dyra band så jag tänker inte speciellt mycket på det här med QR.

Men nästa gång jag köper ett premium alligator band till Speedy då skulle jag inte vilja ha QR på. Jag har aldrig sett heller några högkvalitativa klockarmband med QR på 🤔
AABCA36E-14ED-4E3C-8670-B5FC0B260B4C.jpeg
 
-Jag håller med om att quick release inte är det mest optimala alternativet. Jag tycker att det är lite störande när sprinten syns. Men finns det något mer än det som du tänker på?

Jag tycker att Speedmaster gör sig bäst på länk. Men samtidigt tycker jag att det är roligt att variera sig med olika band. Jag har samlat på mig många outfits till Speedy som jag byter ofta. Vissa har QR vissa inte. Det känns ok att det är lite blandat så att man inte alltid behöver plocka fram verktyg. Det är inte särskilt dyra band så jag tänker inte speciellt mycket på det här med QR.

Men nästa gång jag köper ett premium alligator band till Speedy då skulle jag inte vilja ha QR på. Jag har aldrig sett heller några högkvalitativa klockarmband med QR på 🤔
AABCA36E-14ED-4E3C-8670-B5FC0B260B4C.jpeg
Nä, funktionen utöver att sprinten syns är helt ok. Smart lösning, men om jag ändå ska fram med verktyget för det jag byter till/från är inte jobbet så mycket större att även ta bandet med QR.
Hade jag haft stor del med QR hade väl vinningen varit större.
 
-Snyggt 😍

Juste, du skippar quick releasen och kör på sprintarna som följer med klockan 👍🏼

Smidigt med quick release men störande när sprintern kommer med i bilden när man anstränger sig för att ta en finare bild😣
Tack:)

Anledningen till varför jag kör med QR är för att jag kände mig skeptisk till hur bra kvalite det är på QR-sprintarna samt prova möjligheten att plocka av dessa, vilket bevisligen gick. Nackdelen att köra utan QR nu är att det blir trångt att komma in med bandbytarverktyget(Omega-gaffeln till stora boxen). Har provat att demontera och jag vågade inget annat än att tejpa luggarna😊
Precis, inte så snyggt när man ska beskåda det vackra bakstycket.
 
Senast ändrad:
Lite sen här men nu ser jag......handtaget till QR syns ju tydligt😆
För övrigt en väldigt fin bild.

-Tanken var god men bilden blev inte så bra tyvärr. Det fanns potential för att den där bilden skulle bli mycket bättre. Men man jag hade inte mina prylar med mig och sambon och dottern stressade mig 😆

Ja handtaget till QR kommer med ibland. Det finns väl lite knäpp för att skymma det.... Men just då hade jag inte ro för att göra det 🙂
 
-Tanken var god men bilden blev inte så bra tyvärr. Det fanns potential för att den där bilden skulle bli mycket bättre. Men man jag hade inte mina prylar med mig och sambon och dottern stressade mig 😆

Ja handtaget till QR kommer med ibland. Det finns väl lite knäpp för att skymma det.... Men just då hade jag inte ro för att göra det 🙂
Ähh....jag tyckte den blev bra trots inverkan av frekventa störningar i bakgrunden!
Kul att utforska nya platser att plåta sin klocka på, det ska även jag försöka göra ;)
Borde inte påkörning av ett tåg ingå som ett nytt test från NASA!?
Man skulle ju kunna tappa eller glömma sin klocka på rälsen😄
Skämt å sido. Förresten är speedyn COSC eller genomgår NASAS tester innan leverans? (kanske en fråga som ställts flera ggr innan, hoppas jag inte blev jobbig nu. En allmän fråga till hela tråden!)
 
Ähh....jag tyckte den blev bra trots inverkan av frekventa störningar i bakgrunden!
Kul att utforska nya platser att plåta sin klocka på, det ska även jag försöka göra ;)
Borde inte påkörning av ett tåg ingå som ett nytt test från NASA!?
Man skulle ju kunna tappa eller glömma sin klocka på rälsen😄
Skämt å sido. Förresten är speedyn COSC eller genomgår NASAS tester innan leverans? (kanske en fråga som ställts flera ggr innan, hoppas jag inte blev jobbig nu. En allmän fråga till hela tråden!)

