• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

img-SPMoonwatchCal3861-don_4.jpg

Samtidigt som jag gillar att Omega flirtar med vintagenördarna med "Dot over ninety" så är det otroligt fånigt - det är ju knappast så att klockan ser bättre eller annorlunda ut på grund av att punkten sitter på ett annat ställe.
Det bidrar till asymmetrin 😃
 
Diversifiering.
Tror Omega känt att skillnaden mellan 005 och 006 varit för liten och ville sära lite på dem.
Känns ju sannolikt. Men man kan ju undra hur i hela Halland man tänker då när hesaliten är den som alltid varit varianten som legat närmast arvet i rakt nedstigande led. Så det borde ju varit den om något som skulle ha applied?

Tycker mig ha i bakhuvudet att printad logo en gång skulle introducerats för att eliminera ett riskmoment (del som kan lossna) på rymdcertifierade klockor men kan inte hitta något om så var fallet nu, nån som känner igen det?
 
Byter klockor för kvällen, från en fartdåre till en annan. Tog ett tag att läsa igenom dagens tråd. Vilka nyheter. Jag kommer behålla min vanliga 005. Men tycker att nya Snoopy blir prisvärd framöver som någon skrev. Lagom att köa något år för att få råd med den. I veckan hoppas jag att Speedmaster gänget skall utökas med en äldre goding som jag kollat efter i något år. Ha en fin kväll i tråden!

2555CEB0-A16D-4188-9AF8-FDD55A9DED44.jpeg
 
Känns ju sannolikt. Men man kan ju undra hur i hela Halland man tänker då när hesaliten är den som alltid varit varianten som legat närmast arvet i rakt nedstigande led. Så det borde ju varit den om något som skulle ha applied?

Tycker mig ha i bakhuvudet att printad logo en gång skulle introducerats för att eliminera ett riskmoment (del som kan lossna) på rymdcertifierade klockor men kan inte hitta något om så var fallet nu, nån som känner igen det?
Som du säger, med tanke på att målad logo aldrig varit på månen, så borde Hesalite-versionen haft AML.

Känner dessvärre inte till det andra...
 
Jag började årets första ST med att plocka fram min 145.022 och knäppa på ett lagom schletet Nato (.. eller zulu men ja..). Knäppte så klart en bild för att göra återkomst i speedytråden:
E04593FC-8DAE-4B14-AFDB-EDD837FF7321.jpeg

Innan jag fick tummen ur att posta i tråden kom brev i lådan som bland annat innehöll leverans från @Feskarn. En tub polywatch så hesaliten kunde få lite omsorg..
674D9B1A-FAB1-4404-A0EE-B50A9238FC05.jpeg

.. samt lite nya band så nördigt nog bytte jag för andra gången på samma dag:
01847D4C-A93B-43EE-B2F0-66573566BF00.jpeg

Riktigt mysigt och prisvärt mockaband!

Mitt i allt kom det nya släppet - jag gillar inledningsvis det mesta av det jag ser! Länken ser helt OK ut men spännet..

Spelar inte mig så stor roll för jag är OSG med min slitvarg. Hoppas kunna klämma och känna på den nya nån gång och kanske ändra uppfattning.

Gillar @Derix profetia ovan gällande DNN och hoppas den slår in nu när DON blir mainstream! Hehe.

Trevlig kväll speedfreaks!
/J
 
Senast ändrad:
Stora Moonwatch-boxen är inte längre kvar. Den nya är i storlek med trälådorna man får med exempelvis FOIS. Dock är det fortfarande samma stil, alltså svart tygbox med metallspännen. Vad som händer med tillbehören som lupp och extra armband vet jag dock inte.
Screenshotade den nya boxen från Omegas instagram.

Kanske blir medlem i klubben under kommande år igen 😬
1A35E53E-9263-4BDA-B11F-E6413083A25C.png
 
Satt lite i samma sits som dig när jag började leta efter en Reduced.
Efter research så kom jag fram till två kandidater att välja mellan, den lite äldre varianten 3510.50 som har hesalite (plexiglas) plus den äldre claspen som saknar quick adjust och 3539.50 som kör sapphire och kommer med uppgraderad clasp som har quick adjust.

Exakta prisskillnaden verkar vara svår att sätta fingret på men den "modernare" 3539.50 verkar gå kring 28-35 och 3510.50 går för ca 20-30.
Eftersom att båda är säljstoppade så varierar priset beroende på säljare och skick, samt om de kommer med box och cert etc.
3510.50:an är speciellt vanlig i Japan och 3539.50:an verkar finnas en hel del av i USA t.ex.

