• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Visst är det Tisdag....
2EF1EDE3-5825-4AA8-ABF0-DF8A3475C92A.jpeg

I januari kommer jag nå en stor milstolpe i livet och tänkte att det äntligen var dags att införskaffa mig en speedy. Har 2 snabba frågor om detta:

1. Jag tänkte att det vore roligt att köpa en speedy som var producerad samma år, dvs 2022. Ringde och pratade med en klockbutik om detta och de sa att det inte spelade någon roll och att vilket år klockan är producerad ändå inte kommer stå i något kvitto eller cert. Stämmer detta? Om det inte stämmer, är det för tidigt att köpa en från 2022 redan i januari? De kanske kommer senare isåfall.

2. Vilken butik i Stockholm borde jag köpa den i?

Allt gott!

I januari kommer jag nå en stor milstolpe i livet och tänkte att det äntligen var dags att införskaffa mig en speedy. Har 2 snabba frågor om detta:

1. Jag tänkte att det vore roligt att köpa en speedy som var producerad samma år, dvs 2022. Ringde och pratade med en klockbutik om detta och de sa att det inte spelade någon roll och att vilket år klockan är producerad ändå inte kommer stå i något kvitto eller cert. Stämmer detta? Om det inte stämmer, är det för tidigt att köpa en från 2022 redan i januari? De kanske kommer senare isåfall.

Allt gott!
Du kommer troligen aldrig få veta när klockan är producerad, men datumet du köper klockan kommer stå på garantikortet och kvittot och det är väll det datumet man vill ska vara rätt år så svårt att förstå vad butiken pratar om.

Allt gott!
Jag har väldigt bra erfarenhet av Eriksons ur i Sundbyberg. Perfekt service och bra att ha att göra med. De säljer många Omega.

Men testa även de andra. Krons/Nymans är samma ägare och bra om du skall köpa fler premium märken. Franks Ur kan kanske ge dig ett bra pris nu när de har färre turister i stan. RobE och klockmaster globen/Fältöversten säljer inte Speedmaster längre men är också stora/seriösa. Bo Berggren på biblioteksgatan har jag ingen uppfattning om, och inte heller NK ur affär.

Olika urverk också, 1861 respektive 1863.
Och den skillnaden verkar till största delen vara kosmetisk?

Hittade denna beskrivning på nätet

Caliber 1863 is based on the Caliber 1861 with identical performance, but it is the movement reserved for models with transparent casebacks. Therefore, because Cal. 1863 is on display while Cal. 1861 is hidden behind a solid caseback, Caliber 1863 is the more attractive version, featuring circular graining on the baseplate, bridges with Geneva stripes (also known as the Côtes de Genève, and polished edges on levers and bridges. Additionally, the Caliber 1863 is equipped with a metal chronograph brake while the Caliber 1861 is fitted with a Delrin (a plastic polymer material) chronograph brake.

In short, while they perform identically, Caliber 1863 is the luxurious version of Caliber 1861, decorated to be more aesthetically pleasing since it is the movement destined for Speedmasters with display casebacks.

Från https://www.bobswatches.com/rolex-blog/watch-101/omega-speedmaster-moonwatch-1861-vs-1863.html

Stämmer det med er uppfattning?

En relaterad köpefråga: Jag har tittat till och från på Speedmaster i femton år eller så, men aldrig dragit i snöret. Nu när jag tittar igen så kan jag konstatera att jag inte riktigt är intresserad av att jaga vintage utan tittar antingen på en ny (till listpris, kanske efter lite prutning) eller att köpa nån som är ett par år så att värdeminskningen har tagit sitt.

De nya är ju rätt självförklarande när jag läser på (och co-axialverket lockar!), men om jag väljer att köpa en lite lagom begagnad, finns det någon uppenbar "sweet spot" där priserna har sjunkit maximalt utan att det börjar kännas gammalt och snart dags för dyr service? Om jag kollar på säljforimet här så finns det t.ex. just nu en 2018 .005 för 40,5k och en 2020 .005 för 45 k. Är det läge att leta ännu äldre eller sjunker priset inte i paritet till åldern längre här?

(Ja, skick och tillbehör spelar också in, så klart).

En relaterad köpefråga: Jag har tittat till och från på Speedmaster i femton år eller så, men aldrig dragit i snöret. Nu när jag tittar igen så kan jag konstatera att jag inte riktigt är intresserad av att jaga vintage utan tittar antingen på en ny (till listpris, kanske efter lite prutning) eller att köpa nån som är ett par år så att värdeminskningen har tagit sitt.

De nya är ju rätt självförklarande när jag läser på (och co-axialverket lockar!), men om jag väljer att köpa en lite lagom begagnad, finns det någon uppenbar "sweet spot" där priserna har sjunkit maximalt utan att det börjar kännas gammalt och snart dags för dyr service? Om jag kollar på säljforimet här så finns det t.ex. just nu en 2018 .005 för 40,5k och en 2020 .005 för 45 k. Är det läge att leta ännu äldre eller sjunker priset inte i paritet till åldern längre här?

