Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har du lust att förklara? Hur ska originaltavlan se ut? Sorry för noob-frågor...Tjena!
Det är jag som överbuda lite på senaste tradera-objektet! Supernöjd med klockan och i mitt tycke är den riktigt cool men supersynd på tavlan som jag ska försöka hitta en korrekt.
Samma här, köpte min igår. Senast jag hade en var nog 2018-2019 om jag minns rätt.Tack för det! Jag har suktat efter en speedy ett tag, och nu är äntligen väntan över
Haha nej det är lugnt! Såg bara att tradera-annonsen blivit kommenterad i tråden men jag borde kanske ha svarat på något inlägg men jag är totalnoob på forumet Urtavlan saknar ordet ”professional” så tavlan är bytt nån gång förmodligen! Dock kan jag leva med det tills jag hittar en korrekt tavlaHar du lust att förklara? Hur ska originaltavlan se ut? Sorry för noob-frågor...
Samma här, köpte min igår. Senast jag hade en var nog 2018-2019 om jag minns rätt.
Stort tack! Samma här faktiskt men så dök denna upp och jag är så nöjd.Jasså? Ja men då får jag också passa på att önska ett stort grattis!
Jag hade egentligen siktet inställt på en 3861, men det fick bli en .005 denna gången. Jag har dock inte släppt tanken på en 3861 ändå, så vi får väl se
Vad kul - grattis!Då var man med i klubben igen och det känns riktigt bra!
Gott - grattis!Nu får jag äntligen vara med i denna tråd igen
Min speedy hälsar
Stort tack!Vad kul - grattis!
Gott - grattis!
Tackar, jag blir bara förvirrad när det finns referenser till ur med samma tavla som den du köpt, och den blå bezeln?Haha nej det är lugnt! Såg bara att tradera-annonsen blivit kommenterad i tråden men jag borde kanske ha svarat på något inlägg men jag är totalnoob på forumet Urtavlan saknar ordet ”professional” så tavlan är bytt nån gång förmodligen! Dock kan jag leva med det tills jag hittar en korrekt tavla
Tack för länken! Detta var ett impulsköp så jag vet inte så mycket heller men 105.012-64 som jag har ska vara med professional och den äldre pre pro heter 105.003 vad jag har förståttTackar, jag blir bara förvirrad när det finns referenser till ur med samma tavla som den du köpt, och den blå bezeln?
Blue Bezel Database - Bazamu
If you’re wondering about the vibrant blue bezel on your vintage Speedmaster and want to know if it fits with other publicly observed examples, you’ve come to the right place. The table below contains all known vintage Speedmasters that have an original “true blue” bezel. Why does this...www.bazamu.com
Majoriteten av de som listas verkar vara producerade före -64 och då hade väl man inte tilldelat namnet "Professional"?
Sorry om jag dillar, men jag försöker fatta!
Tack själv! Jag tror jag greppade till slut. Oavsett, grattis till en unik pärla!Tack för länken! Detta var ett impulsköp så jag vet inte så mycket heller men 105.012-64 som jag har ska vara med professional och den äldre pre pro heter 105.003 vad jag har förstått
Båda verkar ha bezelen som blir blå med åren
Jag är jättenöjd med mitt, sålde av mitt 1998-armand och behöll Forstner.Är det någon som har en Forstner Flat Link liggandes? Vad tycker ni som testat den om kvalité m.m. Är lite sugen på en helt borstad.
Vad roligt, det ser ju riktigt bra ut. Vad hade du för länk på din från 1998?Jag är jättenöjd med mitt, sålde av mitt 1998-armand och behöll Forstner.
Jag menade Omega 1998-länken. Min Speedy är från 96 med nästan lika krämiga index som dinVad roligt, det ser ju riktigt bra ut. Vad hade du för länk på din från 1998?
Då är jag med!Jag menade Omega 1998-länken. Min Speedy är från 96 med nästan lika krämiga index som din
Klassiker. Du sålde TVn för att ha råd att köpa en VHSJag menade Omega 1998-länken. Min Speedy är från 96 med nästan lika krämiga index som din
En Speedy utan gul lum är ingen SpeedyDå var man med i klubben igen och det känns riktigt bra!