Efter en del lurkande så lyckades jag klicka hem en 3510.50 från Chrono24 av en Japansk säljare där det var bra skick på klockan, box:en samt certet. Med moms hamnade köpet på ca 20k, vilket jag tycker var en riktigt stabil deal. Enligt säljaren ska klockan även ha fått en service tidigare i december. (Har dock inte fått hem den än så det återstår ju att se när den väl dimper ner i brevlådan 😅)

Hoppas det ger lite hjälp på traven i sökandet!
Tack mycket intressant info! 🙏🏼
hoppas du blir nöjd med köpet 😃
 
  • Like
Reactions: Efe
Så här skriver Hondikee om nya kalibern "Functionally speaking, one difference owners will notice right away is that the caliber 3861 has a stop seconds (hacking) feature; the first Moonwatch caliber to do so. " Nu slår jag in öppna dörrar men menar de att sekundvisaren hackar, som en kvartsklocka alltså?
 
Så här skriver Hondikee om nya kalibern "Functionally speaking, one difference owners will notice right away is that the caliber 3861 has a stop seconds (hacking) feature; the first Moonwatch caliber to do so. " Nu slår jag in öppna dörrar men menar de att sekundvisaren hackar, som en kvartsklocka alltså?
Den stannar när du drar ut kronan och ska ställa tiden.
 
Så här skriver Hondikee om nya kalibern "Functionally speaking, one difference owners will notice right away is that the caliber 3861 has a stop seconds (hacking) feature; the first Moonwatch caliber to do so. " Nu slår jag in öppna dörrar men menar de att sekundvisaren hackar, som en kvartsklocka alltså?
Betyder att den stannar när man drar ut kronan och ställer tiden

Edit: 2:a på bollen
 
Hur är finishen i verkligheten? Matchar den klockan? Tycker det polerade ser lite kromat ut/”billigt” på vissa bilder.
Är den rasslig?

Ska man köpa polerad/borstad eller helborstad?
Jag körde på polerad/borstad, det matchar klockan väldigt bra. Den känns inte rasslig men det handlar om vilka preferenser man har, jämfört med vintage så är den oerhört bra. Tidigare hade jag Omegas 1171 och 1998 men den här blev vinnaren. Utan tvekan den mest komfortabla länken jag testat på Speedys (och billig) ☺️
 
Här kommer en lat fråga för en som inte orkar googla själv, men ni är så himla snälla här inne att ni gärna svarar :)
Vilken ref av speedy är det man ”vill ha”?
Vintage inte aktuellt. Hjälp :O
 
Tack för svar! Vad är det främst som skiljer referenserna åt?

Omega Speedmaster Moonwatch Professional Chronograph 42 mm Svart​

52 900 SEK

Lägg till i favoritlistan

Art.nr: Omega 311.30.42.30.01.005 Verk: Manuell Kaliber: 1861 Diameter: 42 mm Glas: Hesalit Bandbredd: 20 mm Gångreserv: 48 h Vattentäthet: 50 meter Material: Stål Band: Länk Lås: Viklås Garantitid: 5 år


Omega Speedmaster Caliber 321 Chronograph 39.7 mm​

149 500 SEK

Lägg till i favoritlistan

Måste förhandsboka. Art.nr: Omega 311.30.40.30.01.001 Verk: Manuell Kaliber: 321 Diameter: 39,7 mm Glas: Safir Gångreserv: 55 h Vattentäthet: 50 meter Material: Stål Band: Länk Lås: Viklås Garantitid: 5 år
 
Tack för svar! Vad är det främst som skiljer referenserna åt?
005 är den som mest liknar originalet till en vettig peng och med plexi.

001 är en ny modell med det gamla 321 verket återskapat som användes före månlandningen och även på modellerna som landade på månen.


Ska du bara ha en Speedmaster utan att nörda ner dig så skynda dig att köp en 005 för dom är snart slut. Ersättaren kostar 14000 mer.
 
Jag körde på polerad/borstad, det matchar klockan väldigt bra. Den känns inte rasslig men det handlar om vilka preferenser man har, jämfört med vintage så är den oerhört bra. Tidigare hade jag Omegas 1171 och 1998 men den här blev vinnaren. Utan tvekan den mest komfortabla länken jag testat på Speedys (och billig) ☺️
Ok. Jag får väl köpa då..
Har en 1171 redan så får bli polerad/borstad
 
Tillbaka
Topp