• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Broad Arrow
92592ED6-F08B-4557-A2A3-01886D33B5CA.jpeg

Hallå.

Hade det stora nöjet att köpa min andra speedmaster idag. Blev den nya från i år. Allt har varit frid och fröjd tills jag gick i i badrummet där det är riktigt bra upplyst och såg detta på ena länkbiten. Syns även lite på biten bakom kan jag se nu på bilderna. Kan det vara rester från att det varit för varmt vid bearbetning? Går inte bort med tops, tvål och vatten eller skrap med nageln.
Vad tror ni? Har ni sett något liknande?
20211201_182316.jpg
20211201_182130.jpg

20211201_181911.jpg

20211201_182040.jpg

Hallå.

Hade det stora nöjet att köpa min andra speedmaster idag. Blev den nya från i år. Allt har varit frid och fröjd tills jag gick i i badrummet där det är riktigt bra upplyst och såg detta på ena länkbiten. Syns även lite på biten bakom kan jag se nu på bilderna. Kan det vara rester från att det varit för varmt vid bearbetning? Går inte bort med tops, tvål och vatten eller skrap med nageln.
20211201_182316.jpg
20211201_182130.jpg

20211201_181911.jpg

20211201_182040.jpg

Ja, ser onekligen ut som att det gått för varmt. Trist :/

Hallå.

20211201_182316.jpg
20211201_182130.jpg

20211201_181911.jpg

20211201_182040.jpg

Ja, ser onekligen ut som att det gått för varmt. Trist :/

Åker tillbaka till AD imorgon. Jävla skit.
Liten uppdatering för den som mot all förmodan är intresserad. Åkte tillbaka till AD som plockade fram luppen och konstaterade att han såg samma sak som jag. Det var inget snack. Jag fick en ny länk på studs. Där kan vi snacka serviceminded.

Liten uppdatering för den som mot all förmodan är intresserad. Åkte tillbaka till AD som plockade fram luppen och konstaterade att han såg samma sak som jag. Det var inget snack. Jag fick en ny länk på studs. Där kan vi snacka serviceminded.

Riktigt skönt och bra löst, man får ju ändå alltid en dålig känsla innan man har löst sånt där!

Då får vi bara vänta på nya bilder 😉

IMG_20211202_144802.jpg

Fick tillbaka min Omega Aqua Terra (Master Chronometer från 2018) från garanti service för 2-3v sedan och tycker att uppdraget nu är mycket trögare/segare än innan servicen. När jag manuellt drar upp klockan genom att vrida kronan åt ett och samma håll hela tiden (istället för fram o tillbaka som vissa gör när de vrider upp den) så börjar det gå segare och segare och så när jag släpper kronan kan jag se att den långsamt snurrar något halv-varv tillbaka. (Tolkar det själv som att ngn packning håller i mot eller till o med snurrar upp sig som ett gummiband)

Skulle ni säga att detta är normalt? Att det kommer "gå till sig" med lite användning? Eller ska man ta och lämna tillbaka klockan till service igen?

Hmm, upplever samma sak på min Speedmaster 3861 😮😔

Men drar alltid upp den uppåt/från mig och den har samma tendens som du säger att den vill dra tillbaka kronan lite i slutet av uppdraget. Ska testa dra upp den åt andra hållet vilket också verkar gå efter att idag kikar i manualen...

Har ni andra upplevt något likande med era nya Speedys eller Omegor och kan bringa klarhet i det hela?

Trevlig helg på er!

Har ni andra upplevt något likande med era nya Speedys eller Omegor och kan bringa klarhet i det hela?

Trevlig helg på er!
Jag upplevde också att min 005 började gå trögt, så jag gick in med den till en urmakare. Han tyckte att den gick helt normalt men erbjöd att smörja upp den med lite silikonfett (Tror jag att han kallade det). Efter det så har den gått lättare. Min krona går också tillbaks lite efter att jag har vridit upp klockan.

Trevlig helg på er!
Min 3861 snurrar också tillbaka lite, inget jag funderat något på direkt. Antar att det har något att göra med hur spärren/"click screw" och "ratchet wheel" hänger ihop.

Trevlig helg!

Varför är Ultraman så extremt dyrt jämfört med en vanlig speedy? Var det något speciellt förutom filmkopplingen som gör klockan speciell?
D352C349-F091-44F9-B209-FFF4944B8439.jpeg

Om någon är på jakt efter en 1125/617 till sin FOIS så har jag denna till försäljning:

Skicka ett PM vid intresse/frågor!

/ Patrik

Limiterad till 2012 st och alla var väl uppbokade direkt mer eller mindre. Så svår att få tag på är väl svaret på varför den är så dyr.
Yes men även vintagepjäsen. Var det någon liknande limiterad upplaga? Kan inte mycket om historien förutom filmkopplingen.

Yes men även vintagepjäsen. Var det någon liknande limiterad upplaga? Kan inte mycket om historien förutom filmkopplingen.
Vintage versionen är ingen som riktigt vet hur många (kanske bara 50st). Finns en del bra/intressant/rolig info här:

Tillbaka
Topp