Vill bara förtydliga här. Man kan oftast lägga på minst ett år på referensen för att det ska bli mer rätt när klockan tillverkades. Dvs står det ”105.012-64” så är den troligen tillverkad 65. Har den 105.012-65 är den troligen tillverkad 1966 osv. Men vissa tillverkades över än längre period än så. Tex har vi 105.003-65 som tillverkades fram till 1969. 145.022-69 fram till 74. Året på referensnummret är året då man designade den versionen. Typ som ett versionsnummer.Tackar, jag blir bara förvirrad när det finns referenser till ur med samma tavla som den du köpt, och den blå bezeln?
Blue Bezel Database - Bazamu
If you’re wondering about the vibrant blue bezel on your vintage Speedmaster and want to know if it fits with other publicly observed examples, you’ve come to the right place. The table below contains all known vintage Speedmasters that have an original “true blue” bezel. Why does this...www.bazamu.com
Majoriteten av de som listas verkar vara producerade före -64 och då hade väl man inte tilldelat namnet "Professional"?
Sorry om jag dillar, men jag försöker fatta!
Tack för länken! Detta var ett impulsköp så jag vet inte så mycket heller men 105.012-64 som jag har ska vara med professional och den äldre pre pro heter 105.003 vad jag har förstått
Båda verkar ha bezelen som blir blå med åren
Bra att nån har koll!Vill bara förtydliga här. Man kan oftast lägga på minst ett år på referensen för att det ska bli mer rätt när klockan tillverkades. Dvs står det ”105.012-64” så är den troligen tillverkad 65. Har den 105.012-65 är den troligen tillverkad 1966 osv. Men vissa tillverkades över än längre period än så. Tex har vi 105.003-65 som tillverkades fram till 1969. 145.022-69 fram till 74. Året på referensnummret är året då man designade den versionen. Typ som ett versionsnummer.
Så de vanligaste med blå bezel är med ”-64” i slutet på referensen då de tillverkades samtidigt och finns både som 105.003 (raka bandhorn) och 105.012 (”professional” dvs asymmetriska bandhorn).
Den överlappande period mellan ”pre moon”* klockorna 105.003 med raka bandhor (105.003, 145.003) och ”professional” med asymmetriska bandhorn (105.012, 145.012, 145.022) är hela 5år, år 1964-1969.
(* ”pre moon” använder man för att referera till klockorna innan man började tillverka speedmasters med text på boettlocket om månlandningen)
Välkommen till forumet och värmen @Hammarbergalex och grattis till en härlig klocka Med tanke på att det är ett minfält klarade du dig ganska bra
Tack för input! Jag såg senare att tavlan ffa inte stämde med 105.012-referensen. Jag brukar ha god detaljsyn, men i det här sammanhanget känns det som om man lika gärna kunde varit både blind o döv!Vill bara förtydliga här.
Hmm. Att den går illa. Så där instabilt kan jag inte tänka mig att den ska gå. Visst kan det skilja en del mellan olika lägen, men så där illa ska det knappast behöva vara.Testade att lämna klockan ett dygn vilande med krona upp, samt ett dygn med krona ned. Här är resultatet, och vad ska man dra för slutsats?
Mmmm fan också. Har beställt en avmagnetiserare och ska testa med den. Har precis börjat plugga så hade förhoppningar om att min tredje mekaniska klocka skulle vara servad och i bra skick så jag slipper sån skit de kommande åren...Hmm. Att den går illa. Så där instabilt kan jag inte tänka mig att den ska gå. Visst kan det skilja en del mellan olika lägen, men så där illa ska det knappast behöva vara.
Om det vore klockan jag använde, skulle jag lämna den till uris för kontroll. Om inte annat för att du nu har noterat detta och funderar över det. Oavsett vad vi säger så består faktumet att den går rätt ostadigt.
Med tanke på att det nya verket blivit antimagnetiskt, tänker jag att de gått den vägen av anledning. Blir den magnetiserad så brukar den fara iväg i tidshållningen när spiralens "längd" förändras.Mmmm fan också. Har beställt en avmagnetiserare och ska testa med den. Mätte aldrig hur den gick exakt när jag skaffade den (väldigt nyligen) men har för mig att det var typ + 4 sek efter användning så hoppas den bara är magnetiserad. Har precis börjat plugga så hade förhoppningar om att min tredje mekaniska klocka skulle vara servad och i bra skick så jag slipper sån skit de kommande åren...