• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Vansinnigt snygg bild på en otroligt snygg klocka. Imponerad. Berätta om din fototeknik :)
Helt ärligt så har jag ingen teknik överhuvudtaget 🤣 försöker bara fokusera med hjälp av att trycka på skärmen på mobilen sen så tar jag bara bilden, tycker personligen att jag behöver bli bättre på att ta bilder
CF453A3D-2E5F-4A37-BFE1-A703AC80BBA8.jpeg
53772C51-9148-41E8-853D-FA41C8E674B7.jpeg
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Helt ärligt så har jag ingen teknik överhuvudtaget 🤣 försöker bara fokusera med hjälp av att trycka på skärmen på mobilen sen så tar jag bara bilden, tycker personligen att jag behöver bli bättre på att ta bilder
CF453A3D-2E5F-4A37-BFE1-A703AC80BBA8.jpeg
53772C51-9148-41E8-853D-FA41C8E674B7.jpeg
Då är du en natur begåvning. Jag får inte till såna bilder trots att jag kör med systemkamera och macro objektiv.
Stor eloge till din fotokonst 👍 :)
 

kottme

Cartier
Grymt. Ska förbi AD imorgon. I värsta fall får man köra på Forstner flat-link och kanske lasergravera claspen ☺️
Riktigt najs klocka(men då är jag väldigt partisk haha) men meddela gärna här vad du får för svar från AD, och även ett pris vore tacksamt!
Kan vart rekommendera Forstners-länken till FOIS, men vore schysst med lite olika alternativ :)
 

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt najs klocka(men då är jag väldigt partisk haha) men meddela gärna här vad du får för svar från AD, och även ett pris vore tacksamt!
Kan vart rekommendera Forstners-länken till FOIS, men vore schysst med lite olika alternativ :)
Absolut, återkommer ☺️ Har redan beställt Forstner så väntar på den också ☺️
 

Railmaster.

Breitling
Min helt vanliga Speedmaster månklocka är lite av en favorit sedan jag köpte den ny 2008 för 21.000 kr.
Jag är av den uppfattningen att en klocka inte behöver servas så länge den fungerar som den ska och den håller tiden.

Förra året var det en kollega som kommenterade klockan och ville veta om jag var nöjd med den för ha ville köpa en Omega till sin flickvän.
Jag öste lovord över Omega i allmänhet och min Speedmaster i synnerhet, dagen efter gick fjädern av i Speedmastern!

Jag orkade inte lämna den på service till en AD och betala 10.000 kr utan klockan blev liggande månad efter månad.

Men så tog jag mig i kragen och gav klockan till en pensionerad urmakare jag har lite kontakt med, han har alltid mycket att göra men för två veckor sedan var klockan klar meddelade han, och priset han begärde för servicen och reparationen var en positiv överraskning, 2500 kr.
Klockan går helt perfekt nu och håller sig väl inom kraven för en COSC kronometercertifiering.

Klockan är inte polerad, något jag alltid är noga med att få slippa för det är ett oerhört slit att patinera klockor genom att använda dem år efter år och den patinan vill man inte polera bort!
20210329_163820.jpg
 
Är det någon här som har en uppfattning om andrahandsvärdet på nya speedyn och vad vi tror kommer hända med det framöver? Har fått erbjudande att köpa safirmodellen av AD, men som bekant så är ju priset ganska högt numer. Jag är inte intresserad av att flippa och tjäna pengar på den, i så fall låter jag den hellre gå till någon som vill ha den från början om jag mot förmodan inte gillar den själv, men däremot skulle det ju vara skönt att veta att man inte kommer torska alltför mycket pengar om man skulle välja att köpa den men sen vilja ha något annat. Vad tror ni? Jag har inte sett den begagnad annat än på c24 och det brukar ju inte precis vara representativt. Tänker dock att det höga inköpspriset banar väg för ett ganska stort pristapp (särskilt när plexi-versionen kostar 10k mindre).

Också, ni som har den - var den värd det? ☺️
 

Tachymeter

Cartier
Är det någon här som har en uppfattning om andrahandsvärdet på nya speedyn och vad vi tror kommer hända med det framöver? Har fått erbjudande att köpa safirmodellen av AD, men som bekant så är ju priset ganska högt numer. Jag är inte intresserad av att flippa och tjäna pengar på den, i så fall låter jag den hellre gå till någon som vill ha den från början om jag mot förmodan inte gillar den själv, men däremot skulle det ju vara skönt att veta att man inte kommer torska alltför mycket pengar om man skulle välja att köpa den men sen vilja ha något annat. Vad tror ni? Jag har inte sett den begagnad annat än på c24 och det brukar ju inte precis vara representativt. Tänker dock att det höga inköpspriset banar väg för ett ganska stort pristapp (särskilt när plexi-versionen kostar 10k mindre).

Också, ni som har den - var den värd det? ☺️
Efter drygt en vecka tycker jag fortfarande den är värd det :) . Är dock en hesalite, det var bara den jag egentligen var intresserad av och safirmodellen hade inte kommit ännu. Lycka till!
 
Efter drygt en vecka tycker jag fortfarande den är värd det :) . Är dock en hesalite, det var bara den jag egentligen var intresserad av och safirmodellen hade inte kommit ännu. Lycka till!
Fattar - det är ju den klassiska modellen men gillar verkligen att man ser utverket på safirversionen - tycker att det är så grymt snyggt. Tråkigt dock att den ska vara så mycket dyrare. Men när man väl står med den i handen så finns det väl en risk att det inte spelar någon roll 😂
 

Omega Skogmaster

Omega
2-Faktor
Tjena! Efter senaste nyförvärvet har tyvärr Speedyn för tillfället hamnat nummer 2 på priolistan, då annan klocka främst använts dagtid. Jag tar på mig Speedyn direkt när jag kommer hem efter jobbet och tar av den när jag går och lägger mig för att hålla igång den. Däremot stannar den alltid under natten. Är det naturligt med tanke på att jag inte bär den lika frekvent, eller något som bör kikas upp?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Tjena! Efter senaste nyförvärvet har tyvärr Speedyn för tillfället hamnat nummer 2 på priolistan, då annan klocka främst använts dagtid. Jag tar på mig Speedyn direkt när jag kommer hem efter jobbet och tar av den när jag går och lägger mig för att hålla igång den. Däremot stannar den alltid under natten. Är det naturligt med tanke på att jag inte bär den lika frekvent, eller något som bör kikas upp?
Kan ju bero på att du inte använder den så många timmar.
Har du testat att vrida upp den fullt och sen låta den ligga och se hur lång gångreserven är?
Edit: Power reserve på en Speedmaster reduced ska vara ca 40 timmar.
 
Senast ändrad:

Feiko

Breitling
Säger hej i den tråd jag absolut helst vill bli medlem i :)

Har också en fråga i min jakt på en speedy till min tunna handled.. Hur gör ni för att värdera om en klocka är i "rätt" pris? Finns ju en sån uppsjö av modeller och jag tittar såklart runt när jag hittar ngn jag är intresserad av, ofta landar man ju på chrono24 men är det en bra referens för pris eller finns det bättre ställen att titta på. Tänker såklart då på beggade då nya känns lite out of reach :)
 
Senast ändrad:
Topp