• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Gillar FOISen än så länge (1 dag 🤣), längtar tills jag får hem Forstner länken. Någon som har beställt därifrån tidigare och har erfarenhet av leveranstid samt tull & moms?
3533283A-3177-4AC9-A817-A2742577E5BD.jpeg
 

AE41500

Panerai
Äntligen blev man med en Speedy igen, 3e gången gillt! Nu älskar man tisdagarna igen 😅
Tips på länkar samt snygga band till FOISen (19mm)? Alla band jag har hemma är 20mm :/
Har beställt en flatlink länk från Forstner som jag väntar på ☺️
508A7D59-E30B-45D9-A154-CBAE1C5E58BE.jpeg
8139A755-2637-4DD8-9D1E-3EAD33580548.jpeg
03B677C9-46A8-40AC-9F32-23C6770E2A2A.jpeg
E6EFB011-FB8E-4016-B470-8388F2B0DB8B.jpeg
Grattis, bra val 🙂!
Kan rek. Watchgecko.s Tillington vintageläder, mycket prisvärda armband.
Nedan bild på "chocolate brown". Köpte det svarta också, dock inte provat än.
20210302_072647.jpg
 

Lehmann

Omega
Och JA! Jag har sökt, och hittat ett flertal trådar om Omega Speedmaster, men ingen riktig tråd där man är välkommen att diskutera, ställa alla sortens frågor angående Speedmaster och lägga upp gamla, nya bilder, och klockan behöver inte vara i din ägo.

470C2F20-2342-48E8-8CF7-762E1FAB255D.png


Jag har en själv en Omega Speedmaster jag är ganska så nöjd med, den är från 1999 och är en Limiterad Apollo 11 30th anniversary utgåva på 9999 st och med ett urverk med kalibern 1861, anledningen att jag köpte just denna Speedmaster är att jag föll för den snygga bakboetten, men det är en helt personlig bedömning så klart.

dsc_3262-jpg.205425


Nu till min fråga! Jag har allt sedan jag missade att köpa en gammal speedmaster med 321 kalibern av ren okunnighet till ett mycket fördelaktigt pris känt att jag velat ha en sådan Speedmaster någon gång i min ägo. Nu i kommande klockkvalitén på Kaplans auktioner den 17 november så finns ju det ett flertal charmiga speedmaster som man gärna skulle lägga vantarna på med just denna kaliber 321. Den jag tänker närmast på är denna med röd sekundvisare, var den speedmastern verkligen i produktion, eller är det något hopkok, har dock sett ett flertal sådana här speedmasters så det kan ju vara fullt möjligt! Är det någon som vet och kan ge lite information och ett vettigt svar beträffande denna Omega.

kvallen 17 nov.JPG
Fantastiskt trevlig!👍🏻
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Håller på att utforska klockan med lite olika band. Hade några Natoband liggandes hemma som jag testa klockan på. Helt ärligt så tycker jag att det ser illa ut. Den näst sista bilden var snyggast och kan tänkas användas nån gång vid finare väder annars stort flopp för de andra.

Har inga läderband hemma liggandes. Vad kan ni rekommendera för något? Tänkte testa lite innan jag ev köper något ”finare”.

Vad är er sponta reaktion?

EA7152BD-079D-4ED5-9F9C-0E7C773B64C6.jpeg
8B587645-C335-41E9-B0A5-6BA11BBCF5AB.jpeg
6374E1F6-13BF-450E-9821-5DB04D271883.jpeg

8C364D52-35C7-4333-89C1-56518896685A.jpeg
0E86749F-ACDA-4B1A-AA33-D1E6966F0836.jpeg

