MHammar
Basic
Haha, jag är nog trött. Läste kronografen som Kronofogden...Nix, den har jag haft ett tag nu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha, jag är nog trött. Läste kronografen som Kronofogden...Nix, den har jag haft ett tag nu.
Den där uppgiften får min varje dag ocksåAlltid lika kul när man får användning för kronografen.
![]()
Välkommen hem! Till er båda!Nyss hemkommen från ett trevligt besök på Krons. Dubbel premiär dessutom, första ”riktiga” klockan och första inlägget på KS!![]()
Tack!Välkommen hem! Till er båda!![]()
Vart får man tag i en sådan kniv? Riktigt ball!Speedy...
![]()
![]()
![]()
Skulle gissa att han till vänster varit längst tid i rymden, eftersom ISS-uppdragen under 2000-talet varit ganska långa och tror att alla NASA och ESA astronauter fått 3291.50 eller 3290.50 mellan 1998 och 2012.Hej, är det någon som vet vilken speedmaster ref som har spenderat mest tid i rymden eller varit med på flest uppdrag?
Jag har googlat lite och hittat två olika svar.
Den ena säger att det var 145.012. Det står i en artikel publicerad www.swisswatchexpo.com att "The reference 145.012 was produced in 1967 and 1968, making it a Pre-Moonwatch. It was worn by astronauts more than any other Speedmaster, but it wasn’t until the Apollo 14 mission that it made its way to the moon’s surface, on astronaut Alan Shepard’s wrist."
Medans i en artikel publicerad på Hodinkee.com står att "The 1861's service record in space considerably surpasses that of any other mechanical movement, but it simply can't compete functionally with the 3861."
För om det skulle vara en speedmaster med 1861 cal bör det vara 145.022 då den gjordes mellan ca 1969 till 1988. Det bör vara den eftersom att enligt en post på Omega forum använde inte NASA en speedmaster under STS-69 EVA 1995. Omega använde däremot bilder från STS-69 uppdraget som marknadsföring för speedmastern, men de photoshopade in en speedmaster Se bilder.
Omegas reklam:
![]()
Bild från NASA:
![]()
Notera att han har en speedmaster med ett svart nato band på höger armen på den översta bilden men inte på den understa. Med detta drar jag slutsaten att NASA inte använder en speedmaster efter 1995. Däremot står det på Wikipedia sidan om speedmastern att " In this form, the basic Speedmaster line has remained flight-qualified for NASA space missions and EVAs, after re-evaluation by NASA in 1972 and for use in the Space Shuttle program in 1978." Space shuttle programet hade sin första flygning 12 april 1981 och sin sista flygning 8 juli 2011. Om NASA omvärderade speedmastern 1972 bör det med stor sannolikhet varit en 145.022 de testade.
Allt detta betyder att det måste antingen vara 145.012 eller 145.22 som har varit i på flest uppdrag, men vilken?
Min gissning är att det är 145.022 som har varit på flest uppdrag eftersom den troligen användes längre än 145.012 då den tillverkades under en längre period. Däremot har 145.022 aldrig varit på månen. Den har "endast" varit med på uppdrag i rymden troligen mest på uppdrag till ISS.
Hej, är det någon som vet vilken speedmaster ref som har spenderat mest tid i rymden eller varit med på flest uppdrag?
Jag har googlat lite och hittat två olika svar.
Den ena säger att det var 145.012. Det står i en artikel publicerad www.swisswatchexpo.com att "The reference 145.012 was produced in 1967 and 1968, making it a Pre-Moonwatch. It was worn by astronauts more than any other Speedmaster, but it wasn’t until the Apollo 14 mission that it made its way to the moon’s surface, on astronaut Alan Shepard’s wrist."
Medans i en artikel publicerad på Hodinkee.com står att "The 1861's service record in space considerably surpasses that of any other mechanical movement, but it simply can't compete functionally with the 3861."
För om det skulle vara en speedmaster med 1861 cal bör det vara 145.022 då den gjordes mellan ca 1969 till 1988. Det bör vara den eftersom att enligt en post på Omega forum använde inte NASA en speedmaster under STS-69 EVA 1995. Omega använde däremot bilder från STS-69 uppdraget som marknadsföring för speedmastern, men de photoshopade in en speedmaster Se bilder.
Omegas reklam:
![]()
Bild från NASA:
![]()
Notera att han har en speedmaster med ett svart nato band på höger armen på den översta bilden men inte på den understa. Med detta drar jag slutsaten att NASA inte använder en speedmaster efter 1995. Däremot står det på Wikipedia sidan om speedmastern att " In this form, the basic Speedmaster line has remained flight-qualified for NASA space missions and EVAs, after re-evaluation by NASA in 1972 and for use in the Space Shuttle program in 1978." Space shuttle programet hade sin första flygning 12 april 1981 och sin sista flygning 8 juli 2011. Om NASA omvärderade speedmastern 1972 bör det med stor sannolikhet varit en 145.022 de testade.
Allt detta betyder att det måste antingen vara 145.012 eller 145.22 som har varit i på flest uppdrag, men vilken?
Min gissning är att det är 145.022 som har varit på flest uppdrag eftersom den troligen användes längre än 145.012 då den tillverkades under en längre period. Däremot har 145.022 aldrig varit på månen. Den har "endast" varit med på uppdrag i rymden troligen mest på uppdrag till ISS.
In i bankfacket direkt! Man vill ju inte ha hairlines på länken liksomUndrar om man ska ta och packa upp eller om den ska få ligga kvar?
![]()
Härligt! Grattis, väntar fortf. på min efter 2mån. Svårt för Omega att få fram dessa klockor nu, men det skall gå enl. ÅF. Ställer väl om fabriken till ny line-up.Undrar om man ska ta och packa upp eller om den ska få ligga kvar?
![]()
I mitt tycke är det väl SJÄLVKLART att du skall packa upp och börja använda din nya klocka.Undrar om man ska ta och packa upp eller om den ska få ligga kvar?
![]()
Om inte din försäkring täcker så hade jag aldrig betalat den pengen. Du skulle snarare tjäna på att sälja klockan och köpa en annan Speedy.Lite uppdatering gällande skadan... Kostnadsförslag på 14 000,- från Omega.Då ingår bezelbyte samt tachymetre, ny krona och fullservice för att garantera klockans funktion.
![]()
Lite uppdatering gällande skadan... Kostnadsförslag på 14 000,- från Omega.Då ingår bezelbyte samt tachymetre, ny krona och fullservice för att garantera klockans funktion.
Funderar ibland på om Omega verkligen kommer att leverera all Snoopy som är beställda eller om man plötsligt får meddelande om att det inte blev någonSnoopy Speedmasters är ju väldigt populära. Här är alla tre modellerna, både fram och baksida. Önskar att det var mina egna klockor och bilder
![]()
![]()
Man ska alltid ha en man inte säljer, när man känner behov av att flippa köper man istället en till som man har ett tag och sen flippar.Kan nån förklara varför Speedmaster spökar i mitt huve till&från senaste 6 åren. Jag blir tokig på mig själv, vad är lösningen till att inte flippa varje gång jag ägt den 4-6 månader?
Har provat gömtricket men vetskapen att jag äger den gör ändå att jag får flipp feelings.
Kan nån förklara varför Speedmaster spökar i mitt huve till&från senaste 6 åren. Jag blir tokig på mig själv, vad är lösningen till att inte flippa varje gång jag ägt den 4-6 månader?
Har provat gömtricket men vetskapen att jag äger den gör ändå att jag får flipp feelings.