• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ett par följdfrågor, från mig som egentligen aldrig varit särskilt inne på just Speedys. Vad pratar vi om för värde för en franken som denna? Egentligen saksamma för min del, men inte min klocka och ägaren/släktningen är självklart nyfiken.

Går det / hur dyrt skulle det vara att ha denna som projektklocka och försöka hitta korrekta delar på bukten/auktion etc etc? Hade kanske varit kul att framöver (om den faller i mina händer) försöka återställa den till hur den borde vara som den köptes -68. Just i och med för mig är det ändå affektionsvärde och en rolig "piece" oavsett hur franken den är, då min släkt egentligen har noll klockintresse så är det speciellt kul att det köps en sån här klocka i present :)

Återigen, tack för allt hjälp hittils!

Denna klocka är värdet av delarna löst. Och jag tror att vi alla här har bra svårt att svara på det utan att grotta ner oss ett tag, men för att spåna lite snabbt:

Boettlock - 5k
Bezel - 12k
Boett - ? Behöver se profilen bättre för att se om det är en nyare/äldre och hur sliten, men vi drar till med 5k
Tavla - 8k
Urverk - 5k
Chronohand - 3k (om den inte är en service hand)
Andra händer - 0.5k
Anti magnet lock - 2k
Tryckare - 1k
summa - 38.5k (grovt räknat)

Det är kostsamt om du ska fixa till den med rätt delar till en 145.012-68. Då behöver du lägga ca 50-60k då det är de två dyraste delarna som behövs. Tavla och verk.

Och gör du de förändringarna kommer du nog bara att ångra dig. Eftersom den då helt plötsligt inte har samma hjärta och inte är samma utseende som den klocka som släktingen tittat på i alla år.

Så om jag var du och fick ärva så hade jag låtit den vara som den är. Möjligen byta timvisaren (+minut) men annars inget då det var så den hade burits.

Senast ändrad:
Denna klocka är värdet av delarna löst. Och jag tror att vi alla här har bra svårt att svara på det utan att grotta ner oss ett tag men för att spåna lite snabbt:

Boettlock - 5k
Bezel - 12k
Boett - ? Behöver se profilen bättre för att se om den är nyare/äldre och hur sliten men vi drar till med 5k
Tavla - 8k
Urverk - 5k
Chronohand - 3k (om den inte är en service hand)
Andra händer - 0.5k
Anti magnet lock - 2k
Tryckare - 1k
summa - 38.5k (grovt räknat)

Det är kostsamt om du ska fixa den till rätt delar för en 145.012-68. Då behöver du lägga ca 50-60k då det är de två dyraste delarna som behövs. Tavla och verk.

Och gör du gör de förändringarna kommer du nog bara att ångra dig. Eftersom den då helt plötsligt inte har samma hjärta och inte är samma utseende som den klocka som släktingen tittat på i alla år.

Så om jag var dig och ärva så hade jag låtit den vara som den är. Möjligen byta timvisaren men annars inget då det var så den hade burits.
Jag är inne på samma sak som @105.012 vad gäller värdet samt att det inte är så vettigt att försöka få tillbaka den till en korrekt 145.012-67. Serva den och se till att timvisaren ersätts med en korrekt. Service lär gå på minst 7k skulle jag tro, kan vara lite svårt att få tag på enbart en timvisare i tritium, finns set på Omega Forums för runt 10k. Alternativt så skulle man kunna köpa ett set replacement visare i super-luminova och ”baka” eller reluma dem så att de matchar index. Om du är intresserad så har jag ett set bakade visare som jag skaffade till ett projekt som aldrig blev av, skicka ett meddelande till mig i så fall.

Jag är inne på samma sak som @105.012 vad gäller värdet samt att det inte är så vettigt att försöka få tillbaka den till en korrekt 145.012-67. Serva den och se till att timvisaren ersätts med en korrekt. Service lär gå på minst 7k skulle jag tro, kan vara lite svårt att få tag på enbart en timvisare i tritium, finns set på Omega Forums för runt 10k. Alternativt så skulle man kunna köpa ett set replacement visare i super-luminova och ”baka” eller reluma dem så att de matchar index. Om du är intresserad så har jag ett set bakade visare som jag skaffade till ett projekt som aldrig blev av, skicka ett meddelande till mig i så fall.
He, he, ser ett litet syftningsfel 😬 Med "du" menar jag givetvis @Platinum och inte @105.012 😁

20210823_145926.jpg

Tillbaka
Topp