DAC52DBD-E74D-4F29-B63D-68F060B087A2.jpeg
Jag tror framförallt problemet är kontrasten i att Natobanden är modernare än vad klockan är. Så vintage stuk i läder tror jag kan kännas bra. Dock så är denna så bra skick att den passar bäst på sin länk.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Om inte annat är restvärdet större när @Chuck säljer den två speedy tuesdays senare😂
Haha så sant!!! Stackars @Chuck
Jag tror framförallt problemet är kontrasten i att Natobanden är modernare än vad klockan är. Så vintage stuk i läder tror jag kan kännas bra. Dock så är denna så bra skick att den passar bäst på sin länk.
Kan nog ligga något i det du nämner. När jag hade min 005. för ett par år sedan så tyckte jag att Nato passade hyfsat bra. Kan även vara så att man har fått en annan smak, inte helt omöjligt. Länken sätts på imorgon och lär förbli så.
Tack för feedbacken!
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Sen får jag se bilden ovan. Alltså.. Seriöst? Vad fan är detta för jävla lösning? Hur fan kan detta få ske på en dinka som listar 75-ish brak? Hur kan ingen stoppat detta från att släppas på marknaden, lösningen ser ju ut att komma direkt från hyllan i Clas Ohlsons Co Craft-sortiment. Det hade inte varit ok på en kvartsare från Tissot.


Är jag den enda som på riktigt blir provocerad av detta?
Ville inte regna alldeles för mycket på solskensdagen kring lanseringen, men mitt bestående intryck av nya microjusteringens glapp är precis som ditt:

"Wtf, vem fan sket ur sig det här kl kvart i fem på designstopp-dagen, dagen efter en krogrunda?"

Länken ser bra ut i övrigt, men det där glappet är i min mening en så slapphänt dålig lösning att de borde skämmas. Det är ju inte minimala designbudgetar det rör sig om, tycker det är helt klart rimligt att förvänta sig mer av Omega. Jag hade aldrig kunnat använda det yttre snäppet, så i min bok finns det ingen microjustering på nya länken ;)

Synd på en i övrigt finfin uppgradering!
 

Tachymeter

Cartier
Äntligen blev man med en Speedy igen, 3e gången gillt! Nu älskar man tisdagarna igen 😅
Tips på länkar samt snygga band till FOISen (19mm)? Alla band jag har hemma är 20mm :/
Har beställt en flatlink länk från Forstner som jag väntar på ☺️
508A7D59-E30B-45D9-A154-CBAE1C5E58BE.jpeg
8139A755-2637-4DD8-9D1E-3EAD33580548.jpeg
03B677C9-46A8-40AC-9F32-23C6770E2A2A.jpeg
E6EFB011-FB8E-4016-B470-8388F2B0DB8B.jpeg

Grattis till en fin klocka!
Länkar nedan där jag köpt 19 mm band (bl a till FOIS) som jag varit nöjd med.

Läder:

Läder "bespoke":

Nato:
 
Senast ändrad:

DEGAL

Cartier
2-Faktor
Lite lättare att leva med utseendet om man har justeringen i det ”inre” läget. Till sommaren när det finns behov att justera ut får det kanske bli nato i stället 🙂.
Gillar för övrigt länken, ett klart lyft jämfört med den tidigare men fortfarande en bit kvar till t ex IWC.

Edit: Det är inte nödvändigt att köpa en ny Speedy bara för den nya länkens skull (om man inte vill), den nya länken passar även "1861". Mer info finns här (en för övrigt intressant artikel) - Omega Speedmaster Moonwatch — New Vs Old (fratellowatches.com).

IMG_5334.jpg
Är det bara jag som tycker att linjerna på claspen bör följa linjerna på länken såsom tex på Rolex länkar ? Det hade varit fint med symmetri melan länk och clasp IMHO
 

Bilagor

  • FCFD08A5-A473-4565-A36E-54E0A31D0EB2.png
    FCFD08A5-A473-4565-A36E-54E0A31D0EB2.png
    85.8 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Ville inte regna alldeles för mycket på solskensdagen kring lanseringen, men mitt bestående intryck av nya microjusteringens glapp är precis som ditt:

"Wtf, vem fan sket ur sig det här kl kvart i fem på designstopp-dagen, dagen efter en krogrunda?"

