• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Sålde min SMPc och köpte denna istället. Än så länge mycket nöjd med mitt byte.

IMG_5161.jpeg
Snyggt armband
 
Förresten, ingen här i tråden som är i behov av den länk som jag fick med till min 105.012-66?

1171/633 är oxå en trevlig länk. Passar fint visuellt även på moderna boetter även om man tydligen får fila lite lite för passningen👍
 
1039/516 på plats, så nöjd med både klockan och länken, väntar nu på FF kronan som säljaren skickade igår (från USA så det lär ta ett tag innan den kommer fram och sen så ska ju Farfars klocka ha tid att montera den också…) 🤗
D22F23B3-34E2-4FCC-A9C1-2B66D3117481.jpeg

B7BF5A5E-52F4-405E-BD2D-10FC27CEAE27.jpeg

Länken är lite för lång så jag behöver göra samma sak som @jappdapi gjort och som han beskriver i tidigare poster i tråden

Avundsjuk. Mitt intyg från Omega säger 1039 så jagat men inte hittat något ”fynd” än. Kör Forstner-franken så länge.

1F8504DD-AC45-4AC2-A68D-719E55EF1015.jpeg
 
Hej alla Speedmaster älskare,

Sitter just nu på en fin Mark IV (4) som jag vill sälja och köpa någonting annat kul för. Vad tycker ni en sådan här kan vara värd? Årtal cirka 1973

Det är bara klocka som ingår med jätte lite stretch i länken för sin ålder cirka.

Stort tack på förhand

4FA1A3D2-CA2F-4C43-9E9A-225C842F89DB.jpeg
 
Inser att detta blir inlägg nummer 5000, tiden går verkligen snabbt. Speciellt i den snabba Speedmaster tråden!

Det har kommit och gått ett helt gäng Speedys genom åren. Den jag saknar allra mest är nog denna 145.022-69 1971
IMG_20190809_165115_216.jpg

IMG_20190821_192708_268.jpg

Screenshot_20190825-182853_Gallery.jpg

Även denna är saknad, 3570.50.00 mod med en så kallad ”Italian Albino” tavla samt visare.
Screenshot_20210722-000019_Instagram.jpg

Screenshot_20210722-000145_Instagram.jpg

En drös 005or har också passerat, det jag lärt mig är att alla vägar leder till Speedmaster.
Idag har jag landat med denna, tycker uppdateringarna blev bra, länken, tavlan, dom små detaljerna som flörtar med vintage men i en modern tappning. Med det säger jag godnatt och tackar för en mycket gemytligt tråd med tonvis av kunskap att ta del av.
IMG_20210721_200922_341.jpg
Grattis till 5000 inlägg! 😃 Om det är sunt eller inte beror på vem man frågar 😄 Enligt mig väldigt sunt😊👍

Hursomhelst du har ju haft ett gäng grymma klockor av de flesta märkena både dyra och billigare, men vad är det som gör att du återkommer till speedyn flera gånger om? 😊
 
Grattis till 5000 inlägg! 😃 Om det är sunt eller inte beror på vem man frågar 😄 Enligt mig väldigt sunt😊👍

Hursomhelst du har ju haft ett gäng grymma klockor av de flesta märkena både dyra och billigare, men vad är det som gör att du återkommer till speedyn flera gånger om? 😊
Tusen tack! :) Ja jag vet inte, en hel del timmar har spenderats här på KS genom åren. Kul har det varit om inte annat.

Det började som för dom allra flesta med en SKX, därefter köpte jag min första lite dyrare klocka vilket råkade vara just Speedmastern, en 005 den gången. Den ger mig en speciell känsla, påminner liksom om där allt började. Det är en fantastisk klocka med både utseende och historia, tidlös klassiker helt enkelt. Sen gillar jag den entusiasm som Speedy-ägare oftast har, prestigelöst och skönt snack :)

Nu med uppdateringen som kom var det för min del inget att tveka på, allt jag önskat i en modern Speedmaster fanns nu där. Sen blir jag rastlös ibland, testar nytt vilket ofta gjort att jag flippat Speedmastern. Knäpp är man, men det sköna är att jag inte är ensam här :D
IMG_20210718_204413_572.jpg
IMG_20210723_181744_474.jpg

IMG_20210717_010006_411.jpg
 
Tusen tack! :) Ja jag vet inte, en hel del timmar har spenderats här på KS genom åren. Kul har det varit om inte annat.

Det började som för dom allra flesta med en SKX, därefter köpte jag min första lite dyrare klocka vilket råkade vara just Speedmastern, en 005 den gången. Den ger mig en speciell känsla, påminner liksom om där allt började. Det är en fantastisk klocka med både utseende och historia, tidlös klassiker helt enkelt. Sen gillar jag den entusiasm som Speedy-ägare oftast har, prestigelöst och skönt snack :)

Nu med uppdateringen som kom var det för min del inget att tveka på, allt jag önskat i en modern Speedmaster fanns nu där. Sen blir jag rastlös ibland, testar nytt vilket ofta gjort att jag flippat Speedmastern. Knäpp är man, men det sköna är att jag inte är ensam här :D
IMG_20210718_204413_572.jpg
IMG_20210723_181744_474.jpg

IMG_20210717_010006_411.jpg
Håller med dig angående det du skriver om speedyn och dess ägare här i tråden, klassisk, prestigelöst och skönt snack i tråden. Har många gånger tänkt flippa min 005 för att testa på lite annat men tillskillnad från dig vågar jag inte sälja den, kommer bara att ångra mig😄.
Den nya speedyn är helt klart grym med alla uppdateringar men de missade en grej, varför kunde inte gjort så den klara åtminstone 100m wr? Nu vet jag att man "kan" bada med den ändå men det vågar jag ju inte det heller 🤔😄 Snygga bilder också förresten 😊👍
 
Hej
Instämmer med ovan skrivare, prestigelös och mycket kunskap och hjälpande åsikter på detta forum, dock generellt på KS! Tack för det!

