• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hallå alla,

Ställde frågan i Omega-tråden, men blev tipsad om att ställa den i Speedmaster-tråden istället. Till frågan:

Jag är på jakt efter att införskaffa mig en äldre Speedmaster i prisklassen 15 000–20 000 och har tittat på två olika modeller. En Speedmaster Date (3513.50) och en Speedmaster Reduced (3510.50). Bägge dessa modeller tilltalar mig ur ett estetiskt perspektiv, med liten fördel för Reduced som jag tycker ser lite snyggare ut.

Men så till frågan! Är det någon av dessa modeller som ni hade rekommenderat över den andra? Och varför? Jag hade nästan bestämt mig för att satsa på en Reduced, men såg sedan att servicen på en sådan kan komma att bli svindyr pga "modulärt" verk. Även om jag vill köpa klockan för att använda så kan den ju självfallet komma att flippas och då vill man ju helst inte sitta på en kall modell. Fast den risken är kanske minimal om man köper begagnat ändå.

Slänger upp två googlade bilder för topic. :)

wristshot.jpg
9BLbyvAPSZeOTIG2u_gtItYPd6U1NfF_DP5T3ODjPGY.jpg
 
Vad är er syn på vintage Speedmaster säg SU 375.0032 från 1990-2000 tal. För runt 15-20k. Ny servad i gott skick bör tilläggas

eller

Bättre att vänta och köpa en ny för 50-60k? Det var ju inte länge sedan de kostade runt 30-40k för ny. Så känns som priserna för en ny är rätt spekulativa.

hur resonerade ni?
 
Vad är er syn på vintage Speedmaster säg SU 375.0032 från 1990-2000 tal. För runt 15-20k. Ny servad i gott skick bör tilläggas

eller

Bättre att vänta och köpa en ny för 50-60k? Det var ju inte länge sedan de kostade runt 30-40k för ny. Så känns som priserna för en ny är rätt spekulativa.

hur resonerade ni?
Vilken vill du helst ha?
 
Utseendemässigt tar jag hellre en en vintage, men med små marginaler.

Men inte om det innebär svindyra servicekostnader och med risken att reservdelar inte finns. Isåfall blir ju klockan näst intill värdelös.

De nya ser ju nästan lika bra ut och om de håller värdet samt har lägre servicekostnader tar jag hellre en sån.

Fick syn på två fina på kaplans nu jag vart rätt sugen på.
 

Bilagor

  • 2C55CB17-C0B9-4907-AF77-276CF1B2497A.jpeg
    2C55CB17-C0B9-4907-AF77-276CF1B2497A.jpeg
    98.7 KB · Visningar: 13
  • 71389FBA-3764-4323-8837-4EA59A238893.jpeg
    71389FBA-3764-4323-8837-4EA59A238893.jpeg
    100.9 KB · Visningar: 14
Mycket tacksam för alla svar igen!

Grattis till nytillskottet!
Jag är själv aspirerande och var hos Eriksons urhandel och provade den så sent som igår. Jag väntar mitt andra barn i slutet av maj och tänkte lägga en beställning på just den modellen efter det.
För min del är det snarare tvärtom, jag har handleder på 20cm...

Skulle du inte vara nöjd kan jag köpa den av dig begagnat i början av Juni. ;)
Tack! Va kul! Va de specifikt safiren som lockade?

Jag tycker det inte är några problem. Jag tror ingen kommer att fundera ”vilken stor klocka han har för sina handleder” och om du verkligen vill ha, kör. Ett annat sätt att få ”ner” storleken är att istället för länk köra på band. Provade du någon med band istället för länk?
Nej det blir ofta väldigt överdrivet också när man fotograferar tycker jag. Jag har faktistk aldrig testat en Speedy Pro på något annat än länk men skulle gärna göra det. De smala handlederna gör att läderbanden ALLTID är för stora och det fortsätter förvåna mig att så få märken erbjuder olika längd på läderbanden... Men helt klart en bra tanke, jag komemr antagligen köra nato väldigt ofta.

Du kan, men det ser tyvärr inte bra ut.
Jag håller med dig, det är så mina tankar går. Ibland känns det som "Absolut inte" medan ibland går det över till, "det ser ju faktiskt rätt bra ut"...
 
Nej det blir ofta väldigt överdrivet också när man fotograferar tycker jag. Jag har faktistk aldrig testat en Speedy Pro på något annat än länk men skulle gärna göra det. De smala handlederna gör att läderbanden ALLTID är för stora och det fortsätter förvåna mig att så få märken erbjuder olika längd på läderbanden... Men helt klart en bra tanke, jag komemr antagligen köra nato väldigt ofta.

Ett tips - fina band med valfri längd: https://custo.abpconcept.paris/php/customizer.php
Just nu inte fullt så dyrt :) :

Anniversary Month - Final Act

24% off

on Bespoke straps
24% off on bespoke watch strap
with the following code​
BDAY24​
Expiration date: 30 Apr, 2021​
 
Mycket tacksam för alla svar igen!