Länken ser bra ut i övrigt, men det där glappet är i min mening en så slapphänt dålig lösning att de borde skämmas. Det är ju inte minimala designbudgetar det rör sig om, tycker det är helt klart rimligt att förvänta sig mer av Omega. Jag hade aldrig kunnat använda det yttre snäppet, så i min bok finns det ingen microjustering på nya länken ;)

Synd på en i övrigt finfin uppgradering!

Så här i efterhand känner jag att jag måste förtydliga mig lite:

Jag har absolut ingenting emot vare sig Tissot eller kvartsare.

Så jävla surt dock. Man har vänt och vridit, fram och tillbaka, på ett ganska stort inköp. Landat i ett beslut, och är nöjd i det - så kommer detta.. Precis som du skriver, så finns det ju de facto ingen mikrojustering.

Nån som vet om Omega släpper halvlänkar till nya Speedyn? Fanns ju inte till förra, men kanske nån som har knas..
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Jag har absolut ingenting emot vare sig Tissot eller kvartsare.
Nej, jag förstår, tänkte ungefär likadant:

Lösningen hade varit ok för att komma från ett crowdfundat micromärke där design (samt resten av hela företaget) sköts av ett par snubbar, på deras fritid
vid sidan av heltidsjobb.

Men när ett av världens största lyxmärken uppdaterar sin mest kända modell ska man kunna ha mycket högre krav än så här :)
 

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Fan va bra FOISen är, längtar tills Forstner länken kommer hem 😍
Jag har hört att länken som finns på den nya nya Ed White Speedyn (samma dimensioner som FOIS, 39,7mm samt 19mm mellan luggarna) ska passa FOISen. Så tänkte även beställa den. Pratade med RJ Broer (från Fratello watches) igår och han sa att de ska passa FOISen. Någon speedygeek här inne som kan bekräfta det? ☺️
66D95BD4-7C63-499E-880E-5E22DC19CB24.jpeg
 

Tachymeter

Cartier
Fan va bra FOISen är, längtar tills Forstner länken kommer hem 😍
Jag har hört att länken som finns på den nya nya Ed White Speedyn (samma dimensioner som FOIS, 39,7mm samt 19mm mellan luggarna) ska passa FOISen. Så tänkte även beställa den. Pratade med RJ Broer (från Fratello watches) igår och han sa att de ska passa FOISen. Någon speedygeek här inne som kan bekräfta det? ☺️
66D95BD4-7C63-499E-880E-5E22DC19CB24.jpeg

Kan tyvärr inte bekräfta om den länken passar. När jag hade en FOIS provade jag däremot om länken till en 60th anniversary speedmaster passade men det gjorde den tyvärr inte, det kanske är bäst att kolla med AD (det var inga problem att få det provat i butiken).
 

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Kan tyvärr inte bekräfta om den länken passar. När jag hade en FOIS provade jag däremot om länken till en 60th anniversary speedmaster passade men det gjorde den tyvärr inte, det kanske är bäst att kolla med AD (det var inga problem att få det provat i butiken).
Grymt. Ska förbi AD imorgon. I värsta fall får man köra på Forstner flat-link och kanske lasergravera claspen ☺️
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Fan va bra FOISen är, längtar tills Forstner länken kommer hem 😍
Jag har hört att länken som finns på den nya nya Ed White Speedyn (samma dimensioner som FOIS, 39,7mm samt 19mm mellan luggarna) ska passa FOISen. Så tänkte även beställa den. Pratade med RJ Broer (från Fratello watches) igår och han sa att de ska passa FOISen. Någon speedygeek här inne som kan bekräfta det? ☺️
66D95BD4-7C63-499E-880E-5E22DC19CB24.jpeg
Vansinnigt snygg bild på en otroligt snygg klocka. Imponerad. Berätta om din fototeknik :)
 
Topp