• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ha en snabb tisdag!

3D59995E-4D35-4DA0-BAC7-6A0F1E1DFBE6.jpeg
 
Happy Speedy Tuesday! Som jag konstaterade förra veckan har jag rest ifrån min Speedmaster och istället highlightar jag under dessa två Speedylösa veckor ett par referenser som jag gärna skulle vilja äga. Förra veckan var det "From the Moon to Mars", denna vecka har jag valt att lyfta fram "Ultraman". Givetvis är det original Ultraman jag menar och inte den enligt mig rätt töntiga re-maken som kom för något år sedan.

Den Speedmaster som fått smeknamnet Ultraman är helt enkelt en vanlig 145.012-67 med serienummerintervall 26076xxx-26079xxx som av någon okänd anledning försetts med en orange visare. Det är alltså teoretiskt runt 3000 exemplar tillverkade men endast runt 50 kända. Oklart också om denna orange visare är tillverkad specifikt för Speedmaster eller en reservdel från någon annan Omegamodell som t.ex. Mark II, Soccer Time eller Chronostop.

Värdet på dessa har givetvis gått upp på senare år och som följd av det så dyker det upp frankenwatches där säljaren hävdar att det är en Ultraman de säljer. För att vara riktigt säker på att det är en autentisk Ultraman behövers ett Extract of Archives där det finns noterat att exemplaret levererades med en orange chronosekundvisare.

Lite löjligt är det ju, som att en 1680 med röd text är värt minst det dubbla som en med vit text. Ändå är det något som gör att man dras till de små detaljerna och det sällsynta.

Just det, namnet Ultraman kommer från att den figurerat i en Japansk tv serie med samma namn.

Omega-Speedmaster-145.012-67-Ultraman-8939.jpg

Bild och info lånat från Fratello Watches
 
Nya speedmaster är riktigt bra! Men runt 70tkr är den inte längre ett lika självklart val som när den låg runt 40-50 imo :)

Nu konkurrerar den mot betydligt mäktigare pjäser än tidigare. Med det sagt tycker jag prisbilden är rimlig och den kommer stå emot konkurrens bra ändå


EDIT: ogillar texten på baksidan, för kladdigt med Co-axial, master chronometer etc. och varför skriver de ut Stainless Steel?
 
Nya speedmaster är riktigt bra! Men runt 70tkr är den inte längre ett lika självklart val som när den låg runt 40-50 imo :)

Nu konkurrerar den mot betydligt mäktigare pjäser än tidigare. Med det sagt tycker jag prisbilden är rimlig och den kommer stå emot konkurrens bra ändå
Safirvarianten blev riktigt dyr. Plötsligt framstår Silver Snoopys 102K som rimligt.
 
Tillbaka
Topp