Jag blev ju som sagt av med min ST1, och allt är inte klart gällande ersättning etc men tänkte be Er om era åsikter samt vad man eventuellt skulle ersätta den med, nya modellen eller ny ST1?!

Tack och fortsätt trevlig söndag!
 
Satt å fundera på vilken länk man eventuellt skulle beställa, helborstad eller borstad och polerad.

Tittade noga på min egen länk (orginal länken 005) då den är borstad och polerade mitten länkar å ser att jag har monterat en fel när jag kortade länken för 3,5 år sedan 🤦‍♂️😄
IMG_20210725_184645.jpg
IMG_20210725_184544.jpg
 
Satt å fundera på vilken länk man eventuellt skulle beställa, helborstad eller borstad och polerad.

Tittade noga på min egen länk (orginal länken 005) då den är borstad och polerade mitten länkar å ser att jag har monterat en fel när jag kortade länken för 3,5 år sedan 🤦‍♂️😄
IMG_20210725_184645.jpg
IMG_20210725_184544.jpg
Tycker 1479 länken är riktigt snygg! Gillar både polerad och opolerad dock så kan inte hjälpa dig där ;) Sett detta klipp?
 
Hej,

Jag har länge gått och funderat på att skaffa mig en Speedmaster, och med den nya modellen har begäret blivit ännu starkare. Funderar dock på en sak som inte kanske specifikt har med modellen att göra men testar ändå att fråga. På min arbetsplats måste alla tillhörigheter som tas med passera genom säkerhetskontroll varje dag. Tänk säkerhetskontrollen på en flygplats. Tillhörigheter "röntgas" (i brist på bättre ord, vet inte om det handlar om faktiska röntgenstrålar men ger iaf möjlighet se genom olika material) varje dag vid in- och utpassering. Bär idag en SKX dagligen på jobbet som går så pass illa att det är svårt att säga om den tagit skada av behandlingen. Är det rimligt att tänka att mekaniska klockor tar skada av att "röntgas" dagligen på detta vis? Tänker ex. på ev. magnetism som maskinen kan använda sig av.

Tacksam för tankar och svar, kanske någon som har liknande erfarenheter.
 
Hej,

Jag har länge gått och funderat på att skaffa mig en Speedmaster, och med den nya modellen har begäret blivit ännu starkare. Funderar dock på en sak som inte kanske specifikt har med modellen att göra men testar ändå att fråga. På min arbetsplats måste alla tillhörigheter som tas med passera genom säkerhetskontroll varje dag. Tänk säkerhetskontrollen på en flygplats. Tillhörigheter "röntgas" (i brist på bättre ord, vet inte om det handlar om faktiska röntgenstrålar men ger iaf möjlighet se genom olika material) varje dag vid in- och utpassering. Bär idag en SKX dagligen på jobbet som går så pass illa att det är svårt att säga om den tagit skada av behandlingen. Är det rimligt att tänka att mekaniska klockor tar skada av att "röntgas" dagligen på detta vis? Tänker ex. på ev. magnetism som maskinen kan använda sig av.

Tacksam för tankar och svar, kanske någon som har liknande erfarenheter.
Det nya urverket ska vara rätt motståndskraftiga mot magnetism. Så det lär inte vara några större problem.

This new Caliber 3861 ensures that the Moonwatch will be unaffected by magnetic fields reaching 15,000 gauss

  • Anti-magnetic
    The movement is unaffected by exposure to strong magnetic fields, even those greater than 1.5 tesla (15,000 gauss).
 
Hej,

Jag har länge gått och funderat på att skaffa mig en Speedmaster, och med den nya modellen har begäret blivit ännu starkare. Funderar dock på en sak som inte kanske specifikt har med modellen att göra men testar ändå att fråga. På min arbetsplats måste alla tillhörigheter som tas med passera genom säkerhetskontroll varje dag. Tänk säkerhetskontrollen på en flygplats. Tillhörigheter "röntgas" (i brist på bättre ord, vet inte om det handlar om faktiska röntgenstrålar men ger iaf möjlighet se genom olika material) varje dag vid in- och utpassering. Bär idag en SKX dagligen på jobbet som går så pass illa att det är svårt att säga om den tagit skada av behandlingen. Är det rimligt att tänka att mekaniska klockor tar skada av att "röntgas" dagligen på detta vis? Tänker ex. på ev. magnetism som maskinen kan använda sig av.

Tacksam för tankar och svar, kanske någon som har liknande erfarenheter.
Har aldrig själv fått någon klocka magnetiserad, brorsan som är lokförare har dock fått sin klocka (Med vanligt ETA-verk) magnetiserad några gånger.

Här finns lite läsning: Magnetfält - begränsar de användningen av din klocka? | Klocksnack

Gamla 1861 kunde ju bli magnetiserad, men med nya 3861 som tål 15.000 gauss är det väl i princip omöjligt.
 
Tillbaka
Topp