• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Det är inga konstigheter att dra till det tar stopp. Väl där ska man väl kanske inte ta fram tången och försöka vrida mer :p äger mestadels manuella klockor och drar upp alla tills dettar stopp, gjort så även på de 3 speedys jag ägt. Tanken är nog helt enkelt att man inte ska försöka forcera stoppet.
Skönt att höra från någon som väl bekantat sig med olika manuella klockor. Låter rimligt att inte forcera stoppet. Jag har även en manuell Rolex 6422 anno 55 som det händer att jag drar upp men det är inte tills det tar stopp utan känns som stopp/betydligt trögare än första vridningen. Jag är väl aningen feg;)
 
E3B49F05-D359-4198-B17F-7E0AAADEC237.jpeg
 
Halloj speedy-vänner! Jag köpte nyligen en speedy och har funderat kring det här med föräskring. Är det någon som har lite tips på vad man bör tänka på? Jag kollade med mitt försäkringbolag idag som kunde erbjuda detta till min speedmaster:
• Försäkrad till 52 900 kr (listpris)
• Försäkrad mot skada eller stöld på adressen jag bor eller specifika värdeskåp(vad det nu är?)
• Gäller ej om jag låser in den på gymmet eller liknande.
• Försäkrad mot rån.
• Gäller i hela världen.
• Självrisk 1500 kr

Årspremien hamnar på 960 kr. Känns det som en bra grej eller bör man kolla runt någon annanstans?
 
Halloj speedy-vänner! Jag köpte nyligen en speedy och har funderat kring det här med föräskring. Är det någon som har lite tips på vad man bör tänka på? Jag kollade med mitt försäkringbolag idag som kunde erbjuda detta till min speedmaster:
• Försäkrad till 52 900 kr (listpris)
• Försäkrad mot skada eller stöld på adressen jag bor eller specifika värdeskåp(vad det nu är?)
• Gäller ej om jag låser in den på gymmet eller liknande.
• Försäkrad mot rån.
• Gäller i hela världen.
• Självrisk 1500 kr

Årspremien hamnar på 960 kr. Känns det som en bra grej eller bör man kolla runt någon annanstans?
Har du inte drulle/otur/allrisk på hemförsäkringen?
 
Har du inte drulle/otur/allrisk på hemförsäkringen?

Jag hade lösöre för 50 000 kr i försäkringen vilket jag tyckte lät väldigt lågt. Men de ville i varje fall ha en specifik försäkring på klockan. Men har inga direkta erfarenheter av detta så vore fint att höra er andra och hur ni brukar göra?
 
Jag hade lösöre för 50 000 kr i försäkringen vilket jag tyckte lät väldigt lågt. Men de ville i varje fall ha en specifik försäkring på klockan. Men har inga direkta erfarenheter av detta så vore fint att höra er andra och hur ni brukar göra?
Jag kör hemförsäkring på alla klockor under 100k. Klart de vill att du ska betala för en separat men den täcks ju av lösöre upp till 50k. Du kan säkert öka lösöret också så slipper du en separat försäkring för klockan.
 
Jag har dålig koll på Omega men börjat snegla på Speedmaster reduced. Skillnad utöver storlek på den och den ”vanliga”. Dom flesta verka ha plexiglas? Vilken årsmodell /ref-nr ska man spana efter när det gäller reduced-modellen?
Satt lite i samma sits som dig när jag började leta efter en Reduced.
Efter research så kom jag fram till två kandidater att välja mellan, den lite äldre varianten 3510.50 som har hesalite (plexiglas) plus den äldre claspen som saknar quick adjust och 3539.50 som kör sapphire och kommer med uppgraderad clasp som har quick adjust.

Exakta prisskillnaden verkar vara svår att sätta fingret på men den "modernare" 3539.50 verkar gå kring 28-35 och 3510.50 går för ca 20-30.
Eftersom att båda är säljstoppade så varierar priset beroende på säljare och skick, samt om de kommer med box och cert etc.
3510.50:an är speciellt vanlig i Japan och 3539.50:an verkar finnas en hel del av i USA t.ex.

Efter en del lurkande så lyckades jag klicka hem en 3510.50 från Chrono24 av en Japansk säljare där det var bra skick på klockan, box:en samt certet. Med moms hamnade köpet på ca 20k, vilket jag tycker var en riktigt stabil deal. Enligt säljaren ska klockan även ha fått en service tidigare i december. (Har dock inte fått hem den än så det återstår ju att se när den väl dimper ner i brevlådan 😅)

Hoppas det ger lite hjälp på traven i sökandet!
 
