• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Det är samma gubbe som skapade Constalatio - loggan med observatoriet och de åtta stjärnorna som införde hippocampusen (grekisk gud) , och då först på just seamaster. Man tyckte på den tiden (50-tal?) att även rail- och speedmastern hade god vattentålighet, så även de fick hästen.

Detta var ju i dykarnas barndom. Betänk att Rolex Oystercase heter just Oyster för att det var vattentåligt, och jag skulle ju inte simma med min 60-talsTudor i dagsläget mer än min Speedmaster.
Tack för upplysande inlägg. Alltid trevligt att få med bakgrunder. Bara liten korr. Hippokampus själv är ingen sjögud. Havsguden Poseidon hade ett spann sjöhästar som drog hans vagn. Hippokampus (gr ἱππόκαμπος) står egentligen för hästodjur men har haft en positiv innebörd för sjöfarare. Små sjöhästar finns ju också på riktigt och kallas Hippocampus.:)
Bild nedan lånad från www.

Bilagor

• 48AFB2C0-4F4B-4155-B5FB-59119930A90A.jpeg
    48AFB2C0-4F4B-4155-B5FB-59119930A90A.jpeg
    15.8 KB · Visningar: 8
Tack för upplysande inlägg. Alltid trevligt att få med bakgrunder. Bara liten korr. Hippokampus själv är ingen sjögud. Havsguden Poseidon hade ett spann sjöhästar som drog hans vagn. Hippokampus (gr ἱππόκαμπος) står egentligen för hästodjur men har haft en positiv innebörd för sjöfarare. Små sjöhästar finns ju också på riktigt och kallas Hippocampus.:)
Bild nedan lånad från www.
Helt rätt av dig, de var inga gudar.
Dock så såg den grekiska hippocampus i mytologin väldigt annorlunda ut än vad vi idag kallar sjöhäst då den precis som Minotaurus (hälften tjur, hälften människa) var hälften fisk och hälften en helt vanlig häst med man och allt.

Efter två dygn så har min speedmaster ökat med 34 sek... Har legat med tavlan uppåt delar av dagen samt över natten. Får testa olika positioner och se om man kan lära sig reglera det genom att låta klockan vila i olika positioner.

Vad betyder stor gångavvikelse i praktiken? Är det då per automatik dags för service? Ska enligt säljaren vara servad 2019 dock inga papper på det...
Screenshot_20210828_121109_net.hubalek.android.apps.atomic_clock_watch_accuracy_tool.jpg

Efter två dygn så har min speedmaster ökat med 34 sek... Har legat med tavlan uppåt delar av dagen samt över natten. Får testa olika positioner och se om man kan lära sig reglera det genom att låta klockan vila i olika positioner.

Vad betyder stor gångavvikelse i praktiken? Är det då per automatik dags för service? Ska enligt säljaren vara servad 2019 dock inga papper på det...
Screenshot_20210828_121109_net.hubalek.android.apps.atomic_clock_watch_accuracy_tool.jpg
Det är på tok för mycket i tidsavvikelse! Är den servad nyligen så brukar det räcka med ruckning. Men ett stort men, i min värld så förstår jag inte att det inte finns papper på en service om det nu är gjort nyligen!? Den är inte billig på en speedy och ett sånt värdefullt papper slarvar man väl inte bort?
Jag hade gått till en urmakare och bett dem kolla på den om det räcker med en ruckning eller om den behöver servas.

Det är på tok för mycket i tidsavvikelse! Är den servad nyligen så brukar det räcka med ruckning. Men ett stort men, i min värld så förstår jag inte att det inte finns papper på en service om det nu är gjort nyligen!? Den är inte billig på en speedy och ett sånt värdefullt papper slarvar man väl inte bort?
Jag hade gått till en urmakare och bett dem kolla på den om det räcker med en ruckning eller om den behöver servas.
Fattar inte heller hur det kan saknas... Bor riktigt långt ifrån någon AD dock😢

Om den plötsligt börjar forta sig så, så är risken stor (chansen?) att den blivit magnetiserad. Beställ en billig avmagnetiserare och testa som första steg. Räddat mig två gånger.

Om den plötsligt börjar forta sig så, så är risken stor (chansen?) att den blivit magnetiserad. Beställ en billig avmagnetiserare och testa som första steg. Räddat mig två gånger.
Nu har jag stött på detta men blev sugen på en avmagnetiserare när du nämnde det.

Tror du en sådan gör jobbet?

Tar annars gärna emot tips på annat.

Nu har jag stött på detta men blev sugen på en avmagnetiserare när du nämnde det.

Tror du en sådan gör jobbet?

Tar annars gärna emot tips på annat.
Precis så ser min ut.
Är ju bara en spole och brytare så tror den funkar precis lika bra som nån annan.

NI vet man är inne skrollar, tittar på alla era fina bilder, ett par yourtube videos och så är man där... Jag måste bara ha en! :)
Hur svårt är det att lösa en .001 hos en AD? ställer man sig i kö eller...?

/A

Senast redigerad av en moderator:
Ja visst är den härlig! Lumen på visarna matchar inte riktigt men testade med UV-lampa innan jag köpte och de lyser lika starkt och dör ut lika fort så är ganska säker på att visarna inte är bytta eller iaf att det är tritium och inte luminova.
Det är oftare de diffar i färg än att de är samma. Det är för att de inte applicerade lumen på tavlan och visarna samtidigt utan i två olika fabriker till Speedmasters. Om de matchar (på vintage dvs) så är jag mer skeptisk till klockan.

Du gjorde helt rätt som kollade tid de lyste och de bör matcha.

Det är oftare de diffar i färg än att de är samma. Det är för att de inte applicerade lumen på tavlan och visarna samtidigt utan i två olika fabriker till Speedmasters. Om de matchar (på vintage dvs) så är jag mer skeptisk till klockan.

Du gjorde helt rätt som kollade tid de lyste och de bör matcha.
Stort tack för intressant svar. Jag har hört innan att det kan variera lite mellan visare och index men har inte vetat vad det beror på. Jag skulle säga att de lyser och dör ut indentiskt så det känns lovande iaf. 😃

Är det någon som har länkbitar till 1479 liggandes? Länken sitter perfekt på mig nu men på sista mikrojusteringen så det skulle vara skönt med en eller två bitar extra. Jag har lagt upp i köpes med men hoppas det är ok att jag frågar här med.

Är det någon som har länkbitar till 1479 liggandes? Länken sitter perfekt på mig nu men på sista mikrojusteringen så det skulle vara skönt med en eller två bitar extra. Jag har lagt upp i köpes med men hoppas det är ok att jag frågar här med.
Kolla på eBay annars. Brukar finnas det mesta, även till gamla Omega-länkar.

Tillbaka
Topp