Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag undrar det.Märkte idag att kronografen och uret stannar innan en minut har gått när jag startat kronografen. stoppar jag den och startar igen så börjar den gå igen. Testade nu att vrida upp uret ett varv och då hoppade den också igång igen.
kan det var dags för service? Klockan är uttagen 2018
Tack för ett utförligt svar.Jag undrar det.
Har läst en del om problem med det nya verket där det finns ett diskutabelt materialval i en lagring. Man har "löst" det genom att olja den lagringen en rejäl skvätt mer än normalt, medan den rätta lösningen nog är ett annat material i bussningen, vilket löses på service i framtiden.
...men poängen är att man alltid för att ev detektera felet, kommer tillbaka till att det är viktigt att klockan är fullt uppdragen. Är den inte det, eller åtminstone att du vet hur mycket gångreserv du har kvar i klockan, går det inte att svara på din fråga.
...men vad du kan göra är att mäta reserven på den. Alltså dra upp 100% och kolla hur länge den går. Jämför med vad den ska klara (50 timmar?).
Efter det kan du göra samma sak men också ha med tidtagningen i provet, starta kronografen alltså. Kolla sen hur länge klocka och tidtagning gått tillsammans. Om de adderas till motsvarande vad klockan hade utan tidtagning aktiverad så är det sannolikt som det ska.
...om inte, så är det nog dags för service. Men det tror jag inte. Inte än.
...och sen kan du även kolla vilken amplitud klockan har, om du har en timegrapher. Men det är väl lite överkurs. Börjar du med de tester jag nämnde innan så bör du få en uppfattning om läget.
Nej, med nya menar jag 3861. 1861-verket har inte den bussning som avses.Tack för ett utförligt svar.
Nya urverket? syftar du på 1861 som sitter i denna då?
Testade faktiskt power reserve förra veckan som klarade sina 48 timmar. Men har nu vridit upp den helt och startat koreografen så får jag se hur länge den klarar sig. Det skumma var ju att det räckte med att stoppa koreografen så började urverket snurra igen, gick även att starta kronografen igen där den stannade.
amplitude är överkurs för mig, är det för att se om den är magnitiserad? Kan även tillägga att klockan går ca +20sek om dygnet.
Är den uttagen andra halvan av 2018 bör den omfattas av Omegas förlängda garanti, om jag inte missminner mig. Gångavvikelsen är ju nog för att någon ska ta sig en titt på den.Märkte idag att kronografen och uret stannar innan en minut har gått när jag startat kronografen. stoppar jag den och startar igen så börjar den gå igen. Testade nu att vrida upp uret ett varv och då hoppade den också igång igen.
Riktigt braKan inte riktigt se mig mätt på den här. Kombinationen med det lite rödbruna racingbandet är tilltalande tycker jag.
Provar något nytt. Endast haft den gamla date modellen tidigare i 2 olika färger.
Låter lite väl tidigt har du garanti kvar så är det bara att lämna in den!Märkte idag att kronografen och uret stannar innan en minut har gått när jag startat kronografen. stoppar jag den och startar igen så börjar den gå igen. Testade nu att vrida upp uret ett varv och då hoppade den också igång igen.
Har kronografen igång nu så får vi se hur länge den tickar!När kronografen startar så adderas extra motstånd till verket, det är kanske vad som gör att verket stoppar. Har man då inte vridit upp ordentligt så kan det extra motståndet vara det som gör att klockan stannar. Och startar när kronografen kopplas ur.
Fast jag tycker fortfarande att endast ca 3 år är bra kort tid för en första service.
Är den uttagen andra halvan av 2018 bör den omfattas av Omegas förlängda garanti, om jag inte missminner mig. Gångavvikelsen är ju nog för att någon ska ta sig en titt på den.
Klockan är uttagen i maj så fick inte den förlängda garantin tyvärr!Låter lite väl tidigt har du garanti kvar så är det bara att lämna in den!
Hur länge skrubbade du? Jobbat på min med Polywatch ett par gånger men blir inte riktigt nöjd med resultatet..!Tur att dom kör med plexi! Repade glaset idag när jag sågade bort bottenventilen/pluggen på ett badkar tidigare idag!
Tur att man hade lite AUTOSOL hemma liggandes!
Hur länge skrubbade du? Jobbat på min med Polywatch ett par gånger men blir inte riktigt nöjd med resultatet..!
Såpass, får kolla in det där - Tack!Max ett par minuter, polyeatch är nog för klent! Börja med AITOSOL och så avslutar du med polywatch!
Jag tycker att du ska ställa frågan till @ERIKSON URHANDELHar någon här koll på var man kan handla nedan strap med tillhörande viklås?
Jag har kollat Omegas hemsida men hittar bara bandet på Ref: 310.32.42.50.01.001, ej som tillbehör...
Tack!Jag tycker att du ska ställa frågan till @ERIKSON URHANDEL
Det brukar komma snabba svar därifrån.
Du ska absolut kolla med @ERIKSON URHANDEL dom hjälpte mig med ett omega alligatorband 19 mm och viklås till min FOIS (vilket inte fans i omegas lista som tillbehör). Otroligt nöjd med resultatet.Har någon här koll på var man kan handla nedan strap med tillhörande viklås?
Jag har kollat Omegas hemsida men hittar bara bandet på Ref: 310.32.42.50.01.001, ej som tillbehör...
Bara denna i luren. Kan ordnar fler i nästa vecka.Den där är riktigt bra. Gillar att den har lite egen karaktär och inte försöker vara en Moonwatch men fortfarande väldigt speedmaster
Fler bilder?
Jag håller med, det verkar godkänt. Gångreserven är ju 48 timmar enligt spec. Att den då stannar efter 46 timmar med kronografen igång låter ok eftersom den förbrukar energi. Att den sedan går igång igen en stund när du fipplar med kronografen eller skakar den är ju inte heller konstigt.Sammanställning av test av gångreserv:
Uppdragen 21:15 17/8 kronografen igång.
19:35 19/8 död med kronografen igång men startar när jag stönger av och sen på kronografen (46 timmar)
Startar på 19:35 igen. Stannar på 19:52 och går igång någon sekund innan den stannar om jag knackar/skakar på den.
Stannar och startar kronografen så går den igång. 19:52. Stannar efter 30 sek.
Stänger av kronografen så går den igång utan kronograf 19:53. Stannar helt 23:10 (50 timmar)
Tycker än det verkar vara godkänt. Verkar vara de 4 sista timmarna som klockan har svårt att ha igång kronografen. Vad tycker ni? Normalt beteende?
Jo jag mailade med dem, fick svar nästa direktDu ska absolut kolla med @ERIKSON URHANDEL dom hjälpte mig med ett omega alligatorband 19 mm och viklås till min FOIS (vilket inte fans i omegas lista som tillbehör). Otroligt nöjd med resultatet.
Vet att det är dyrt, fick själv en chock men lovar att det var värt pengarnaJo jag mailade med dem, fick svar nästa direkt
Dock så kostade bandet 9000kr med tillhörande viklås, tyckte det var saftigt för ett nylonband. Men det väl viklåset som drar iväg i pris.
Tycker det är konstigt när en helt ny länk kostar 7000kr (har för mig att jag läst det priset, kanske har fel)