Tack! Va kul! Va de specifikt safiren som lockade?


Nej det blir ofta väldigt överdrivet också när man fotograferar tycker jag. Jag har faktistk aldrig testat en Speedy Pro på något annat än länk men skulle gärna göra det. De smala handlederna gör att läderbanden ALLTID är för stora och det fortsätter förvåna mig att så få märken erbjuder olika längd på läderbanden... Men helt klart en bra tanke, jag komemr antagligen köra nato väldigt ofta.


Jag håller med dig, det är så mina tankar går. Ibland känns det som "Absolut inte" medan ibland går det över till, "det ser ju faktiskt rätt bra ut"...
Jag skulle säga att man ska akta sig för att fatta beslut om klockor baserat på vad andra tycker. Iaf för egen del så är det viktigaste vad man själv känner - en klocka som gillas av andra men som man själv inte trivs med kommer aldrig kännas bra, oavsett hur bra andra tycker att den är, och på samma sätt kommer en klocka som man tycker riktigt mycket om sitta på armen oavsett vad andra tycker och det kommer kännas fantastiskt! Så om du verkligen gillar speedy pron tycker jag att du ska köra! Den nya är verkligen helt fantastisk! den är ju ”bara” 47 mm lug to lug och med den nya endlinken som gör att bandet går rakt ner från bandhornen tycker jag att den funkar på betydligt mindre handleder än den tidigare modellen. Så sammanfattningsvis - om du gillar den, köp! Den är grym och jag tror inte att du kommer ångra dig :)
 
Hallå alla,

Ställde frågan i Omega-tråden, men blev tipsad om att ställa den i Speedmaster-tråden istället. Till frågan:

Jag är på jakt efter att införskaffa mig en äldre Speedmaster i prisklassen 15 000–20 000 och har tittat på två olika modeller. En Speedmaster Date (3513.50) och en Speedmaster Reduced (3510.50). Bägge dessa modeller tilltalar mig ur ett estetiskt perspektiv, med liten fördel för Reduced som jag tycker ser lite snyggare ut.

Men så till frågan! Är det någon av dessa modeller som ni hade rekommenderat över den andra? Och varför? Jag hade nästan bestämt mig för att satsa på en Reduced, men såg sedan att servicen på en sådan kan komma att bli svindyr pga "modulärt" verk. Även om jag vill köpa klockan för att använda så kan den ju självfallet komma att flippas och då vill man ju helst inte sitta på en kall modell. Fast den risken är kanske minimal om man köper begagnat ändå.

Slänger upp två googlade bilder för topic. :)

wristshot.jpg
9BLbyvAPSZeOTIG2u_gtItYPd6U1NfF_DP5T3ODjPGY.jpg
Skillanden i servicekostnad är i sammanhanget mycket liten. Jag servade just en 3510.50 (cal. 3220) hos Omega i Schweiz. Full genomgång av hela verket, nya slitdelar, nya visare, ny krona, nya tryckknappar, nytt glas, länkrenovering samt polering. Hela kalaset gick på 9 lax jämnt och så bjöd Eriksons på ett värderingsintyg.

Rätta mig om jag har fel, men en standardservice för en speedy pro där inget är helt galet kostar typ 7500? En Date-modell är automatisk (7750 base) och kommer sannolikt landa däremellan..

För en klocka i 20k-klassen tycker jag inte att den där sista tusenlappen ska diktera ditt beslut. Skicket på urverket i klockan du köper kommer förmodligen spela större roll än vilket urverk det faktiskt är.

Min personliga åsikt är också att 3510.50 är schysstare och undervärderad. Klättrar dock snabbt i pris just nu, som allt annat.
 
Skillanden i servicekostnad är i sammanhanget mycket liten. Jag servade just en 3510.50 (cal. 3220) hos Omega i Schweiz. Full genomgång av hela verket, nya slitdelar, nya visare, ny krona, nya tryckknappar, nytt glas, länkrenovering samt polering. Hela kalaset gick på 9 lax jämnt och så bjöd Eriksons på ett värderingsintyg.

Rätta mig om jag har fel, men en standardservice för en speedy pro där inget är helt galet kostar typ 7500? En Date-modell är automatisk (7750 base) och kommer sannolikt landa däremellan..

För en klocka i 20k-klassen tycker jag inte att den där sista tusenlappen ska diktera ditt beslut. Skicket på urverket i klockan du köper kommer förmodligen spela större roll än vilket urverk det faktiskt är.

Min personliga åsikt är också att 3510.50 är schysstare och undervärderad. Klättrar dock snabbt i pris just nu, som allt annat.
Ja, det lät ju faktiskt som en rimlig kostnad för så mycket jobb!

Och jag håller självklart med dig om att skicket på urverket bör spela större roll än själva urverket. Men då kommer ju nästa fråga - hur vet man, som lekman, hur bra skicket urverket är i? Tänker att de flesta reduced jag stött på verkar inte ha genomgått service nyligen. Men det i sig driver väl upp priset.
 
Tillbaka
Topp