-Ja, oavsett kvalitén på fotograferingen är det svårt att ogilla en bild på en Speedmaster ❤️

Haha! Det får vi lägga i NASA’s förslagslåda.🚂😆 Svaret hade förmodligen varit: ”Skaffa en Railmaster” 😂

Det är oklart även för mig men det hade varit intressant att veta 🤔
 
-Ja, oavsett kvalitén på fotograferingen är det svårt att ogilla en bild på en Speedmaster ❤️

Haha! Det får vi lägga i NASA’s förslagslåda.🚂😆 Svaret hade förmodligen varit: ”Skaffa en Railmaster” 😂

Det är oklart även för mig men det hade varit intressant att veta 🤔

Speedyn är alltid snygg oavsett kläder eller bakgrund eller tågrälsar för den delen :happyhappy:
Haha😅
Speedmaster borde förslagsvis testas med ett snabbt tåg, typ X2000.
Vet så mycket som att klockan vann NASAS tester jämte andra klockor en gång i tiden och var väl därför den fick åka upp till månen men hur den testas nu vet jag ej.
Kul att veta hur pass robust klockan är egentligen. I manualen eller basic functions pdf på hemsidan ska man tydligen inte dra kronan för hårt vid uppdragning, s.k. overwind vilket kan leda till att fjädern+trumman pajar!?.
Google väntar på mig😋
 
Senast ändrad:
Speedyn är alltid snygg oavsett kläder eller bakgrund eller tågrälsar för den delen :happyhappy:
Haha😅
Speedmaster borde förslagsvis testas med ett snabbt tåg, typ X2000.
Vet så mycket som att klockan vann NASAS tester jämte andra klockor en gång i tiden och var väl därför den fick åka upp till månen men hur den testas nu vet jag ej.
Kul att veta hur pass robust klockan är egentligen. I manualen eller basic functions pdf på hemsidan ska man tydligen inte dra kronan för hårt vid uppdragning, s.k. overwind vilket kan leda till att fjädern+trumman pajar!?.
Google väntar på mig😋

-Ja verkligen, det är stort att ha klarat alla de där testen 😀

Jag har för mig att man ska dra upp kronan till det inte går att vrida på den mer? 🤔
 
Man ska nog dra den tills det tar stopp men jag har kört safe och inte upplevt ett totalstopp.....
Jag borde bli instruerad.

A1845DAF-EF9B-440A-9BAC-9EF921BE41F8.jpeg

-Jag var väldigt försiktigt i början. Man det var ett par gånger då klockan stannade pga att jag inte hann dra upp den i tid. Sedan dess drar jag upp klockan tills det nästan inte går att vrida mer på kronan.

Jag har använt Speedmaster olika mycket i perioder. Men dra upp den gör jag varje dag. Det är en stor del av charmen med den klockan enligt mig.


I perioder har jag roterat bland Speedmaster och andra klockor.
 
-Jag var väldigt försiktigt i början. Man det var ett par gånger då klockan stannade pga att jag inte hann dra upp den i tid. Sedan dess drar jag upp klockan tills det nästan inte går att vrida mer på kronan.

Jag har använt Speedmaster olika mycket i perioder. Men dra upp den gör jag varje dag. Det är en stor del av charmen med den klockan enligt mig.


I perioder har jag roterat bland Speedmaster och andra klockor.

Då har jag gjort som du att jag varit väldigt försiktig i början ända tills jag läste någon säga ca 30 varv. Jag har kört på det när jag väl använder klockan som sker alltför sporadiskt. Det är inte totalstopp utan man kan dra den mer fast det är betydligt trögare. Jag har då bedömt det som stopp men det kan ändå vara för lite om nu manualen/pdf-guiden säger:
Winding: turn the crown forwards until it stops (DO NOT OVERWIND)

Helt klart är det ett nöje att dra upp den☺️
 
Då har jag gjort som du att jag varit väldigt försiktig i början ända tills jag läste någon säga ca 30 varv. Jag har kört på det när jag väl använder klockan som sker alltför sporadiskt. Det är inte totalstopp utan man kan dra den mer fast det är betydligt trögare. Jag har då bedömt det som stopp men det kan ändå vara för lite om nu manualen/pdf-guiden säger:
Winding: turn the crown forwards until it stops (DO NOT OVERWIND)

Helt klart är det ett nöje att dra upp den☺️
Det är inga konstigheter att dra till det tar stopp. Väl där ska man väl kanske inte ta fram tången och försöka vrida mer :p äger mestadels manuella klockor och drar upp alla tills dettar stopp, gjort så även på de 3 speedys jag ägt. Tanken är nog helt enkelt att man inte ska försöka forcera stoppet.
 
Svårt att avgöra med chrono 24 men ska man följa deras graf så har priset ökat med ca 2000 sedan mitten av november, men som sagt det är en osäker indikator. Tittar man däremot på begärda priser på klockor från 2020 så ligger den billigaste på 39, dyraste på 56 och median runt 48 🤔
Hoppla. Och på Klocksnack så har de gått mellan 30-35 under hösten.
 
Tillbaka
Topp