Jag kör hemförsäkring på alla klockor under 100k. Klart de vill att du ska betala för en separat men den täcks ju av lösöre upp till 50k. Du kan säkert öka lösöret också så slipper du en separat försäkring för klockan.
Har funkar det med hemförsäkring och värdeminskning/värdeökning på klockan? Man lär ju knappast få vad man betalt eller vad klockan är värd om den börjar bli ett par år gammal...
 
Har funkar det med hemförsäkring och värdeminskning/värdeökning på klockan? Man lär ju knappast få vad man betalt eller vad klockan är värd om den börjar bli ett par år gammal...
Olika hos olika försäkringsbolag, men ja åldersavdrag finns ju. Gäller dels att ha koll på det finstilta hos sitt försäkringsbolag samt att då och då värdera klockan. Speciellt om värdet ökat.

edit: kan tillägga, vill man slippa all huvudvärk och har dyrare klockor är ju typ Brookfield ett bra alternativ.
 
Olika hos olika försäkringsbolag, men ja åldersavdrag finns ju. Gäller dels att ha koll på det finstilta hos sitt försäkringsbolag samt att då och då värdera klockan. Speciellt om värdet ökat.

edit: kan tillägga, vill man slippa all huvudvärk och har dyrare klockor är ju typ Brookfield ett bra alternativ.
Jag var faktiskt i kontakt med brookfield och den försäkringen skulle hamna på ca 1500 kr/ år. Den kändes betydligt mer heltäckande än en tilläggsförsäkring hos dina försäkringar som skulle kosta 960 kr/ år.
Är brookfield bra grejer och håller vad dom lovar :)? I så fall känns 500 kr en överkomlig peng för ett bättre skydd.
 
Jag var faktiskt i kontakt med brookfield och den försäkringen skulle hamna på ca 1500 kr/ år. Den kändes betydligt mer heltäckande än en tilläggsförsäkring hos dina försäkringar som skulle kosta 960 kr/ år.
Är brookfield bra grejer och håller vad dom lovar :)? I så fall känns 500 kr en överkomlig peng för ett bättre skydd.
Hade hellre haft med dem att göra än ett ”vanligt” försäkringsbolag när det gäller klockor. Tycker villkoren är ok när de kontaktat mig tidigare.
 
  • Like
Reactions: Alx
Hade hellre haft med dem att göra än ett ”vanligt” försäkringsbolag när det gäller klockor. Tycker villkoren är ok när de kontaktat mig tidigare.
Borde kanske kolla med Brookfield själva, men har du koll på om man har rabatter vid försäkring av flera klockor?
På MC-flrsäkringar är(var?) det vanligt, då riskerna är betydligt högre vid användandet och man bara använder en åt gången.
Tänker att detsamma gäller klockor.
 
  • Like
Reactions: Alx
Borde kanske kolla med Brookfield själva, men har du koll på om man har rabatter vid försäkring av flera klockor?
På MC-flrsäkringar är(var?) det vanligt, då riskerna är betydligt högre vid användandet och man bara använder en åt gången.
Tänker att detsamma gäller klockor.
Har faktiskt ingen aning, men låter ju rimligt ändå. Tänkte faktiskt ringa och kolla lite grejer med dom i veckan. Kan återkomma!
 
Den allmänna regeln för försökringar: om du har råd att ta förlusten utan att privatekonomin havererar så är det bättre att självförsäkra. Sätt in 1000 kr om året i en aktiefond så har du 50k efter 20-30 år. Hur många klockor räknar du med att bli av med per tjugofemårsperiod?
 
Den allmänna regeln för försökringar: om du har råd att ta förlusten utan att privatekonomin havererar så är det bättre att självförsäkra. Sätt in 1000 kr om året i en aktiefond så har du 50k efter 20-30 år. Hur många klockor räknar du med att bli av med per tjugofemårsperiod?
Fast nu är du rationell när denna typ av försäkring, iaf i min värld, endast handlar om att sova gott om natten. Behöver inte höra ihop ;)

Men för att tillföra något till frågan så har jag nyttjat LF vid ett tillfälle, det gällde förvisso en billigare klocka (sub 10k) och då gällde annonser på Blocket och KS(!) som marknadsvärdering
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp