• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hallå alla!

Undrar om det är någon som möjligtvis sitter på en länk till en Speedmaster Reduced (en 1469/811) som de inte använder och kan tänka sig sälja?

Har haft en köpes-annons uppe på en sådan ett bra tag utan någon framgång så tänker att jag testar här i tråden. 🙂 Bjuder på en bild på min reduced.

EF06111F-A924-49BC-AADA-747B950EC629.jpeg

Jag tror inte det men är inte 100% säker. Det går att göra en liten justering i låset men det finns bara två hål. Har för mig att det går att byta till ett lås från en seamaster vilket ger mer justeringsmöjligheter. Det kan ju dock kosta en slant.
IMG_1791.jpg
Ok, ja du får ju båge dive extension och mikrojustering med Seamaster-låset... :)
men känner med dig, trist när det känns som den kunde suttit "lite bättre".

@105.012 @Hasse Varg m.fl - vad säger ni om slutpriset på Tradera-franken? 74 500 kr. Den stannade visst i Sverige trots många utländska budgivare.
1629981555729.png
Jag tycker personligen den gick lite högt med tanke på jobbet med den, men man kan nog klämma ur pengarna om man skulle sälja delarna separat, men någon större vinst är det nog svårt att få ut.

Om den som köpt den är villig att släppa tavlan (fel för den referensen) får denne gärna skicka ett pm till mig ;)

Jag tycker personligen den gick lite högt med tanke på jobbet med den, men man kan nog klämma ur pengarna om man skulle sälja delarna separat, men någon större vinst är det nog svårt att få ut.

Om den som köpt den är villig att släppa tavlan (fel för den referensen) får denne gärna skicka ett pm till mig ;)
Personen är ganska lätt att spåra då både namn och kommun framgår av användarens profil på Tratten ;)

@105.012 @Hasse Varg m.fl - vad säger ni om slutpriset på Tradera-franken? 74 500 kr. Den stannade visst i Sverige trots många utländska budgivare.
1629981555729.png
Ja, jävlar i mig 😳 Fick fråga om vad jag tyckte var ett bra pris för den i den här tråden:
Summerar man ihop värdena för delarnas värde så fick jag det till 75k (förutom visare och krona). Stor osäkerhetsfaktor så jag skrev att får man den för 50k så är det förmodligen ett bra pris. Så det verkar som någon läst min post och kommit fram till att hen var villig att betala 74.5k för den 😁

Hur ställer ni speedy fans er till Speedmasterns starka förknippning med månen och nasa?

Missförstå mig rätt, jag tycker historien bakom klockan är svinball, med det blir lätt jävligt tjatigt när omega ska marknadsföra det så sanslöst mycket vilket i mitt tycke bara urvattnar det hela?

Personligen älskar jag speedy främst för designen och drar hellre kopplingar till racing :)

Hur ställer ni speedy fans er till Speedmasterns starka förknippning med månen och nasa?

Missförstå mig rätt, jag tycker historien bakom klockan är svinball, med det blir lätt jävligt tjatigt när omega ska marknadsföra det så sanslöst mycket vilket i mitt tycke bara urvattnar det hela?

Personligen älskar jag speedy främst för designen och drar hellre kopplingar till racing :)
Så länge TAG och Rolex kan leva på att en kändis en gång hade en av deras kronografer tycker jag det är heeelt ok😆

Skämt åsido, jag fattar vad du menar.
Det är en historia jag tycker bra om men den återberättas kanske väl mycket med alla LE.
Lite nedtoning hade nog inte skadat från Omegas sida, så vår hype sticker ut lite bättre!

Bjuder på en helt omånrelaterad bild.
20210827_161843.jpg

Bland de sista utan månhype, vilket är en månhype i sig. (Kunde inte hålla mig... :banghead: )

Så länge TAG och Rolex kan leva på att en kändis en gång hade en av deras kronografer tycker jag det är heeelt ok😆

Det är en historia jag tycker bra om men den återberättas kanske väl mycket med alla LE.
Lite nedtoning hade nog inte skadat från Omegas sida, så vår hype sticker ut lite bättre!

20210827_161843.jpg

Bland de sista utan månhype, vilket är en månhype i sig. (Kunde inte hålla mig... :banghead: )
För en som inte är insatt, hur hänger Speedmastern ihop med en sjöhäst?
En Seamaster, visst. Men en Speedmaster, som knappt överlever en häftigare regnskur?

Jag fattar ingenting. Hur hänger logiken ihop? 🙄

Edit:
Det fick bli dagens historielektion av detta. I tider när det begav sig hade Omega en gravör som skapade observatoriet som finns på dåtidens Constellations.
Samme gravör gjorde en resa till Venedig, där gondolerna var utrustade med sjöhästar från den grekiska mytologin som skulle verka som skyddshelgon. Dessa inspirerade gravören varför han skapade Sjöhästar åt den vattentåliga Seamastermodellen, för att påvisa dess förmåga till vattentålighet.
Senare valde Omega att utrusta även andra toolwatches som enligt dåtidens sätt att se det på, också var vattentåliga. Hit hörde, ironiskt nog, även Speedmastern.

Idag är det en stolt vink till historien märket besitter. Även om just det där med vattenresistens ju inte är Speedyns paradgren direkt.

Senast ändrad:
För en som inte är insatt, hur hänger Speedmastern ihop med en sjöhäst?
En Seamaster, visst. Men en Speedmaster, som knappt överlever en häftigare regnskur?

Jag fattar ingenting. Hur hänger logiken ihop? 🙄
Det är samma gubbe som skapade Constalatio - loggan med observatoriet och de åtta stjärnorna som införde hippocampusen (grekisk gud) , och då först på just seamaster. Man tyckte på den tiden (50-tal?) att även rail- och speedmastern hade god vattentålighet, så även de fick hästen.

Detta var ju i dykarnas barndom. Betänk att Rolex Oystercase heter just Oyster för att det var vattentåligt, och jag skulle ju inte simma med min 60-talsTudor i dagsläget mer än min Speedmaster.

20210827_161843.jpg

Det trevliga med Speedmastern är att dom har behållit det ursprungliga utseendet med undantag för ett par hundra specialutgåvor. Rolex å andra sidan är inte längre lik den ursprungliga utan en helt ny bastard. Speedmaster är helt enkelt kultur. :)

Jag tycker att designen är fantastisk - men det är många klockor som är supersnygga i samma prisklass. För min del är månkopplingen verkligen Speedmasterns USP. Jag växte upp med ett superstort intresse för rymden, teknik, historia och Speedyn fånger mycket av vad jag är intresserad av. Visst, Omega försöker verkligen kräma ur varenda droppe ur kopplingen till NASA, men gör ju inte att storyn blir mindre cool!

Hade det inte varit för kopplingen till Apollo hade jag lika gärna kunnat ha typ en El Primero eller nåt, hehe.

Det trevliga med Speedmastern är att dom har behållit det ursprungliga utseendet med undantag för ett par hundra specialutgåvor. Rolex å andra sidan är inte längre lik den ursprungliga utan en helt ny bastard. Speedmaster är helt enkelt kultur. :)
Mig veterligen finns det ingen annan modell som har tillverkats i över 50år och fortfarande är trogen orginalet. Det är banne mig riktigt ballt! Snacka om klassiker på riktigt 😊 👍

Tillbaka
Topp