Nu resonerar jag bara, men i den mån det finns en ekonomisk sweet spot borde det vara en nyligen fullservad 3570 eller en sen 005 där servicen är ligger en bra bit bort. Den från 2020 har ändå en diff mot rek pris för en 3861 på drygt 20k. Sedan beror det förstås på hur viktiga skillanderna mellan modellerna är för dig.

Jag hade nog jämfört den för 45 mot en smått beggad 3861. Den senare har gått för under 55 här på forumet vilket i min värld gör den till ett solklart val insammanhanget. <10k diff i pris för allt mervärde man får är mycket lockande.
Men om man vill ha nytt så är det ju fint att få gå till AD och faktiskt köpa något de har inne (oftast). Prutmånen minskar väl för varje dag som går men några lappar av listpris borde man nog kunna få till.

Jag hade nog jämfört den för 45 mot en smått beggad 3861. Den senare har gått för under 55 här på forumet vilket i min värld gör den till ett solklart val insammanhanget. <10k diff i pris för allt mervärde man får är mycket lockande.
Men om man vill ha nytt så är det ju fint att få gå till AD och faktiskt köpa något de har inne (oftast). Prutmånen minskar väl för varje dag som går men några lappar av listpris borde man nog kunna få till.

Tack. Och tack även till @pederr

Just nu lockar en smått beggad 3861 mest, men smålänningen i mig vill ju alltid ha något billigare. Om nån annan har tagit första smällen i värde protesterar jag inte. Får hålla ögonen öppna på forumet och hoppas jag känner mig rik den dagen jag ser rätt objekt. :)

Just nu lockar en smått beggad 3861 mest, men smålänningen i mig vill ju alltid ha något billigare. Om nån annan har tagit första smällen i värde protesterar jag inte. Får hålla ögonen öppna på forumet och hoppas jag känner mig rik den dagen jag ser rätt objekt. :)
Jag har precis slagit till på en beg 3861. Spanat ett tag och funderat på en 005 igen men ville egentligen helst ha den nya. Nu för tiden verkar det inte gå att hitta en 005 under 40’ oavsett ålder och är man uppe i 45’ för en från 2020 tycker jag precis som @carlmartin att det är värt att lägga till för en lätt beg 3861. Tycker att bara länken i sig är värd detta, sedan får man step dial som är snyggare och det uppdaterade urverket + en lite nyare klocka (längre garanti och längre till service). Men jag vill bära min Speedy främst på länk och saknar inte dom andra tillbehören som kommer med 005, vi kan vara olika här.
9E52736D-D908-4D79-922B-79025F2DBA09.jpeg

3861 har ju sina fördelar, men samtidigt finns det saker som talar för 005 förutom priset: urverket är i direkt nedstigande led besläktat med original-Speedyns, så det är mer nära besläktat med den riktiga månklockan. Man får den stora boxen med tillbehör till 005. Vad man tycker om länken är personligt, och de flesta gillar den nya, men personligen gillar jag 005-ans länk bättre. Tycker mittlänkarna är oproportionerligt smala i den nya länken.

Dessa saker gjorde att jag köpte en av de sist producerade 005:eek:rna. Här på Forstner flatlink.
IMG_9986.jpg

3861 har ju sina fördelar, men samtidigt finns det saker som talar för 005 förutom priset: urverket är i direkt nedstigande led besläktat med original-Speedyns, så det är mer nära besläktat med den riktiga månklockan. Man får den stora boxen med tillbehör till 005. Vad man tycker om länken är personligt, och de flesta gillar den nya, men personligen gillar jag 005-ans länk bättre. Tycker mittlänkarna är oproportionerligt smala i den nya länken.

Dessa saker gjorde att jag köpte en av de sist producerade 005:eek:rna. Här på Forstner flatlink.
IMG_9986.jpg
Visst kanske urverket är mer likt men fortfarande inte ett 321 verk i 005 😉

Sen är 3861 å andra sidan mer kosmetiskt lik de äldre med tex step dial, don bezel och feta tryckknappar, så jag tycker 3861 är ett självklart val av de två. Bara länken separat går väl på runt 10k.

Jag skulle nog faktiskt påstå att även smålandsargumentet pekar åt en 3861 på låga 50. Svårt att se att den så värst mycket billigare i närtid, speciellt om speedy snart får samma prisökning som SMP.

I.e. Sannolikheten att det skulle innebära någon större förlust att testa en 3861 ett tag och sedan ångra sig tror jag är liten.

Visst kanske urverket är mer likt men fortfarande inte ett 321 verk i 005 😉

Sen är 3861 å andra sidan mer kosmetiskt lik de äldre med tex step dial, don bezel och feta tryckknappar, så jag tycker 3861 är ett självklart val av de två. Bara länken separat går väl på runt 10k.
Ja, det är ju ett argument för 005 om man verkligen inte vill ha länken.

Tillbaka
Topp