• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Säger hej i den tråd jag absolut helst vill bli medlem i :)

Har också en fråga i min jakt på en speedy till min tunna handled.. Hur gör ni för att värdera om en klocka är i "rätt" pris? Finns ju en sån uppsjö av modeller och jag tittar såklart runt när jag hittar ngn jag är intresserad av, ofta landar man ju på chrono24 men är det en bra referens för pris eller finns det bättre ställen att titta på. Tänker såklart då på beggade då nya känns lite out of reach :)
Vet inte vad du är ute efter för referenser men vintage fram till 145.022-78 samt några andra ”sällsynta” referenser så går jag på den här sidan: https://speedmaster101.com/price-chart-2/
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Säger hej i den tråd jag absolut helst vill bli medlem i :)

Har också en fråga i min jakt på en speedy till min tunna handled.. Hur gör ni för att värdera om en klocka är i "rätt" pris? Finns ju en sån uppsjö av modeller och jag tittar såklart runt när jag hittar ngn jag är intresserad av, ofta landar man ju på chrono24 men är det en bra referens för pris eller finns det bättre ställen att titta på. Tänker såklart då på beggade då nya känns lite out of reach :)
Välkommen. Som du säger finns det en uppsjö med olika varianter och även skillnader över tid. Den Speedmaster som anses vara den som är mest lik originalet som användes på månen är Speedmaster Professional med Hesalite (plexiglas).

Själv har jag 16.5cm handled och har inga problem att använda en Speedmaster Professional på 42mm.

Referenser du kan kika på är 311.30.42.30.01.005 (kallas för 005) är den som är mest populär här. Det är referensen innan den som precis släpptes och med Hesalite. Sen finns det såklart en uppsjö av andra varianter och referensnummer.

Om du kan ge oss lite mer info om vad det är du söker och budget så kanske vi kan hjälpa dig på traven.
 

Efe

Omega
2-Faktor
Säger hej i den tråd jag absolut helst vill bli medlem i :)

Har också en fråga i min jakt på en speedy till min tunna handled.. Hur gör ni för att värdera om en klocka är i "rätt" pris? Finns ju en sån uppsjö av modeller och jag tittar såklart runt när jag hittar ngn jag är intresserad av, ofta landar man ju på chrono24 men är det en bra referens för pris eller finns det bättre ställen att titta på. Tänker såklart då på beggade då nya känns lite out of reach :)
CH24 brukar oftast vara något dyrare iom att dom tar provision för varje såld klocka, men ger väl ett bra "hum" om priset överlag. (Tänk på att klockor utanför EU kräver tull och importmoms (25%) så priset som visas på CH24 är inte alltid det slutgiltiga priset du kan behöva betala)

Du kan ju annars alltid söka i Köp/sälj-sektionen här på KS för att hitta avslutade annonser från de senaste månaderna och därmed få en ungefärlig prisidé.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tisdag!
20210330_150643.jpg
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har nyligen sålt av största delen av samlingen, vilket är både befriande och vemodigt efter all tid som lagts på att jaga upp spännande objekt.

Kanske känns det överflödigt att hylla denna klocka i just denna tråd, men det är en klocka som verkligen består. Haft min i 10 år snart och den sitter säkert medans annat känns utbytbart. Viva la Speedy!

16F7D6DD-15B7-444A-8546-8C74A4F8D55E.jpeg
 

Feiko

Breitling
Tack Hasse Varg, intressant lista att titta på!

Tack Efe för tipset att kolla gamla annonser här och input på Chrono24!

105012: 005:an är definitivt en jag håller ögonen på, det är ngt med just månklockan som tilltalar mig (även om reduced tilltalar ekonomin mer..). Sen om man får drömma så tycker jag att apollo 50th anniversary är helt underbar. Med det sagt skulle jag säga att en 005 är precis det jag vill ha, sen ser man ju oerhört många fina bilder här så nog kan man få annan inspo!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nån mer än @erow som lyckats knipa nya Speedy? Fick ett estimat på 12 månader då listorna fylls på rejält 😵😵😵
Har stått i kö sedan början av januari, har blivit lovad "en av de första". Frågade för någon vecka sedan. Det sades i januari månadsskiftet mars/april. Men nu är det senaste mest oklart. De har börjat trilla in, men leveranserna verkar vara små. Så trots ett beställningsnummer så vet jag inte.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Den är udda, jag har tyvärr inget namn på länken men klockan är från 09-10 tror jag! Tavlan i pärlemor också! Det var en butik i Örebro som skulle sälja av Omega pga de inte får sälja det märker längre och denna klocka låg inne på lagret och samlade damm. Jag nöp och blev nöjd 😉
Tittar du under ändlänken eller om du plockar av länken så borde du kunna se en märkning med vilken det är :)
 

David71

Rolex
2-Faktor
Den är udda, jag har tyvärr inget namn på länken men klockan är från 09-10 tror jag! Tavlan i pärlemor också! Det var en butik i Örebro som skulle sälja av Omega pga de inte får sälja det märker längre och denna klocka låg inne på lagret och samlade damm. Jag nöp och blev nöjd 😉

Tittar du under ändlänken eller om du plockar av länken så borde du kunna se en märkning med vilken det är :)
Referensen på klockan är nog 3534.70.00 men hittar ingen ref på länken. Modellen tillverkades mellan 2004-2010 :)

Speedmaster Reduced - 3534.70.00 | OMEGA® (omegawatches.com)
 
  • Like
Reactions: NRE
Topp